Pätkäpaastosta kokemuksia? Riittääkö 12-14 tunnin paasto?
Ajattelin lähteä kokeilemaan pätkäpaastoa ihan pysyvänä ratkaisuna, kun sukurasitetta diabetes kakkoselle on ja ylipainoa myös kertynyt.
Jakakaa kokemuksianne pliis! Mun ongelma on, että tyhjä vatsa alkaa närästää, enkä tiedä mikä siihen auttaisi jos mitään ei saa syödä/juoda... Yleensä olen hörpännyt maitoa, joka aina auttaa.
Ilmeisesti 12h ei vielä ole riittävä paastopätkä? Entä 14h? Vai tarvitaanko 16h?
Mun on ajoitettava paasto siten, että saan syödä vielä illalla esim. 20 aikaan, koska muuten uni menee huonoksi. Mutta ei kai sillä väliä miten paaston ajoittaa vai onko?
Saa suositella myös kirjallisuutta yms.
Kommentit (104)
Kyllähän se laihduttaa kun rajoittaa syömistään. Jos haluaa hyötyä autofagiasta pitää tosin paastota huomattavasti pidemään, luokkaa 3 vuorokautta.
Luin että 12 h on minimi, että autofagia käynnistyy
Vierailija kirjoitti:
Luin että 12 h on minimi, että autofagia käynnistyy
Ehkä hiirillä mutta ihmisellä ottaa päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Se että on (edes) puolet vuorokaudesta syömättä on täysin normaalia, ei paastoamista.
14 tuntia on hyvä alku mutta 16-18 tuntia paljon parempi!
Itse olen ollut 16/8 ja 18/6 pätkäpaastolla jo vuosia. Syön ainoastaan klo 12-18 (20) välisenä aikana, aamuisin vain kuppi kahvia mustana.
Viikottain pidän 24 tunnin paaston ja aloitin sellaisen tänään. Söin lounasta klo 12 ja kuuden aikoihin join mukillisen luulientä. Valmistelin tossa huomisen lounasta ja seuraava ateria siis huomenna klo 12.
Normaalipainoinen N44
Tätä ketjua lukiessa itse ihmettelin just tuota että muka 12 tuntia syömättä olisi muka paastoamista. Mulla on aina vähintään 12 tuntia niin että juon vain vettä illalla ja aamulla sekä mukillisen kahvia myös aamulla. Kahvi mustana. Ikinä käynyt edes mielen vieressä että olisin pätkäpaastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan tuota pätkäpaastoa esim. 12-13h voi jatkaa? Vai olisiko järkevää pitää jatkuvana vuosikausia? Itselle siitä on ollut nyt apua laihduttamisessa. Olen huomannut aiemmin muutenkin, että iltasyönnin jättäminen on auttanut saamaan kiloja pois.
12-13h päivässä syömättä on niin normaalia, että helposti voi olla niin koko elämänsä. Mistä ihmeestä tulee käsitys, että 12h syömättä olisi jotenkin erityistä ja että sitä voisi edes kutsua paastoksi?
Mulla on koko aikuisiän ollut tuo 12 tuntia syömättä eikä ikinä mitään vaikeuksia.
Joo. Jos klo 22 illalla syön niin ei kyllä ennen aamukymmentä ole nälkä. Siinä tuli 12 h syömättä.
Olen ollut kohta vuoden jatkuvasti pätkäpaastolla. Viikonloppuisin vähän kevyemmällä ja arkisin usein jopa 20 h syömättä. Keho tottuu tuohon aika nopeasti ja tuntuu muutenkin hyvältä. Tuntuu ehkä jopa sellaiselta luonnolliselta ruokailurytmiltä omalla kohdalla. Ehkä ihmisen ei kuuluisikaan syödä koko aikaa?
Ennen ei puhuttu pätkäpaastosta. Puhuttiin vain, että n. klo 18 jälkeen ei kuulu syödä, jos painon kanssa haastetta.
Menetelmään kuului vielä kävelylenkki illalla. Matkalla ei väliä. Jo 20-30 min ok.
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan tuota pätkäpaastoa esim. 12-13h voi jatkaa? Vai olisiko järkevää pitää jatkuvana vuosikausia? Itselle siitä on ollut nyt apua laihduttamisessa. Olen huomannut aiemmin muutenkin, että iltasyönnin jättäminen on auttanut saamaan kiloja pois.
Ota se elämäntavaksi ihan loppuelämäksesi, niin et liho takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kohta vuoden jatkuvasti pätkäpaastolla. Viikonloppuisin vähän kevyemmällä ja arkisin usein jopa 20 h syömättä. Keho tottuu tuohon aika nopeasti ja tuntuu muutenkin hyvältä. Tuntuu ehkä jopa sellaiselta luonnolliselta ruokailurytmiltä omalla kohdalla. Ehkä ihmisen ei kuuluisikaan syödä koko aikaa?
Kun pätkäpaastoilee niin on helppo vetää kerran kuussa myös 3-4 päivän vesipaasto. Pääsee sitten toivottavasti hyötymään autofagiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos tyhjä vatsa alkaa närästää, kannattanee ehkä kokeilla esim. teelusikallista natriumvetykarbonaattia ("natriumbikarbonaattia" eli ruokasoodaa) lasilliseen vettä sekoitettuna ja juotuna.
https://www.is.fi/terveys/art-2000010068781.html
Mehiläisen yleislääketieteen erikoislääkäri Atte Vadén huomautti jutussamme, että tämä kikka ei ole suositeltava, sillä ruokasoodassa on paljon verenpainetta kohottavaa natriumia. Lisäksi isompina määrinä ruokasooda voi sekoittaa elimistön happo-emäs-tasapainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että on (edes) puolet vuorokaudesta syömättä on täysin normaalia, ei paastoamista.
14 tuntia on hyvä alku mutta 16-18 tuntia paljon parempi!
Itse olen ollut 16/8 ja 18/6 pätkäpaastolla jo vuosia. Syön ainoastaan klo 12-18 (20) välisenä aikana, aamuisin vain kuppi kahvia mustana.
Viikottain pidän 24 tunnin paaston ja aloitin sellaisen tänään. Söin lounasta klo 12 ja kuuden aikoihin join mukillisen luulientä. Valmistelin tossa huomisen lounasta ja seuraava ateria siis huomenna klo 12.
Normaalipainoinen N44
Tätä ketjua lukiessa itse ihmettelin just tuota että muka 12 tuntia syömättä olisi muka paastoamista. Mulla on aina vähintään 12 tuntia niin että juon vain vettä illalla ja aamulla sekä mukillisen kahvia myös aamulla. Kahvi mustana. Ikinä käynyt edes mielen vieressä että o
16:8 taitaa olla se yleisin eli 8 tunnin ruokailuikkuna.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei puhuttu pätkäpaastosta. Puhuttiin vain, että n. klo 18 jälkeen ei kuulu syödä, jos painon kanssa haastetta.
Menetelmään kuului vielä kävelylenkki illalla. Matkalla ei väliä. Jo 20-30 min ok.
Kävelylenkillä jääkaappi ei ole lähellä ja happihyppelyn jälkeen on niin hyvä olo, ettei tee mieli pupeltaa.
Tottuuko keho tohon paastoon kuinka nopeasti? Itselläni on ihan hirveä nälkä aina aamuisin, niin tuntuisi hankalalta aloittaa syöminen vasta lounasaikaan. Lisäksi kuljen työmatkan pyöräillen, niin jotenkin tuntuisi vaan karulta lähteä tyhjällä mahalla polkemaan ja perilläkään ei saisi vielä moneen tuntiin syödä. Jaksaako sitä oikeasti?
Miten kukaan voi olla syömättä 12-14 tuntia, itse joudun ottamaan yöllä pari suklaapatukkaa ettei verensokeri romahda.
Ihan normiajatus oli tosiaan vielä 90-luvulla, ettei kuuden tai seitsemän jälkeen enää syödä. Monessa perheessä päivällinen oli vuorokauden viimeinen ateria. Tämä vaikutti suoraan päivän energiansaantiin, eikä kukaan yhdistänyt tähän arkikäyttäytymiseen mitään paastoajatuksia.
Ja mehut ehdottomasti kokonaan pois, tuoremehut ovat pahimpia nopean energian ja sokerin lähteitä mitä voi keksiä. Kannattaa tutustua ihan ravitsemuksen perusasioihin, esim. lukea jokin selkeä diabeetikoille kirjoitettu opas (jos kerran olet riskiryhmää).
Mulla ei riitä 12 h, eikä oikein hyvin 14h, 16 h alkaa jo riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normiajatus oli tosiaan vielä 90-luvulla, ettei kuuden tai seitsemän jälkeen enää syödä. Monessa perheessä päivällinen oli vuorokauden viimeinen ateria. Tämä vaikutti suoraan päivän energiansaantiin, eikä kukaan yhdistänyt tähän arkikäyttäytymiseen mitään paastoajatuksia.
Ja mehut ehdottomasti kokonaan pois, tuoremehut ovat pahimpia nopean energian ja sokerin lähteitä mitä voi keksiä. Kannattaa tutustua ihan ravitsemuksen perusasioihin, esim. lukea jokin selkeä diabeetikoille kirjoitettu opas (jos kerran olet riskiryhmää).
Muualla maailmassa syödään vielä myöhällä, meillekinpäin on tätä kulttuuria rantautunut....nykyään on ihan ok istua ravintolassa vaikka 20 aikaan syömässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa syödään vielä myöhällä, meillekinpäin on tätä kulttuuria rantautunut....nykyään on ihan ok istua ravintolassa vaikka 20 aikaan syömässä
Noissa maissa herätään ja aloitetaan työt usein myös myöhemmin, ei soi herätyskello vielä kuudelta.
Riippuisko se siitä ajasta? Jos paastoaa 12h vs. 16-18h? pidempi aika tehokkain?