Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset on huonoja lahjojen antajia?

Vierailija
06.06.2024 |

Olen asunut jo pitkään ulkomailla ja täällä on hyvin normaalia antaa ystäville pieniä lahjoja ja vastalahjoja. En tarkoita tällä synttärilahjoja vaan sellaisia ns. huvikseen annettavia sekä kiitoksenosoituksia.

Kun tulen käymään Suomessa niin eräs paikallinen tuttava lähettää kauttani minun sukulaiselleni lahjan. Mitä sukulainen tekee? Sanoo kiitos ja näyttää jokakerta yllättyneeltä. Minä ostan sitten suklaarasian tuolle paikalliselle tutulle ja sanon että sukulaiseni kiittää kivasta lahjasta. 

Eräs suomalainen kaveri halusi tilata kauttani paikallisen tuotteen. Lähetin sähköposteja ja viestejä valmistajalle, maksoin ja kuljetin Suomeen. Ja mitä tekee kaveri? Laskee laskimella hinnan, antaa tasarahan ja kiittää. Ymmärrän tietenkin että palvelus on vapaaehtoinen enkä yritä rahallisesti siitä hyötyä mutta mielestäni joku pienen pieni kiitoslahja olisi ollut paikallaan. Osoittanut kiitollisuutta siitä että näin vaivaa ja autoin.

Ymmärrän että lahjat ja muiden auttaminen ovat vapaaehtoisia juttuja mutta tuntuu että suomalainen lahjakulttuuri on jotenkin todella rajoittunutta ja ajattelu sen suhteen suppeaa. Aivan kuin se olisi itseltä pois jos toiselle jotain antaa. Enkä nyt puhu mistään kalliista lahjoista vaan vaikkapa juuri siitä suklaasta tai muusta halvasta pikkujutusta. 

Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää lahjoa.

Vierailija
42/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavasti tämä ketju osoitti todeksi AP:n aloituksen. Totta on kaikki!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Suomessa on hyvä lahjatapa. Itse esim vien aina tuliaisia kylää. Itselläni ei vieraita juuri käy, mutta on minullekin tuliaisia tuotu. Ostan myös aina lahjat jouluna ja syntymäpäivänä läheisilleni.

Ei tulisi mieleenkään lähettää lahjoja jonkun tutun kautta täysin tuntemattomalle, miksi näin kukaan tekisi ja odottaisi vielä vastalahjaa?! 

Vierailija
44/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan ihan vaan askeettinen elämäntapa tai marttyyrimäinen kursailu? Itsekin kyllä koen kaikki turhat lahjat luonnonvarojen tuhlauksena. Toisaalta itselläni on myös ongelmia lahjojen vastaanottamisessa. Ahdistun jos saan lahjoja, koska en ole tottunut saamaan keneltäkään mitään.

Välillä kaipaan sellaista ulkomaalaista asennetta, jossa turhat ja kauniit asiat tuovat iloa ja erottavat juhlan arjesta. En kuitenkaan itse pysty siihen.

Muistetaan nyt, että ulkomaalainen asenne ei todellakaan koske kaikkia maita. Ei Englannissa anneta turhia lahjoja eikä ainakaan vastalahjoja. Kysyin mieheltäni, miten Saksassa, koska mieheni sukujuuret siellä. Ei Saksassakaan anneta lahjoja yhtään sen enempää kuin Suomessa keskimäärin.

Vierailija
45/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko täällä on joku, jonka mieltä ei lämmitä vaikka kaverin antama viinipullo, mustamarjamehu tai itsekutomat villasukat? Kun tuntuu täältä löytyvän vain porukkaa joka on totaalisen lahjavastainen. Itse olen ainakin tavannut useammankin suomalaisen, joka on pienin ylpeyden vivahde äänessä aukaisut viinipullon, jonka kaveri on hänelle italianmatkalta tuonut. Tai mustamarjamehun, jonka kaveri on itse valmistanut oman puskan marjoista. Tai vetänyt jalkaan villasukat, jotka on omasta lempiväristä kaveri hänelle kutonut. Uskon että lahjat ovat olleet toivottuja ja tykättyjä mutta tämän ketjun perusteella en ole enää varma.

Vierailija
46/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tositarina kulttuurieroista k.o. asian tiimoilta.

Ja ollaan sitten varmaan "huonoja", kun aasialainen valittaa, ettei hänellä ole mitään millä keittää ruokaa niin suomalainen tuo hyvää hyvyyttään ylimääräisen kattilansa, että pääsee keittämään.

Aasialainen seuraavalla kerralla lievästi loukkaantuneena kysyy, että miksi vanhan kattilan antoi?

Suomalainen suutahtaa, että sähän valitit, ettei sul ollut mitään!!? Että heitä roskiin, jos ei kelpaa. Huh.

Hänen aasialainen ystävättärensä oli ihmetellyr, että miksi suomalainen on halunnut loukata, että miksi ei ostanut uutta.

En ole koskaan ymmärtänyt suomalaisten suoruutta ja sitä kuinka suuttuessa naputetaan suoraan kaikki höyryt pihalle. Aasialaiset harvemmin toimivat niin ja tuossakin tapauksessa olisi voinut ostaa uuden, jos kerta halusi auttaa aasialaista ystäväänsä. Käytetty on loukkaus, sillä ethän anna lahjaksi käytettyä tavaraa tai esinettä.

Vierailija
47/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lainaukset toimi mutta 24:

Ei hyödy ei. Kummallekin on harmia, vaivaa ja rahanmenoa. Ja sitten se saatu lahjake pitäå vielä loppusijoittaa jonnekin. Harvoin lahjasuklaat tms edes maistuu, joko jotain halpaa kakkkaa tai uusia ihmeellisiä.sekoituksia (ässämixejä sinisessä?!). Niinkuin moni muukin: ostan mieluummin itse sen mitä tarvitsen ja sellaisena kuin haluan.

Sinulle on varmaan käytöstavatkin esim kiittäminen ja tervehtiminen pelkkää ärsytystä aiheuttavaa harmia, vaivaa ja rahanmenoa?

Olipa typerä vertaus. Kiittäminen ja tervehtiminen yms. käytöstavat ovat itsestäänselvyyksiä, joihin ei tarvita rahaa eikä aikaa.

Vierailija
48/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ihmiset arvostamme toisissamme eri asioita. Itse arvostan enemmän aitoutta ja rehellisyyttä kuin jotain tekopirteitä lahjoja (etenkään tuntemattomilta). Se vaan ei kuulu meidän kulttuuriin. Mutta jos kutsumme vieraan kotiimme kylään, tarkoitamme sitä. Emme puhu vain lämpimiksemme kuten monessa muussa maassa.

Vierailija
49/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ihmiset arvostamme toisissamme eri asioita. Itse arvostan enemmän aitoutta ja rehellisyyttä kuin jotain tekopirteitä lahjoja (etenkään tuntemattomilta). Se vaan ei kuulu meidän kulttuuriin. Mutta jos kutsumme vieraan kotiimme kylään, tarkoitamme sitä. Emme puhu vain lämpimiksemme kuten monessa muussa maassa.

Vierailija
50/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiaanit on.

Vierailija
51/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Olen asunut Espanjassa eikä siellä mitään lahjoja annettu sen enempää kuin täällä.

Vierailija
52/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko täällä on joku, jonka mieltä ei lämmitä vaikka kaverin antama viinipullo, mustamarjamehu tai itsekutomat villasukat? Kun tuntuu täältä löytyvän vain porukkaa joka on totaalisen lahjavastainen. Itse olen ainakin tavannut useammankin suomalaisen, joka on pienin ylpeyden vivahde äänessä aukaisut viinipullon, jonka kaveri on hänelle italianmatkalta tuonut. Tai mustamarjamehun, jonka kaveri on itse valmistanut oman puskan marjoista. Tai vetänyt jalkaan villasukat, jotka on omasta lempiväristä kaveri hänelle kutonut. Uskon että lahjat ovat olleet toivottuja ja tykättyjä mutta tämän ketjun perusteella en ole enää varma.

Toki lämmittää, mutta jos antajana odotat kieli pitkällä vastalahjaa, jätä antamatta. Ja tuskin ventovieraalle sukkia tai marjamehua lähetät?

Vierailija
53/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi sydämellä: kuinka moni oikeasti haluaisi jatkuvasti saada ja ostaa noita (kiitos)lahjoja? Jotain kukkia, suklaata, kynttilöitä yms. pientä. Vai saako niitä kierrättää? Äkkiä niihin saa myös kulumaan monelle merkittävän summan rahaa. Suomessa kaikki on kallista ja ostovoima nyt on mitä on... Ulkomaalaiselle voisin ostaa, jos tietäisin hänen muutoin loukkaantuvan.

Vierailija
54/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lainaukset toimi mutta 24:

Ei hyödy ei. Kummallekin on harmia, vaivaa ja rahanmenoa. Ja sitten se saatu lahjake pitäå vielä loppusijoittaa jonnekin. Harvoin lahjasuklaat tms edes maistuu, joko jotain halpaa kakkkaa tai uusia ihmeellisiä.sekoituksia (ässämixejä sinisessä?!). Niinkuin moni muukin: ostan mieluummin itse sen mitä tarvitsen ja sellaisena kuin haluan.

Sinulle on varmaan käytöstavatkin esim kiittäminen ja tervehtiminen pelkkää ärsytystä aiheuttavaa harmia, vaivaa ja rahanmenoa?

Olipa typerä vertaus. Kiittäminen ja tervehtiminen yms. käytöstavat ovat itsestäänselvyyksiä, joihin ei tarvita rahaa eikä aikaa.

Hahahahahahaha. Sinulla ei ole tippaakaan käytöstapoja. Osoitit sen kommentillasi täydellisesti, mutta sen sijaan suosittelen sinulle hermolomaa ja käytöstapojen tarkistusta.

Vierailija
55/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ketju. 

Suomalaiset moukaroi tietenkin erilaiset tavat ja kulttuurit, eihän meidän tarvise muuttua kun näin on aina ollut hyvä! 

Vierailija
56/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi tulee mieleen huono rahatilanne.

Kas kummaa, että rahaa löytyy kuitenkin kaljaan ja tupakkaan.

Vierailija
57/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi sydämellä: kuinka moni oikeasti haluaisi jatkuvasti saada ja ostaa noita (kiitos)lahjoja? Jotain kukkia, suklaata, kynttilöitä yms. pientä. Vai saako niitä kierrättää? Äkkiä niihin saa myös kulumaan monelle merkittävän summan rahaa. Suomessa kaikki on kallista ja ostovoima nyt on mitä on... Ulkomaalaiselle voisin ostaa, jos tietäisin hänen muutoin loukkaantuvan.

Niin, eikös tässä juuri ollut kyse ulkomaalaisesta?

Vierailija
58/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki lämmittää, mutta jos antajana odotat kieli pitkällä vastalahjaa, jätä antamatta. Ja tuskin ventovieraalle sukkia tai marjamehua lähetät?

Eli tykkäät kyllä saada lahjan muttet antaa. Ettei vain tule vastavuoroisuutta?

Vierailija
59/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tositarina kulttuurieroista k.o. asian tiimoilta.

Ja ollaan sitten varmaan "huonoja", kun aasialainen valittaa, ettei hänellä ole mitään millä keittää ruokaa niin suomalainen tuo hyvää hyvyyttään ylimääräisen kattilansa, että pääsee keittämään.

Aasialainen seuraavalla kerralla lievästi loukkaantuneena kysyy, että miksi vanhan kattilan antoi?

Suomalainen suutahtaa, että sähän valitit, ettei sul ollut mitään!!? Että heitä roskiin, jos ei kelpaa. Huh.

Hänen aasialainen ystävättärensä oli ihmetellyr, että miksi suomalainen on halunnut loukata, että miksi ei ostanut uutta.

En ole koskaan ymmärtänyt suomalaisten suoruutta ja sitä kuinka suuttuessa naputetaan suoraan kaikki höyryt pihalle. Aasialaiset harvemmin toimivat niin ja tuossakin tapauksessa olisi voinut ostaa uuden, jos kerta halusi auttaa aasialaista ystävä

Ymmärrän sen tietysti nyt, mutta silloin hänellä oli tilanne, että hänellä siis ei ollut mitään joutui muuttamaan lapsensa kanssa tyhjään asuntoon väkivaltaisen ukkonsa luota ja me duunikaverit hänelle äkkiä järjestimme olemista.

Oli varmaan yllätys molemmille ja ihan turhaan sinä siitä loukkaannuit.

Vierailija
60/94 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat aika käytännöllisiä. Oikeasti harva haluaa täysin tarpeetonta krääsää nurkat täyteen, vaikka ajatus olisikin kaunis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän