Miksi ihmiset ei osta sähköautoa sen sijaan että he valittavat kuinka kallista autoilu on?
Sähköauton voi ladata yöllä jolloin lataus on lähes ilmaista ja verot on pienemmät sähköautoissa. Onko ihmiset tyhmiä kun he eivät tajua ostaa sähköautoa?
Kommentit (428)
Kympillä saa jo ihan hyviä sähköautoja pääasialliseen kaupunkikäyttöön, esim. leaf 2, i3, ioniq..
Ihan viisaita ne on kun ymmärtävät olla ostamatta. Liikaa riskejä sähköautoissa ja hajoo helposti, huono jälleenmyyntiarvo jne. Ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Haluan katsoa tässä vielä muutaman vuoden, että mitä tuo sähköautoilu tuo mukanaan ennen kuin omamme hankin. Koskaan ei ole omaan autoon tullut mitään osumia liikenteessä, mutta olen ymmärtänyt, että pienikin isku sähköautoon vaurioittaa sitä niin, että se on epäkunnossa oleva ja korjaaminen kalliimpaa. Meidän vanha omakotitalo ei ole suunniteltu sähköautonlataukseen, koska se olisi mielestäni liian lähellä taloa ja tontilla ei ole muutakaan tilaa, että auton saisi kauemmaksi rakennuksista. En todellakaan halua ottaa riskiä, että sähköauto syttyy palamaan latauksessa ja siinä menee talo samalla.
Kannattaa katsoa sähköautopalovideoita, niin huomaatte, että se leviää todella nopeasti ja on todella myrkyllistä savua ja vaikea sammuttaa. Samoin kaikki akulliset pyörät ja laudat yms. Onneksi asutaan omassa talossa ettei tarvitse miettiä mitä naapuri eteisessä pitääkään. En ymmärrä miksei näistä yleisvaroiteta enempää. Etenkin kun ihmiset tilaavat kiinaversioita.
Mitä enemmän ajaa, sitä edullisemmaksi tulee sähköauto.
Minä ajan paljon työajoja ja pelkissä kilometrikorvauksissa tienaan sen verran että voin vaihtaa uuteen sähköautoon kolmen vuoden välein. Bensa-autolla en pääsisi samaan lopputulemaan kun pitäisi maksaa bensasta nelinumeroinen summa vuosittain ja lisäksi satasia vuosihuolloista. Nyt kun lataan suurimmaksi osaksi ilmaiseksi töissä tai pörssisähköllä kotona niin jään reilusti plussalle. Reilu 500km range riittää päivittäisiin ajoihin ja hyvin harvoin täytyy ladata maksullisista.
Arvonalenema on tottakai otettu myös huomioon. Yhden sähköautoistani onnistuin myymään 8000 euron voitolla Ukrainan sodan alkaessa ja bensan hinnan pompatessa ylös.
Vierailija kirjoitti:
"En todellakaan halua ottaa riskiä, että sähköauto syttyy palamaan latauksessa ja siinä menee talo samalla."
Polttomoottoriauton paloriski on moninkertainen sähköautoon varrattuna. Talosi palaa siis todennäköisemmin siksi että polttiksesi syttyy palamaan kuin että sähköautosi syttyy.
Suomessa palaa noin 3000 polttista vuodessa ja ehkä juuri ja juuri muutama sähköauto.
Polttomoottoriauto syttyyy todennäköisemmin liikenteessä kuin paikallaanolosta. Sähköauto taas syttyy helpommin latauksessa ollessaan.
Miten se tekee muka autoilusta halvempaa jos vaihdan 14 vuotta vanhan 2000 euron hintaisen autoni 40000 - 60000 euron sähköautoon? Arvo alenee vuodessa enemmän kuin sähköllä ajamisella säästäisin ja oman autoni arvo ei tuosta enää romuraudan hintaa alemmaksi voi pudota.
Nykyauton huolto- ja korjauskulut halvalla lähipajalla ovat olleet 300-400€ vuodessa (osat tilaan Saksasta) osakasko liikennevakuutuksen kera joku 250€ vuodessa, halvat uudet renkaat muutaman vuoden välein reilu 300€ - 400€ sarja, katsastus 60€ vuodessa, ja kilometrejä tulee vähän alle 20000km vuodessa (polttoaineisiin 1120€ vuodessa). Kesä/talvirenkaiden vaihdot, auton pesut, pyyhkijöiden sulkien vaihdot, polttimoiden vaihdot yms. pienet teen itse. Talvisin käytän autoa pari kertaa autopesulassa. Ajan auton loppuun, vaihdan sen vasta sitten uuteen.
Työkaverit lobbaa sähköautoon, eivät kuulemma jaksa polttomoottoriauton tärinää, "kovaa ääntä", epämukavaa kyytiä, huonoa kiihtyvyyttä jne? Hoh hoijaa, pelkkää leuhkimista ja oman statusarvon nostamista huonon itsetunnon pohjalta. Miksi tuhlaisin rahaa ensimmäisten sukupolvien ylihintaiseen teknologiaan, jonka tilalle on tulossa jatkuvasti edullisempia vaihtoehtoja? Ostan sähköauton sitten kun niitä saa halvalla, ei siihen mene enää kuin muutama vuosi.
Kilometrikorvaukset tulee muuttaa sähköautoille niiden kustannuksia vastaavaksi, tuo on ihan kusetusta maksaa niille bensa/dieselautojen kustannusten mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En todellakaan halua ottaa riskiä, että sähköauto syttyy palamaan latauksessa ja siinä menee talo samalla."
Polttomoottoriauton paloriski on moninkertainen sähköautoon varrattuna. Talosi palaa siis todennäköisemmin siksi että polttiksesi syttyy palamaan kuin että sähköautosi syttyy.
Suomessa palaa noin 3000 polttista vuodessa ja ehkä juuri ja juuri muutama sähköauto.
Polttomoottoriauto syttyyy todennäköisemmin liikenteessä kuin paikallaanolosta. Sähköauto taas syttyy helpommin latauksessa ollessaan.
Silti sähköautoja palaa ihan todella vähän. Polttisauton tulipaloriski on monikymmenkertainen.
Varmaan koska ovat harvinaisia nuo palot.
Vierailija kirjoitti:
Miten se tekee muka autoilusta halvempaa jos vaihdan 14 vuotta vanhan 2000 euron hintaisen autoni 40000 - 60000 euron sähköautoon? Arvo alenee vuodessa enemmän kuin sähköllä ajamisella säästäisin ja oman autoni arvo ei tuosta enää romuraudan hintaa alemmaksi voi pudota.
Nykyauton huolto- ja korjauskulut halvalla lähipajalla ovat olleet 300-400€ vuodessa (osat tilaan Saksasta) osakasko liikennevakuutuksen kera joku 250€ vuodessa, halvat uudet renkaat muutaman vuoden välein reilu 300€ - 400€ sarja, katsastus 60€ vuodessa, ja kilometrejä tulee vähän alle 20000km vuodessa (polttoaineisiin 1120€ vuodessa). Kesä/talvirenkaiden vaihdot, auton pesut, pyyhkijöiden sulkien vaihdot, polttimoiden vaihdot yms. pienet teen itse. Talvisin käytän autoa pari kertaa autopesulassa. Ajan auton loppuun, vaihdan sen vasta sitten uuteen.
Työkaverit lobbaa sähköautoon, eivät kuulemma jaksa polttomoottoriauton tärinää, "kovaa ääntä", e
Jaksoit vuodattaa idiotismia itsestäänselvyydestä ettei uudellä sähköautolla ajelu ole yhtä halpaa kuin jollain museorottelolla?
Olisi hullua käyttää kymmeniä tuhansia patterivehkeeseen, jota pitkillä matkoilla saa istua lataamassa tuntikausia. Ajan uudehkolla bensa-autolla, jolla voin heittää reilun tuhannen kilsan keikan tankin täyttämällä, eihän bensa kallista ole, rahalla olen maksanut. Kymppitonnit on sijoitettuna ja korkoa kasvamassa. Ja kun ajan, kesällä toimii ilmastointi, talvella lämmitys, yhdessäkään kavereiden sähköautoissa niitä ei voi käyttää kun pitää säästää akkua. Lelu on lelu ja auto on auto. PISTE
Käyttökulujen osalta pääsisin halvemmalla, jos vaihtaisi täyssähköiseen autoon. Pääomakulujen osalta tilanne olisikin tyystin toinen.
Ostin nykyisen autoni aikanaan uutena ja toistaiseksi vuotuiset huoltokulut olleet maltilliset. Viime huollossa ei ollut mitään extraa. Mikäli nyt vaihtaisin täyssähköiseen, niin kausittaiset ajamisen kuluni 3-4 kertaantuisivat. Vaikka polttoaine onkin kallista, niin autolainan maksaminen vasta kallista olisikin.
"Kannattaa katsoa sähköautopalovideoita, niin huomaatte, että se leviää todella nopeasti ja on todella myrkyllistä savua ja vaikea sammuttaa."
Kannattaa katsoa videoita asuntopaloista niin huomaatte että ihan sama pätee niihin. Erona on vain se että asunnoissa asuu ihmisiä, autoissa yleensä ei.
Suomessa tapahtuu lähes 3000 asuntopaloa vuosittain ja niissä kuolee vuosittain 40-90 ihmistä. Sähköautopaloissa ei ole kuollut Suomessa vielä ensimmäistäkään ihmistä. Joten joku suhteellisuus näissäkin asioissa olisi hyvä säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti sähköautoja palaa ihan todella vähän. Polttisauton tulipaloriski on monikymmenkertainen.
Aika korjaa tämän vääristymän.
Sähköliitoksilla samat ongelmat kuitenkin, ja tärinä, lämpöaltistukset ja kosteus tekevät niistä jossain vaiheessa selvää.
"yhdessäkään kavereiden sähköautoissa niitä ei voi käyttää kun pitää säästää akkua."
Ei sinun kavereillasi ole sähköautoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit lobbaa sähköautoon, eivät kuulemma jaksa
Ohesta totean, että sillä rotellolla pääsee liikkumaan kun täyttää tankin, sähköautolla notkutaan lataamoissa pitkin matkaa. Mikäpä siinä jos elämän tarkoitus on ladata autoa huoltiksella, minä en tykkää, joten ajelen bensalla, tankin täyttämiseen kuluu aikaa muutama minuutti ja taas mennään.
"ajelen bensalla, tankin täyttämiseen kuluu aikaa muutama minuutti ja taas mennään."
Itsekseen yöllä latautuu . Tekis aina mieli huutaa bensiksellä jonottajille, että sielläpä jonotatte.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hullua käyttää kymmeniä tuhansia patterivehkeeseen, jota pitkillä matkoilla saa istua lataamassa tuntikausia. Ajan uudehkolla bensa-autolla, jolla voin heittää reilun tuhannen kilsan keikan tankin täyttämällä, eihän bensa kallista ole, rahalla olen maksanut. Kymppitonnit on sijoitettuna ja korkoa kasvamassa. Ja kun ajan, kesällä toimii ilmastointi, talvella lämmitys, yhdessäkään kavereiden sähköautoissa niitä ei voi käyttää kun pitää säästää akkua. Lelu on lelu ja auto on auto. PISTE
Olen tehnyt tuhansien kilometrien matkoja sähköautolla eikä vielä kertaakaan ole tarvinnut istua tuntikausia lataamassa. Kun auto on ladannut itseään olen käynyt syömässä, kaupoissa, museoissa yms mitä kyseisillä matkoilla aioin tehdä joka tapauksessa. Ainut latausahdistus on ollut että auto meinaa aina valmistua ennen ruokailijaa ja hyvä tapa on siirtää auto pois jos tulee täyteen.
Talviautona erityisesti erinomainen. En viime talvena skrabannut kertaakaan ikkunaa, auto oli aina valmiiksi lämmin siihen astuttaessa. Nuo höpinät kylmänä ajosta turkishattu päässä akun säästämiseksi ovat urbaania legendaa.
Vierailija kirjoitti:
"yhdessäkään kavereiden sähköautoissa niitä ei voi käyttää kun pitää säästää akkua."
Ei sinun kavereillasi ole sähköautoja.
Voi olla, sellaisena ne minulle ne teslansa esittelee, mutta mikäpä minä olen sanomaan. minun ajaminen on niin helppoa, tankki täyteen ja menoksi. Autoni arvo noin kymppitonni, pikkuraha, joka minulla on varaa menettää noin vain. Yhden kaverin tesla lakkasi toimimasta, pelkkä remppa maksoi liki yhdeksän tuhatta, halpaahan se, sähköautoilu. Miksei se sopien kaupunkiajeluun, ne matkat minä ajan pyörällä, taksilla, metrolla, ratikalla tilanteesta riippuen, useinmiten pistän tossua toisen eteen.