Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaastosta kokemuksia? Riittääkö 12-14 tunnin paasto?

Vierailija
04.06.2024 |

Ajattelin lähteä kokeilemaan pätkäpaastoa ihan pysyvänä ratkaisuna, kun sukurasitetta diabetes kakkoselle on ja ylipainoa myös kertynyt.

Jakakaa kokemuksianne pliis! Mun ongelma on, että tyhjä vatsa alkaa närästää, enkä tiedä mikä siihen auttaisi jos mitään ei saa syödä/juoda... Yleensä olen hörpännyt maitoa, joka aina auttaa.

Ilmeisesti 12h ei vielä ole riittävä paastopätkä? Entä 14h? Vai tarvitaanko 16h?

Mun on ajoitettava paasto siten, että saan syödä vielä illalla esim. 20 aikaan, koska muuten uni menee huonoksi. Mutta ei kai sillä väliä miten paaston ajoittaa vai onko?

Saa suositella myös kirjallisuutta yms.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastoa suositellut lääkäri kuoli Kreikassa sydänvaivoihin 67 vuotiaana. Eli niin kuin opetti.

Vierailija
62/104 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tupakoinut sitten 70-luvun lopun. Silloinkin röökäsin enimmäkseen vain viikonloppuisin diskossa "muutaman" kaljan jälkeen. Aloin kuitenkin käyttää satunnaisesti nikotiinipurkkaa kuin koronan alkuvaiheissa väitettiin että tupakoijat ovat aliedustettuina teho-osastoille joutuneiden koronapotilaiden joukossa. Voi toki olla että vain nikotiinia sisältävän savun hengittäminen selitti tuota omituisuutta.

Nykyään pureksin nikopurkkaa enimmäkseenkorkeintaan puolikkaan 2 mg:n tyynystä päivässä jos sitäkään.

Toissa päivänä poljin pitkästä aikaa kuntopyörällä vähän "pidemmän" aikaa, yhteensä ehkä puolisen tuntia. Se vaikutti tekevän lonkkanivelen(?) araksi, koska sängystä noustessa meinasi vasen jalka mennä alta, kun vihlaisi niin ilkeästi. Tosin pienen verryttely jälkeen tuo vaiva lieveni huomattavasti. Päätin kuitenkin tänään kokeilla ainakin vuorokauden paastoa, koska aiemmilla kerroilla noin lyhyt skruudaamattomuus on johtanut lähes kaikkien pienten vaivojen miltei täydelliseen annihilaatioon, mukaan lukien 1914 rakennetun talon huonohkon sisäilman aiheuttama keuhkojen ärtyneisyys.

Olen huomannut että paaston hankalin vaihe on noin 12 tunnin jälkeen ilmenevät, muutaman tunnin kestävät erilaiset pienet kiusalliset oireet. Päätin kokeilla mitä nikopurkan pureskelu vaikuttaa tuohon. Siispä neljäsosa 2 mg:n purkasta suuvärkkiin. Vaikutus on hämmästyttävä! On melkein leijuva olo ja mukava pieni, siedettävissä oleva nälän tunne närästykenomaisen kiusallisen tunteen sijaan! Suositten kokeilemaan! YMMV, of course, as all ways...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 12 tunnin kuivapaasto voi olla ehdottomasti tehokkain terveydenkohentamismetodi?! Kehon rasva muuttuu hapen vaikutuksesta vedeksi?!

Vierailija
64/104 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain 12 tunnin kuivapaasto voi olla ehdottomasti tehokkain terveydenkohentamismetodi?! Kehon rasva muuttuu hapen vaikutuksesta vedeksi?!

Hupsankeikkaa! Väärä linkki! Tässä suora:

Vierailija
65/104 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin 12h paastosta ja pidensi aikaa 18 tuntiin. Luulin itsekin ennen että aamupala on pakko syödä ja välipaloja puputtaa pitkin päivää. 20h paaston jälkeen tajua että se on vain opittu tapa että syödään jatkuvasti. 

Lisäksi minulle oli opetettu että täytyy syödä kunnon iltapala että saa hyvät unet. Sekään ei pidä paikkaansa, kun keho tottuu tyhjällä vatsalla nukkumaan. Unen laatu vain paranee!! Syön lounaan klo 11-12 ja päivällisen klo 16-17. Hyvin saan nukuttua. 

Vierailija
66/104 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on kyllä pakko syödä iltavirkkuna n klo 20 - 21 aikaan päivän isoin ateria. Sitten toisaalta syön vasta n klo 12 ensimmäisen kerran, se tekee 15 - 16 h paaston.

Vierailija
67/104 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin nyt maanantaina paaston sokerien takia. Olen juonut vettä, vissyä ja vähän teetä yhteensä 3+ litraa päivässä. Aamuisin olen ottanut normaalisti b,c,d- vitamiinit ja magnesiumia. Nyt n. 85h paastoamisen jälkeen on aamun paastoarvo tippunut 6.9--->4.8. Nesteitä toki myös lähtenyt joitakin kiloja. Joka päivä olen käynyt uimassa 1h kevyttä rintauintia.

Ensimmäiset 24h oli tuskallista, mutta sitten helpotti ja nyt olo on ollut hyvä, eikä nälän tunnetta ole ainakaan vielä ollut. Jatkan tätä nyt sokeria ja verenpainetta seuraillen sen aikaa, kun hyvältä tuntuu. Mittailen molemmat arvot aamuin ja illoin.

Paaston jälkeen jatkan sitten joko 18/6 tai 23/1 pätkäpaastolla ja vhh-ruokavaliolla. Alkuun ainakin siirryn tuohon 23/1, mutta menen tilanteen mukaan.

-uusiherrasmies-

Vierailija
68/104 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaastoa suositellut lääkäri kuoli Kreikassa sydänvaivoihin 67 vuotiaana. Eli niin kuin opetti.                                                                                                                                               

ö- Kissakin ihmetteli, vai kuoli vaikka pätkäpaastosi.  Ei meistä paastoamalla kuolemattomia tule, paaston hyvät vaikutukset mitä ilmeisemmin mahdollistavat paremman loppuelämän.  Paasto saattaa jopa pysäyttää jonkun vakavan sairauden etenemisen.  Voisin mainita nyt kovasti esillä olevan autofagian.  Antti Arstila määritteli autofagian myös hyvin kansanomaisesti:  Elimistössä syntyy jatkuvasti kuona-aineita, joista solut täyttyvät.  Solujen on päästävä eroon tästä kuona-ainemassasta, romusta.  Ainoastaan suoliston limakalvon soluilla on ontelo - suolisto - mihin heittää kuonansa, muihin soluihin luonto on kehittänyt järjestelmän. jolla solu syö itse kuonansa, autofagian eli itsensä syömisen. Sympaattinen lääketieteen ja kirurgian tohtori Antti Arstila teki 1960-luvulla Yhdysvalloissa ja Suomessa pioneerityötä autofagosomien morfologiasta ja kypsymisestä.  Lähde:  Luontaisterveys lehti ja päätoimittaja Reetta Aholan kirjoitus /otsikoima artikkeli: Autofagia alkaa saada käytännön sovellutuksia.

Vierailija
69/104 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tupakoinut sitten 70-luvun lopun. Silloinkin röökäsin enimmäkseen vain viikonloppuisin diskossa "muutaman" kaljan jälkeen. Aloin kuitenkin käyttää satunnaisesti nikotiinipurkkaa kuin koronan alkuvaiheissa väitettiin että tupakoijat ovat aliedustettuina teho-osastoille joutuneiden koronapotilaiden joukossa. Voi toki olla että vain nikotiinia sisältävän savun hengittäminen selitti tuota omituisuutta.

Nykyään pureksin nikopurkkaa enimmäkseenkorkeintaan puolikkaan 2 mg:n tyynystä päivässä jos sitäkään.

Toissa päivänä poljin pitkästä aikaa kuntopyörällä vähän "pidemmän" aikaa, yhteensä ehkä puolisen tuntia. Se vaikutti tekevän lonkkanivelen(?) araksi, koska sängystä noustessa meinasi vasen jalka mennä alta, kun vihlaisi niin ilkeästi. Tosin pienen verryttely jälkeen tuo vaiva lieveni huomattavasti. Päätin kuitenkin tänään kokeilla ainakin vuorokauden paastoa, koska aiemmilla kerroilla noin lyhyt skruudaamattomuus

Hei, toi purkkajuttu tuntuu oudolta, ainakin jollei käytä nikotiinituotteita.  Mutta asiaan jota haluan korostaa.  Valtavasti onnea pitkistä paastojaksoista.  Oletan sun hyötyvän tuosta autofagia asiasta, jopa enemmän kuin moni muu, lyhyemmillä paastoilla.  Elimistö  käyttää ravinnokseen ketoaineita, joten mitään elimistön säästöliekkiä ei paastojalle tule.  

Vierailija
70/104 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamassa minuutissa ehtii ahtaa liikaa kaloreita koko päiväksi joten mitä luulette pelkän pätkittämisen auttavan?

Vierailija
71/104 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamassa minuutissa ehtii ahtaa liikaa kaloreita koko päiväksi joten mitä luulette pelkän pätkittämisen auttavan?

Hyvä kysymys ja huomiointi.  En ole edes tullut ajatelleeksi, että joku pätkäilijä huijaa ja velehtelee itselleen.  Sanonpahan sen mitä tuli itselle ihan ekana mieleen.  Sellainen pätkäilijä ei ole terve, jotain on pahasti pielessä.  Syömishäiriö? kukaan ulkopuolinen ei voi tietää taustaa.

Vierailija
72/104 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan aloittaa kokeilemalla tuota 12h pätkää. Se tuntuisi ainakin ajatuksena suhteellisen helpolta.

ap

Aloita noin ja tee sitä jonkin aikaa. Sitten voit pidentää väliä hiukan, vaikka puoli tuntia kerralla. Ja jonkun ajan kuluttua taas vähän lisää, jos siltä tuntuu.

Vierailija
73/104 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan aloittaa kokeilemalla tuota 12h pätkää. Se tuntuisi ainakin ajatuksena suhteellisen helpolta.

ap

Aloita noin ja tee sitä jonkin aikaa. Sitten voit pidentää väliä hiukan, vaikka puoli tuntia kerralla. Ja jonkun ajan kuluttua taas vähän lisää, jos siltä tuntuu.

Huomasin, että aloitus jo pari kuukautta vanha ja ap varmaan löytänyt tapansa. Mutta tämä voi olla neuvona jollekin toiselle, joka epävarma aloittamisesta.

sama

Vierailija
74/104 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on kyllä pakko syödä iltavirkkuna n klo 20 - 21 aikaan päivän isoin ateria. Sitten toisaalta syön vasta n klo 12 ensimmäisen kerran, se tekee 15 - 16 h paaston.

Olen 8/16 ruokailu/paastoa noudattava.  Mutta en ole sitä aamuvarhaisesta->alkuiltaan, vaan mulla on käytössä ajat jotka sopivat mulle, oman rytmin mukaisina.  Voin myös muuttaa aikoja, mikäli tulee tilanteita jotka estävät aikaisemmat ajat.  Iltamyöhään myös aterioin, johtuen omasta parhaasta ja normielämän rytmistä.  

Vierailija
75/104 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se jollekin paasto että syö iltapalan klo 20 ja seuraavaksi aamulla klo 8? Eikö tuo ole ihan normaalia elämää, vai syöttekö te pitkin yötäkin..?

Vierailija
76/104 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-14 tuntia ei ole mikään paasto, johan sitä ihminen nukkuu 8h.

Vierailija
77/104 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Montako paastoamatonta kuoli samana vuonna?

Vierailija
78/104 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin nyt maanantaina paaston sokerien takia. Olen juonut vettä, vissyä ja vähän teetä yhteensä 3+ litraa päivässä. Aamuisin olen ottanut normaalisti b,c,d- vitamiinit ja magnesiumia. Nyt n. 85h paastoamisen jälkeen on aamun paastoarvo tippunut 6.9--->4.8. Nesteitä toki myös lähtenyt joitakin kiloja. Joka päivä olen käynyt uimassa 1h kevyttä rintauintia.

Ensimmäiset 24h oli tuskallista, mutta sitten helpotti ja nyt olo on ollut hyvä, eikä nälän tunnetta ole ainakaan vielä ollut. Jatkan tätä nyt sokeria ja verenpainetta seuraillen sen aikaa, kun hyvältä tuntuu. Mittailen molemmat arvot aamuin ja illoin.

Paaston jälkeen jatkan sitten joko 18/6 tai 23/1 pätkäpaastolla ja vhh-ruokavaliolla. Alkuun ainakin siirryn tuohon 23/1, mutta menen tilanteen mukaan.

-uusiherrasmies-

Heips  Sulle olin tarkoittanut tuon viestin autofagiasta, mutta lainasin eri viestin.  Jaksele, olet upealla tiellä. Mutta ihan hyvä tieto se on jokaiselle paastoajalle, jollei ole jo ennestään tuttu juttu. 

Vierailija
79/104 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-uusiherrasmies-

Heips  Sulle olin tarkoittanut tuon viestin autofagiasta, mutta lainasin eri viestin.  Jaksele, olet upealla tiellä. Mutta ihan hyvä tieto se on jokaiselle paastoajalle, jollei ole jo ennestään tuttu juttu. 

Ihmisellä autofagian käynnistyminen kestää päiviä. Hiirellä on nopeampi ruoansulatus ja pätkäpaasto riittää. Siksi kannattaa välillä pitää 3-4 päivän paasto - pätkäpaastosta on sitten muita hyötyjä.

Vierailija
80/104 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12-14 tuntia ei ole mikään paasto, johan sitä ihminen nukkuu 8h.

10/14h on jo pätkäpaaston sisäpiirissä, ruokaikkuna saa silloin olla auki 10h.  Hyötyjen suhteen, parhaaksi on kuitenkin todettu 8/16h -> ja siitä 16h ylittävät tunnit.  Mitä pidempään paastoaa, sitä lyhyempi aika jää (vrk. aikana 24h) ruokailuun.