Pätkäpaastosta kokemuksia? Riittääkö 12-14 tunnin paasto?
Ajattelin lähteä kokeilemaan pätkäpaastoa ihan pysyvänä ratkaisuna, kun sukurasitetta diabetes kakkoselle on ja ylipainoa myös kertynyt.
Jakakaa kokemuksianne pliis! Mun ongelma on, että tyhjä vatsa alkaa närästää, enkä tiedä mikä siihen auttaisi jos mitään ei saa syödä/juoda... Yleensä olen hörpännyt maitoa, joka aina auttaa.
Ilmeisesti 12h ei vielä ole riittävä paastopätkä? Entä 14h? Vai tarvitaanko 16h?
Mun on ajoitettava paasto siten, että saan syödä vielä illalla esim. 20 aikaan, koska muuten uni menee huonoksi. Mutta ei kai sillä väliä miten paaston ajoittaa vai onko?
Saa suositella myös kirjallisuutta yms.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Siis onko se jollekin paasto että syö iltapalan klo 20 ja seuraavaksi aamulla klo 8? Eikö tuo ole ihan normaalia elämää, vai syöttekö te pitkin yötäkin..?
Tätä minäkin mietin. Vuosikaudet tehnyt näin. Jos syön illalla klo 19 jälkeen, yöunet pilalla.
Lopettakaa syöminen kokonaan, niin varmasti putoaa paino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin nyt maanantaina paaston sokerien takia. Olen juonut vettä, vissyä ja vähän teetä yhteensä 3+ litraa päivässä. Aamuisin olen ottanut normaalisti b,c,d- vitamiinit ja magnesiumia. Nyt n. 85h paastoamisen jälkeen on aamun paastoarvo tippunut 6.9--->4.8. Nesteitä toki myös lähtenyt joitakin kiloja. Joka päivä olen käynyt uimassa 1h kevyttä rintauintia.
Ensimmäiset 24h oli tuskallista, mutta sitten helpotti ja nyt olo on ollut hyvä, eikä nälän tunnetta ole ainakaan vielä ollut. Jatkan tätä nyt sokeria ja verenpainetta seuraillen sen aikaa, kun hyvältä tuntuu. Mittailen molemmat arvot aamuin ja illoin.
Paaston jälkeen jatkan sitten joko 18/6 tai 23/1 pätkäpaastolla ja vhh-ruokavaliolla. Alkuun ainakin siirryn tuohon 23/1, mutta menen tilanteen mukaan.
-uusiherrasmies-
Nyt kolmessa viikossa painoa tippunut hiukan yli 10kg
On aivan sama mitä syöt ja milloin syöt kunhan syöt vähemmän kuin kulutat, niin painosi putoaa.
Näinhän se on, mutta ainakin itselleni on huomattavasti helpompi olla syömättä liikaa, kun ei syö pitkin päivää vaan vasta illalla.
4 viikossa painoa pudotettu 13kg. Ruoka ollut täysin vhh nyt tämän ajan. labrassa sokeriarvot ja muutkin arvot nyt normaalit. Kcal tullut päivittäin välillä n.1000kcal-4500kcal, Harvemmin toki noita suurempia määriä, mutta välillä myös niitä. Liikuntaa tullut harrastettua joka päivä mm. uintia, punttia, pyöräilyä ja välillä ihan vain kävelyä. Homma jatkuu...
-uusiherrasmies-
Onko 12h muka paasto? Sehän on ihan normaalia, että iltakahdeksan syödään ja seuraavan kerran aamukahdeksalta.
Itse syön klo 12-20, muut ajat syömättä. Paino tippuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
On aivan sama mitä syöt ja milloin syöt kunhan syöt vähemmän kuin kulutat, niin painosi putoaa.
MUTTA se mihin aikaan päivästä syöt vaikuttaa siihen paljonko kulutat!
Useamman kontrolloidun tutkimuksen mukaan aamupainotteisesti syöden kuluttaa enemmän kaloreita päivän aikana. Muistin mukaan yhdessä osallistujat söi määrätyn kalorimäärän jaettuna aamiaiseen, lounaaseen ja illalliseen. Lounas pysyi samana mutta joku 200 tai 300 kcal:n osa kaloreista siirrettiin päivälliseltä aamiaiselle. Muistaakseni päiväkulutus nousi noin puolella tuosta siirretystä määrästä.
Meillä on noin 4 eri tapaa "korjata" energiavajetta. Nälän tunne on niistä ensimmäinen. Sen jälkeen on vielä fysiologiset tavat. Keho pitää siitä että on vaihtelua.
Mulla meni 1,5 kk että pätkäpaasto (14h) alkoi vaikuttaa. Sen jälkeen paino tippui.
Piereskely loppui jo viikossa.
Vierailija kirjoitti:
12h riittää. Siitä voi sitten pikkuhiljaa yrittää pidentää. Ulkomaisissa lähteissä löytyy hakusanoilla intermittent fasting. Youtubessa paljon videoita. Googlaa myös autofagia.
Itse pätkäpaastoan 12-18 tuntia.
Siis täh? Ei tuo kyllä mikään paasto ole. Itse paastoan 40 tuntia. Elikkä yksi viikon päivä jolloin en syö ollenkaan. Juon vettä ja parit kahvit.
Osuipa silmiin tää itseni aloittama ketju! Mä en löytänyt mitään apua närästykseen, joten paastoilu jäi siihen. Ikävä yölläkin valvoa korvennuksen kanssa :/
Nyt lasken kaloreita ja se on toiminut ihan hyvin.
ap
Mikä siin on ettet voi vaa syödä vähemmän ja terveellisesti ja tehä kunnon treeniä 5x viikossa? Pitää oikee kirjojaki lukee ennen ku alkaa tekee jotaki paastoja (läskille kidutusta), vaikka syömällä terveellisesti sun kroppa ja mieli vois paremmin, näkisit tuloksia nopeesti. Siinä kasvais itseluottamus ja saattaisit jopa omaksua uuden elämäntavan.
Ja sit ihmiset vielä väittää, ettei lihavuudella ole tekemistä älykkyyden kanssa? Juu ei, toihan on häikäisevän fiksua vetää ittensä läskiks ku suvussa diabetesta :D
Vierailija kirjoitti:
Mikä siin on ettet voi vaa syödä vähemmän ja terveellisesti ja tehä kunnon treeniä 5x viikossa? Pitää oikee kirjojaki lukee ennen ku alkaa tekee jotaki paastoja (läskille kidutusta), vaikka syömällä terveellisesti sun kroppa ja mieli vois paremmin, näkisit tuloksia nopeesti. Siinä kasvais itseluottamus ja saattaisit jopa omaksua uuden elämäntavan.
Vaatii kato terveellinen ruokavalio ja treeni liikaa itsekuria. Se haluu ny paastota kärvistellä 12h ( XD ) ja vetää sit hyvällä omalla tunnolla kakkua kaksin käsin ja kuvitella et se korjais jotain
Vierailija kirjoitti:
Ihan normiajatus oli tosiaan vielä 90-luvulla, ettei kuuden tai seitsemän jälkeen enää syödä. Monessa perheessä päivällinen oli vuorokauden viimeinen ateria. Tämä vaikutti suoraan päivän energiansaantiin, eikä kukaan yhdistänyt tähän arkikäyttäytymiseen mitään paastoajatuksia.
Ja mehut ehdottomasti kokonaan pois, tuoremehut ovat pahimpia nopean energian ja sokerin lähteitä mitä voi keksiä. Kannattaa tutustua ihan ravitsemuksen perusasioihin, esim. lukea jokin selkeä diabeetikoille kirjoitettu opas (jos kerran olet riskiryhmää).
Entä puolukkamurskasta siivilöity mehu?
Vierailija kirjoitti:
Melkein sama kuin miksi ihmeessä ihmiset ei lopeta tupakointia, huumeiden vetämistä, alkoholin käyttöä, ongelmapelaamista, vieraissa käymistä, huonoa käytöstä ja metelöimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vain 12 tunnin kuivapaasto voi olla ehdottomasti tehokkain terveydenkohentamismetodi?! Kehon rasva muuttuu hapen vaikutuksesta vedeksi?!
Tarkoitatko että 12 t aikana ei juoda ollenkaan vettä? Ei mitään kaloritonta nestettä?
Mulla ongelmana on työ. Pisin työpäivä on 9h, meillä ei oo ruokataukoa. Työ on fyysistä. Eli aamupalaa ei voi skipata, ja kunnon lounasta ei ehdi syömään. Eli en saisi yhtään kunnon ruokaa koko päivälle. Mietinkin, olisiko 5:2 jotenkin helpompi, että voisi ne paastopäivät ajoittaa lyhyemmille (6h) työpäiville ja vapaapäiville.
Vierailija kirjoitti:
🏋 Et ehkä saa paastosta kiinnostuneiden keskustelupalstalta toivomaasi vastausta. Mikäli itse toimit kuten kirjoitat, niin ok. Tuskin kannattaa tyrkyttää muille omia metodejaan. Jokainen on yksilö ja saa tehdä omat valinnat. Ehdottaa ja neuvoa voi antaa kun ap on pyytänyt, mutta sinun viestisi on mielestäni hieman "agre". Itsetyytyväinen saat omaan valintaasi olla, mutta et pysty kieltämään keneltäkään niin haluavalta paastoamista. Terkuin 62h paastoa takana, paussi joksikin aikaa ti 17.9. alkaen.
Ap, oli mukava yllätys huomata käyntisi palstalla. Kokeilu on sikäli hyvä asia sen perusteella selvinnee onko pätkäpaasto itselle se paras vaihtoehto vai joku muu. Onneksi olet löytänyt sopivamman tavan huolehtia hyvinvoinnistasi. Eipä tässä nyt aamuvarhain, muuta kuin toivotan mitä parhainta onnistumista jatkossakin. Toivottavasti piipahdat palstalla jossain vaiheessa kertomassa edistymisestäsi, sekä kannustamassa palstalaisia jotka vielä haluavat aiheesta keskustella ja vaihtaa kokemuksia. 🦋
Nyt kolmessa viikossa painoa tippunut hiukan yli 10kg. Olen alun 4 päivän paaston lisäksi pitänyt kaksi yksittäistä päivää ilman ravintoa. Ruokailut pysynyt vaihdellen 23/1 ja 18/6 systeemillä. Päivän hiilarit pääosin välillä 0-30g/vrk, mutta muutaman kerran ollut myös lähellä 60g/vrk. Verenpaine ja sokerit olleet nyt joka päivä hyvällä tasolla. Kevyttä aerobista ollut alusta asti joka päivä vähintään 1h.
-uusiherrasmies-