Hirveää tulla mummuksi vanhana, väsynyt jatkuviin pyyntöihin tulla auttamaan lasten hoidossa
Saakeli, että ottaa päähän. Olen 70 v, jäin eläkkeelle kaksi vuotta sitten, ajattelin alkaa nauttimaan elämästäni. Katin kontit, kuopus löysi puolison vasta liki 40-vuotiaana ja nyt heillä on kolme pientä lasta ja kaksoset tulossa ja miniä soittelee jatkuvasti minua apuun. Poikani on töissä, miniä haluaa olla kotona lasten kanssa, toki poikani tienaakin huomattavasti vaimoaan paremmin. Ison talon rakennuttivat niin töissä on käytävä ja laina maksettava.
Eikä siinä, kukin elää halujensa mukaan, mutta en oikein jaksaisi olla kuvioissa koko ajan hoitajan roolissa. Kolme sinne tänne juoksevaa lasta väsyttää minut tunnissa, enkä muutenkaan enää tässä iässä ole innostunut leikkimään. Auttaa kyllä voin nk. pakollisista jutuissa, kun on neuvolat ja lääkärit jne., mutta kun pitäisi mennä ulkoiluttamaan lapsia ja viemään pyörälenkille ja leikkikentille jne.
Miniä on äkäinen jos sanon, että en jaksa ja koko ajan vihjailee, että Tauno, Bertta ja Niilo haluaisivat niin kovasti mummin luo leikkimään. Koko huusholli on sekaisin kun hetken ovat täällä.
Eilen lopulta sanoin, että ottakaa päiväkotia vaikka kolmena päivänä viikossa, koska en jaksa koko kesää juosta lasten perässä. Miniä suuttui oikein olan takaa ja huusi kuin palosireeni.
Sekin on jännä, että miniän veljet ja isä ovat ihan toimintakuntoisia ihmisiä, mutta eivät ole koskaan auttamassa. Ei talon maalauksessa, ei pihatöistä, ei yhtään missään.
Mietin jo kotini laittamista myyntiin, jos muuttaisi vaikka 500 kilsan päähän, saisi olla rauhassa.
Kaikille neuvo, jos isovanhemmista toivotte lastenhoitoapua tehkää lapset nuorina, minäkin olisin 15 vuotta sitten hyvin jaksanut, nyt en enää.
Huh, helpotti kun sain purkaa, nyt alan siivoamaan kotini.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Mietityttää nämä nykynuoret jotka vaativat vanhempiaan hoitamaan omia lapsiaan.
Jos ei nyt jaksa hoitaa omaa jälkikasvuaan, tuntuu mahdottomalta ajatella, että he kykenisivät osallistumaan millään tavalla omien lastenlastensa hoitamiseen.
Etukäteiskarma?
Nykynuoret? 😂 kyllä silloin ennen vanhemmat hoidattivat paljon enemmän mummuloissa! Ei ole mikään vain nykyajan juttu.
Miten lasten toiset isovanhemmat eli miniäsi vanhemmat, ap? Kuinka paljon he ovat lastenhoitoapuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ap, olen toimiva subjekti, mitä se sitten mahtaneekaan tarkoittaa ja juu sanoa osaa, lujasti sanonkin kun on pakko. Onegelmahan tässä on kun miniä ei osaa ottaa sanomista vastaa suuttumatta ja huutamatta. Poikani kyllä ymmärtää ja kysyy vain pakollisiin juttuihin hoitoavuksi, miniä haluaisi kodin tyhjäksi itseään varten. Miniä ei osaa katsoa asiaa kuin omalta kannaltaan ja haukkuu sitten lapsille minua, mummu on niin itsekäs kun ei vie teitä leikkimään.
Sii
Voi kun oletkin lapsellinen, hänen mielestään hänellä on syy, syy on se kun mummu ei hae lapsia ja vie ulos, että hän saisi omaa aikaa. Kumpihan meistä tuntee miniäni, niinpä.
Ja hän siis ihan kirjaimellisesti huutaa? Toki nämä kesähelteet suuren raskausvatsan (kohta syntyy kaksoset) kanssa on rankkaa, ettei kyllä kauheasti jaksa ulkoilla ja juosta iso
Kyllä, ja nyt on sanottava, että poikani tekee töistä tultuaan ruoat ja on koko illan lasten kanssa, ulkoilee ja hoitaa iltahommat, miniä on itse kertonut, ja tämä hoitoavuksi vaatiminen on alkanut jo ennen raskautta. Toki ymmärrä, että raskaus v.syttää, mutta kun ehköisykin on olemassa, olisi pariskunnan pitänyt miettiä jaksamistaaan ennen uutta raskautta. Tai niin minä ainakin aikoinaan tein.
Jos sulle huudetaan puhelimessa niin sinäkö kiltisti vaan kuuntelet?
Tuosta aloituksesta puuttuu vielä se, että mummulta halutaan taloudellista tukea, tarvittais sitä ja tätä, alkaen vaikkapa uudesta matosta keittiöön. Mikä lie miniän mahti pojan selän takana ? Hankkikoot rahalla lastenhoitoapua, työttömiä riittää, kesällä vaikkapa fiksuja koululaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa, täällä toimen yli 70 v mummu, tytär lykkäsi lasten tekoa, ekan sai 38 v ja toisen 41 v, nyt hän on aina väsynyt ja tuntuu, että on kyllästynyt lapsiinsa. Meillä meni välit kun kieltäydyin olemasta hoitoapuna jatkuvasti. Tuumasin tytölleni, että niin makaat kuin petaat. Itse tein lapset kun oli 23 ja 25 v, hyvin jaksoi nuorena itse hoitaa ja isovanhemmat olivat alle 50 v, ilolla hoitivat silloin tällöin.
ole lujana, tiukilla on poikasi perhe kun noin monta hankkivat, mutta valintahan se on ja itse pitää jaksaa hoitaa.
Siis sinä olit 60 v kun tulit mummuksi. Pitäisi vielä jaksaa.
Missä sanotaan, että pitäisi?
Terve 60-vuotias on yleensä
Miniäni päivitteli kerran poikkeuksellisen raskasta työpäivää, askeliakin melkein kymmenentuhatta ym. Pojanpoikani masensi häntä heti, mummilla tulee melkein kolmetoistatuhatta vuorossa. Silti minun pitäisi jaksaa huolehtia lasten harrastuksista. Ei ole iso vaiva hakea lapsia, viedä hallille ja hakea ja viedä taas kotiin. No jos ei ole iso vaiva, helpompaa hänellä on.
Miniä ja miniä. Eikö se poikasi tee yhtään mitään????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei nyt jaksa hoitaa omaa jälkikasvuaan, tuntuu mahdottomalta ajatella, että he kykenisivät osallistumaan millään tavalla omien lastenlastensa hoitamiseen.
Etukäteiskarma?
Nykynuoret? 😂 kyllä silloin ennen vanhemmat hoidattivat paljon enemmän mummuloissa! Ei ole mikään vain nykyajan juttu.
Liikuttu ehkä erilaisissa ympyröissä.
Hoidimme kyllä omat kolme lastamme ihan itse ja kun halusimme mennä jonnekin, palkkasimme hoitajan.
Emme kyllä ole omilta lapsiltamme kuulleet, että meillä olisi jonkinlainen velvollisuus hoitaa heidän lapsiaan, mutta harvakseltaan otamme heitä kyllä hoitoon muutamiksi tunneiksi jos sellaiseen tarvetta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etukäteiskarma?
Ei hoidattaneet, minun kotonani oli tyttösiä kotiapulaisena kun äitini kävi töissä jotta saivat talon maksettua, apulainen huonosti,hoiti, vähän silmällä piti, päivähoitoa ei ollut, mummuni asuivat matkan päässä, ei ollut autoa perheessä jolla olisi 10 kilsan päähän viety tai mummun olisi tullut meille ja mummulla oli lehmät, ei ne siitä mihinkään olisi päässeetkään. Ja oikein vanhaan aikaan se mummu asui taloudessa, hoiti kun nuoremmat hoiti navettatyöt.
Mitä ihmettä miniä tekee päivät pitkät jos mummun pitäisi aina olla hoitamassa ja viihdyttämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä niittää mitä kylvää.
Hei, alapeukuttajat. Oletteko oikeasti sitä mieltä, että aloittaja on nyt joku lapsen tasolle typistetty viaton uhri? Minusta hän on ihan toimiva subjekti, eikä mikään tahdoton olento vailla vastuuta miten häntä kohdellaan.
Minä olen ap, olen toimiva subjekti, mitä se sitten mahtaneekaan tarkoittaa ja juu sanoa osaa, lujasti sanonkin kun on pakko. Onegelmahan tässä on kun miniä ei osaa ottaa sanomista vastaa suuttumatta ja huutamatta. Poikani kyllä ymmärtää ja kysyy vain pakollisiin juttuihin hoitoavuksi, miniä haluaisi kodin tyhjäksi itseään varten. Miniä ei osaa katsoa asiaa kuin omalta kannaltaan ja haukkuu sitten lapsille minua, mummu on niin itsekäs kun ei vie teitä leikkimään.
Okei, sinuna olisin nyt enemmän huollissani siitä miten hän käyttäytyy lapsiaan kohtaan kuin itseäni. Millaista on lasten arki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa, täällä toimen yli 70 v mummu, tytär lykkäsi lasten tekoa, ekan sai 38 v ja toisen 41 v, nyt hän on aina väsynyt ja tuntuu, että on kyllästynyt lapsiinsa. Meillä meni välit kun kieltäydyin olemasta hoitoapuna jatkuvasti. Tuumasin tytölleni, että niin makaat kuin petaat. Itse tein lapset kun oli 23 ja 25 v, hyvin jaksoi nuorena itse hoitaa ja isovanhemmat olivat alle 50 v, ilolla hoitivat silloin tällöin.
ole lujana, tiukilla on poikasi perhe kun noin monta hankkivat, mutta valintahan se on ja itse pitää jaksaa hoitaa.
Liika on liikaa. Eläkeläisenä mummu on saanut vapauden, ja nyt miniä sen riistäisi. Älä mummu alistu ! Nauti eläkepäivistä, tee kokonaan selväksi ettei tämä sinulle sovi: tulen kyläilemään jos kutsutaan, en lapsenvahdiksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole oikein laskettu.. olet saanut lapset 29-32 vuotiaana.. olisit tehnyt lapset nuorena niin et olisi nyt niin vanha mummo ja jaksaisit paremmin...
Hyvä, että sanoit, ettet jaksa! Ja nyt sitten omaakin elämää kehään, niin kuin olit suunnitellut. Tietysti siellä huudetaan kuin palosireeni, kun yritetään omaa tahtoa saada läpi kuin 2 v. Mutta maailmaan mahtuu paljon huutoa, et sinä rikki mene.
Voit sanoa, että pidät nyt kesällä taukoa ja nautit suvesta. Palaudut kuten 70 veen kuuluu. Ei miniä sellaista ymmärrä, jos et raitalangasta väännä. Eläkeläisen kiireetkin odottavat. Kohta on marjastus ja sienestyskin.
Monilla eläkeläisillä on rahasta pulaa.
Jos pyydätte hoitoapua isovanhemmiltanne, maksakaa siitä jonkinlaisen korvaus.
Kymppi tunnilta+viekää valmiit sapuskat lapsillenne :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve 60-vuotias on yleensä vielä työkykyinenkin. Jaksaa tavallista arkea.&nb
Terve työkykyinen on vielä työelämässä. Jaksaako omien töittensä lisäksi hoitaa pieniä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etukäteiskarma?
Sinulla on kertomus siitä, että ennen lapset dumpattiin jonnekin maalle mummojen hoitoon ja mummot oli pullantuoksuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko hoitaa jos et jaksa tai halua.
Mutta lisään tähän vaan sen, että sellainen on aika kurja temppu jos on oikein mankunut lapsenlapsia ja etukäteen lupautunut olemaan apuna, ja sitten kun niitä lapsenlapsia siunaantuu ei enää kiinnosta.
Kuka on mankunut. Olen ap ja olin kiitollinen kun ajattelin eläkepäiviä, arvelin poikani jäävän naimattomaksi. En ole koskaan kaivannut lapsenlapsia, toki he rakkaita ovat mutta mitään hinkua mummuksi ole koskaan ollut ja hulluhan on nuori, jos tekee painostettuna lapsia, eikä teillä nuorilla ole enää järkeä päässä ollenkaan? Jos mummut painostaa niin käskekää itse tehdä tai otta sijaislapsi, niinhän tekin aina vaaditte mummuja suoraan sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etukäteiskarma?
Liikuttu ehkä erilaisissa ympyröissä.
Hoidimme kyllä omat kolme lastamme ihan itse ja kun halusimme mennä jonnekin, palkkasimme hoitajan.
Emme kyllä ole omilta lapsiltamme kuulleet, että meillä olisi jonkinlainen velvollisuus hoitaa heidän lapsiaan, mutta harvakseltaan otamme heitä kyllä hoitoon muutamiksi tunneiksi jos sellaiseen tarvetta tulee.
Ehkä sitten niin. Minä ja moni muu tuntemani vietti PALJON aikaa mummuloissa etenkin kesäaikaan tuolloin ysärillä. Nyt samassa iässä oleva äitini ei oikein koskaan jaksaisi katsoa edes pakollisten menojen ajan yhtä lapsenlastaan... On sitä ja tätä. On varmaan niin väsynyt ja niin oih ja voih. Ja juu, eipä olla edes pyydetty enää.
No tuskin tää aloittaja asuu siinä lapsiperheessä että sitä ihan joka päivä tartteis jaksaa :D