Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveää tulla mummuksi vanhana, väsynyt jatkuviin pyyntöihin tulla auttamaan lasten hoidossa

Vierailija
04.06.2024 |

Saakeli, että ottaa päähän. Olen 70 v, jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten, ajattelin alkaa nauttimaan elämästäni. Katin kontit, kuopus löysi puolison vasta liki 40-vuotiaana ja nyt heillä on kolme pientä lasta ja kaksoset tulossa ja miniä soittelee jatkuvasti minua apuun. Poikani on töissä,  miniä haluaa olla kotona lasten kanssa, toki poikani tienaakin huomattavasti vaimoaan paremmin. Ison talon rakennuttivat niin töissä on käytävä ja laina maksettava. 

Eikä siinä, kukin elää halujensa mukaan, mutta en oikein jaksaisi olla kuvioissa koko ajan hoitajan roolissa. Kolme sinne tänne juoksevaa lasta väsyttää minut tunnissa, enkä muutenkaan enää tässä iässä ole innostunut leikkimään. Auttaa kyllä voin nk. pakollisista jutuissa, kun on neuvolat ja lääkärit jne., mutta kun pitäisi mennä ulkoiluttamaan lapsia ja viemään pyörälenkille ja leikkikentille jne. 

Miniä on äkäinen jos sanon, että en jaksa ja koko ajan vihjailee, että Tauno, Bertta ja Niilo haluaisivat niin kovasti mummin luo leikkimään. Koko huusholli on sekaisin kun hetken ovat täällä. 

Eilen lopulta sanoin, että ottakaa päiväkotia vaikka kolmena päivänä viikossa, koska en jaksa koko kesää juosta lasten perässä. Miniä suuttui oikein olan takaa ja huusi kuin palosireeni. 

Sekin on jännä, että miniän veljet ja isä ovat ihan toimintakuntoisia ihmisiä, mutta eivät ole koskaan auttamassa. Ei talon maalauksessa, ei pihatöistä, ei yhtään missään. 

Mietin jo kotini laittamista myyntiin, jos muuttaisi vaikka 500 kilsan päähän, saisi olla rauhassa.

Kaikille neuvo, jos isovanhemmista toivotte lastenhoitoapua tehkää lapset nuorina, minäkin olisin 15 vuotta sitten hyvin jaksanut, nyt en enää. 

Huh, helpotti kun sain purkaa, nyt alan siivoamaan kotini. 

Kommentit (346)

Vierailija
141/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo jaksaminen on henkilökohtaista. Tuttu sai lapsen 39-vuotiaana ja hänen omat vanhemmat auttoivat ihan mielettömän paljon. Pappa teki pitkiä vaunulenkkejä yms. 

Omat vanhemmat asuivat kaukana ja meillä anoppi kieltäytyi hoitamasta. Olin alussa tosi ihmeissäni ehdottomasta kieltäytymisestä. Mutta koska olin inhokkiminiä niin apuja ei tullut.

Olihan se kyllä rankkaa aikaa kun mies yrittäjä ja vuosikausiin ei pitänyt lomaa. Oli viikon joskus lomalla mutten tiennyt milloin.

Selvisin. Mutta raskasta oli. 

Vaunulenkit vauvan kanssa olivatkin ihan mukavia, niitä tein, kolme vilkasta juoksemassa paikasta toiseen on ihan jotain muuta. 

Vierailija
142/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä niittää mitä kylvää. 

Idiootti! Et taida edes tietää mitä tuo tarkoittaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme pientä lasta ja KAKSOSET tulossa?! Ovatko päästään sekaisin eihän niitä kolmea ensimmäistäkään olisi kukaan 70v jaksanut usein hoitaa!!! Ei voi mummon olettaa auttavan tuollaisen pesueen kanssa, joutuvat kyllä pärjäämään omineen

Ei tarvitse pärjätä omillaan. Monenlaista apua ja tukea on saatavissa, kotiapu-aupairista tilapäiseen lastenhoitopalveluun. Isommat päivähoitoon.

Ilmaista apua kärkytään eläkeläisen selkänahasta. Jo on röyhkeää!

Vierailija
144/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan oma poika on päättänyt lisääntyä kuin kanit ottamatta itse mitään vastuuta. Kasvattakaa lapsenne paremmin.

Vierailija
145/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi molemmat isovanhemmat hoitivat meitä 1-2 päivänä viikossa, eli yhteensä 2-4 päivänä viikossa, joka viikko. Lisäksi kesällä olimme isovanhemmilla 2 viikkoa yhtäjaksoisesti, eli yhteensä 4 viikkoa.

Omat vanhempani eivät ole koskaan hoitaneet lapsenlapsiaan.

Tässä on tapahtunut merkittävä muutos. Ennen oli itsestään selvää, että hoidettiin lapsenlapsia. Nykyisin on itsestään selvää, että isovanhempi voi harrastella ja matkustella kun on omat lapsensa hoitanut (hoidattanut omilla vanhemmillaan).

Vierailija
146/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ajatusleikkinä: jos ap vaikka sairastuisi, olisiko miniä silloin vastavuoroisesti hänelle avuksi? Vai onko apu vain yksisuuntaista?

Niin että viiden pienen lapsen kanssa vielä anoppia auttamaan? Ehkä kymmenen vuoden päästä miniäkin auttaa, jos mummo auttaa nyt. Jos ei niin tuskinpa auttaa miniäkään. Vaikkakin ymmärrän aloittajaa, ei kukaan 70v jaksa viittä pientä lasta hoitaa. Joudutte pärjäämään yksin kaikki. Myös aloittaja, ikävä kyllä.

Olen ap, miniäni on sen luontoinen, kuten varmaan sinäkin, että oma napa ensin, ei taatusti auttaisi minua kun olen vanha, mutta tiedän, että omat lapseni auttavat jos apua tarvitsen. olen varakas, mieluusti ostan apua vierailta, lapsillani on omat hommansa, en halua olla kuin miniäni, muita apua vaatimassa itsekkäästi. 

Vierailija
147/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mieti itse, joka päivä olisi pakko jaksaa lähteä, vaikka kuinka väsyttäisi."

En mieti vaan elän todeksi. Olen hoitanut omaishoitajan asemassa 2-vuotiasta jo kohta 19 vuotta yhtäjaksoisesti. Ja tilanne jatkuu loppu elämäni. Olen kieltäytynyt omaishoitajuudesta. Olen hakenut hoitajaa ja palveluasumista. Palveluasumista ei myönnetä, kun hyvinvointialueen linjauksen mukaan vaikea kehitysvamma ei oikeuta palveluasumiseen. Hoitaja on myönnetty, mutta lähihoitajia ei saada palkattua.

Tunti päivässä ei tuntuisi missään, verrattuna 24 tuntiin vuorokaudessa.

Vierailija
148/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et opettanut pojallesi minkäänlaisia elämänhallintataitoja?

Vierailija
149/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä niittää mitä kylvää. 

Hei, alapeukuttajat. Oletteko oikeasti sitä mieltä, että aloittaja on nyt joku lapsen tasolle typistetty viaton uhri? Minusta hän on ihan toimiva subjekti, eikä mikään tahdoton olento vailla vastuuta miten häntä kohdellaan. 

Minä olen ap, olen toimiva subjekti, mitä se sitten mahtaneekaan tarkoittaa ja juu sanoa osaa, lujasti sanonkin kun on pakko. Onegelmahan tässä on kun miniä ei osaa ottaa sanomista vastaa suuttumatta ja huutamatta. Poikani kyllä ymmärtää ja kysyy vain pakollisiin juttuihin hoitoavuksi, miniä haluaisi kodin tyhjäksi itseään varten. Miniä ei osaa katsoa asiaa kuin omalta kannaltaan ja haukkuu sitten lapsille minua, mummu on niin itsekäs kun ei vie teitä leikkimään.

Katkaisisin välit kokonaan minkään. Poika tulee lasten kanssa jos tulee.

Vierailija
150/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lapsesi ja lapsenlapsesi päättävät napsaista sinut pois heidän elämästä muutamaksi vuodeksi kun alat olemaan vanha ja raihnainen, ja apua tarvitseva? Kun heitä väsyttää ja sinä olet niin vaativa, joten he päättävät sitten vaan keskittyä omaan elämäänsä?

Niin siitä pelostako 70v pitäisi jaksaa hoitaa lapsenlapsia, että jos lapset katkaisevat välit? Aika kieroutunut ajattelutapa sulla. Että jos mummu 70v ei jaksa hoitaa lapsenlapsia, niin ei mekään sitten hoideta mummua? Voi jumaliste!

Vierailija
151/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän teitä molempia, sekä sinua että miniää. Voisitko tarjota apua, mutta asettaa sille selkeät rajat. Esim. "Voin auttaa 5 päivänä viikossa tunnin ajan kerrallaan". Miniä voisi sitten päättää, mihin aikaan päivästä hän haluaa tuon tunnin avun käyttää, ja mitä silloin tehdään. Toki niin, että jos sinulla on jokin tärkeä meno, niin sinun ei tarvitse joustaa, vaan voit ilmoitta, että nyt ei sovi. Näin miniä saisi arkipäivisin apua, ja sinä et rasittuisi liikaa. Miltä tällainen kuulostaisi?

Niin, tässähän ap olisi todellakin palveluskunnan asemassa ja valta olisi miniällä. Aivan hullu ajatuskin että ap:n pitäisi aikatauluttaa tunti päivässä joka päivä miniän oikkujen mukaan.

Vierailija
152/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lapsesi ja lapsenlapsesi päättävät napsaista sinut pois heidän elämästä muutamaksi vuodeksi kun alat olemaan vanha ja raihnainen, ja apua tarvitseva? Kun heitä väsyttää ja sinä olet niin vaativa, joten he päättävät sitten vaan keskittyä omaan elämäänsä?

Niin siitä pelostako 70v pitäisi jaksaa hoitaa lapsenlapsia, että jos lapset katkaisevat välit? Aika kieroutunut ajattelutapa sulla. Että jos mummu 70v ei jaksa hoitaa lapsenlapsia, niin ei mekään sitten hoideta mummua? Voi jumaliste!

Lapset hoitaa mummua jos hoitavat. Miniä tehtävä se ei ole hoiti mummu lapsia tai ei.

Vierailija
153/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvo: Älkää tehkö lapsia, niin ei tule lapsenlapsiakaan.

Ei vaan tehkää lapset nuorena, jaksatte paremmin ne hoitaa ja jos isovanhempia on, hekin nuorena jaksavat enemmän kuin vanhuksina. Niin yksinkertaista elämä on. Olen muutamaa tuttavaa sivusta seurannut, alkoivat lasta hommaamaan nyt oleessaan n. 40 v. Hirvittää sivusta katsoa, ovat koko ajan väsyneitä ja kiukkuisia, osalta miehet lähti, kun on 40 v elänyt vapaasti ei pikkulapsiarki kiinnostanutkaan. Nämä tuttavat, naisia siis, ovat ongelmissa raskauskilojen kanssa,  vartalo ei palaudu raskauksista 40 v samoin kuin 20 v. 

Ja uskokaa tai älkää ovat suunnattoman kateellisia minulle, kuopukseni on lähdössä syksyllä yliopistoon, olen 45 v, ah, minulla alkoi uusi nuoruus, kämppä kuopukselle on jo ostettu opiskelukaupungista ja hän on sinne muuttamassa kun isänsä saa sen rempattua. Ja minulla alkaa huumaava sink

Tulitko ajatelleeksi, että kaikille ei ehkä löydy sopivaa puolisoa nuorena? Tai jotkut saattavat silloin ajatella, etteivät halua lapsia, mutta myöhemmin mieli muuttuu? Ja edelleen, nuoremmilla isovanhemmilla ei ole välttämättä yhtään sen enempää aikaa tai halua osallistua lastenhoitoon, koska he ovat useimmiten työssäkäyviä.

Vierailija
154/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä, tämmöinen ajattelutapa on ihan yleinen. Ja vielä raaempaa: ei mummua hoideta sittenkään, vaikka olisikin uhrannut viimeiset vuotensa lapselapsille. Mummo palvelukotiin, kyllä ne siellä hoitaa. 

Vierailija
155/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä, tämmöinen ajattelutapa on ihan yleinen. Ja vielä raaempaa: ei mummua hoideta sittenkään, vaikka olisikin uhrannut viimeiset vuotensa lapselapsille. Mummo palvelukotiin, kyllä ne siellä hoitaa. 

Miniän tehtäväkö se olisi hoitaa mummua?

Vierailija
156/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään hoideta. Niin makaa kuin petaa. Sinä et ole maailman napa. Hitto teidän itsekästä sukupolvea...

Vierailija
157/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä siitä seuraa, kun nuoret ovat oppineet saamaan mitä haluavat.

Pimputtavat surutta toisia

Isoäidit ovat aina hoitaneet lastenlapsiaan. Paitsi meillä. Äitini sai omat lapsensa parikymppisenä eikä hoitanut heitä, eikä hän hoitanut lastenlapsiaan vaikka sai heidät viisikymppisenä. Nyt on vanhus ja yksin eikä kukaan välitä hänestä.

Vierailija
158/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti teki pelin selväksi jo ekaa odottaessa: hän on omat lapsena ja vuosikymmeniä sitten hoitanut, hän ei ala toisia lapsia eläkeiässä hoitamaan. Talvet oleskelevatkin Espanjassa muutenkin. Ihan ok minusta, ei vanhojen ihmisten tarvi toisten lapsia hoitaa, jos ei itse sitä halua tehdä. Meillä ei ole ollut mitään sellaisia "tukiverkkoja", mutta kun on vain 2 onneksi tervettä eikä edes "erityistä" lasta, niin hyvin on pärjäilty.

Vierailija
159/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kaikkien pitää palvella narsistimummelia. 

Vierailija
160/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pitää huolta kunostaan niin ei tarvitse kenenkään hoitaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi