Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveää tulla mummuksi vanhana, väsynyt jatkuviin pyyntöihin tulla auttamaan lasten hoidossa

Vierailija
04.06.2024 |

Saakeli, että ottaa päähän. Olen 70 v, jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten, ajattelin alkaa nauttimaan elämästäni. Katin kontit, kuopus löysi puolison vasta liki 40-vuotiaana ja nyt heillä on kolme pientä lasta ja kaksoset tulossa ja miniä soittelee jatkuvasti minua apuun. Poikani on töissä,  miniä haluaa olla kotona lasten kanssa, toki poikani tienaakin huomattavasti vaimoaan paremmin. Ison talon rakennuttivat niin töissä on käytävä ja laina maksettava. 

Eikä siinä, kukin elää halujensa mukaan, mutta en oikein jaksaisi olla kuvioissa koko ajan hoitajan roolissa. Kolme sinne tänne juoksevaa lasta väsyttää minut tunnissa, enkä muutenkaan enää tässä iässä ole innostunut leikkimään. Auttaa kyllä voin nk. pakollisista jutuissa, kun on neuvolat ja lääkärit jne., mutta kun pitäisi mennä ulkoiluttamaan lapsia ja viemään pyörälenkille ja leikkikentille jne. 

Miniä on äkäinen jos sanon, että en jaksa ja koko ajan vihjailee, että Tauno, Bertta ja Niilo haluaisivat niin kovasti mummin luo leikkimään. Koko huusholli on sekaisin kun hetken ovat täällä. 

Eilen lopulta sanoin, että ottakaa päiväkotia vaikka kolmena päivänä viikossa, koska en jaksa koko kesää juosta lasten perässä. Miniä suuttui oikein olan takaa ja huusi kuin palosireeni. 

Sekin on jännä, että miniän veljet ja isä ovat ihan toimintakuntoisia ihmisiä, mutta eivät ole koskaan auttamassa. Ei talon maalauksessa, ei pihatöistä, ei yhtään missään. 

Mietin jo kotini laittamista myyntiin, jos muuttaisi vaikka 500 kilsan päähän, saisi olla rauhassa.

Kaikille neuvo, jos isovanhemmista toivotte lastenhoitoapua tehkää lapset nuorina, minäkin olisin 15 vuotta sitten hyvin jaksanut, nyt en enää. 

Huh, helpotti kun sain purkaa, nyt alan siivoamaan kotini. 

Kommentit (346)

Vierailija
21/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat 70+ onneksi jaksavat ihanasti olla apuna. Mutta ei pyydetä kyllä pelkkää ulkoilutusta tai leikkipuistoa, vaan yleensä on jokin syy.

Vierailija
22/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä niittää mitä kylvää. 

Hei, alapeukuttajat. Oletteko oikeasti sitä mieltä, että aloittaja on nyt joku lapsen tasolle typistetty viaton uhri? Minusta hän on ihan toimiva subjekti, eikä mikään tahdoton olento vailla vastuuta miten häntä kohdellaan. 

Minä olen ap, olen toimiva subjekti, mitä se sitten mahtaneekaan tarkoittaa ja juu sanoa osaa, lujasti sanonkin kun on pakko. Onegelmahan tässä on kun miniä ei osaa ottaa sanomista vastaa suuttumatta ja huutamatta. Poikani kyllä ymmärtää ja kysyy vain pakollisiin juttuihin hoitoavuksi, miniä haluaisi kodin tyhjäksi itseään varten. Miniä ei osaa katsoa asiaa kuin omalta kannaltaan ja haukkuu sitten lapsille minua, mummu on niin itsekäs kun ei vie teitä leikkimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa, täällä toimen yli 70 v mummu, tytär lykkäsi lasten tekoa, ekan sai 38 v ja toisen 41 v, nyt hän on aina väsynyt ja tuntuu, että on kyllästynyt lapsiinsa. Meillä meni välit kun kieltäydyin olemasta hoitoapuna jatkuvasti. Tuumasin tytölleni, että niin makaat kuin petaat. Itse tein lapset kun oli 23 ja 25 v, hyvin jaksoi nuorena itse hoitaa ja isovanhemmat olivat alle 50 v, ilolla hoitivat silloin tällöin. 

ole lujana, tiukilla on poikasi perhe kun noin monta hankkivat, mutta valintahan se on ja itse pitää jaksaa hoitaa. 

Siis sinä olit 60 v kun tulit mummuksi. Pitäisi vielä jaksaa.

Missä sanotaan, että pitäisi?

Terve 60-vuotias on yleensä vielä työkykyinenkin. Jaksaa tavallista arkea.&nb

Lapsiperhearki on tavallista arkea 60-vuotiaalle? 

Vierailija
24/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat 70+ onneksi jaksavat ihanasti olla apuna. Mutta ei pyydetä kyllä pelkkää ulkoilutusta tai leikkipuistoa, vaan yleensä on jokin syy.

Meilläkin 70v. anoppi on välillä jopa turhan innokas "mummoilussa" :D haluaa ihan itse olla ihan viikottain tekemisissä ja ehdottaa tekemistä lapsille. Mutta juu, ihmisiä on erilaisia...

Vierailija
25/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, alapeukuttajat. Oletteko oikeasti sitä mieltä, että aloittaja on nyt joku lapsen tasolle typistetty viaton uhri? Minusta hän on ihan toimiva subjekti, eikä mikään tahdoton olento vailla vastuuta miten häntä kohdellaan. 

Minä olen ap, olen toimiva subjekti, mitä se sitten mahtaneekaan tarkoittaa ja juu sanoa osaa, lujasti sanonkin kun on pakko. Onegelmahan tässä on kun miniä ei osaa ottaa sanomista vastaa suuttumatta ja huutamatta. Poikani kyllä ymmärtää ja kysyy vain pakollisiin juttuihin hoitoavuksi, miniä haluaisi kodin tyhjäksi itseään varten. Miniä ei osaa katsoa asiaa kuin omalta kannaltaan ja haukkuu sitten lapsille minua, mummu on niin itsekäs kun ei vie teitä leikkimään.

Siis taidat nyt vähän liioitella, jos miniä oikein HUUTAA ilman syytä!? 

Vierailija
26/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, kyllä minäkin jaksan olla pakollisissa asioissa mukana, olen myös velvollisuudentuntoinen, autan, kun asia on hoidettava, lääkäriin ja neuvolaan on mentävä. Ja jos joku sairastuu, silloin ollaan apuna, vaikka ei jaksaisikaan. 

Vierailija
27/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa, täällä toimen yli 70 v mummu, tytär lykkäsi lasten tekoa, ekan sai 38 v ja toisen 41 v, nyt hän on aina väsynyt ja tuntuu, että on kyllästynyt lapsiinsa. Meillä meni välit kun kieltäydyin olemasta hoitoapuna jatkuvasti. Tuumasin tytölleni, että niin makaat kuin petaat. Itse tein lapset kun oli 23 ja 25 v, hyvin jaksoi nuorena itse hoitaa ja isovanhemmat olivat alle 50 v, ilolla hoitivat silloin tällöin. 

ole lujana, tiukilla on poikasi perhe kun noin monta hankkivat, mutta valintahan se on ja itse pitää jaksaa hoitaa. 

Muitta kun sitä arkea pitää jaksaa, lastenlasten hoitaminen työn ohessa on tosi raskasta. Kuinka moni neli- tai viisikymppinen kokee olevansa elämänsä kunnossa? Siihen kymmenen vuotta lisää ja fyysinen työ, niin lapsenlapsia saa hoitaa vanhemmat pääsääntöisesti.

Vierailija
28/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terve nelikymppinen ei jaksa omaa lapsiperhearkeaan kuusikymppisen pitää jaksaa ottaa lapsensa arjesta koppia? 

Vierailija
29/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terve 60-vuotias on yleensä

Aktiivinen isovanhemmuus on tavallista arkea monelle 60-vuotiaalle ja vanhemmallekin. Toiset vaan eivät jaksa ikinä mitään, ja syyttävät siitä jälkeläisiään jollain logiikalla.

Ohis

Vierailija
30/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä nuoremmillakaan isovanhemmilla ole välttämättä sen enempää aikaa, mahdollisuutta tai halua lastenhoitoapuun. Ovat nimittäin yleensä työssäkäyviä, ja heillä saattaa olla vielä omiakin lapsia huollettavanaan.

Vierailija
31/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että jaksavat? 

Vierailija
32/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sii

Voi kun oletkin lapsellinen, hänen mielestään hänellä on syy, syy on se kun mummu ei hae lapsia ja vie ulos, että hän saisi omaa aikaa. Kumpihan meistä tuntee miniäni, niinpä. 

Vierailija
33/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset hankkivat lapsensa silloin milloin heille itselleen sopii parhaiten ei silloin mikä on mummon mielestä paras aika hankkia lapsia. Toki mummo voi aina kieltäytyä hoidosta. Oma iskäni tosin juoksi seitsemänkymppisenä vielä maratooneja.

Vierailija
34/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniän sanoista selviää kuuntelemalla. Ei sanoista pidä itseensä ottaa. Sanojan puutteellisuuden piikkiin. Aikuisuus on vastuuta, ei paikka, johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden heitä pitäisi kohdella.

Vierailija
35/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin, että olen apuna maanantaisin ja torstaisin pari tuntia, tämä siis esimerkiksi. Silloin sinä ja miniä tietäisitte etukäteen suunnitella elämäänne.

Mikään päivystävä lastenhoitaja en enää olisi 70 v. iässä.

Vierailija
36/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että jaksavat? 

Sama tuli mieleeni kun ketjua luin, en minä viitsi sanoa, etten jaksaisi kun minua pyydetään, miniä on niin kova suustaan ja haluan säilyttää välit, siispä väsytän itseni. Ymmärrän apn ongelman hyvin, tuommoinen lapsilauma 70 v hoidossa, huh, huh. Mitä vanhempien mielessä pyörii kun ei yhtään ajatella. 

Vierailija
37/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sii

Voi kun oletkin lapsellinen, hänen mielestään hänellä on syy, syy on se kun mummu ei hae lapsia ja vie ulos, että hän saisi omaa aikaa. Kumpihan meistä tuntee miniäni, niinpä. 

Ja hän siis ihan kirjaimellisesti huutaa? Toki nämä kesähelteet suuren raskausvatsan (kohta syntyy kaksoset) kanssa on rankkaa, ettei kyllä kauheasti jaksa ulkoilla ja juosta isompien perässä... Toki miehellä varmasti kesälomaa jossain kohdin? Vie lapsia ulos töiden jälkeen? 

Vierailija
38/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietityttää nämä nykynuoret jotka vaativat vanhempiaan hoitamaan omia lapsiaan.

Jos ei nyt jaksa hoitaa omaa jälkikasvuaan, tuntuu mahdottomalta ajatella, että he kykenisivät osallistumaan millään tavalla omien lastenlastensa hoitamiseen.

Etukäteiskarma?

Vierailija
39/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoisin, että olen apuna maanantaisin ja torstaisin pari tuntia, tämä siis esimerkiksi. Silloin sinä ja miniä tietäisitte etukäteen suunnitella elämäänne.

Mikään päivystävä lastenhoitaja en enää olisi 70 v. iässä.

Jaksaisin olla pakollisten lisäksi kerran kuukaudessa tunnin. Kaksi kertaa viikossa, huh, huh. 

Vierailija
40/346 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, on varmasti raskasta. Mutta suu auki ja sanot sille miniälle ettet seitsemänkymppisenä jaksa kuten nelikymppinen (kummallinen kuvitelmakin), ja sano samalla pojallesi että vääntää sen vaimolleen rautalangasta, kerta pojalla itsellään on suhteellisuudentajua. Opettele sanomaan ei äläkä asemoidu ovimatoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi