Pätkäpaastosta kokemuksia? Riittääkö 12-14 tunnin paasto?
Ajattelin lähteä kokeilemaan pätkäpaastoa ihan pysyvänä ratkaisuna, kun sukurasitetta diabetes kakkoselle on ja ylipainoa myös kertynyt.
Jakakaa kokemuksianne pliis! Mun ongelma on, että tyhjä vatsa alkaa närästää, enkä tiedä mikä siihen auttaisi jos mitään ei saa syödä/juoda... Yleensä olen hörpännyt maitoa, joka aina auttaa.
Ilmeisesti 12h ei vielä ole riittävä paastopätkä? Entä 14h? Vai tarvitaanko 16h?
Mun on ajoitettava paasto siten, että saan syödä vielä illalla esim. 20 aikaan, koska muuten uni menee huonoksi. Mutta ei kai sillä väliä miten paaston ajoittaa vai onko?
Saa suositella myös kirjallisuutta yms.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa syöminen kokonaan, niin varmasti putoaa paino.
💧 Olet oikeassa. Kuinka pitkään olit syömättä yhtäjaksoisesti? Kun antaa ohjeen niin olisi mukava saada enemmän kokemuspohjaa vinkin antajan ohjeesta. Nyt jäi vähän tyngäksi. Esim. vesipaasto muutamina päivinä vuodessa tai vaikkapa kerran viikossa tekee hyvää elimistölle/terveydelle. Mikäli pidenpään, niin ehkä pieni suola-annos voisi olla joillekin tarpeen. Otin 3-4 vrk paastolla vain kerran pienen vuorisuola "nuolaisun" en oikeastaan tuntenut siitä mitään vaikutusta, mutta oletin sen olevan tarpeen, ainakin mikäli runsaasti hikoilee/urheilua/ kuntoilua paastolla harrastaville. tällä kertaa en itse kuntoillut, katsoin vain tv-ohjelmia ja lepäilin ja rentouduin. Kaikille vesipaasto ei sovi ja aloitusta en kohdistaisi työpäivään vaan vapaapäivään tai viikonloppu-vapaaseen.
Moi, -uusiherrasmies-, palstalla käyntisi on jäänyt vahvasti mieleen. Toimit ihailtavalla tavalla hyvinvointisi parhaaksi. Mitenkä sun paasto on sujunut? Luin yhden jutun, jossa Ruotsiin (kymmeniä vuosia sitten) muuttanut lääkäri oli siellä laihduttanut vhh:lla 30 kg ja parantunut 2-tyypin diabeteksesta. Käytti oman kokemuksen myötä samaa ruokavaliota omilla potilaillaan. Suomessa on nykyään tietääkseni muutama lääkäri joka suosittaa vhh-dieettiä painon pudotusta haluavalle ja diabetes-potilailleen. Hoidollisessa tarkoituksessa ravintoa koskevat asiat ovat suomalaisten lääkäreiden osaamisen ulkopuolella lähes täysin. Avun saannin ulkopuolelle jäävien täytynee ottaa ensisijainen vastuu omasta hyvinvoinnistaan, tai hakeutua ravintoon liittyvät hoidot hallitsevalle lääkärille / vastaavalle asiantuntijalle.
Nyt mulla meneillään vähän pidemmät vuorokausi-paastot. Yleisimmin suosin 8/16 joka sopii mun rytmiin hyvin. Helteellä pidempi paasto oli siitä ihanaa, kun se helpotti oleskelua/nukkumista hiostavan lämpimässä (+26-27c) kodissamme. Nyt mittari näyttää +20 astetta ja olen kokenut vilunväristyksiä, joten turvaudun villapuseroon ja kuumaan juomaan. Teetä olen ehtinyt lämmikkeeksi nauttimaan jo 3-mukillista. Mikäli tämä ketju alkaa olla taputeltu, eikä herätä muissa mielenkiintoa, niin toivotan kaikille osallistuneille mielenkiintoisista valinnoista omassa elämässänne sekä viestejä lukemassa käyneille mitä parhainta vointia, valintanne mukaan, miten sen omassa elämässänne olette tai aiotte mahdollisuuksien mukaan toteuttaa. Uskoisin, ettei ole tarkoitus kenenkään yrittää suorittaa mitään mikä ei ole itselle ok. 🤗 👋
Sun tilanne tuntuu melko haasteelliselta. Olen ollut siinä oletuksessa, että työnantajan velvollisuuteen kuuluu mahdollistaa ruokatauko+muutkin tauot säännöllisin välein. En osaa sanoa, miten 5:2 sopii sun elämäntilanteeseen, mutta olen kiinnostunut, päätitkö kokeilla 5:2 ruokavaliota? 5:2 paasto on oiva vaihtoehto ja moni on saanut sillä hyviä tuloksia. Harmillista oli, ettei se mulle sopinut. Stressaannuin siitä 500 kalorin päivästä, kaloreiden laskeminen turhauttaa mua joten 500 kalorin päivänä tuli syötyä melko usein sama annos, iso runsaasti maustettu broilerin filee. Stressi on huono dieettikaveri, se saattaa sabotoida laihtumisen kokonaan. Mulle on sopinut pätkäpaaston 8/16 lisäksi myös vhh-ruokavalio (vähähiilihydraattinen). Pyrin sivuuttamaan turhat hiilarit, myös lisättyä sokeria/ keinomakeutta sisältävät, tuotteet. Helppo olla syömättä sellaista mitä ei edes tee mieli. Mikäli joku kärsii jatkuvasta näläntunteesta niin vhh saattaisi olla oiva dieetti-vaihtoehto siinä tilanteessa. Vähän hiilareita sisältävää ruokaa saa dieetissä syödä vatsansa täyteen, ei tarkoita ähkyyn asti ;) Elimistö ottaa polttoaineeksi ketoaineita ja rasvaa.