Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveää tulla mummuksi vanhana, väsynyt jatkuviin pyyntöihin tulla auttamaan lasten hoidossa

Vierailija
04.06.2024 |

Saakeli, että ottaa päähän. Olen 70 v, jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten, ajattelin alkaa nauttimaan elämästäni. Katin kontit, kuopus löysi puolison vasta liki 40-vuotiaana ja nyt heillä on kolme pientä lasta ja kaksoset tulossa ja miniä soittelee jatkuvasti minua apuun. Poikani on töissä,  miniä haluaa olla kotona lasten kanssa, toki poikani tienaakin huomattavasti vaimoaan paremmin. Ison talon rakennuttivat niin töissä on käytävä ja laina maksettava. 

Eikä siinä, kukin elää halujensa mukaan, mutta en oikein jaksaisi olla kuvioissa koko ajan hoitajan roolissa. Kolme sinne tänne juoksevaa lasta väsyttää minut tunnissa, enkä muutenkaan enää tässä iässä ole innostunut leikkimään. Auttaa kyllä voin nk. pakollisista jutuissa, kun on neuvolat ja lääkärit jne., mutta kun pitäisi mennä ulkoiluttamaan lapsia ja viemään pyörälenkille ja leikkikentille jne. 

Miniä on äkäinen jos sanon, että en jaksa ja koko ajan vihjailee, että Tauno, Bertta ja Niilo haluaisivat niin kovasti mummin luo leikkimään. Koko huusholli on sekaisin kun hetken ovat täällä. 

Eilen lopulta sanoin, että ottakaa päiväkotia vaikka kolmena päivänä viikossa, koska en jaksa koko kesää juosta lasten perässä. Miniä suuttui oikein olan takaa ja huusi kuin palosireeni. 

Sekin on jännä, että miniän veljet ja isä ovat ihan toimintakuntoisia ihmisiä, mutta eivät ole koskaan auttamassa. Ei talon maalauksessa, ei pihatöistä, ei yhtään missään. 

Mietin jo kotini laittamista myyntiin, jos muuttaisi vaikka 500 kilsan päähän, saisi olla rauhassa.

Kaikille neuvo, jos isovanhemmista toivotte lastenhoitoapua tehkää lapset nuorina, minäkin olisin 15 vuotta sitten hyvin jaksanut, nyt en enää. 

Huh, helpotti kun sain purkaa, nyt alan siivoamaan kotini. 

Kommentit (346)

Vierailija
61/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene peilin eteen ja opettele seuraava lause:

Tauno, Bertta ja Niilo saavat tulla toimeen sen pettymyksen kanssa, ettei mummi nyt jaksa. 

😂 Tämä.

Ja me mummut saamme haukkumiset päälle. Opetelkaa nuoret kantamaan lapsistanne itse vastuu, isovanhemmat itse tarjoutuvat jos haluavat hoitaa, pyyntö vain jos on joku ihan pakollinen meno. Kiitos! Mummu minäkin ja miniääni saakelin kyllästynyt, kotona makaa ja muiden pitäisi hoitaa lapset. Käskin mennä töihin ja vievät lapset tarhaan. 

Vierailija
62/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä niittää mitä kylvää. 

Hei, alapeukuttajat. Oletteko oikeasti sitä mieltä, että aloittaja on nyt joku lapsen tasolle typistetty viaton uhri? Minusta hän on ihan toimiva subjekti, eikä mikään tahdoton olento vailla vastuuta miten häntä kohdellaan. 

Minä olen ap, olen toimiva subjekti, mitä se sitten mahtaneekaan tarkoittaa ja juu sanoa osaa, lujasti sanonkin kun on pakko. Onegelmahan tässä on kun miniä ei osaa ottaa sanomista vastaa suuttumatta ja huutamatta. Poikani kyllä ymmärtää ja kysyy vain pakollisiin juttuihin hoitoavuksi, miniä haluaisi kodin tyhjäksi itseään varten. Miniä ei osaa katsoa asiaa kuin omalta kannaltaan ja haukkuu sitten lapsille minua, mummu on niin itsekäs kun ei vie teitä leikkimään.

Sano suoraan että hoida itse eikä tähän nyt auta itkupotkuraivarit. Sille ei mahda mitään mitä joku haukkuu ja huutaa. Sehän on sairasta vallankäyttöä ja henkistä väkivaltaa saada uhri alistumaan.

Olen nähnyt kuinka tytär teki omalle äidilleen samaa mutta en miniöiltä anoppia kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa, täällä toimen yli 70 v mummu, tytär lykkäsi lasten tekoa, ekan sai 38 v ja toisen 41 v, nyt hän on aina väsynyt ja tuntuu, että on kyllästynyt lapsiinsa. Meillä meni välit kun kieltäydyin olemasta hoitoapuna jatkuvasti. Tuumasin tytölleni, että niin makaat kuin petaat. Itse tein lapset kun oli 23 ja 25 v, hyvin jaksoi nuorena itse hoitaa ja isovanhemmat olivat alle 50 v, ilolla hoitivat silloin tällöin. 

ole lujana, tiukilla on poikasi perhe kun noin monta hankkivat, mutta valintahan se on ja itse pitää jaksaa hoitaa. 

Siis sinä olit 60 v kun tulit mummuksi. Pitäisi vielä jaksaa.

Missä sanotaan, että pitäisi?

Ei missään, mutta turha keksiä tekosyitä e

60 v. on hyvinkin vielä itse työelämässä, kyse ei ole onko vanha ja raihnainen. Sitten kun pääsee eläkkeelle niin kai sitä saisi ensimmäiset vuodet ihan rauhoittua jos on pitkä työelämä takana. Näitä en kyllä tekosyiksi nimittäisi alkuunkaan. 

Vierailija
64/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietityttää nämä nykynuoret jotka vaativat vanhempiaan hoitamaan omia lapsiaan.

Jos ei nyt jaksa hoitaa omaa jälkikasvuaan, tuntuu mahdottomalta ajatella, että he kykenisivät osallistumaan millään tavalla omien lastenlastensa hoitamiseen.

Etukäteiskarma?

Nykynuoret? 😂 kyllä silloin ennen vanhemmat hoidattivat paljon enemmän mummuloissa! Ei ole mikään vain nykyajan juttu. 

Liikuttu ehkä erilaisissa ympyröissä.

Hoidimme kyllä omat kolme lastamme ihan itse ja kun halusimme mennä jonnekin, palkkasimme hoitajan.

Emme kyllä ole omilta lapsiltamme kuulleet, että meillä olisi jonkinlainen velvollisuus hoitaa heidän lapsiaan, mutta harvakseltaan otamme heitä kyllä hoitoon muutamiksi tunneiksi jos sellaiseen tarvetta t

Minä en muista ketään isosta kaveripiiristäni, jota mummu olisi hoitanut, olen syntynyt 1955, kaikilla oli mummuloissa lehmiä ja mummut sidottuna niihin hommiin, omat vanhempani lomilla olivat auttamassa heinätöissä ja me siis asuimme keskustoissa, mummut syrjäkylissä, noin elettiin maalla silloin. Apulaisina meilläkin oli nuoria tyttöjä, äitiysloma taisi olla pari viikkoa. 

Vierailija
65/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa, täällä toimen yli 70 v mummu, tytär lykkäsi lasten tekoa, ekan sai 38 v ja toisen 41 v, nyt hän on aina väsynyt ja tuntuu, että on kyllästynyt lapsiinsa. Meillä meni välit kun kieltäydyin olemasta hoitoapuna jatkuvasti. Tuumasin tytölleni, että niin makaat kuin petaat. Itse tein lapset kun oli 23 ja 25 v, hyvin jaksoi nuorena itse hoitaa ja isovanhemmat olivat alle 50 v, ilolla hoitivat silloin tällöin. 

ole lujana, tiukilla on poikasi perhe kun noin monta hankkivat, mutta valintahan se on ja itse pitää jaksaa hoitaa. 

Nyt ei ole oikein laskettu.. olet saanut lapset 29-32 vuotiaana.. olisit tehnyt lapset nuorena niin et olisi nyt niin vanha mummo ja jaksaisit paremmin...

Ei vissiin ole mahdollista, että nykyään lapsenlapset ovat alakouluikäisiä, jolloin kirjoittaja on ollut 25v tyttären syntyessä ja 63v ensimmäisen lapsenlapsen syntyessä? Mummohan voi olla muillekin kuin muutaman vuoden ikäisille.

Vierailija
66/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terve 60-vuotias on yleensä

Ap ei ole enää työelämässä. 

Vierailija
67/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole oikein laskettu.. olet saanut lapset 29-32 vuotiaana.. olisit tehnyt lapset nuorena niin et olisi nyt niin vanha mummo ja jaksaisit paremmin...

Ihan oikein on laskettu, sinö et osaa lukea. 

Vierailija
68/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

miniäsi on siis aito feministi ja vielä laiska sellainen. ei ole nykyajan vanhemmista mihinkään. ja mistäs se mummokin on tehty? nythän sinulle avautuu oiva tilaisuus opettaa rääpäleille vanhempien kunnioitusta. tukkapölly ja luunapit rauhoittaa riehuvat kakarat alta aikayksikön. valjastat ne tekemään kotitöitä sotkemisen sijaan, ja miniää haukut kurinpidollisista haasteista. tämä saattaa aiheuttaa levollista kesällä oleilua mummolle, kun ei miniä enää uskalla laittaa kakaroitaan toisten helmoihin.

Vierailija
69/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei nyt jaksa hoitaa omaa jälkikasvuaan, tuntuu mahdottomalta ajatella, että he kykenisivät osallistumaan millään tavalla omien lastenlastensa hoitamiseen.

Etukäteiskarma?

Nykynuoret? 😂 kyllä silloin ennen vanhemmat hoidattivat paljon enemmän mummuloissa! Ei ole mikään vain nykyajan juttu. 

Hoidimme kyllä omat kolme lastamme ihan itse ja kun halusimme mennä jonnekin, palkkasimme hoitajan.

Emme kyllä ole omilta lapsiltamme kuulleet, että meillä olisi jonkinlainen velvollisuus hoitaa heidän lapsiaan, mutta harvakseltaan otamme heitä kyllä hoitoon muutamiksi tunneiksi jos sellaiseen tarvetta t

Ehkä sitten niin. Minä ja moni muu tuntemani vietti PALJON aikaa mummuloissa etenkin kesäaikaan tuolloin ysärillä. Nyt samassa iässä oleva äitini ei oikein koskaan jaksaisi katsoa edes pakollisten menojen ajan yhtä lapsenlastaan... On sitä ja tätä. On varmaan niin väsynyt ja niin oih ja voih. Ja juu, eipä olla edes pyydetty enää.

Kyllä, mullekin tuli kesäisin tutuksi purjo-, mansikka-, jne pellot 80-luvulla, kun oltiin serkkujen kanssa sitä ilmaista lapsityövoimaa. Aika omillaan saatiin olla, eikä mamma meitä 24 / 7 viihdyttänyt viemällä puistoihin, jne tai siivonnut meidän sotkuja. 

Vierailija
70/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa minusta aika itsekkäältä ja radikaalilta ratkaisulta heittää lapsenlapset pois elämästä vuosiksi, koska haluaa keskittyä vain ja ainoastaan itseensä. Että mihinkään väliin ei mahdu ne lapsenlapset edes pariksi tunniksi silloin tällöin?

Vierailija
71/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etukäteiskarma?

Emme kyllä ole omilta lapsiltamme kuulleet, että meillä olisi jonkinlainen velvollisuus hoitaa heidän lapsiaan, mutta harvakseltaan otamme heitä kyllä ho

Niin ne ajat muuttuvat.

Nykyään en kyllä veisi lapsiani mummolaan hoitoon Itä-helsinkiläiseen mammuteilla, spugeilla ja narkeilla ympäröityyn itsemurhayksiöön.

Äitini siellä asuu ososuhteiden pakosta.

Eikä seillä haise pulla vaan itämaiset mausteet ja kusilammikot talojen nurkilla.

Vierailija
72/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika, viisi lasta ja sinun pitäisi hoitaa. Olen tosi pahoillani ja ymmärrän sinua hyvin. Sano suoraan että:  palkkaa lastenhoitajan ja että sinun jaksamiskykysi on tunnin mittainen, ei sen pidempi. Minä sanoisin suoraan, että olet jo vanha ja vanhusikäinen ja lapset ovat vilkkaita ja käyvät jaksamiskyvyllesi. Ei kenenkään ole pakko lisääntyä sen enempää kuin jaksaa itse hoitaa, eli miettikää nyt vähän asiaa muidenkin kannalta,  sen sanoisin myös. Lapset ovat kivoja, mutta päivähoitajaksi en enää jaksa ryhtyä. 

Itse sain lapseni 26- ja 30 -vuotiaana ja vanhempani olivat esikoisen syntyessä 50+-vee. Isovanhempani olivat 73+ vee, enkä kuvitellutkaan, että olisin vanhoille vienyt lapsia hoitoon pidemmäksi aikaa. Ukkini joskus pyysi ja vein leikki-ikäisen tunniksi, kävin lähellä kampaajalla,  mutta en sen pidemmäksi. Missään nimessä en olisi vienyt vauvaa tai taaperoa.... Vilkkaat ja ehtiväiset lapset kyllä väsyttää vanhat. Miniäsi on aika ajattelematon!

Vierailija
73/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta ulkomaille osaksi vuotta, jos voit.

Vierailija
74/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pari viinapulloa näkyville, vaikka tyhjänä ja valita päänsärkyä. Eiköhän ala pyynnöt vähentyä. 

Vierailija
75/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta ulkomaille osaksi vuotta, jos voit.

Tai sitten vaan yksinkertaisesti sanot, että olet jo liian vanha ja väsynyt.

Vierailija
76/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lapsesi ja lapsenlapsesi päättävät napsaista sinut pois heidän elämästä muutamaksi vuodeksi kun alat olemaan vanha ja raihnainen, ja apua tarvitseva? Kun heitä väsyttää ja sinä olet niin vaativa, joten he päättävät sitten vaan keskittyä omaan elämäänsä?

Vierailija
77/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etukäteiskarma?

Silloin ennen? Minä olin veljeni kanssa paljon mummulassa maaseudulla aikoinaan. Mummut olivat noin 50 vuotiaita siihen aikaan eli silloin "ennen" ja hoitelivat karjaa ja vaikka mitä, kotona tehtiin paljon töitä. Lapsenlapset menivät siinä mukana hyvin. Silloin "ennen" ei ollut kaikenlaisia sääntöjäkään, puuhun kiivettiin ja pudottiin, pyöräiltiin ilman kypärää vanhoilla pyöränrutkuilla uimareissuille - lapset keskenään. Mentiin metsään eikä ollut kännyköitä, mutta pärjättiin ja mummu ja vaari pärjäsivät myös, eivät olleet 70 vuotiaita. 

Vierailija
78/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tämä ilmeisesti monesti unohtuu että kun tekee lapsia, antaa samalla "avoimen kortin" lapsenlapsille. Niiden tekemiseen ei voi itse vaikuttaa, mutta niistä kuitenkin joutuu (tai ainakin vahvasti painostetaan) olemaan vastuussa. Jälleen yksi lapsivapauden hyviä puolia, ettei tarvitse hoitaa myöskään lapsenlapsia! Kannattaa miettiä tätäkin puolta ennen kuin lisääntyy, että siinä ei uhraa pelkästää omia parhaita (työ)vuosiaan, vaan mahdollisesti myös ne hyväkuntoiset eläkevuodet. 

Vierailija
79/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä miniä tekee päivät pitkät jos mummun pitäisi aina olla hoitamassa ja viihdyttämässä?

No miniä tarvitsee aikaa älypuhelimessa nököttämässä ja kotihommat jää ja lapset pitäs mummulaan viedä, että saa olla rauhassa puhelinta tuijottaen.

Vierailija
80/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lapsesi ja lapsenlapsesi päättävät napsaista sinut pois heidän elämästä muutamaksi vuodeksi kun alat olemaan vanha ja raihnainen, ja apua tarvitseva? Kun heitä väsyttää ja sinä olet niin vaativa, joten he päättävät sitten vaan keskittyä omaan elämäänsä?

Miniä löysi ketjun! Et sinä miniä kuitenkaan aptä tule huomioimaan, vaikka hän kuinka apua tarvitsisi. Turha sellaisella fantasioida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme