Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen loma

Vierailija
03.06.2024 |

Hei! Haluaisin kysellä vähän miten teillä vietetään lomaa uusperheessä ja miten olette järjestäneet lapsen/ lapsien hoidon jos kesällä töitä? 

Miten lomalla aikaa parisuhteelle ja pidättekö aikuisten kesken lomaa ollenkaan?

Minulla itsellä ei tänä kesänä ole lomaa, puolisoni on taas koko kesän lomalla. Hänen lapsensa viettää meillä kesän ja minun lapseni silloin kun olen itse vapaalla, ovat siis suuren osan kesästä lähivanhemmalla. Minusta on mukavaa että puolisollani ja lapsella on nyt paljon yhteistä aikaa ja ilmatkin ovat mitä mahtavimmat mutta en voi sille mitään että minua harmittaa hieman tuo parisuhde ajan puute. Teen itse vuorotyötä joten aina iltaisin sitä yhteistä aikaa ei ole. Puoliso keskittyy päivisin vain lapsen kanssa viettämään aikaa; kyllä minäkin osallistun jos vain vapaalla olen mutta ei silloin voi oikein sitä parisuhdetta hoitaa kun lapsi on läsnä, on myös hyvin mustasukkainen.

Lapsi nukkuu puolisoni vieressä ollessaan meillä ja minä eri makuuhuoneessa, emme siis koko kesänä voi nukkua edes yhdessä. Lapsi on jo koululainen ja viettää meillä aikaa paljon muttei ole koskaan vielä nukkunut yksin. 

Onko teillä vinkkejä miten voisimme järjestää parisuhde aikaa myös kesällä? Vai odotanko kiltisti koulujen alkua että meillä olisi aikaa myös parisuhteeseen.

AP nimimerkki harmissaan 

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse te päätätte pysyttekö suhteessa vai ette.

Vierailija
22/25 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi kysymys tähän aiheeseen liittyen (en viitsi aloittaa uutta lankaa).

Eli tilanne on tämä: olen mies ja pitkäaikaisessa parisuhteessa naisen kanssa, jolla on yksi alaikäinen lapsi. Olemme lomailleet melkein joka vuosi yhdessä, ja ne lomat ovat "ihan ok". Mielestäni lapsen mukanaolo rajoittaa sitä lomailua liikaa, enkä välttämättä nauti siitä niin paljon kuin lomailusta ja reissaamisesta pitäisi. Eli kaikki tuntuu aina kovin vaikealta - lapsi on vähän hankala ja siitä kiukuttelusta ja värkkäämisestä aiheutuu tarpeetonta stressiä, emmekä saa olla koko loman aikana puolison kanssa oikeastaan ollenkaan kahden kesken + alkoholi on lähes kokonaan pois kuviosta (en ole juoppo, mutta voisi sitä lomalla olla vähän viihteelläkin). Ainoa ajanviettotapa tuntuu olevan jossain kauppakeskuksissa ja rättikaupoissa pyöriminen puolison ja tämän tyttölapsen perässä. Ja tuollainen ei kiinnosta itseäni sitten tippaakaan. Summa summarum: en koe saavani kalliista lomareissuista (joista siis olen aina maksanut puolet eli osan puolison lapsenkin kustannuksista) tarpeeksi vastinetta. Olenko väärässä/idiootti jos kerron näistä ajatuksistani puolisolle ja ehdotan, että he voisivat lomailla välillä lapsensa kanssa myös kahdestaan, että minun ei aina ole välttämätöntä olla mukana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valvoo myöhään kun on loma ja kun lapsi tosiaan nukkuu puolisoni kanssa ja minä eri huoneessa. Teen vuorotyötä eli aina iltaisin/ öisin ei ole sitä aikaa. Ymmärrän että lapsen ehdoilla mennään ja tottakai hänen tarpeet ja halut pitää huomioida ja lapset ovat pieniä vain hetken. Mutta kyllä itsestä tuntuu että parisuhde kärsii jos aina koko kesät parisuhde on tauolla ja olemme vain kämppäkavreita. Päivisin keskittyy täysin lapseen, ja yölläkin nukkuvat yhdessä. Olen yrittänyt päivisin ohimennen halata tai pyytää että juomme yhdessä aamukahvit mutta lapsi on mustasukkainen kuten sanoin aijemmin. Hän osallistuu keskusteluihin keskeyttämällä ja kertomalla omia juttujaan ja raivoaa ja kiukuttelee jos annamme läheisyyttä hänen nähden. Kyseessä siis 9v ja yhdessä olemme olleet jo 3v. Suuttuu toki myös jos annan läheisyyttä omille lapsilleni

Ap

Siis 9-vuotias on isästään niin mustasukkainen, ettei anna edes aamukahveja juoda yhdessä vaimonsa kanssa? Tai keskustella rauhassa?

Sille lapselle ei varmaan ole ikinä sanottu, että "ei saa keskeyttää vaan pitää odottaa omaa vuoroa" ja että "aikuiset keskustelevat nyt, sinun vuorosi on kohta".

Vierailija
24/25 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tämä tulee varmasti järkytyksenä ja ihan uutena tietona, että suurimmassa osassa lapsiperheitä lapset ovat lomalla ihan kotona. 

Vierailija
25/25 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ydinperheissä parisuhdeaika on silloin, kun lapset menevät nukkumaan. Eikö teilläkin voi olla samoin. Ei kai lapsi valvo niin pitkään kuin aikuiset. 

No jaa.. lasten ollessa teinejä taitavat aikuiset nukahtaa jo ennen lasten nukkumaanmenoa. Ja kun perheessä on myös pienempi(ä) lapsi(a), niin parisuhdeaika voi kesäisin olla vain haaveissa.  Koulujen alkamista odotellessa.. Vuorotyö tilanteessa plussaa, aamupäivät voi olla yhteistä aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi