Hirveää tulla mummuksi vanhana, väsynyt jatkuviin pyyntöihin tulla auttamaan lasten hoidossa
Saakeli, että ottaa päähän. Olen 70 v, jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten, ajattelin alkaa nauttimaan elämästäni. Katin kontit, kuopus löysi puolison vasta liki 40-vuotiaana ja nyt heillä on kolme pientä lasta ja kaksoset tulossa ja miniä soittelee jatkuvasti minua apuun. Poikani on töissä, miniä haluaa olla kotona lasten kanssa, toki poikani tienaakin huomattavasti vaimoaan paremmin. Ison talon rakennuttivat niin töissä on käytävä ja laina maksettava.
Eikä siinä, kukin elää halujensa mukaan, mutta en oikein jaksaisi olla kuvioissa koko ajan hoitajan roolissa. Kolme sinne tänne juoksevaa lasta väsyttää minut tunnissa, enkä muutenkaan enää tässä iässä ole innostunut leikkimään. Auttaa kyllä voin nk. pakollisista jutuissa, kun on neuvolat ja lääkärit jne., mutta kun pitäisi mennä ulkoiluttamaan lapsia ja viemään pyörälenkille ja leikkikentille jne.
Miniä on äkäinen jos sanon, että en jaksa ja koko ajan vihjailee, että Tauno, Bertta ja Niilo haluaisivat niin kovasti mummin luo leikkimään. Koko huusholli on sekaisin kun hetken ovat täällä.
Eilen lopulta sanoin, että ottakaa päiväkotia vaikka kolmena päivänä viikossa, koska en jaksa koko kesää juosta lasten perässä. Miniä suuttui oikein olan takaa ja huusi kuin palosireeni.
Sekin on jännä, että miniän veljet ja isä ovat ihan toimintakuntoisia ihmisiä, mutta eivät ole koskaan auttamassa. Ei talon maalauksessa, ei pihatöistä, ei yhtään missään.
Mietin jo kotini laittamista myyntiin, jos muuttaisi vaikka 500 kilsan päähän, saisi olla rauhassa.
Kaikille neuvo, jos isovanhemmista toivotte lastenhoitoapua tehkää lapset nuorina, minäkin olisin 15 vuotta sitten hyvin jaksanut, nyt en enää.
Huh, helpotti kun sain purkaa, nyt alan siivoamaan kotini.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Sanot pojallesi, että välillä voitte nähdä ja voit hetken katsoa perään. Mutta ei ole sinun velvollisuus olla jatkuvasti vastuussa hänen lapsistaan. Puolipäiväiseksi voi päiväkotiin hakea.
Arvostelijoille tiedoksi, jokainen on yksilö erilaisella terveydellä ja voimavaroilla. Ei voi siis verrata ja tyhmää esittää parempaa täällä, jos itse jaksaa muka kaiken. Jollain toisella ei ole sama terveys ja elämäntilanne.
Itse olen nelikymppinen kahden aikuisen äiti. Oma terveystilanne on sellainen, että en jaksaisi hoitaa enää pieniä lapsia jatkuvasti. Vaikka lapsista pidänkin.
Ja kyse ei ole mistään kunnosta, aina elänyt terveellisesti. Sairauksiaan ei vaan voi valita.
Ihmettelen miksi tehdään niin monta lasta tuossa iässä, eiköhän pari riittäisi? En itse jaksais siksi en ole tehnyt. Toki olisi kiva jos isovanhemmat auttaisi, muttei voi olettaa että tuollaista laumaa enää jaksaisi paimentaa tuossa iässä.
Jos ihminen ei jaksa niin ei jaksa. Oma kuntoaan tossa romahtaa ja sitten sieltä hoitokodista tai sairaalasta käsin ei kukaan tule enää hoitamaan minuuttiakaan!!
Jokainen voi tarjota apuaan OMIEN VOMAVAROJEN mukaan jos haluaa. Mikään hoitopakko ei ole. En voi käsittää, ettei miniä kunnioita anopin kertomaa että voi hoitaa kyllä mutta vain sen verran kuin hän jaksaa. Miniä on itsekäs ja mukavuudenhaluinen, eikä kunnioita toisten ihmisten tarpeita.
Eivät ole hoitoautomaatteja! Puolin kun toisin keskustella omista rajoista.
Ei kukaan tykkään kun sanotaan mitä teet milloinkin ja päätä sinun ajankäytöstä. Työ on erikseen siitä tulee palkkaa.
Lastenhoito ei ole mitään kevyttä touhua. Mummot ovat yhden `lauman` kasvattanut.Pitää ottaa huomioon voimavarat ja varat muutkin. Tiedän moni hoitaa kipeänä, koska ei pysty sanomaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lapsesi ja lapsenlapsesi päättävät napsaista sinut pois heidän elämästä muutamaksi vuodeksi kun alat olemaan vanha ja raihnainen, ja apua tarvitseva? Kun heitä väsyttää ja sinä olet niin vaativa, joten he päättävät sitten vaan keskittyä omaan elämäänsä?
Niin siitä pelostako 70v pitäisi jaksaa hoitaa lapsenlapsia, että jos lapset katkaisevat välit? Aika kieroutunut ajattelutapa sulla. Että jos mummu 70v ei jaksa hoitaa lapsenlapsia, niin ei mekään sitten hoideta mummua? Voi jumaliste!
Ikävä kyllä, tämmöinen ajattelutapa on ihan yleinen. Ja vielä raaempaa: ei mummua hoideta sittenkään, vaikka olisikin uhrannut viimeiset vuotensa lapselapsille. Mummo palvelukotiin, kyllä ne siellä hoitaa.
Ei miniän, vaan ylipäätään nuoremman sukupolven. Näin tehdään monissa Keski- ja Etelä-Euroopan maissa.
Huomautan, että kun puhutaan perhekunnista, miniä ei ole oma itsenäinen yksikkönsä,vaan 'pojan perhe' tai 'tyttären perhe' huolehtii vanhemmilleen (in-laws mukaan lukien) ihmisarvoisen vanhuuden. Joko itse auttamalla, palkaten apua tai hankkimalla hoitopaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lapsesi ja lapsenlapsesi päättävät napsaista sinut pois heidän elämästä muutamaksi vuodeksi kun alat olemaan vanha ja raihnainen, ja apua tarvitseva? Kun heitä väsyttää ja sinä olet niin vaativa, joten he päättävät sitten vaan keskittyä omaan elämäänsä?
Niin siitä pelostako 70v pitäisi jaksaa hoitaa lapsenlapsia, että jos lapset katkaisevat välit? Aika kieroutunut ajattelutapa sulla. Että jos mummu 70v ei jaksa hoitaa lapsenlapsia, niin ei mekään sitten hoideta mummua? Voi jumaliste!
Ikävä kyllä, tämmöinen ajattelutapa on ihan yleinen. Ja vielä raaempaa: ei mummua hoideta sittenkään, vaikka olisikin uhrannut viimeiset vuotensa lapselapsille. Mummo palvelukotiin, kyllä ne siellä hoitaa.
Sinulla on selvästi elämänkoulu pahasti kesken.
Miksi piti lisääntyä holtittomasti? Luulit ettei siitä aikuisesta lapsesta nyt niin väliä? :D Aika mutsi!
Paljon helpommalla pääsee kun ei edes odota että lapset hoitaa, silloin ei itselläkään ole velvollisuutta hoitaa lasten lapsia. Eikä velvollisuutta säilyttää välejä lasten kanssa. Jos hoitaminen on itselle mielekästä sen tekee vapaaehtoisesti ilman taka-ajatuksia vastavuoroisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä, tämmöinen ajattelutapa on ihan yleinen. Ja vielä raaempaa: ei mummua hoideta sittenkään, vaikka olisikin uhrannut viimeiset vuotensa lapselapsille. Mummo palvelukotiin, kyll
Mikähän oman elämänsä prinsessa tai prinssi tätäkin on alanuolittanut?!
Ihmisyys on hukassa!
Ennen oli ihan normaalia, että kolme sukupolvea asui samassa talossa. Yhdessä hoidettiin lehmät, pellot, lapset, vanhukset, sairaat ja vammaiset. Eikä vain oman talon, vaan koko suvun. Ja autettiin naapuria, jos siellä esim. emäntä sairaana.
Monessa maassa tämä on vieläkin normaalia.
Suomalainen isovanhempi on heti mielestään piika, jos auttaa esim. tunnin viitenä päivänä viikossa. Piiat tekivät kyllä aika paljon pidempää työpäivää.
Millään yhteiskunnalla ei ole varaa siihen, että valtio hoitaa lapset, vanhukset, sairaat, vammaiset, tiet, koulut jne. Kyllä omaisten, perheiden ja sukujen pitää ottaa vastuuta. En tarkoita nyt mitään 24/7 hoitamista, mutta esim. 5 tuntia viikossa lastenhoito / kodinhoitoapua eläkeläiseltä ei ole liikaa, jos oma terveys riittää.
Eli miniä ja poikasi ovat hankkineet lapsia jo kolme joista eivät selviä ja vielä lisää tulossa? Ovatko he lentoja tai jotain muita hihhuleita joilla on ehkäisy kielletty? Siis mikä olikaan se syy,ettei miniä laita lapsiaan päiväkotiin? Aivan järkyttävää. Itse en IKINÄ suostuisi,saisivat lapseni kantaa vastuun ihan itse omista lapsistaan. Anna miniän huutaa ja toteat vain kylmästi,että sinä et enää eläkeiässä ole käytettävissä kuin kerran viikossa jos silloinkaan- hoitakoon lapset hoitoon jotain kautta,jos ei muita tuki verkostoja löydy. Aivan kohtuutonta,nyt aloittaja laitat heti shopin jolle hyväksikäytölle-eihän se miniä ole edes sinulle sukua,vaan tuollainen vaimo on poikasi ongelma,ei sinun. Miten voi olla mahdollista,että kaksi työssäkäyvää ihmistä ei kykene palkkaamaan lapsenvahtia tai osaa hankkia päiväkotipaikkaa? Aivan uskomatonta!!!
ei toisten kakaroita kuulu hoitaa. hoitakoon itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti sai minut 40-vuotiaana ja itse olen saamassa esikoiseni 30-vuotiaana. Isoäidin korkea ikä ei ole minun valintani.
Mutta sinun valintasi on, että et tule rasittamaan äitiäsi lastenhoidolla. 70-vuotiaalle ei enää anneta vauvaa hoitoon eikä myöhemmin sitten enää pikkulasta. Itse olen tuon 70 v, ja huomaan, että reagointikykyni on heikentynyt ja samoin kuulo. En voisi ottaa lasta vastuulleni.
Moni on täällä kommentoinut miten on nykypolven vika, että lapset tehdään vanhoina. Minun olisi pitänyt tehdä lapset teininä, että vanhempani olisivat olleet alle kuusikymppisiä silloin. Tietysti voin vaikuttaa siihen miten pyydän hoitoapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti sai minut 40-vuotiaana ja itse olen saamassa esikoiseni 30-vuotiaana. Isoäidin korkea ikä ei ole minun valintani.
Mutta sinun valintasi on, että et tule rasittamaan äitiäsi lastenhoidolla. 70-vuotiaalle ei enää anneta vauvaa hoitoon eikä myöhemmin sitten enää pikkulasta. Itse olen tuon 70 v, ja huomaan, että reagointikykyni on heikentynyt ja samoin kuulo. En voisi ottaa lasta vastuulleni.
Moni on täällä kommentoinut miten on nykypolven vika, että lapset tehdään vanhoina. Minun olisi pitänyt tehdä lapset teininä, että vanhempani olisivat olleet alle kuusikymppisiä silloin. Tietysti voin vaikuttaa siihen miten pyydän hoitoapua.
Mielestäni myös aika kylmä ajattelutapa ajatella, että isoäidiltä ei saisi pyytää mitään apua. Jokainen äiti kaipaa apua, suojelua ja turvaverkkoja huolimatta siitä minkä ikäisenä hänet on saatu tai minkä ikäisenä hän on lapset saanut. Onneksi äitini on aina osoittanut paljon rakkautta lapsenlapsiaan kohtaan. Varmasti pystyy jatkossa omien voimavarojensa puitteissa vähän auttamaan.
Missä näiden kuusikymppiset ukit ovat? Ainakin palstamiesten mukaan vielä kuusikymppinen mies jaksaa hoitaa omat vauvaikäiset lapset yövalvomisia myöten. Luulisi heidän jaksavan lapsenlapsetkin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi tehdään niin monta lasta tuossa iässä, eiköhän pari riittäisi? En itse jaksais siksi en ole tehnyt. Toki olisi kiva jos isovanhemmat auttaisi, muttei voi olettaa että tuollaista laumaa enää jaksaisi paimentaa tuossa iässä.
Ihmettelen miksi ylipäänsä tehdään niin paljon lapsia oli minkä ikäinen tahansa... Toki kaksosia nyt ei oikein voi valita, mutta se kolme luulisi olevan ihan maksimi...
Vierailija kirjoitti:
Missä näiden kuusikymppiset ukit ovat? Ainakin palstamiesten mukaan vielä kuusikymppinen mies jaksaa hoitaa omat vauvaikäiset lapset yövalvomisia myöten. Luulisi heidän jaksavan lapsenlapsetkin hoitaa.
Ajatushan tässäkin ketjussa on se että miehen (pojan) ei tarvitse hoitaa edes niitä omia lapsia kun miehellä on niin vaativa työ. Miten hän hoitaisi tai edes osaisi hoitaa lastenlapsia saati iäkästä äitiään. (Miehet ei ilmeisesti tarvitse myöskään hoitoa niitä lapsiltaan.)
Vanhempani oli 63 v. ja appivanhemmat samaa ikäluokkaa, kun lapsenlapsi syntyi.
Asuvat n. 300 km päässä. Meille tuli vain yksi lapsi, joka hoidettiin yhdessä puolison kanssa. Lisänä päiväkoti siinä vaiheessa, kun me molemmat menimme töihin. Oli ihan selvää, että apua ei juurikaan tule. Ei lapsimäärää voi laskea muiden varaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisella kierroksella. uusperheen kanssa.
Sanot pojallesi, että välillä voitte nähdä ja voit hetken katsoa perään. Mutta ei ole sinun velvollisuus olla jatkuvasti vastuussa hänen lapsistaan. Puolipäiväiseksi voi päiväkotiin hakea.
Arvostelijoille tiedoksi, jokainen on yksilö erilaisella terveydellä ja voimavaroilla. Ei voi siis verrata ja tyhmää esittää parempaa täällä, jos itse jaksaa muka kaiken. Jollain toisella ei ole sama terveys ja elämäntilanne.
Itse olen nelikymppinen kahden aikuisen äiti. Oma terveystilanne on sellainen, että en jaksaisi hoitaa enää pieniä lapsia jatkuvasti. Vaikka lapsista pidänkin.