Naiset! Onko joku ahdistellut teitä?
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalinen ahdistelu
Joka
1) koskettelemalla tai
2) kosketteluun voimakkuutensa tai toistuvuutensa vuoksi vakavuudeltaan rinnastettavalla tavalla sanallisesti, lähettämällä tai esittämällä viestin tai kuvan, ottamalla kuvan tai itseään paljastamalla, taikka muulla vastaavalla tavalla
tekee toiselle seksuaalisen teon, joka on omiaan loukkaamaan tämän seksuaalista itsemääräämisoikeutta, on tuomittava, jollei teosta muualla tässä luvussa säädetä rangaistusta, seksuaalisesta ahdistelusta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Ei ollut mainittu pitkää, eikä edes limaista katsetta. Asia käsitelty.
Se kuuluu tohon kohtaan: taikka muulla vastaavalla tavalla.
Sen tulkinta taas on jo kopypastettetu tänne aiemmin. Katso vaikka https://tasa-arvo.fi/hairinta
Edelleenkään tavallinen katse ei ole häirintää tai ahdistelua. Mitä ihmettä sä jaksat vammailla? Käy vaikka ulkona, on nätti päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että miehet eivät ymmärrä a) mitä on seksuaalinen häirintä, ja b) miten paljon naiset sitä todellakin kohtaavat.
Ei kai näitä keskusteluja muuten käytäisi.
Luulen kanssa että suurin osa miehistä ei edes ymmärrä mitä se on. Luulevat että normaali parin sekunnin katse vastaantulijaa kohtaan on naisten mielestä häirintää.
Eihän se ole. Tavallinen tuijottaminenkaan ei ole, vaikkakin epäkohteliasta. Se, miten katsotaan, tekee siitä mahdollisesti häirintää.
Ahdisteltu lukemattomia kertoja. Ensimmäisenä tulee mieleen kerta, jolloin olin 13-vuotias. Hieman humalainen noin 40-vuotias mies tuli istumaan junassa sellaiseen työskentely/allergiahyttiin ja alkoi puhua törkeitä juttuja. Menin ihan lukkoon ja senhän varaan nämä k*sipäät ton toiminnan laittavatkin. Konduktööri kiersi katsomassa liput enkä uskaltanut sanoa mitään. Tästä jäi jonkinlainen trauma ja edelleen tuntemattomat miehet ahdistavat vastaavissa tilanteissa. Hissit, juurikin noi työskentelyhytit ja muut pienet tilat tuntemattomien miesten kanssa. Hyi.
"Se kuuluu tohon kohtaan: taikka muulla vastaavalla tavalla.
Sen tulkinta taas on jo kopypastettetu tänne aiemmin. Katso vaikka https://tasa-arvo.fi/hairinta
Edelleenkään tavallinen katse ei ole häirintää tai ahdistelua. Mitä ihmettä sä jaksat vammailla? Käy vaikka ulkona, on nätti päivä."
Kukaan ei saa tuomiota pitkään katsomisesta, mikäli katse tapahtuu normaalissa ihmisten välisessä interaktiossa. Vaikka av-mamma kuinka kokisi tuon limaisena.
"kosketteluun voimakkuutensa tai toistuvuutensa vuoksi vakavuudeltaan rinnastettavalla tavalla "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että miehet eivät ymmärrä a) mitä on seksuaalinen häirintä, ja b) miten paljon naiset sitä todellakin kohtaavat.
Luulen kanssa että suurin osa miehistä ei edes ymmärrä mitä se on. Luulevat että normaali parin sekunnin katse vastaantulijaa kohtaan on naisten mielestä häirintää.
Entäs 10 sekunnin katse?
Ei minusta ole häirintää. Se on vain katse, ei vielä edes kunnon tuijotusta. Jos elehtii samalla seksuaalisesti, sitten se on häirintää.
Kyllä ihmisiä saa katsoa. Kaikki ei siitä ehkä tykkää, mutta jonnekinhan ihmisen pitää katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs 10 sekunnin katse?
Sinä ihan oikeasti haluaisit ja tarvitsisit ihan jonkin täsmällisen, turvallisen sekuntirajan tuijottelullesi?
Vierailija kirjoitti:
"Se kuuluu tohon kohtaan: taikka muulla vastaavalla tavalla.
Edelleenkään tavallinen katse ei ole häirintää tai ahdistelua. Mitä ihmettä sä jaksat vammailla? Käy vaikka ulkona, on nätti päivä."
Kukaan ei saa tuomiota pitkään katsomisesta, mikäli katse tapahtuu normaalissa ihmisten välisessä interaktiossa. Vaikka av-mamma kuinka kokisi tuon limaisena.
"kosketteluun voimakkuutensa tai toistuvuutensa vuoksi vakavuudeltaan rinnastettavalla tavalla "
Sulle on sanottu vaikka kuinka monta kertaa, että tavallinen katse ei ole häirintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs 10 sekunnin katse?
Sinä ihan oikeasti haluaisit ja tarvitsisit ihan jonkin täsmällisen, turvallisen sekuntirajan tuijottelullesi?
Katsoa saa, muttei koskea
/eri
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella isommat pojat kehuivat pyllyä ja uhkasivat rrraisskata. Tuskin olivat tosissaan, mutta sairasta edes puhua tuollaisia.
Olimme neljäsuokkalaisia, kun kaverini rinnat alkoivat kasvaa. Edelleenkin on vaikea muistella sitä kähmimisen, puristelun ja huutelun määrää, jonka kohteeksi hän joutui. Tekijöinä luokkatoverit eli nelosluokkalaiset pojat. Kiertelivät myös lehdestä leikatun tamponimainoksen kanssa mittailemassa meidän tyttöjen takapuolia ja arvioimassa, minkä kokoinen ob kullekin mahtuu. Että varhain ne aloittivat ainakin muutama vuosikymmen sitten. Kukaan ei puuttunut.
Pitääpä syyttää kaikkia naapuruston kyylääjämummoja seksuaalisesta häirinnästä. Tämäkin häirintämuoto alkoi jo hiekkalaatikkolla leikkiessä, mutta oli ehkä pahimmillaan mopoiässä. Silloin kyllä naapuruston verhot viuhui, kun ajelin viritellyllä ja pakoputkettomalla Soliferilla. Ja ne ei ollut hyvätahtosia katseita. Jos katse voisi tappaa, niin olisin jo vainaa. Ajatelkaa millaisen jäljen tuollainen pahantahtoisuus tekee nuoren pojan psyykkeelle. Kyllähän nämä ilkeät tädit on saatava edesvastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Pitääpä syyttää kaikkia naapuruston kyylääjämummoja seksuaalisesta häirinnästä. Tämäkin häirintämuoto alkoi jo hiekkalaatikkolla leikkiessä, mutta oli ehkä pahimmillaan mopoiässä. Silloin kyllä naapuruston verhot viuhui, kun ajelin viritellyllä ja pakoputkettomalla Soliferilla. Ja ne ei ollut hyvätahtosia katseita. Jos katse voisi tappaa, niin olisin jo vainaa. Ajatelkaa millaisen jäljen tuollainen pahantahtoisuus tekee nuoren pojan psyykkeelle. Kyllähän nämä ilkeät tädit on saatava edesvastuuseen.
Miten seksuaalinen ahdistelu tuohon liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten seksuaalinen ahdistelu tuohon liittyy?
Et kai mene vain kyseenalaistamaan uhrin kokemusta. Kyllä minä koin aitoa ahdistusta niistä katseita.
On ahdisteltu. Jouduin ammattikoulun keskeyttämään, koska siellä oli niin innokas poika. Koin ensisuudelmanikin hänen väkisin pussaamalla mua. Tosi romanttista.
Ja se muuttui aina vaan pahemmaksi, koska hänen kaveritkin alkoivat auttamaan siinä mun väijymisessä. Mua yritettiin raahata väkisin aina johonkin huoneeseen olemaan kahdestaan sen pojan kanssa, onnistumatta. Opettajatkin näki kerran kun mua taas kannettiin, no se reissu loppui siihen, mutta kukaan ei tehnyt mitään. Pojille ei pidetty edes puhuttelua.
Vanhemmille kerroin, he vaan hihittelivät että se poika on niin ihastunut minuun. Mutta kun MINÄ EN OLLUT HÄNEEN. Ketään ei kiinnostanut, enkä tiennyt kenelle muulle voisin kertoa, joten en vain mennyt enää kouluun.
Tämä ei ollut ainoa tyyppi joka ahdisteli, mutta ainoa joka pääsi fyysiseksi asti. Olin tuon jälkeen huomattavasti varovaisempi, tylympi, enkä oikeastaan käynyt vuosiin missään, paitsi töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella isommat pojat kehuivat pyllyä ja uhkasivat rrraisskata. Tuskin olivat tosissaan, mutta sairasta edes puhua tuollaisia.
Olimme neljäsuokkalaisia, kun kaverini rinnat alkoivat kasvaa. Edelleenkin on vaikea muistella sitä kähmimisen, puristelun ja huutelun määrää, jonka kohteeksi hän joutui. Tekijöinä luokkatoverit eli nelosluokkalaiset pojat. Kiertelivät myös lehdestä leikatun tamponimainoksen kanssa mittailemassa meidän tyttöjen takapuolia ja arvioimassa, minkä kokoinen ob kullekin mahtuu. Että varhain ne aloittivat ainakin muutama vuosikymmen sitten. Kukaan ei puuttunut.
Ei siihen silloin puututtukaan! Siksi se oli ihan "normaalia".
Ei ole koskaan, ehkä koska en pyöri baareissa tai juhlissa. Niinä muutamana kertana, kun olen jossain baarissa käynyt niin olen saanut vain hyvin kohteliasta huomiota miehiltä.
N24
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan, ehkä koska en pyöri baareissa tai juhlissa. Niinä muutamana kertana, kun olen jossain baarissa käynyt niin olen saanut vain hyvin kohteliasta huomiota miehiltä.
N24
Minua ei olla koskaan ahdisteltu baarissa, mutta kadulla keskellä kirkasta päivää, koulussa, ylopistolla, töissä ja joukkoliikenteessä kylläkin 🤷🏼.
Vierailija kirjoitti:
On ahdisteltu sekä miesten että naisten taholta. Jälkimmäisten ahdistelusta vaikeampi puhua, sillä se on paljon vaietumpaa.
Sama ja monta kertaa, vaikka olen sanonut olevani hetero. On vain sanottu, että:
- Naiset tekee sen paljon paremmin
- Ei kokeilu susta lesboa tee, kaikki kokeilee ainakin kerran
- Ellet oo kokeillut et voi tietää kummasta tykkäät
- Kun kokeilet kerran, et enää palaa entiseen
On jopa yhtäkkiä vain halattu ja saman tien suudeltu. En siis osannut varoa, että nainen kävisi käsiksi. Hävetti ja itketti. Ja kävin sukupuolitestissä, koska suussa oli silloin haava, ja lääkärille kerroin joutuneeni naisena naisen seksuaalisen ahdistelun kohteeksi. Kehotti tekemään rikosilmoituksen, mutta tilanne tuntui niin hävettävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voitaisiinko nyt kuitenkin sopia, että toisen ihmisen pitkittynyt tuijottaminen ja tarkkailu EI OLE normaalia eikä sosiaalisesti hyväksyttyä käytöstä eikä siihen kukaan syyllisty vahingossa, ellei ole jotenkin jälkeenjäänyt. "
Voidaan sopia. Mikä on hyväksytty sekuntimäärä katseelle?
Ei pelkkä katse olekaan.
Mutta kun siihen liittyy huulten lipomista tai muuta seksuaalista ilmehdintää/elehdintää, se on seksuaalista häirintää
Sanoisin myös, että jos se tuijottaja selvästi huomaa ettei toinen flirttaile takaisin, on jopa välttelevän ja pelokkaan oloinen, mutta se tyyppi jatkaa tuijotusta SILTI. Niin kyllä jokainen järki päässä tajuaa sen olevan ihan tarkoituksellista ahdistamista, kun toisella on kirjaimellisesti ahdistunut olo.
Mulle kävi näin, kun asuin 20-vuotiaana poikaystäväni kanssa kerrostalossa ja siinä kerroksessa asui myös meidän ikäinen mies. Kerran osuin samaan hissiin hänen kanssaan ja näin hänen tuijottavan mua hymyillen koko matkan ajan. Ja mä selvästi näytin pelokkaalta ja välttelevältä, mutta hän vaan tuijotti virnuillen.
Sen jälkeen en hänen kanssaan samaan hissiin suostunut menemään.
Olen mies ja varmaankin olen ahdistellut naisia.
Joskus olen rohkaistunut ja tiedustellut naispuoliselta, olisiko hänellä kiinnostusta kanssakäymisen aloitteluun kanssani.
Muutama on näyttänyt vihreää valoa ja rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että useampi on kieltäytynyt.
Mutta en ole keksinyt oikein muutakaan keinoa edetä asiassa; ehkä siihen on jokin salainen kikka?
Ala-asteella isommat pojat kehuivat pyllyä ja uhkasivat rrraisskata. Tuskin olivat tosissaan, mutta sairasta edes puhua tuollaisia. Aikuisena sitten lukemattomia kertoja ollut ties mitä limanuljaskoja ehdottelemassa ja vonkaamassa.