Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset on huonoja lahjojen antajia?

Vierailija
06.06.2024 |

Olen asunut jo pitkään ulkomailla ja täällä on hyvin normaalia antaa ystäville pieniä lahjoja ja vastalahjoja. En tarkoita tällä synttärilahjoja vaan sellaisia ns. huvikseen annettavia sekä kiitoksenosoituksia.

Kun tulen käymään Suomessa niin eräs paikallinen tuttava lähettää kauttani minun sukulaiselleni lahjan. Mitä sukulainen tekee? Sanoo kiitos ja näyttää jokakerta yllättyneeltä. Minä ostan sitten suklaarasian tuolle paikalliselle tutulle ja sanon että sukulaiseni kiittää kivasta lahjasta. 

Eräs suomalainen kaveri halusi tilata kauttani paikallisen tuotteen. Lähetin sähköposteja ja viestejä valmistajalle, maksoin ja kuljetin Suomeen. Ja mitä tekee kaveri? Laskee laskimella hinnan, antaa tasarahan ja kiittää. Ymmärrän tietenkin että palvelus on vapaaehtoinen enkä yritä rahallisesti siitä hyötyä mutta mielestäni joku pienen pieni kiitoslahja olisi ollut paikallaan. Osoittanut kiitollisuutta siitä että näin vaivaa ja autoin.

Ymmärrän että lahjat ja muiden auttaminen ovat vapaaehtoisia juttuja mutta tuntuu että suomalainen lahjakulttuuri on jotenkin todella rajoittunutta ja ajattelu sen suhteen suppeaa. Aivan kuin se olisi itseltä pois jos toiselle jotain antaa. Enkä nyt puhu mistään kalliista lahjoista vaan vaikkapa juuri siitä suklaasta tai muusta halvasta pikkujutusta. 

Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia?

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lahja on lahja eikä vaadi vastalahjaa kuten esimerkiksi Aasialaisessa kulttuurissa. 

Vierailija
2/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi tulee mieleen huono rahatilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan materiaa. Miksi iso lahja eli HYMY on niin vaikea antaa?

Vierailija
4/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ei kerro mitä haluaa. Sitten joutuu arvailemaan ja haalimaan jotain. Sanoo ettei tarvitse mitään, kuitenkin haluaa lahjan. Sanoo että suihkugeeliä sai joltain, ihan kiva lahja. Mistä pitäisi tietää? En ole ajatustenlukija. Sanokaa mitä haluatte. Huomasin että yksittäinen lahja saa paremman vastaanoton kuin lahjakorimainen lahja. Itse olen poikkeus että käy myös lahjakorimainen.

Vierailija
5/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen ei kerro mitä haluaa. Sitten joutuu arvailemaan ja haalimaan jotain. Sanoo ettei tarvitse mitään, kuitenkin haluaa lahjan. Sanoo että suihkugeeliä sai joltain, ihan kiva lahja. Mistä pitäisi tietää? En ole ajatustenlukija. Sanokaa mitä haluatte. Huomasin että yksittäinen lahja saa paremman vastaanoton kuin lahjakorimainen lahja. Itse olen poikkeus että käy myös lahjakorimainen.

Tässä ei nyt puhuttu mistään lahjatoiveista vaan ennenminkin pienestä kiitoslahjasta, vaikka kynttilä tai itsetehty hillopurkki. 

Vierailija
6/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän mitä tarkoitat.  Suomalaiset ovat pääosin saitoja ja se näkyy myös tuossa.

Itse olen lahjojen antaja ja muistan mielelläni jollakin pienellä jutulla kiitokseksi palveluksista. Krääsämouhoajille tiedoksi: en tavaralla ellen tiedä vastaanottajan makua ja tarpeita.

Tuo saituus on kyllä todella osuva sana. Suomalaiset ovat valitettavasti saitoja kun pitäisi jotain antaa tai jakaa muille.

Vierailija
7/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa lahjoihin, joten olen huono lahjan antaja. 

Todella yksinkertaista

Vierailija
8/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo kaveri oli kyllä vähän tökerö, jollain tapaa olisi voinut osoittaa kiitollisuutta.

Vierailija
9/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä meiltä puutuu tuo lahjakulttuuri. Synttäreille on normaalia viedä jotain mutta onhan täällä ollut paljonkin ketjua joissa vieraat tulevat tyhjin käsin kylään. 

Vierailija
10/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on taasen keksitty tikusta asiaa, että saa 'suomalaisia' jostain moittia

Vierailija
11/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, ettei anna vastalahjaa, voi olla oikeasti sellainen hiljainen ja kohtelias tapa tuoda esiin, ettei noita lahjoja kaipaa. Ja sä sitten ostamalla "puolesta" vastalahjan ylläpidät systeemiä, jonka toinen haluaisi lopettaa kohteliaasti.

En itse halua lahjoja edes lähimmiltä ystäviltäni, saati kavereilta tai tutuilta.

Mutta tuo, että sä hommasit ulkomailta kaverille jotain pyynnöstä ja se maksoi vaan tasan tuotteesta on mun mielestä tosi epäkohteliasta. Itse olisin automaattisesti maksanut ylimääräistä, jos joku tuollaisen vaivan olisi nähnyt hankkiakseen ja toimittaaksen haluamani tuotteen minulle. En tosin siinäkään osaisi mitään pikkulahjaa kiitokseksi ostaa, mutta ihan rahalla kyllä vaivannäön mielelään korvaisin.

Mulle tavara ja lahjat eivät ole ilahduttavia, ystävien tapaaminen ja yhdessä vietetty aika on se lahja.

Vierailija
12/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitoja ollaan. Monet menee synttäreille tai häihin niin että laskee kuinka monen euron edestä syö ja juo ja antaa lahjan sitten sen mukaan että pääsisi lähelle nollaa. Eihän se ole lahja silloin vaan korvaus.

Vierailija
13/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei nyt puhuttu mistään lahjatoiveista vaan ennenminkin pienestä kiitoslahjasta, vaikka kynttilä tai itsetehty hillopurkki. 

Olen eri. Firmoilla onkin tätä varten mainoslahjavarasto. Kotioloissa se vaatisi lipastollisen krääsää josta sitten valita jokin Tokmannin lasinalusta tjsp 

Vierailija
14/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niitä kynttilöitä, mukeja ja lautasliinalahjapakkauksia on kaikki nurkat täynnä. Jossain vaiheessa niitä pikkutuliaisia on pakko laittaa kiertoon ja ennenpitkää se tulee sille lahjan alkuperäiselle antajalle takaisin. 

Eikö se silloin olisi parempi avoimesti kierrättää sitä yhtä ja samaa tuikkuastiaa. 

No kulttuuri on täällä sellainen, että mieluummin jotain käytännöllistä ja tarpeellista.

Kahvipaketti, ropponen mansikoita, itse leivottua tai omenasosetta tai jotain jne.

Siinä tulee semmoinen pönötys sitten helposti, ettei pikaista käväisyä voikaan tehdä tyyliin kaikki viime juorut kahvikupposen ääressä.

Vierailija
15/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Firmoilla onkin tätä varten mainoslahjavarasto. Kotioloissa se vaatisi lipastollisen krääsää josta sitten valita jokin Tokmannin lasinalusta tjsp 

Ei kai ne firmojen mainoslahjat tähän aiheeseen kuulu millään tavalla?

Vierailija
16/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis lähettää lahjan ihmiselle jota ei ole koskaan tavannutkaan? Lahjojen antamisen kyllä ymmärrän näin yleensä, mutta tuo on ainakin omaan silmääni tuo on juuri sitä ulkokultaisuutta, mitä moni suomalainen ulkomaalaisissa moittii. Ainakaan itse en näe sitä minään sen ihmeemmin arvostettavana tapana, että ihan tavan takia tekee jotain tuollaista, se on herkästi paljon vaivaannuttavampaa kuin miellyttävää. 

Tuo joka paketin "tilaajan"on käytös taas olikin prseestä, siitä olen samaa mieltä. Vaikkakin täytyy tunnustaa, että en itsekään olisi minnekään kynttiläosastolle suunnannut, maksanut vain ylimääräistä.

Ja se toki, että kuten tuossa joku jo mainitsikin, että lahja on lahja, ei vaihtokauppaa. En itse ainakaan anna lahjoja sillä silmällä, että takaraivossa tuumailen 'mitäköhän mahdan saada tästä vaihdossa?'. 

Vierailija
17/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle ostetaan usein sellaisia lahjoja, joita ostaja haluaisi itselleen. Vaikka minulla olisi täysin toinen maku, ja ostaja tietäisi sen.

Empaattisuutta suomalaisissa on, mutta ei kykyä ajatella toisen näkökulmasta.

Vierailija
18/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ne firmojen mainoslahjat tähän aiheeseen kuul

Firmoilla on vastalahjakulttuuri toisin kuin yksityisillä. Siksi maininta

Vierailija
19/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lahja se sellainen on, että pitää antaa vastalahja? En ymmärrä moista lahjomista. Lahja annetaan, kun halutaan antaa eikä odoteta suklaarasioita takaisin. 

Vierailija
20/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks hemmetissä koko ajan pitäisi olla kuskaamassa jotain lahjaa puolin ja toisin? Eikö muuten voi toista ihmistä tavata ilman että roudaa sille "kiitokseks" jotain? En ole käsi ojossa odottamassa yhtään mitään kun ystävieni kanssa tapaan vaan ihan vilpittömästi heidän kanssaan vietän aikaa. Jos sattuu olemaan leipomispäivä ollu niin annan/vien mukanani pussillisen lämpimäisiä mikäli tiedän heidän niistä pitävän. Mutta mitään väkipakolla lahjojen kuskaamista puolin ja toisin en edes ymmärrä. Tapa se tuokin saada haalittua ilmaiseksi itselleen ja hyödyntää ystävyyttä ym. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä