Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko rippi- ja yo-juhlat jonkun mielestä oikeasti kivoja tapahtumia? Nautitko vieraana olosta niissä?

Vierailija
03.06.2024 |

Itse olen jo äärettömän kyllästynyt noihin rituaaleihin. Hirveä stressi isäntäperheellä puunata kämppää ja järjestää tarjoilut. Sitten pölähtää paikalle lauma sukulaisia ja tuttavia, joilla on ruusu tökättäväksi maljakkoon ja rahaa kirjekuoressa. Se raha lienee se juttu, miksi näitä ylipäänsä järjestetään - juhlittava saa mukavan pesämunan törsättäväksi kesän mittaan tai säästettäväksi johonkin tärkeämpään. Näissä juhlissa ei yleensä ole edes mitään ohjelmaa, kenties joku köpöinen puhe ja rippijuhlissa isosten laulama virsi. 

Arvostatko itse tätä perinnettä vieraana? Entä järjestäjänä? 

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö aina olla niin kauhean kivaa? Juhlissa ei ole kyse sinusta ap, vaan siitä ylioppilaasta tai ripille päässeestä.

Minä, minä, minä 🙄

Nämä itsekkäät ja nyrpeät vieraat voivat suosiolla jättää juhlat väliin. Kukaan ei halua vastahakoisia ja kelloaan vilkuilevia nyrpeitä vieraita. Voi olla että sinut on kutsuttu velvollisuuden tunteesta eikä juhlaväki pahastu vaikka jäisit poiskin. Teet kaikille palveluksen 👍🏻

Vierailija
62/66 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni ylioppilasjuhlissa oli mukavaa. Oli pienet juhlat ja tapasin sukulaisia pitkästä aikaa iloisissa merkeissä. Mutta muita kivoja yo-juhlia tai rippijuhlia en sitten muistakaan. Aloin miettiä mikä niissä on mättänyt. 

Ainakin se on inhottavaa, jos kaikki muut vieraat ovat aivan outoja. Tällaista on ollut kolmen kummilapseni juhlissa. Yritin viritellä joidenkin kanssa keskustelua, mutta ketään ei kiinnostanut jutella tuntemattomien kanssa. Siinä heräsi ihmetys, että mitä teen täällä itsekseni istumassa ja syömässä kakkua nurkassa.

Myös se on tympeää, että on kutsuttu talo täpötäyteen vieraita eikä mihinkään mahdu istumaan ja joutuu taiteilemaan kahvikuppien ja kakkulautasten kanssa jossain kirjahyllyn nurkalla. Vielä pahempi jos tarjolla on ruoka, mutta ei istumapaikkoja kaikille. Tai sitten joutuu istumaan ulkona kylmässä ja hyttysten syötävänä, ei sekään juhlamieltä lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö aina olla niin kauhean kivaa? Juhlissa ei ole kyse sinusta ap, vaan siitä ylioppilaasta tai ripille päässeestä.

Minä, minä, minä 🙄

Ai pitääkö juhlissa olla kivaa?! No, mietipä kuule itse pieni hetki asiaa.

Vierailija
64/66 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole. En nauti.

Vierailija
65/66 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina inhonnut ainakin näitä kahvikuppi ja kakkulautanen -sähläyksiä ja siten kahvin juomista juhlatilanteessa. Pelkään, että kahvi kaatuu liinalle ja menee liina pyykkiin mun takia! Mun rippijuhlat oli lähinnä sisaruksille ja heidän puoliskoilleen ja kummeille yms. ihan lähisuvulle. Yo-juhlat vältin kiitos äidin leikkauksen läheisyyden. Mun mielestä on ihan ok ilmoittaa, ettei juhli.

Lasteni juhlat on pidetty juhlataloissa eikä ole tarvinnut siivota ja hukata tavaroita! Astiatkin oli noissa paikoissa odottamassa eikä tarvinnut lainailla kippoja. Vanhempi lapsi tuumasi rippijuhlissaan ettei tunne puoliakaan juhlaväestä. Toinen piti yo-juhlistaan ja ihmettelin miten osasikin olla tyytyväisen näköinen. Sai tietty rahaa lahjaksi kai sopivasti.

Nyt en enää odota hääkutsuja. Rippijuhlia ja yo-bileitä on, muttei tarvi ajella poikki Suomen.

Vierailija
66/66 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä viihdyn! Musta on kiva käydä turisemassa. Mä olen introvertti, mutta tuommoiset sukujen juhlat innostaa.

Kolmet ylppärit olen itse järkännyt suht fennolla otteella ja tykkäsin. Olen ollut pitopalvelussa töissä ja handlaan suunnittelun ja delegoinnin.

Stressi tuli vain miehen synkkaamisesta siihen aikatauluun.

Tälle kesälle ei ole juhlia, niin ujutin itseni naapuriin apukädeksi, ruokapalkalla. Oli kivat yot ja vielä rippijuhlat tulossa loppukesästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan