Hääkutsu kummitädille ilman avecia
Olen innolla odottanut kummilapseni häitä. Ajattelin, että on kiva juhlistaa nuorenparin onnenpäivää yhdessä aviomieheni kanssa. Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni. Olemme olleet useamman vuoden naimisissa ja nähneet ylioppilasjuhlissa yms. isommissa tapahtumissa. Kummilapsen äiti on ystäväni ja häntä olen toki nähnyt muutenkin. Muttamutta .... pettymyksekseni sain hääkutsun vain itselleni. Juhlatila on kuulemma "aika täynnä" eikä miestäni siksi kutsuttu lainkaan. Olen tosi pettynyt ja pahoilla mielin. Vaikka mieheni ei merkitsekään hääparille mitään, olisin kuvitellut, että edes ystäväni ajattelisi asiaa myös minun kannaltani, ja että tarkoitus olisi järjestää myös kaikkien vieraiden kannalta kiva juhla. Ei ole kovin kiva mennä yksin moiseen perhejuhlaan, jossa vanhat parit ovat yhdessä siellä juhlissa, ja vähemmän aikaa naimisissa ollut joutuu istumaan yksin "sinkkuna". Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. Toki juhlat ovat nuorten juhlat, ja järjestäjä päättää, keitä juhliin kutsuu. Mitä te olette mieltä, olenko vain pikkumainen ja itsekäs?
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää pihtailua ja perustelua sillä että kummitädin miehen tarjoilut tulevat niin kalliiksi että sen takia jätetään kutsumatta. Kuinkahan paljon kummitäti on elämänsä aikana tuhlannut rahaa kummitytön syntymäpäivä-, joulu-, rippi- ja yo-lahjoihin? Harvoin kummit ovat saamapuolella niin että en viitsisi yhdestä hääateriasta nipottaa.
Tämä syntymäpäivälahjoihin vetoaminen menee kyllä yli, vaikka muuten olenkin samaa mieltä siitä että rajanveto on tässä vähän erikoinen. Mutta lapsihan ei valitse kummia tai hänen puolisoaan, eikä ole lahjat aikoinaan vastaanottaessaan sitoutunut mihinkään.
No oikeastaan ne kummitytön vanhemmat voisivat sitoutua muistamaan joskus sitä kummiakin eli tässä tapauksessa ap.n ystävä olisi voinut pitää ap.n puolta. Toisaalta pidän sanaa sitoutua tässä vähän hassuna vaikka käytin sitä itsekin. Kummius voisi olla enemmänkin kaksisuuntainen tie. Itse lapsettomana päätin kummilasten ollessa pieniä että jätän perinnön kummilapsille aikoinaan mutta viime vuosien aikana olen tullut toisiin ajatuksiin kun sieltä päin ei koskaan kummia huomioida, hyvä jos joskus joulukortin saan, ei aina ole tullut sitäkään. Nythän tässä esimerkkitapauksessakin kummityttö on aikuinen nainen jonka voisi olettaa itse älyävän ja huomioivan kummitätiään.
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran kutsun häihin jossa kaikki muut oli pariskuntina kutsuttu paitsi minä. Syynä se että ei oltu avio/avoliitossa. Oltiin kuitenkin useampi vuosi seurusteltu. Oli vähän orpo oli kun muut puolisoiden kanssa tanssi yms,. Ja mua katsottiin pahalla kun olin siellä sinkkuna muiden ukkoja iskemässä :) no enpä enää ole hääparin kanssa tekemisissä.
tämä ja perinteisesti suomalaisethan eivät tuntemattomien kanssa seurustele eli siinä saisi kummitätikin iloisesti nököttää yksin pakkokutsuttuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää pihtailua ja perustelua sillä että kummitädin miehen tarjoilut tulevat niin kalliiksi että sen takia jätetään kutsumatta. Kuinkahan paljon kummitäti on elämänsä aikana tuhlannut rahaa kummitytön syntymäpäivä-, joulu-, rippi- ja yo-lahjoihin? Harvoin kummit ovat saamapuolella niin että en viitsisi yhdestä hääateriasta nipottaa.
Tämä syntymäpäivälahjoihin vetoaminen menee kyllä yli, vaikka muuten olenkin samaa mieltä siitä että rajanveto on tässä vähän erikoinen. Mutta lapsihan ei valitse kummia tai hänen puolisoaan, eikä ole lahjat aikoinaan vastaanottaessaan sitoutunut mihinkään.
No oikeastaan ne kummitytön vanhemmat voisivat sitoutua muistamaan joskus sitä kummiakin eli tässä tapauksessa ap.n ystävä olisi voinut pitää ap.n puolta. Toisaalta pidän sanaa sit
Minusta on ihan ok, jos kummilapsen aikuistuttua antaa pallon niin sanotusti hänelle. Ja päättää, että jos sieltä suunnalta ei tule mitään aloitteita, niin annetaan olla. Mutta ei nyt vuosikymmenien takaisten lahjojen perusteella voi alkaa vaatia uudelle puolisolle kutsua häihin, eihän siinä ole mitään järkeä. Olen kolmen lapsen kummi ja yritän olla heidän elämässään mukana niin hyvin kuin osaan. Minusta se ei kuitenkaan velvoita heitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oikeastaan ne kummitytön vanhemmat voisivat sitoutua muistamaan joskus sitä kummiakin eli tässä tapauksessa ap.n ystävä olisi vo
Ei kai mikään lahja ikinä velvoita ketään mihinkään, sen enempää kuin muukaan muistaminen. Ei sen perusteella voi mitään vaatia, mutta voi pitää epäkohteliaana sitä ettei muistaminen ole ikinä vastavuoroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö puolisoosi ole missään muualla voinut tutustua? Oletko kutsunut kummilapsesi käymään kun miehesi on ollut paikalla? Eiväthän häät ole mikään paras paikka tutustua, morsiusparin läheisimmät vieraat ovat yleensä todella kiireisiä.
Ei sen kutsun tarkoituksena ole että hääpari tutustuu aapeen mieheen. Aapeen mies on hänen seuranaan häissä.
Luimmeko saman aloituksen?: Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni
Niin, he eivät ole menossa naimisiin.
Ööö kukaa
Niin. Ap vetoaa siihen, että haluaisi että hänen puolisonsa kutsutaan koska puoliso ei ole tutustunut kummilapseen (tai kummilapsen vanhempiin). Minä ihmettelen, että miksi häät ovat se paikka jossa tutustuttaisi kenetkään hääpariin tai hääparin vanhempiin, koska he yleensä istuvat eri paikassa ja ovat kiireisiä muutenkin. Että miksei ole kutsunut käymään, jos haluaa tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö puolisoosi ole missään muualla voinut tutustua? Oletko kutsunut kummilapsesi käymään kun miehesi on ollut paikalla? Eiväthän häät ole mikään paras paikka tutustua, morsiusparin läheisimmät vieraat ovat yleensä todella kiireisiä.
Ei sen kutsun tarkoituksena ole että hääpari tutustuu aapeen mieheen. Aapeen mies on hänen seuranaan häissä.
Luimmeko saman aloituksen?: Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni
Niin, he eivät ole meno
Minä ymmärsin että tutustuminen on toissijainen tarve; ensisijainen on se että saa juhlia puolison seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö kukaan ei ole niin väittänytkään
Mihin heillä niin kiire on, ettei ehdi ystävän ja hänen miehensä kanssa seurustella ollenkaan? Vai ovatko keittiössä ja kuljetushommissa töissä?
Meillä oli juuri yo-juhlat, ei kotona vaan kalliissa paikassa laadukkaine pitopalveluineen, muutama kymmenen ihmistä kutsuttiin. Lapsen kummi - hyvä ystäväni - ei ollut yhdessä avopuolisonsa kanssa kun lapsemme kastettiin ja asuvat muutenkin kauempana. Itse olen tämän hänen muutaman vuoden aikaisen avopuolisonsa nähnyt pikaisesti pari kertaa, samoin lapsemme eli on meille melko vieras ihminen. Mutta tottakai hänetkin kutsuttiin juhliin koska on tärkeä osa kummin elämää - ja kummi pitää säännöllisesti yhteytttä lapseen. Häät ovat toki eri asia jos nuoripari maksaa juhlansa itse, mutta yritän opettaa lapselleni käytöstapoja ja -etikettiä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärrättekö paljon häiden järjestäminen tänä päivänä maksaa? Ja miten pska ostovoima meillä on? 10 000 eurolla ei todellakaan saa saman vertaa, kuin 2000-luvun alussa.
Munkin häissä tullaan rajaamaan puolisoita, joita en ole koskaan tavannut. Tää tarkoitti meidän kohdalla kymmentä ihmistä, eli rapiat 750euroa säästöä.
Käyt kirkossa ja syömässä. Siinä se. Kyllä aikuinen nainen pärjää.
Njää. Kivempaa löhötä riippumatossa tai kierrellä kirppareilla kuin viettää se tollon häissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö kukaa
Jos puolisoon tutustuminen on niin tärkeää, miksei sitä ole hoidettu jo aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, minusta tuo argumentti syö uskottavuuden koko jutusta.
Entä muiden puolisot? Jos kutsut on lähetetty kaikille ilman Avecia, silloinhan tämä on ok. Hääpari saa itse päättää, kuinka pienellä joukolla juhlat vietetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, he eivät ole meno
Kenelle se nyt on niin tärkeää? Ja miten syvällisesti ystävän/kummitädin puolisoon täytyy tutustua? Eivätkö häät ole juuri oiva paikka esitellä kumppani muille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esitellä, ehkä. Tutustua morsiusparin vanhempiin? Ei. Ja ilmeisesti pari on samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luimmeko saman aloituksen?: Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremm
No tuskin aapeekään tarkoittaa että häissä mieheen tutustutaan kovin syvällisesti. Ei siellä tarvita mitään powerpointteja hänen elämäntarinastaan, mutta tutustumista sekin on että esittäytyy ja vaihtaa muutaman sanan.
Häät ei ole sen oman pienen piirin piirileikki eli ketään kutsuta juhliin tuijottamaan vain puolisiaan silmiin.
Ap, ystävä ei ole äitisi, joten hänellä ei ole vastuuta siitä viihdytkö, jos koet ettet viihdy ilman miestäsi, älä mene.
Pari vuotta olet ollut naimisissa, kummilapsen äiti on ystäväsi ja säästelit parempaa tutustumista häihin. Ihmettelen. Mitä jos ei olisi mennyt naimisiin? Mihin olisit tutustumisen säästänyt? Ehkä ystäväsi on pettynyt, kun et ole moneen vuoteen tutustuttanut puolisoasi hänelle. Olettaen, että olette seurustelleetkin ennen naimisiin menoa. Hyvä veto olla kutsumatta avecciasi, kerta piilossa pidät.
Näissä kommenteissa näkee selkeästi sukupolvien välisen kuilun. Me vanhemmat ei ymmärretä että avec jätetään kutsumatta ja nuoremmat huutelee, että tietenkin 75 euron ruokakuluilla/nuppi kutsutaan vaan tietyt tyypit.
Kyllä mä oon sitä mieltä, että hääparin pitäis säästää sitä fyrkkaa vielä pari vuotta lisää että avecitkin pääsee mukaan. TAI sitten karsia turhia kuluja mitkä useimmiten on vaan jotain ulkokultaista pönötystä, että saadaan hienoja kuvia someen.
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa näkee selkeästi sukupolvien välisen kuilun. Me vanhemmat ei ymmärretä että avec jätetään kutsumatta ja nuoremmat huutelee, että tietenkin 75 euron ruokakuluilla/nuppi kutsutaan vaan tietyt tyypit.
Kyllä mä oon sitä mieltä, että hääparin pitäis säästää sitä fyrkkaa vielä pari vuotta lisää että avecitkin pääsee mukaan. TAI sitten karsia turhia kuluja mitkä useimmiten on vaan jotain ulkokultaista pönötystä, että saadaan hienoja kuvia someen.
Niin se maailma muuttuu. Häät ei ole enää ns poliittinen tapahtuma, joissa pyritään ylläpitämään diplomaattisia suhteita. Sillä ei ole enää hittojakaan väliä mitä joku Hilkka-täti ajattelee.
Niin, sanoit että miksei kummilasta ole kutsuttu kylään, kun häissä ei ole aikaa tutustua.