Pätkäpaastosta kokemuksia? Riittääkö 12-14 tunnin paasto?
Ajattelin lähteä kokeilemaan pätkäpaastoa ihan pysyvänä ratkaisuna, kun sukurasitetta diabetes kakkoselle on ja ylipainoa myös kertynyt.
Jakakaa kokemuksianne pliis! Mun ongelma on, että tyhjä vatsa alkaa närästää, enkä tiedä mikä siihen auttaisi jos mitään ei saa syödä/juoda... Yleensä olen hörpännyt maitoa, joka aina auttaa.
Ilmeisesti 12h ei vielä ole riittävä paastopätkä? Entä 14h? Vai tarvitaanko 16h?
Mun on ajoitettava paasto siten, että saan syödä vielä illalla esim. 20 aikaan, koska muuten uni menee huonoksi. Mutta ei kai sillä väliä miten paaston ajoittaa vai onko?
Saa suositella myös kirjallisuutta yms.
Kommentit (104)
Ihmisen elimistö menee noin pitkästä paastosta säästöliekille!
Kannattaa lukea Jason Fungin kirja Obesity Code.
Mielenkiintoinen artikkeli paaston hyödyistä: https://tekniikanmaailma.fi/saannollinen-24-tunnin-paasto-saattaa-ehkai…
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän urheilua harrastavat jaksavat paastota esim. 16h? Itse epäilen, että jaksaisin muutenkaan 16 h, hirveä nälkä saattaa iskeä.
5 päivää paastoa, jokaisena päivänä maratooni.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän urheilua harrastavat jaksavat paastota esim. 16h? Itse epäilen, että jaksaisin muutenkaan 16 h, hirveä nälkä saattaa iskeä.
Luultavasti tuo on hyvin yksilöllistä, mutta aiemmin tällä viikolla olin pari vrk:ta lähes täydellisellä paastolla. Lievä nälän tunne alkoi keskipäivän aikoihin mutta se meni melko nopeasti ohi kun vähän aikaa kärvistelin sen kaa. Ainoa "virhe" oli teen makeuttaminen stevialla, koska juuri eilen hoksasin että Stevia Sweet sisältä maltodekstriiniä, korkean glykeemisen indeksin omaavaa, tärkkelyksestä valmistettua monimutkaista hiilaria... : /
Paastossa "pahinta" on se että rupeaa pnettamaan tavallista enemmän (pallien verenkierto paranee??). Parasta on lähes kaikkien pienten vaivojen lievittyminen tai tyssääminen (esim. kylmät jalkaterät nukkuessa vaikka kämpän lämpötila on 26 ja on untuvapeitto päällä, herääminen noin klo 3 aikaan aamulla siihen että suu on rutikuiva, vaikeus lonkkakivutta mennä fillarin satulaan, oikean polven lievä jäykkyys, jne.). Kenties merkittävin syy vaivojen hellittämiseen on paaston huomattavasti tehostava vaikutus autofagiaan?
On melkein surkuhupaisaa että luultavasti ainakin puolet suomalaisista saisi jopa merkittävää apua pieniin ja vähän suurempiinkin vaivoihinsa parin päivän vesipaastolla, mutta sen sijaan vaivalloisuus motivoi mussuttamaan jopa lähes koko ajan jotain niin että sen aikaansaama dopamiinibuusti edes vähäksi aikaa helpottaa ikävää oloa... :D
Oon pätkällä ja paastoaika n 14-16 h ja oon kyllä aamukahviin laittanu maitoa tai kermaa mutta ihan hyvin on silti paino tippunu. 334
Olen nyt ollut pitkähköpaastolla noin 30 tuntia. Suurin yllätys on se, kuinka nopeasti ihon kunto paranee kun verensokeripiikit eliminoituvat! Osittain johtunee kollageenin sokeroitumisen(?) vähenemisestä??
Toinen melko yllättävä efekti on lähinnä rumpujen harrastus "soiton" generoiman tinnituksen/-tyksen huomattava väheneminen!
Alkuvaiheessa tulee hiilarihinku, jonka normaalisti tyydytän lähinnä suklaata ja päärynöitä syömällä. Leipää en ole viime aikoina syönyt ollenkaan, edes gluteenitonta, koska siementen lektiinit tuntuvat aiheuttavan ikäviä vatsa- ja suolistovaivoja. : 0
Muutaman tunnin kuluttua tuosta tulee tunne kuin olisi pienessä nousuhumalassa. En tiedä kuinka yleinen tuo kokemus on; kenties se itsellä johtuu ainakin osimoilleen siitä että olen harrastanut tee-ämmää enemmän tai vähemmän säännöllisesti yli 30 vuotta. Tunne näyttää menevän ohi muutamassa tunnissa. Nyt on sellainen olo että syödäkin voisi muttei ole juurikaan nälkä...
M 72 v.
10 tuntia on riittänyt siihen, että paino ei nouse. Ehkä kokeilen 12 tunnin pätkäpaastoa, kun muutaman kilon saisi paino pudota.
Mitä juttua!? Siis 13 tunnin paastorutiini (vai "paasto"?) vähensi rintasyövän uusiutumista yli 60 prosenttia!?
Yksi vähänkin pitemmän paaston (48 tuntia) parhaista puolista lienee se, että aivoissa alkaa muodostua uusia dopamiinireseptoreja:
Kun katsoin pidemmälle oheista videota, kävi vesiselväksi, mikä on ylivoimaisesti tärkeintä paastossa: se pitää breikata (break fast: brekf[ö]st) sellaisella ravinnolla joka ruokkii pääsääntöisesti tahi yksinomaan vain "hyviä" suoliston mikrobeja!! Muussa tapauksessa lopputulos voi olla pahimmillaan kata-stroofi?
Vierailija kirjoitti:
10 tuntia on riittänyt siihen, että paino ei nouse. Ehkä kokeilen 12 tunnin pätkäpaastoa, kun muutaman kilon saisi paino pudota.
10 tai 12 tunnin syömättömyys ei mitään pätkäpaastoa edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin. Ihminen jaksaa fyysistä suoritusta päiviä syömättä. Toki joskus energiavarastot loppuu, ja syödä pitää, vaikkakin vähemmän kuin luulisi.
Nälkä on vain ajatus sun päässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 tai 12 tunnin syömättömyys ei mitään pätkäpaastoa edes ole.
Totta! Ei todellakaan ole. On ihan normaaliin ruokarytmiin kuuluvaa olla syömättä 10-12 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan tuota pätkäpaastoa esim. 12-13h voi jatkaa? Vai olisiko järkevää pitää jatkuvana vuosikausia? Itselle siitä on ollut nyt apua laihduttamisessa. Olen huomannut aiemmin muutenkin, että iltasyönnin jättäminen on auttanut saamaan kiloja pois.
Mä koin ollessani pätkäpaastolla (nyt raskaana ja en ole pätkiksellä), että viikonloput oli syötävä kyllä aamupala. Menisin ihan oman olon mukaan tuossa. Jatkaa niin kauan kuin tuntuu hyvältä ja jos tulee kamala nälkä tai heikotus niin syö sinä päivänä ns. normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan tuota pätkäpaastoa esim. 12-13h voi jatkaa? Vai olisiko järkevää pitää jatkuvana vuosikausia? Itselle siitä on ollut nyt apua laihduttamisessa. Olen huomannut aiemmin muutenkin, että iltasyönnin jättäminen on auttanut saamaan kiloja pois.
12-13h päivässä syömättä on niin normaalia, että helposti voi olla niin koko elämänsä. Mistä ihmeestä tulee käsitys, että 12h syömättä olisi jotenkin erityistä ja että sitä voisi edes kutsua paastoksi?
Tämä. Itsellänikin on aina ollut ihan normaalia syödä vain silloin kun on oikeasti nälkä, eli ihan helposti menee vaikka vuorokausi syömättä. 12h on ihan normaali aika olla syömättä, ei mikään paasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tyhjä vatsa alkaa närästää, kannattanee ehkä kokeilla esim. teelusikallista natriumvetykarbonaattia ("natriumbikarbonaattia" eli ruokasoodaa) lasilliseen vettä sekoitettuna ja juotuna.
https://www.is.fi/terveys/art-2000010068781.html
Mehiläisen yleislääketieteen erikoislääkäri Atte Vadén huomautti jutussamme, että tämä kikka ei ole suositeltava, sillä ruokasoodassa on paljon verenpainetta kohottavaa natriumia. Lisäksi isompina määrinä ruokasooda voi sekoittaa elimistön happo-emäs-tasapainoa.
Mulla on usein heikotusta jota korjaan syömällä suolaa.
Tuo 12 tunnin tauko syömisessä tulee minulle luonnostaan. Syön illalla viimeisen kerran 19-20 välillä ja aamulla 8-9 välillä. Ihmettelen heitä jotka syövät vain kaksi kertaa päivässä. Silloinhan täytyy syödä valtava määrä kerralla. Eikö siinä vatsalaukku veny todella isoksi aikaa myöten ja tule raskas olo? Itse syön tuon 12 tunnin aikana kaksi ateriaa ja kolme välipalaa. En käytä leivonnaisia, karamellejä, virvoitusjuomia, alkoholia. Lihaa harvoin. Kahvia ja vihreää teetä reilusti, paljon vihanneksia, piimää, marjoja. On aina kevyt olo ruokailun jälkeen. Olisi kiva tietää useammalta ihmiseltä, että mitä te kahden aterian syöjät syötte. Asia kiinnostaa minua, olen kuullut niin paljon hyvää tuosta pätkäpaastosta. Sairastan suolistosyöpää. Olisiko joku samaa tautia sairastava näiden pätkäpaastoajien joukossa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo 12 tunnin tauko syömisessä tulee minulle luonnostaan. Syön illalla viimeisen kerran 19-20 välillä ja aamulla 8-9 välillä. Ihmettelen heitä jotka syövät vain kaksi kertaa päivässä. Silloinhan täytyy syödä valtava määrä kerralla. Eikö siinä vatsalaukku veny todella isoksi aikaa myöten ja tule raskas olo? Itse syön tuon 12 tunnin aikana kaksi ateriaa ja kolme välipalaa. En käytä leivonnaisia, karamellejä, virvoitusjuomia, alkoholia. Lihaa harvoin. Kahvia ja vihreää teetä reilusti, paljon vihanneksia, piimää, marjoja. On aina kevyt olo ruokailun jälkeen. Olisi kiva tietää useammalta ihmiseltä, että mitä te kahden aterian syöjät syötte. Asia kiinnostaa minua, olen kuullut niin paljon hyvää tuosta pätkäpaastosta. Sairastan suolistosyöpää. Olisiko joku samaa tautia sairastava näiden pätkäpaastoajien joukossa?
Harvoin syöminen ei tarkoita mitään jättiannoksia. Ruoka koostetaan siten, että volyymin ei tarvitse olla suuri.
Väli-Meren maissa syödään vasta kello 22 kun heinäsirkat soittavat ja viini pysyy kuparikannussa viileänä! Minä rakastan Kreikkalaista ruokaa ja Kreikkalaisia Adoniksia.