Miksi ihmiset ei osta sähköautoa sen sijaan että he valittavat kuinka kallista autoilu on?
Sähköauton voi ladata yöllä jolloin lataus on lähes ilmaista ja verot on pienemmät sähköautoissa. Onko ihmiset tyhmiä kun he eivät tajua ostaa sähköautoa?
Kommentit (428)
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on ap:n sähköauton arvon alenema vuodessa?
Mikä on siis kallista?
Ostin 5,5v sitten muutaman vuoden ikäisen dieselauton. Sen arvon alenema oli tuolle ajalle jaettuna 2050€/v, joka vuosi eli yhteensä yli 11 tuhatta.
Onko se kallista vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan, missä mä lataan sähköautoa puoli-ilmaiseksi yöllä, kun taloyhtiössä ei ole ensimmäistäkään sähköauton latauspaikkaa?
jääräpäiset taloyhtiöt on toistaiseksi ikävimpiä paikkoja sähköautoilun kannalta. Kuitenkin teilläkin varmaan on lämmitystolpat kaikille?
Joo. Se on päällä 2 tuntia kerrallaan (normi sulake jihon ei edes pääse käsiksi kuin taloyhtiön huoltomiehet ja niistäkin vain jos on sähkömies) ellei itse käy kääntämässä lisää aikaa. 8 tunnin yöunien aikana saat käydä neljästi parkkiksella täältä hissittömän kerrostalon ylimmästä kerroksesta.
Eli jos olis hissi, niin asia olis ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan, missä mä lataan sähköautoa puoli-ilmaiseksi yöllä, kun taloyhtiössä ei ole ensimmäistäkään sähköauton latauspaikkaa?
jääräpäiset taloyhtiöt on toistaiseksi ikävimpiä paikkoja sähköautoilun kannalta. Kuitenkin teilläkin varmaan on lämmitystolpat kaikille?
Joo. Se on päällä 2 tuntia kerrallaan (normi sulake jihon ei edes pääse käsiksi kuin taloyhtiön huoltomiehet ja niistäkin vain jos on sähkömies) ellei itse käy kääntämässä lisää aikaa. 8 tunnin yöunien aikana saat käydä neljästi parkkiksella täältä hissittömän kerrostalon ylimmästä kerroksesta.
Mikä ihme on sulake, jossa on ajastin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ymmärrätkö, että joku vain tykkää ajella polttomoottoriautolla? "
Ymmärrän oikein hyvin. Sitä ei vain kannata yrittää perustella itselleen sillä että se olisi ekologisempaa kuin sähköllä ajaminen.
Jos kerran tykkää ajaa bensalla niin eikö se riitä ja sitten sitä voi ihan reilusti myöntää että nyt ei tule tehtyä sitä ihan ekologisinta valintaa.
Ei haittaa kun ekologisuus ei ole kriiterinä auton hankinnassa.
Saahan sitä olla toki piittaamaton maailmasta ja sen tilasta. Tyhmää se on silti.
Missä maassa luulet eläväsi? Marginaalikansa suomalaiset eivät vaikuta maapallolla mihinkään asiaan ja koko maailman yksityisautoilukin on vain 7% koko maailman CO2 päästöistä.
https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Tesla ja 45000 kilometrin ajoilla on mennyt 37 euroa sähköön. On se edullista.
Paljonko amerikkalaisen Hillbilly-auton arvo on laskenut tuona aikana?
Vierailija kirjoitti:
"Kaiken lisäksi loppuunkäytetyt akut (ja sähköauton valmistus) ei ole ympäristöteko. "
Akut voidaan kierrättää suurelta osin. Ja sähköauto tulee käytännössä elinkaarensa aikana ekologisemmaksi kuin vastaava polttis.
Ai. Mulla on 30-vuotias polttis. Menee katsastuksesta päästöjenkin osalta edelleen läpi. Pelti on kunnon peltiä eikä tinapaperia tai lasikuitua. Ruostetta ei juuri ole. Korjaaminen suht halpaa. Sun Teslas tai muu patterisingeri ei todellakaan ole hengissä 30 vuoden kuluttua. Elinkaari.. aivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos olis hissi, niin asia olis ok?
Nih. Näinhän sanoin.. eiku..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on siis kallista?
Ostin 5,5v sitten muutaman vuoden ikäisen dieselauton. Sen arvon alenema oli tuolle ajalle jaettuna 2050€/v, joka vuosi eli yhteensä yli 11 tuhatta.
Onko se kallista vai ei?
Sähköautot eivät ole edes autoja(motorcar) vaan sähkökulkuneuvoja (electric vehicle (EV) , silti fanaattisilta hieromasauvoilta näyttäviltä ja kuulostavilta ajavilta tulee jatkuvaa saarnaa kuin hienoja ne ovat. Aja ihan rauhassa, mutta anna muiden ajaa millä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on sulake, jossa on ajastin?
Saivartelija taas iskenyt hohhoijaa
Vierailija kirjoitti:
En minä valita ainakaan että autoilu olisi kallista. Tonnin kauppa-/työmatka-autossa on halvat kulut kun ajan ehkä 4000 km vuodessa.
Ei oo kaskoo ja vakuutus alle euron päivä, mitä tekisin sähköautolla kun olen paljon etätyössä kotona ja auto seisoo pihassa? Bensaan menee noin 50 e kuussa? Auto pysyy kunnossa kun sitä osaa itsekin huoltaa ja menee katsastuksesta läpi, korjauksiin on mennyt vähän ja renkaat kestävät kauan. Auto on vähän ajettu, hyvin pidetty ja maksanut 13.000e kun käteisellä ostin sen 2011 vuonna, 3 vuotta käytettynä ja palvellut 14 vuotta ajojani, kyllä mä tän ajelen loppuun. En myöskään ole pessyt sitä vuosiin, on kiitollinen väri missä ei lika näy ja sade huuhtoo loput. Mutta kyllä mulla fyffee ois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Tesla ja 45000 kilometrin ajoilla on mennyt 37 euroa sähköön. On se edullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä valita ainakaan että autoilu olisi kallista. Tonnin kauppa-/työmatka-autossa on halvat kulut kun ajan ehkä 4000 km vuodessa.
Ei oo kaskoo ja vakuutus alle euron päivä, mitä tekisin sähköautolla kun olen paljon etätyössä kotona ja auto seisoo pihassa? Bensaan menee noin 50 e kuussa? Auto pysyy kunnossa kun sitä osaa itsekin huoltaa ja menee katsastuksesta läpi, korjauksiin on mennyt vähän ja renkaat kestävät kauan. Auto on vähän ajettu, hyvin pidetty ja maksanut 13.000e kun käteisellä ostin sen 2011 vuonna, 3 vuotta käytettynä ja palvellut 14 vuotta ajojani, kyllä mä tän ajelen loppuun. En myöskään ole pessyt sitä vuosiin, on kiitollinen väri missä ei lika näy ja sade huuhtoo loput. Mutta kyllä mulla fyffee ois.
Juu ja mies ajelee noin kymppitonnin hintaisella yli 10 vuotta vanhalla dieselillä jonka osti muutama vuosi sitten edellisen vanhan tilalle, työmatkoja-ajelee lähinnä ja joskus harvoin joku pidempi reissu tehdään, traileria voi vetää ja vene nousee, metsäpoluilla kätevä, dieseliä on varaa ostella ja verot maksella. Sähköauton voisi hänkin ostaa käteisellä heti, vaikka vähän kalliimmankin, ei ole velkoja mutta fyffee on. Mihin sitä sähköautoa tarvisi? Voiko sillä pikkusen peruutella järveenkin vai pitääkö varoa lätäkköjä? Naapurit kyllä varmaan pitää meitä köyhinä kun ajellaan vanhoilla autoilla, jotka on kuitenkin niin kalliita sähköautovouhkaajien mielestä?
Olemme aina olleet edistyksellisiä mutta myös maltillisia. Paljonkos se auton arvo alenikaan kun se ajettiin kaupasta ulos? Olen myös laiska ja nuo latailut ei kiinnosta. Katsotaan sitten kuinka sähköautot kestää ja kuinka arvo pysyy ja mitä maksaa huollot.
Ja tyttärelläkin oli mopoauto (se tuli kyllä kalliiksi huolloiltaan), poikkeusluvalla myös heti ajokortti ja ajellut jo neljä vuotta nyt 20 vuotta vanhalla bensa-autolla ja paljon. Voisi sanoa että olemme aina halunneet mennä omilla autoilla, mutta ne ovat lähinnä kulkuvälineitä eikä näyttelyesineitä. Niillä pääsee pisteestä A pisteeseen B. Ei tarvi niin varoa ja kiillotella kunhan kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paljonko uuden S:n hinta on laskenut kolmen vuoden takaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on siis kallista?
Onko se kallista vai ei?
Töpseliauton arvo alenee 1/2 kun sen ajaa autoliikkeestä ulos, näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaiken lisäksi loppuunkäytetyt akut (ja sähköauton valmistus) ei ole ympäristöteko. "
Akut voidaan kierrättää suurelta osin. Ja sähköauto tulee käytännössä elinkaarensa aikana ekologisemmaksi kuin vastaava polttis.
Ai. Mulla on 30-vuotias polttis. Menee katsastuksesta päästöjenkin osalta edelleen läpi. Pelti on kunnon peltiä eikä tinapaperia tai lasikuitua. Ruostetta ei juuri ole. Korjaaminen suht halpaa. Sun Teslas tai muu patterisingeri ei todellakaan ole hengissä 30 vuoden kuluttua. Elinkaari.. aivan.
30v vanha auto on jo kolariturvallisuudeltaan kuttaperkkaosastoa verrattuna nykyisiin. Sekä loppuunajettu romu vaikka omistajat yleensä toista väittävät.
Vierailija kirjoitti:
No, kuitenkin toukokuussa 28,6% uusista henkilöautoista oli täyssähköisiä.
Vain? Ei mene pakkosähköistämisellä hyvin. EU:ssa 300 miljoonaa autoa pitäisi korvata sähköisillä 10 vuoden kuluttua ja vasta 6-7 miljoonaa sähköautoa myyty.
Nekin rikkaille, kokeilunhaluisille ja snobeille, jotka eivät oikeasti tarvitse yhtään autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30v vanha auto on jo kolariturvallisuudeltaan kuttaperkkaosastoa verrattuna nykyisiin. Sekä loppuunajettu romu vaikka omistajat yleensä toista väittävät.
Moni 30 vuotta vanha auto voittaa kolari ja muissa testeissakin uudet kiinalaiset paskat.
Miksei köyhä ihminen osta 55 000€ maksavaa sähköautoa, siihen kallis vakuutus, akkuturva, huoltopalvelut, latausinfran rakentaminen ja ala "säästämään"?