Hääkutsu kummitädille ilman avecia
Olen innolla odottanut kummilapseni häitä. Ajattelin, että on kiva juhlistaa nuorenparin onnenpäivää yhdessä aviomieheni kanssa. Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni. Olemme olleet useamman vuoden naimisissa ja nähneet ylioppilasjuhlissa yms. isommissa tapahtumissa. Kummilapsen äiti on ystäväni ja häntä olen toki nähnyt muutenkin. Muttamutta .... pettymyksekseni sain hääkutsun vain itselleni. Juhlatila on kuulemma "aika täynnä" eikä miestäni siksi kutsuttu lainkaan. Olen tosi pettynyt ja pahoilla mielin. Vaikka mieheni ei merkitsekään hääparille mitään, olisin kuvitellut, että edes ystäväni ajattelisi asiaa myös minun kannaltani, ja että tarkoitus olisi järjestää myös kaikkien vieraiden kannalta kiva juhla. Ei ole kovin kiva mennä yksin moiseen perhejuhlaan, jossa vanhat parit ovat yhdessä siellä juhlissa, ja vähemmän aikaa naimisissa ollut joutuu istumaan yksin "sinkkuna". Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. Toki juhlat ovat nuorten juhlat, ja järjestäjä päättää, keitä juhliin kutsuu. Mitä te olette mieltä, olenko vain pikkumainen ja itsekäs?
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa näkee selkeästi sukupolvien välisen kuilun. Me vanhemmat ei ymmärretä että avec jätetään kutsumatta ja nuoremmat huutelee, että tietenkin 75 euron ruokakuluilla/nuppi kutsutaan vaan tietyt tyypit.
Kyllä mä oon sitä mieltä, että hääparin pitäis säästää sitä fyrkkaa vielä pari vuotta lisää että avecitkin pääsee mukaan. TAI sitten karsia turhia kuluja mitkä useimmiten on vaan jotain ulkokultaista pönötystä, että saadaan hienoja kuvia someen.
Aivan järjetön näkökulma. Siis pitää säästää lisää, jotta voi kutsua ihmisiä joista ei niin välitä? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa näkee selkeästi sukupolvien välisen kuilun. Me vanhemmat ei ymmärretä että avec jätetään kutsumatta ja nuoremmat huutelee, että tietenkin 75 euron ruokakuluilla/nuppi kutsutaan vaan tietyt tyypit.
Kyllä mä oon sitä mieltä, että hääparin pitäis säästää sitä fyrkkaa vielä pari vuotta lisää että avecitkin pääsee mukaan. TAI sitten karsia turhia kuluja mitkä useimmiten on vaan jotain ulkokultaista pönötystä, että saadaan hienoja kuvia someen.
Aivan järjetön näkökulma. Siis pitää säästää lisää, jotta voi kutsua ihmisiä joista ei niin välitä? Miksi?
Jotta huomioisi asianmukaisesti ne kutsutut joista välittää.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta huomioisi asianmukaisesti ne kutsutut joista välittää.
Ohis
Huh huh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitätkö kaikista niistä ihmisistä, jotka tulee sun häihin? (ihan vaan tällainen oletus-esimerkki)?
Jos ei tykkää yhtään vaikkapa anopista tai veljensä vaimosta, niin jätätkö ne kutsumatta ihan vaan siksi, että ne on ihmisiä, joista et välitä?
Se ei ole kovin sensitiivistä ja sosiaalisesti taitavaa toimintaa tosiaankaan. Silti niin saa tehdä.
Omassa suvussani kälyni välit kummitätiinsä katkesivat tällaisen takia, mikä on tietty sääli: kummitäti ei antanut anteeksi.
Ehkä kummitäti voisi venyä tässä kohtaa ja pitää mölyt mahassaa. Puolison voi esitellä sitten muissa tilaisuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Loukkaantuisin niin paljon etten osallistuisi ollenkaan.
Ehdottomasti näin! Ilmoitat kohteliasti esteestä ja lähetät hääparille jonkin pienen lahjan. Olen kyllä kuullut siitä, miten suvussa voidaan paheksua jonkun uutta avioliittoa. En ymmärrä sitä ollenkaan, sillä mikä voi olla kunniallisempaa kuin olla naimisissa?
Vierailija kirjoitti:
Hah. Minä sain erään lähiperheen jäsenen häihin kutsun niin että avomiestäni ei kutsuttu. Ollaan oltu avoliitossa 13 vuotta, mutta eri paikkakunnilla kun asutaan ja ikäeroa tuohon naimisiin menevään on, niin avomieheni ei tunne häntä hyvin, ovat vain nähneet pari kertaa (ei olla kovin tiivis perhe, mutta kuitenkin). Kukaan ei siis inhoa avomiestäni, hän on vain jäänyt etäiseksi noille jotka menee naimisiin. Ja siispä jättivät avomieheni kutsumatta. Loukkaannuin, kun kuitenkin lähiperheen häät kyseessä. Sinä sentään olet vain kummitäti.
Avoliitolla tarkoitetaan sellaista parisuhdetta, että kumpikin asuu virallisesti samassa osoitteessa. Kuvauksesi perusteella näyttää siltä, että sinä et ole avoliitossa vaan sinulla on pitkäaikainen miesystävä. Kun asutaan pysyvästi erillään, niin sellainen suhde voi teoriassa päättyä koska vain, kun ei ole sitouduttu parisuhteeseen.
En menisi häihin ollenkaan. Miten hääjuhlista on tullut rahankeruu juhla jossa itseasiassa häävieraat joutuvat (hääkutsussa nykyään hääparin pankkitilinro ilmoitettu) kustantaa juhlat. Kun nykyään minimi summa hääparille on noin 100€. Häät pidetään mukamas vieraille mutta todellisuudessa juhlat on morsiusparin (ja usein morsiamen äidin) juhlat johon häävieraat maksavat pääsymaksun. Törkeätä rahankeruuta.
Vierailija kirjoitti:
Itse vastaavassa tilanteessa kunnioittaisin hääparin toiveita, sillä se on heidän päivänsä. Ja heillä myös luultavimmin riittävästi häästressiä muutenkin, ethän lisää sitä vaatimalla paikkaa. Se voi johtaa siihen, että ovat tekemisissä kanssasi jatkossa vähemmän. Varmasti tulee niitäkin juhlia, joihin voit miehesi kanssa yhdessä osallistua.
Arvattavasti kummitädin kiinnostus kummilasta kohtaan laimenee tämän jälkeen. Hän voi silti joskus rukoilla kummilapsensa puolesta, mikä onkin kummin pääasiallinen tarkoitus kummilapsen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana oikein yllytetään (lähinnä median ja agendan toimesta) että jättäkää ihmeessä vaan kaikki lapset kutsumatta ja kaikki ketkä eivät ole SINULLE itselle tärkeitä.
Ettekö ihmiset huomaa, että se on tahallista johdattamista itsekkääseen elämään? MINUN tärkeä päiväni, MINÄ saan päättää ketä kutsun, enhän ole nähnytkään tätä miestä/sen lapsia jne. koskaan... "MINÄ olen lapseton, niin kaikkien häävieraidenkin tulee olla" Miksi MINÄ maksaisin Maikin miehen /lapsen ruokailusta, kunhan MINÄ pääsen häämatkalle siihen ja siihen luksushotelliin.Siis niin itsekästä että päätä huimaa.
Olen tässä vähän samaa mieltä. Hienoa kun kaikki kerrankin saadaan paikalle saman katon alle. Kiva niitä yhteiskuvia sitten katsella ja muistella. Nykyään se omahyväisyys valtaa alaa. Tai etkä se on häpeä joillekin kun eläm
Englannin kuningashuonetta on arvosteltu siitä, että palatsin parvekkeelta on jätetty pois monia vähän kaukaismepia sukulaisia, jotka ennen saivat olla mukana. Kuninkaallisista kirjoittava kirjailija on sanonut, että joillekin, jotka ovat esim. menettäneet asemansa omassa maassaan vallanvaihdon tai vainon takia, on ollut tärkeää saada olla kutsuttuna mukana juhlallisissa tapahtumissa. (Tavallisiin ihmisiin muunnettuna voisi olla, että pysyvästi työttömäksi jäänyt tai lastensuojelun asiakkaaksi joutunut sukulainen jätetään pois suvun yhteydenpidosta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Minä sain erään lähiperheen jäsenen häihin kutsun niin että avomiestäni ei kutsuttu. Ollaan oltu avoliitossa 13 vuotta, mutta eri paikkakunnilla kun asutaan ja ikäeroa tuohon naimisiin menevään on, niin avomieheni ei tunne häntä hyvin, ovat vain nähneet pari kertaa (ei olla kovin tiivis perhe, mutta kuitenkin). Kukaan ei siis inhoa avomiestäni, hän on vain jäänyt etäiseksi noille jotka menee naimisiin. Ja siispä jättivät avomieheni kutsumatta. Loukkaannuin, kun kuitenkin lähiperheen häät kyseessä. Sinä sentään olet vain kummitäti.
Avoliitolla tarkoitetaan sellaista parisuhdetta, että kumpikin asuu virallisesti samassa osoitteessa. Kuvauksesi perusteella näyttää siltä, että sinä et ole avoliitossa vaan sinulla on pitkäaikainen miesystävä. Kun asutaan pysyvästi erillään, niin sellainen suhde voi teoriassa päättyä koska vain, kun ei ole sitoud
Taas yksi. Tuo kommentoija asuu miehensä kanssa saman katon alla eri paikkakunnalla kuin lähiperheensä.
Ja ei, erillään asuminen ei tarkoita sitä etteikö suhde voisi olla sitoutunut. Avioliitoistakin erotaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän valtaosa pysty. Minäkin, mutta en silti osallistuisi häihin joihin miestäni ei olisi kutsuttu. Ellei kyseessä ole jotkut kaveri-bilehääjuhlat, joissa muillakaan ei ole puolisoita mukana. Näissä etikettihommissa me ollaan pakettidiili.
Enpä ole onneksi ikinä saanut hääkutsua ilman että myös mieheni on kutsuttu, ja sama toisinpäin. Häissä käydään 2-3 x vuodessa. Emmekä ole naimisissa.
----
Helpotus juhlijoille, että etikettihullut jäävät kotiin. Oikeassa elämässähän ei edes ole tuollaista etikettiä, että puolisokin on pakko kutsua.
On olemassa hyvää käytöstä ja hyviä tapoja. Tai oli joskus. Ilmeisesti virasta nykynuorille.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmiset osaavat puhua. Kyllä kutsuista yleensä jutellaan muiden tuttujen kanssa. Siinä sitten selviää helposti, onko muiden puolisot kutsuttu vai ei."
No sittenhän ap:lla on häissä useampiakin tuttuja, joista on hänelle seuraa, vaikka mies ei olisikaan mukana.
Ap on morsiamen kummitäti. Morsiamen äiti on ap:n ystävä. Ap:llä ei niin ollen olisi häävieraiden joukossa sukulaisia. Eli kenen kanssa hän sitten juttelee siellä? Ihmiset puhuvat keskenään yhteisistä tutuista ja aikaisemmista tapahtumista. Se on tehokas keino jättää joku pöytäseurueen ulkopuolelle. Ap sitten istuu siellä täysin ulkopuolisena ja toivoo, että pääsee pian kotiin.
Ap ei ole itse ensin kutsunut kummilastaan omiin häihinsä, että kummilapsi olisi voinut edes tavata tämän aviomiehen ja nyt Ap ottaa sitten hirveä kilarit siitä, että kummilapsi on kutsunut vain hänet omiin häihinsä! On kyllä Ap:llä pokkaa!
Olisi se saattanut kutsu tulla sinulle avecinakin, jos olisit sen kummilapsesi kutsunut omiin häihisi!
Keskimäärin kummilapsen häihin menevä kummi on siellä jossain 55-60 -vuotias. Miten vielä tuonikäinen vanha nainen tällaisia asioita vatvoo, kuin joku teini-ikäinen?! Varsinkin kun oma syy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoliitolla tarkoitetaan sellaista parisuhdetta, että kumpikin asuu virallisesti samassa osoitteessa. Kuvauksesi perusteella näyttää siltä, että sinä et ole avoliitossa vaan sinulla on pitkäaikainen miesystävä. Kun asutaan pysyvästi erillään, niin sellainen suhde v
Taas yksi. Tuo kommentoija asuu miehensä kanssa saman katon alla eri paikkakunnalla kuin lähiperheensä.
Ja ei, erillään asuminen ei tarkoita sitä etteikö suhde voisi olla sitoutunut. Avioliitoistakin erotaan.
Jos pariskunta asuu eri osoitteissa, niin se ei ole avoliitto! Kirjoittaja selkeästi kirjoitti, että asuvat eripaikkakunnilla, joten saman katon alla he eivät miten asuu! Eli kyseessä ei ole mikään avomies tai avopari, vaikka kuinka haluaisi kertoa, että on pitkäikäinen parisuhde!
https://www.infofinland.fi/fi/family/common-law-relationship#
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä tiedä onko aloituksen hääpari enää yhdessä kahden vuoden kuluttua. No anteeksi, tämä oli vähän kyynistä, mutta kuulemma sitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoliitolla tarkoitetaan sellaista parisuhdetta, että kumpikin asuu virallisesti samassa osoitteessa. Kuvauksesi perusteella näyttää siltä, että sinä et ole avoliitossa vaan sinulla on pitkäaikainen miesystävä. Kun as
I d i o o t ti.
"Ollaan oltu avoliitossa 13 vuotta, mutta eri paikkakunnilla kun asutaan ja ikäeroa tuohon naimisiin menevään on--"
Eli asuvat eri paikkakunnalla ja on ikäeroa naimisiin menevään pariskuntaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole itse ensin kutsunut kummilastaan omiin häihinsä, että kummilapsi olisi voinut edes tavata tämän aviomiehen ja nyt Ap ottaa sitten hirveä kilarit siitä, että kummilapsi on kutsunut vain hänet omiin häihinsä! On kyllä Ap:llä pokkaa!
Olisi se saattanut kutsu tulla sinulle avecinakin, jos olisit sen kummilapsesi kutsunut omiin häihisi!
Keskimäärin kummilapsen häihin menevä kummi on siellä jossain 55-60 -vuotias. Miten vielä tuonikäinen vanha nainen tällaisia asioita vatvoo, kuin joku teini-ikäinen?! Varsinkin kun oma syy!
Mistä tämä juttu nyt on revitty ettei ap kutsunut kummilastaan häihinsä?
Luulen että nämä nuoret aikuiset jotka dissaa kummitätejään tulevat myös dissaamaan omien lastensa kummeja. Varokaa ryhtymästä kummeiksi tällaisten ihmisten lapsille jos ette halua toimia pelkkänä lahja-automaattina!
Me maksamme häämme itse. Ei vanhempamme, kuten ennen oli tapana. Jos koet, että kohtelemme juuri sinua väärin, älä tule.