Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seijalle jää käteen vuokran jälkeen 917e kuussa- ei pärjää tällä rahasummalla

Vierailija
04.06.2024 |

Kysyn vaan, kuinka paljon yhteiskunnan pitäisi maksaa ihmisille, jotta he olisivat tyytyväisiä?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64180cf2-71df-48d4-80e8-70b962bd793a

Kommentit (564)

Vierailija
61/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rahaa jää yli 900e vuokran jälkeen niin kyllä yksinasuvan pitäisi pääsääntöisesti pärjätä hyvin vaikka pitäisikin vajaan 10e maksukanavan. Tupakoimisen ja taksin käyttämisen lopettamalla säästäisi jo tyyliin 100e kuussa. Musta tää on taas hölmö artikkeli, itketään että rahat ei riitä kun helposti saisi halutessaan säästettyä ei-pakollisista jutuista. 

Kyllä, saisi vielä hyvän puskurinkin kerättyä vuoden aikana. Kyse on vaan tahdosta, jota ei löydy.

Vierailija
62/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Olin viime vuonna täysipäiväisesti töissä. Vuokran jälkeen jäi käteen parhaimmillaan 1100€, loppuvuodesta vähemmän, kun veroprossa nousi.

Suomessa ongelma on että palkat on liian pienet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laskee tupakan , baarin ja suoratoiston. (En kyllä tiedä tupakan hintaa). Vaikka 10€/viikko eli kk 40€+40€+7= 87x12=1044/vuosi. Itse lasken pienet jatkuvat summat vuositasolla. Siksi joku 10€/viikko tuntuu minulle isolta kululta. 

Vierailija
64/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jutut on turhauttavia kun haastateltava ei avaa rahojen käyttöään ollenkaan. Heitellään vain jotain summia mutta miksi ei tehdä kunnollisia laskelmia viimeisen 3kk ajalta. Tupakointia ja alkoholin käyttöä usein vähätellään, joten arvioisin että niihin kuluu vähintään 160-200e kuukaudessa.

Vierailija
65/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti elämässä on ollut paljon enemmän taloudellista joustoa kun oli sairas lapsi kotona, ja nyt on ollut vaikeaa tottua tulojen pienenemiseen. Omaishoitajan rahahan ei ole se ainoa tuki, vaan tulee vammaistukea, lapsilisät korotettuna, tuettua lomaa, ja monenlaista harkinnanvaraista tukea. Vuokra maksettu todennäköisesti kokonaan lapsen erityistarpeiden vuoksi myös

Vierailija
66/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää alle satanen. En saa kuin työttömyyspäivärahan, olen kyllä hakenut muutakin vaan en saa. Mutta mulla on hyvä puoliso, joka auttaa rahallisesti, joten en ole oikein vertailukelpoinen. Syö kuitenkin omanarvontuntoa tällainen siipeily. Pitäisi asua yksin jos haluaisin pärjätä vain tuilla. No toivottavasti pian pääsisi taas töihin... Huonolta näyttää vaan. Säästöt mennyt jo vuoden alussa, joten tosiaan tuossa kaikki mitä saan.

Vierailija
67/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu olevan hieman katkeruutta ilmassa ja köyhä tämä ei ole. Tuolla summalla pärjää tosi hyvin jos vähän katsoo mitä sieltä kaupasta ostaa.

Vierailija
68/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä oli ja mitä lapsen isä teki? Ei voi olla kuin 1/2 vastuu äidillä. 

Vierailija
69/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no siis ei minulla pk-seudulla asuvana jää yhtään tuon enempää käteen asumiskulujen jälkeen, vaikka tienaan yli keskipalkan.

Vierailija
70/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meniskö ripsivärihylsyihin rahaa monta kymppiä kuussa, ku tuossa jutun selfiekuvassa laitettu kerralla ripsaria ainakin viiden henkilön edestä??? Muutakin meikkiä näyttää olevan kerroksittain.

Vierailija
71/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin nuo jutut on aina kummallisia. Tarkoitushakuisia. Mutta ihmisen ei pitäisi joutua kituuttamaan koko ajan. Palkkojen pitäisi olla isompia. Eri asia jos on valinnut esim asuntolainan tai omakotitalon. Itselle sopivia valintoja saa tehdä, mutta ei silloin pidä valittaa. 

Vierailija
72/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jotain lääkekuluja tms muuten en ymmärrä. Moni maksaa tuosta vielä vuokrankin ja käteen jää pari satkua.Se on köyhän elämää ei tonni jää käteen elämä.

eikö niistä ole katto 600 euroa vuodessa eli 50 euroa kk selittää lääkkeet max

Läheskään kaikki lääkkeet eivät kerrytä lääkekattoa. Olen itsekin käyttänyt lähes 850 euroa reseptilääkkeiden omavastuuosuuksiin tänä vuonna, mutta edelleen on joku 65 euroa matkaa lääkekaton täyttymiseen.

Vierailija
73/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pistää vihaksi. Vai vielä pahvilaatikkoon asumaan noilla tuloilla. Kehtaakin valittaa. Hänelle jää ruhtinaallisesti rahaa asumiskulujen jälkeen. Tupakat, baarit, taxit sun muut yleellisyydet käytössä. Mitään seurakunnan ruokakasseja ei tämmösille tarvi jaella. Tarvitsevimpia löytyy kyllä pilvin pimein. Tän on pakko olla vitsi tai ihan Iltalehden tarkoituksellinen provo.

Totta puhut! Antaisivat ne ruokakassit niille joilla ei oikeasti rahaa ruokaan! 

Minä työssäkäyvänä annoin 120 euron edestä seurakunnan ruokakeräykseen muutama viikko sitten kun oli tilaisuus. Ajattelin että joku vähävarainen perhe voisi sen tarvita.

Nyt alkaa tuntumaan että semmoset hakee sitä toisten tienaamaa ruokaa jotka ei viitsi itse mennä töihin ja valittavat vaan kaikesta aamusta iltaan. :((((

Vierailija
74/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no siis ei minulla pk-seudulla asuvana jää yhtään tuon enempää käteen asumiskulujen jälkeen, vaikka tienaan yli keskipalkan.

No silloin on omia valintoja tehty rankalla kädellä myös. 

Vierailija
75/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näissä iltalehtien köyhä jutuissa on aina jokin hemmetin typerä menoerä kerrottu. Mutta tärkeimmät kulut unohdetaan täysin.

Baariin 80 euroa ja röökiin 60 euroa. 

Typerin juttu. Kirjoitetaan ettei pienituloisen kannata kirjata menojaan. EI EI EI.

Pienituloisen kannattaa ehdottomasti kirjata sähkölaskujen tulevat eräpäivät kalenteriin. Laittaa kaikki tulevat maksupäivät ylös. JA laskea itselle päivä/viikkobudjetti.

Baarireissua voi siirtää viikolla tai vähentää yhteen kun tietää mitä menoja taulukossa on. 

Vierailija
76/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä jutut on turhauttavia kun haastateltava ei avaa rahojen käyttöään ollenkaan. Heitellään vain jotain summia mutta miksi ei tehdä kunnollisia laskelmia viimeisen 3kk ajalta. Tupakointia ja alkoholin käyttöä usein vähätellään, joten arvioisin että niihin kuluu vähintään 160-200e kuukaudessa.

Hän sanoi että näin pienillä tuloilla siitä ei ole mitään hyötyä. No nimenomaan pienillä tuloilla PITÄÄ EHDOTTOMASTI tehdä budjetti. Nyt hän elää kuin hyvätuloinen laskematta mitä mikäkin maksaa ja kun rahat on hassattu anelee lisää lapseltaan. Käyttää lapsensa kuolemasta tulevaa sääliä hyväkseen.

Vierailija
77/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika kuoli 9 vuotta sitten mutta Seija ei ole koko sinä aikana osannut hakeutua työelämään?

Vierailija
78/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin laskemaan.  Saan "hyvää tel-eläkettä"  nettona 1600 kuussa.   Asumismenot on 500 euroa , taloyhtiön remonttilainoja ja sähköt sis. Tuohon.   Pidän autoa vaikka se kallista hupia onkin.

Mulle siis jää 1100 käyttörahaa asumismenojen jälkeen.  En tupakoi, en käytä alkoholia.  Ruokamenot n. 7 - 10 euroa päivä sisältäen kaikki ruokakauppaostokset.  Syön hyvin ja monipuolisesti .  Läääkkeisiin riittää raha hyvin,  (maksukatto täyttyy vuoden aikana)  , ennemmin annan lapsille lastenlasten tarpeisiin  rahaa kuin saan heiltä.

Onhan mulla  netto 200 enemmän kuin tuolla Seijalla.

Vierailija
79/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaa valittaa, että on itse hoitanut poikansa ja sitten kuitenkin kertoo, että pojalla oli 8 hoitajaa ringissä. Monissa muissa maissa olis ollut ihan vanhempien oma ongelma miten hoitaa sairas lapsi. Sitten omiin kuluihin kuuluu tosiaan tupakkaa, pari baari iltaa taksilla ja suoratoisto. Huh huijaa...

Vierailija
80/564 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduimme eroamaan sen takia, että Kela otti minulta asumistuen pois ja puolet kummankin kansaneläkkeestä. Me ei saatu olla pari. 

Mitäs horinaa tuo nyt on? Eihän eläkkeitä pienennetä yhdessä asumisen vuoksi? Ruokakunta saa yhteistä asumistukea, tietenkin se lakkaa yksilöltä. 

Muutenkin melkoista draamaa että valtio erotti meidät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi