Hirveää tulla mummuksi vanhana, väsynyt jatkuviin pyyntöihin tulla auttamaan lasten hoidossa
Saakeli, että ottaa päähän. Olen 70 v, jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten, ajattelin alkaa nauttimaan elämästäni. Katin kontit, kuopus löysi puolison vasta liki 40-vuotiaana ja nyt heillä on kolme pientä lasta ja kaksoset tulossa ja miniä soittelee jatkuvasti minua apuun. Poikani on töissä, miniä haluaa olla kotona lasten kanssa, toki poikani tienaakin huomattavasti vaimoaan paremmin. Ison talon rakennuttivat niin töissä on käytävä ja laina maksettava.
Eikä siinä, kukin elää halujensa mukaan, mutta en oikein jaksaisi olla kuvioissa koko ajan hoitajan roolissa. Kolme sinne tänne juoksevaa lasta väsyttää minut tunnissa, enkä muutenkaan enää tässä iässä ole innostunut leikkimään. Auttaa kyllä voin nk. pakollisista jutuissa, kun on neuvolat ja lääkärit jne., mutta kun pitäisi mennä ulkoiluttamaan lapsia ja viemään pyörälenkille ja leikkikentille jne.
Miniä on äkäinen jos sanon, että en jaksa ja koko ajan vihjailee, että Tauno, Bertta ja Niilo haluaisivat niin kovasti mummin luo leikkimään. Koko huusholli on sekaisin kun hetken ovat täällä.
Eilen lopulta sanoin, että ottakaa päiväkotia vaikka kolmena päivänä viikossa, koska en jaksa koko kesää juosta lasten perässä. Miniä suuttui oikein olan takaa ja huusi kuin palosireeni.
Sekin on jännä, että miniän veljet ja isä ovat ihan toimintakuntoisia ihmisiä, mutta eivät ole koskaan auttamassa. Ei talon maalauksessa, ei pihatöistä, ei yhtään missään.
Mietin jo kotini laittamista myyntiin, jos muuttaisi vaikka 500 kilsan päähän, saisi olla rauhassa.
Kaikille neuvo, jos isovanhemmista toivotte lastenhoitoapua tehkää lapset nuorina, minäkin olisin 15 vuotta sitten hyvin jaksanut, nyt en enää.
Huh, helpotti kun sain purkaa, nyt alan siivoamaan kotini.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti sai minut 40-vuotiaana ja itse olen saamassa esikoiseni 30-vuotiaana. Isoäidin korkea ikä ei ole minun valintani.
Mutta sinun valintasi on, että et tule rasittamaan äitiäsi lastenhoidolla. 70-vuotiaalle ei enää anneta vauvaa hoitoon eikä myöhemmin sitten enää pikkulasta. Itse olen tuon 70 v, ja huomaan, että reagointikykyni on heikentynyt ja samoin kuulo. En voisi ottaa lasta vastuulleni.
Vierailija kirjoitti:
Neuvo: Älkää tehkö lapsia, niin ei tule lapsenlapsiakaan.
Ei vaan tehkää lapset nuorena, jaksatte paremmin ne hoitaa ja jos isovanhempia on, hekin nuorena jaksavat enemmän kuin vanhuksina. Niin yksinkertaista elämä on. Olen muutamaa tuttavaa sivusta seurannut, alkoivat lasta hommaamaan nyt oleessaan n. 40 v. Hirvittää sivusta katsoa, ovat koko ajan väsyneitä ja kiukkuisia, osalta miehet lähti, kun on 40 v elänyt vapaasti ei pikkulapsiarki kiinnostanutkaan. Nämä tuttavat, naisia siis, ovat ongelmissa raskauskilojen kanssa, vartalo ei palaudu raskauksista 40 v samoin kuin 20 v.
Ja uskokaa tai älkää ovat suunnattoman kateellisia minulle, kuopukseni on lähdössä syksyllä yliopistoon, olen 45 v, ah, minulla alkoi uusi nuoruus, kämppä kuopukselle on jo ostettu opiskelukaupungista ja hän on sinne muuttamassa kun isänsä saa sen rempattua. Ja minulla alkaa huumaava sinkkukesä, otin vuorotteluvapaata, onneksi ehdin ja vietän vuoden matkustelen ja nauttien. Voi pojat, kaverilla on kaksi alle viisivuotiasta ja minulla vapaus!
Käsittämätöntä, että on olemassa tuollaisia ihmisiä, kuin ap:n miniä. Alkaa suutuksissaan huutaa anopilleen!
Minä en ole ikinä huutanut omalle anopilleni, häpeisin silmät päästäni jos niin olisin tehnyt. Teini-ikäisenä saatoin joskus huutaa äidilleni, aikuisena en hänellekään. Kyllä sen verran sivistystä pitäisi ihmisellä olla, ettei aikuisiässä ala huutaa ja varsinkaan anopille. Joka on sentään häntä auttanut ja lapsia hoitanut, mutta ei enää jaksa.
Eihän tuo mummo ole millään lailla vastuussa mistään lastenhoitamisesta.
Sanoisin ap:lle, että suunnitelmasi asunnon myymisestä ja kauas muuttamisesta on ihan järkeenkäypä ajatus. Et sinä siinä sitä menetä, että poikasi ja miniäsi sinua joskus hoitaisivat. Eivät he hoitaisi, vaikka asuisit seinän takana. Tuollaiset huutajaminiät, jotka vielä laittaa lapsia maailmaan vaikka eivät viitsisi niitä itse hoitaa, eivät ole mitään vanhusten hoitajiakaan.
Muuta vain. Sinun sijassasi taitaisin muuttaa niin kauas kuin ikinä pystyisin. Mieti, onko sulla ystäviä, tuttuja tai sukulaisia jossain kaukaisella paikkakunnalla. He voisivat auttaa sinua ensi alkuun vaikka vuokra-asunnon löytämisessä ja sitten vain se oma asunto myyntiin. Äläkä ainakaan siihen suostu, että poikasi perhe siihen muuttaisi. Tarvitset siitä rahaa vanhuudenturvaksesi. Eli tämä on yksi ajatus, joka sinullakin siis on jo mielessä käynyt.
Moni täällä puhuu, että sairauksiakin voi tulla, toki nuoremmillekin mutta vanhana etenkin. Minuakin joskus pelottaa kun jään lastenlasten kanssa, että jos saan jonkun kohtauksen, miten viisivuotias osaisi soittaa apua? Kerran sainkin, onneksi ei mennyt taju ja kyse oli ilmeisesti vain liiasta auringosta, mutta se jätti pelon, vaikka apua pystyin soittamaan.
Itse tein lapseni vanhana (esikoinen 35v), mutta en usko koskaan joutuvani mitään lapsenlapsia hoitamaan, koska niitä tuskin on tulossa. Nykynuoret eivät ole juurikaan kiinnostuneita/heillä ei ole varaa perheitä perustaa. Itse asiassa 68 vuotiaana minun oletetaan jaksavan kokopäivätoimisesti työelämässä, joten ei minulla olisi siihen oikein aikaakaan, vaikka sellaisia kaiken todennäköisyyden vastaisesti joskus syntyisi.
Yllättävää, että valitsit tehdä noin monta? Ja jos se ei ollut sun valinta niin miksi kannat siitä vastuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvo: Älkää tehkö lapsia, niin ei tule lapsenlapsiakaan.
Ei vaan tehkää lapset nuorena, jaksatte paremmin ne hoitaa ja jos isovanhempia on, hekin nuorena jaksavat enemmän kuin vanhuksina. Niin yksinkertaista elämä on. Olen muutamaa tuttavaa sivusta seurannut, alkoivat lasta hommaamaan nyt oleessaan n. 40 v. Hirvittää sivusta katsoa, ovat koko ajan väsyneitä ja kiukkuisia, osalta miehet lähti, kun on 40 v elänyt vapaasti ei pikkulapsiarki kiinnostanutkaan. Nämä tuttavat, naisia siis, ovat ongelmissa raskauskilojen kanssa, vartalo ei palaudu raskauksista 40 v samoin kuin 20 v.
Ja uskokaa tai älkää ovat suunnattoman kateellisia minulle, kuopukseni on lähdössä syksyllä yliopistoon, olen 45 v, ah, minulla alkoi uusi nuoruus, kämppä kuopukselle on jo ostettu opiskelukaupungista ja hän on sinne muuttamassa kun isänsä saa sen rempattua. Ja minulla alkaa huumaava sink
Niinpä. Nauti nyt, kun olet vapaa. Tuli vain mieleen, että entäs jos kohta oletkin jo isoäiti, jolla ei sitä vapautta sitten taas olekaan. Joten nyt sun on tosiaan aika elää itsellesi, vielä.
Täysin epäuskottava juttu on tarina että miniä huutoraivoaa seitsemänkymppiselle anopilleen joka asiallisesti sanoo että on väsynyt eikä jaksa hoitaa lapsia.
En jaksanut lukea kuin ekan sivun kommentit: taas vaaditaan MUMMOA hoitamaan! Voi helvetin perkele, siellä on yleensä 2 (kaksi) vaariakin, jotka ovat yhtä paljon tai vähän "velvollisia" hoitamaan lapsenlapsia.
Nyt jumalauta loppuu tää ainainen MUMMON rääkkäys!!! Mummolla on täysi oikeus olla vapaa tämmöisistä vaatimuksista. Todennäköisesti on hoitanut omat lapsensa, enemmän kuin lasten isä.
Sitä paitsi, hyvätuloinen perhe (isä) hankkii tarvittaessa maksullista kotiapua. Siitä saa vielä verovähennyksenkin.
Jättäkää vanhat ihmiset rauhaan!!! Eihän meitä kelpuuteta töihinkään enää.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kuin ekan sivun kommentit: taas vaaditaan MUMMOA hoitamaan! Voi helvetin perkele, siellä on yleensä 2 (kaksi) vaariakin, jotka ovat yhtä paljon tai vähän "velvollisia" hoitamaan lapsenlapsia.
Nyt jumalauta loppuu tää ainainen MUMMON rääkkäys!!! Mummolla on täysi oikeus olla vapaa tämmöisistä vaatimuksista. Todennäköisesti on hoitanut omat lapsensa, enemmän kuin lasten isä.
Sitä paitsi, hyvätuloinen perhe (isä) hankkii tarvittaessa maksullista kotiapua. Siitä saa vielä verovähennyksenkin.
Jättäkää vanhat ihmiset rauhaan!!! Eihän meitä kelpuuteta töihinkään enää.
Näinhän tämä aina menee. Vain naisilla on loputtomiin velvollisuuksia, miehet saavat vapaamatkustella, jostakin syystä heiltä ei edelleenkään vaadita mitään näissä asioissa. Ja ketkä ovat vaatimassa? Toiset naiset. Ja niin kierre jatkuu, ja palvellaan kehdosta hautaan, ellei uskalleta elää itselle.
Jotenkin vaistoan että ap on trollitehtailija. Toki tuontyppinen tapaus voi olla tottakin, mutta kun on näillä foorumeilla nähnyt paljon provoja, niin heti tuli mieleen. Aiheena herättää mielipiteitä mitä trollaaja janoakiin.
Olen kuullut nuorempienkin nykymummojen sanovan etteivät jaksa jatkuvaa piikana olemista. Itsepä ovat mummot kasvattaneet lapsensa sellaisiksi, että odottavat aikuisinakin jatkuvaa passaamista ja palvelemista.
Hei Ap! Ymmärrän tilanteesi, koska olen saman ikäinen kuin sinä. En minäkään jaksaisi tuota. Itse sain lapset nuorena ja 45v tulin isoäidiksi. Kaikki lastenlapset ovat jo aikuisia.
Nykyään asumme papan kanssa Espanjassa talvet. Nyt olemme kesänvietossa Suomessa.
Ehkä sinäkin Ap voisit alkaa talvehtimaan etelän lämmössä? Ei vanhana kaikkea tarvitse jaksaa. On lupa nauttia eläkepäivistä.
Kaikkea hyvää Sinulle! <3
Vierailija kirjoitti:
Täysin epäuskottava juttu on tarina että miniä huutoraivoaa seitsemänkymppiselle anopilleen joka asiallisesti sanoo että on väsynyt eikä jaksa hoitaa lapsia.
No mulla on käynyt noin, kun kerroin, että en pysty hoitamaan lapsenlasta tiettynä aikavälinä, jonka he muuttivat pidemmäksi. Miniä ei nyt suoraan minulle vetänyt raivaria, mutta kilahti ja poistui paikalta myrskyn merkkinä. Poikani seurasi häntä ja oli sitten pojalle raivonnut, kun olen niin paska anoppi.😁
Minä olin siinä edeltäneessä tilanteessa rauhallisesti ja selkeästi kertonut, miksi hoitorupeama ei onnistu. Poikani ymmärsi ja hyväksyi asian, miniä ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut nuorempienkin nykymummojen sanovan etteivät jaksa jatkuvaa piikana olemista. Itsepä ovat mummot kasvattaneet lapsensa sellaisiksi, että odottavat aikuisinakin jatkuvaa passaamista ja palvelemista.
Mummo ei ole kasvattanut miniää. Oma poikansa ei vaadikaan palveluksia - muuten kuin miniän usuttamana!
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, että on olemassa tuollaisia ihmisiä, kuin ap:n miniä. Alkaa suutuksissaan huutaa anopilleen!
Minä en ole ikinä huutanut omalle anopilleni, häpeisin silmät päästäni jos niin olisin tehnyt. Teini-ikäisenä saatoin joskus huutaa äidilleni, aikuisena en hänellekään. Kyllä sen verran sivistystä pitäisi ihmisellä olla, ettei aikuisiässä ala huutaa ja varsinkaan anopille. Joka on sentään häntä auttanut ja lapsia hoitanut, mutta ei enää jaksa.
Eihän tuo mummo ole millään lailla vastuussa mistään lastenhoitamisesta.
Sanoisin ap:lle, että suunnitelmasi asunnon myymisestä ja kauas muuttamisesta on ihan järkeenkäypä ajatus. Et sinä siinä sitä menetä, että poikasi ja miniäsi sinua joskus hoitaisivat. Eivät he hoitaisi, vaikka asuisit seinän takana. Tuollaiset huutajaminiät, jotka vielä laittaa lapsia maailmaan vaikka eivät viitsisi niitä itse hoitaa, eivä
Minulla on salainen puhelinnumero, yhtenä syynä miniä. Numeroni on pojallani ja heidän lapsillaan. Minusta ei ole mukava herätä työpäivää ennen yöllä kuuntelemaan huutoa siitä, miten huonosti olenkaan kasvattanut poikani. Kaikki riitelevät, mutta kummankaan vanhempien ei tarvitse osallistua riitaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lapsesi ja lapsenlapsesi päättävät napsaista sinut pois heidän elämästä muutamaksi vuodeksi kun alat olemaan vanha ja raihnainen, ja apua tarvitseva? Kun heitä väsyttää ja sinä olet niin vaativa, joten he päättävät sitten vaan keskittyä omaan elämäänsä?
Ai että mitä jos?
Niinhän he tekevät joka tapauksessa, joten ihan turha sitä ajatella.
Antaa heidän keskittyä siihen omaan elämäänsä jo nyt. Ja keskity sinä omaasi. Tulevaisuus tuo sitten tullessaan, mitä tuokin. Sitä ei voi nyt tietää. Kyllä tässä maassa aina jonkinlainen hoito ja huolenpito löytyy. onhan niiden ihan lapsettomienkin pärjättävä. Eikös se ollut niin, että älä sure, antaa hevosen surra kun sillä on isompi pää!
Hyvä, kun vedät rajat. Meillä yksi aikuinen sisarus pitää mummolaa automaattisena ja ilmaisena lastenhoitopaikkana. Valitettavasti se on vaikuttanut väleihin yleisesti, isovanhemmat eivät edes tutustu lapsiimme, koska nämä serkut ovat hoidossa aina samaan aikaan (ja muutenkin lähestulkoon aina). Itseä suututtaa, miten yksi lokki kahmii kaiken ja miten hänelle annetaan kaikki eikä yhtään rajata tai ajatella, että toisetkin saattaisivat tarvita joskus apua tai edes jotain suhdetta näihin jatkuvasti varattuihin isovanhempiin. En siis itse oleta, että kukaan hoitaisi lapsiani jatkuvasti, mutta tässä tapauksessa isovanhemmat eivät voineet katsoa meidän vanhempaa lasta edes synnytyksen ajan, kun tämän lokin piti päästä terassille. ":)"
Täysin ymmärrettävää että haluaa nauttia eläkepäivistä rauhassa!
Olen nyt 74 v. ja minulla on neljä lasta. Lastenlapsia on 10. Lastenlapset käyvät kysymässä miten voivat auttaa. Asun ok-talossa yksin. En paljon apua vielä tarvitse edes, mutta kokkailen ja leivon heille kaikenlaista. Kun olivat pieniä olin silloin tällöin n. pari kertaa kuukaudessa tunnin pari heitä vahtimassa, että miniä tai tytär pääsi esim. kampaajalle tai lääkärille tms. Yhdellä lapsistani on neljä lasta myös ja heillä on kerran vuodessa vaihtuva au-pair apuna. Lastenlapset ovat kaikki jo koulussa tai opiskelemassa, suhteet läheiset niin lapsiin kuin lapsenlapsiinkin. Perheessämme ei ollut tapana huutaa ja raivota toinen toisillemme, asiat puhuttiin ja organisoitiin kuten parhaaksi katsottiin. Ap:n miniä on egoisti ehkä myös narsisti. Voimia ap:lle ja älä ihmeessä anna kohdella itseäsi huonosti, itse sanoisin miniälle että nyt tur pa tukkoon jos huutamaan ja karjumaan rupeaisi.