Seijalle jää käteen vuokran jälkeen 917e kuussa- ei pärjää tällä rahasummalla
Kysyn vaan, kuinka paljon yhteiskunnan pitäisi maksaa ihmisille, jotta he olisivat tyytyväisiä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64180cf2-71df-48d4-80e8-70b962bd793a
Kommentit (564)
Vierailija kirjoitti:
että vielä pitäisi sata tonttua antaa kylkeen.
Ei riitä Seijalle, joka odottaa saavansa rahaa vähintään sen verran, että vuokran jälkeen elämiseen jää yli 1400 euroa puhtaana käteen.
No ku hän tarvitsee auton, tietokoneen, ja joka kuukausi kaksi baareissua taksikuluineem ia maksullisen tv-kanavan.
On muös vasta 66 mutta mitään töitå ei voi tehdä.
Edes meillä ei jää kahdestaan noin paljon kuukaudessa. Asutaan omakotitalossa joka on maksettu mutta menot on isot. Pärjätään sillä että itse kasvatetaan ruokaa paljon puutarhassa. Ei haluta luopua tästä mutta ei kyllä valiteta. Mies käy töissä ja itse odotan sairaseläkkeestä päätöstä reuman vuoksi.
Minä ja lapseni eletään tuolla samalla summalla. Yksin eläisin hienosti tolla rahalla. Miksi ei oteta oikeasti köyhiä näihin?
Niin, autokin tällä mummelilla. On on köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Seijalle tiedoksi että suoratoistopalvelut saa ilmatteeks netistä. Ainakin ulkomaiset.
Miksi edes tarvitsee mitään suoratoistopalveluita, kun esim. YLE Areena on täynnä katsottavaa ilmaiseksi?
Mietin, onko tuossa joku laskuvirhe.:O
Maksan itse vuokran, johon menee eläkkeestä 2/3. Lopusta sitten itse kaikki lääke- ym. kulut. Ruoka laputettuna, hävikkinä jne. Ei vaan ole varaa muuhun. Mihinkään tukiin en ole (nippanappa) oikeutettu. Olisin tyytyväinen, jos jäisikin käytettäväksi yli 900 e/kk. Ja vielä, Lidlin laskuni on hyvin harvoin edes yli 10 euroa. Jossain on nyt jotain vikaa... enkä tarkoita baarikäyntejä tai tupakointia.
Vierailija kirjoitti:
On kurjaa tämä nykymeno. Niin monet kituuttaa. Hyvinvointivaltio mukamas.
Sillä on auto joka maksaa liikaa. Ei Helsingissä tarvitse autoa
Minä olen viimeksi ns syönyt ulkona kerran kahvilla 2022 kesällä. Baarissa en käy koskaan.
Ja mieheni on 65 ja minä 64 ja me molemmat olemme kokopäivätyössä
Jos ostaa kaiken osamaksuilla niin nopeasti niistä tulee kallis paukku kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi askia tupakkaa on parikymppiä päivässä. Siihen sikspäkki kaljaa päällä; kympin. Yhteensä kolme kymppiä päivässä.
Missä lukee et polttaa kaksi askia päivässä. Sillä kestää röökiaski 5pv
Joopa joo. Röökiaski maksaa n. 9€ eli Seikku ostaa 6 askia kuussa, 54€. Lisäksi kaksi 40€ baarireissua (taksilla!) kuussa. Näistä tulee jo 134€ kuussa! Kyllä sillä muutaman yksineläjän ruokakassin saisi. Miten kehtaa mennä omalla naamallaan ja nimellään valittamaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain lääkekuluja tms muuten en ymmärrä. Moni maksaa tuosta vielä vuokrankin ja käteen jää pari satkua.Se on köyhän elämää ei tonni jää käteen elämä.
Kyllä, hänhän kertoo artikkelissa, että hänellä on lääkekuluja.
Kyllä pitäisi valtion kerran vuodessa maksaa Seija viikoksi tai kahdeksi Espanjaa täyshoitoon! Siellä sais poltella askin päivässä ja pari pulloa viiniä.
Eläisin kuin miljonääri jos jäisi noin paljon vuokran jälkeen. Köyhänä ja kipeänä ei ole kivaa.
Ihmettelin myös juttua. Olen korkeakoulututkinnon suorittanut esihenkilö-tehtävissä oleva keski-ikäinen. Palkasta jää asumiskulujen jälkeen (laina+vastike) tuo sama vähän vajaa tonni. Sillä kyllä pärjää ihan hyvin, en sanoisi itseäni köyhäksi, vaikka en matkailua tai muuta sellaista oikein voikaan toteuttaa. Toisaalta teen pitkiä päiviä niin ei ole tuota vapaa-aikaa missä keksisi tarpeita. Lähinnä puran stressiä ulkoilemalla.
Kuvan kotitossut oli muuten paremmassa kunnossa kuin omani.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. On auto, kiva koti, rahaa tupakkaan ja baarireissuihin. Olisin opiskelijana riemuissani, jos minulle jäisi tuista edes 400e kuussa käteen.
Näitä Ei voi verrata. Opiskeluaika on lyhytaikaista . Eläkeaika on koko loppu ikä.
Mutta lopettaisi ainakin tupakan, niin jäisi enemmän eikä tarvitsisi ehkä valittaa. Auto on aika kallis. Halvemmaksi se kelataksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että vielä pitäisi sata tonttua antaa kylkeen.
Ei riitä Seijalle, joka odottaa saavansa rahaa vähintään sen verran, että vuokran jälkeen elämiseen jää yli 1400 euroa puhtaana käteen.
Minä olen eläkkeellä ja pomppisin riemusta, jos asumiskustannusten jälkeen jäisi lähes tonni käteen kuten Seijalla. Nyt on vähän Seijan käsityskyky hämärtynyt siitä, mikä on köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi just nää tupakkaan ja alkoholiin rahojaan laittavat tai jotain viisi isoa koiraa tms ovat toimittajien säälin kohteena.
Toimittajat eivät säälistä tee näitä juttuja vaikka niin ehkä esittävät haastateltavalle. Tarkoitus on heittää bensaa liekkeihin ja hallituksen politiikan mukaan tuoda julki tuilla elävien leveää elämää jotta tukia on tarpeellista leikata vielä lisää. Katala juoni jossa otetaan hyväuskoinen pienituloinen kertomaan taloudestaan ja katkaisemaan oma oksansa.
Jutun nainen kieltämättä varmasti on traumatisoitunut oman lapsen kuolemasta. Silti hänen pitäisi se budjetti tehdä ja opetella elämään tulojen mukaan. Oman lapsensa vuoksi jos hän joutuu perheensä lisäksi elättämään äitiään myös. Tuolla summalla pärjää yksin ihan hyvin. Minäkin pärjään yksin omassa asunnossa 280€:lla asumiskulujen jälkeen. Jos jäisi 900€ eläisin kuin rikas.
No ei kai pärjää, jos asenne on tämä:
Jaakkola kertoo, ettei ole pitänyt tarkkaa kirjaa menoistaan, koska se tuntuu pienten eurojen taloudessa turhalta.
Nimenomaan pienillä tuloilla se kirjanpito on tärkeää! Arviolta puolet rahoista menee autoon, baarireissuihin ja tupakkaan. Itse luopuisin autosta.
On kurjaa tämä nykymeno. Niin monet kituuttaa. Hyvinvointivaltio mukamas.