Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset ei osta sähköautoa sen sijaan että he valittavat kuinka kallista autoilu on?

Vierailija
03.06.2024 |

Sähköauton voi ladata yöllä jolloin lataus on lähes ilmaista ja verot on pienemmät sähköautoissa. Onko ihmiset tyhmiä kun he eivät tajua ostaa sähköautoa?

Kommentit (428)

Vierailija
341/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kuitenkin toukokuussa 28,6% uusista henkilöautoista oli täyssähköisiä.

Vain? Ei mene pakkosähköistämisellä hyvin. EU:ssa 300 miljoonaa autoa pitäisi korvata sähköisillä 10 vuoden kuluttua ja vasta 6-7 miljoonaa sähköautoa myyty.

Nekin rikkaille, kokeilunhaluisille ja snobeille, jotka eivät oikeasti tarvitse yhtään autoa. 

Ei mene hyvin rikkaiden EU-meppien Heinäluoman ja kumppaneiden kalliiseen sähköautoon pakottaminen. 

Vierailija
342/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muskin Tesla pitäisi olla pakollinen ostos kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan, missä mä lataan sähköautoa puoli-ilmaiseksi yöllä, kun taloyhtiössä ei ole ensimmäistäkään sähköauton latauspaikkaa?

jääräpäiset taloyhtiöt on toistaiseksi ikävimpiä paikkoja sähköautoilun kannalta. Kuitenkin teilläkin varmaan on lämmitystolpat kaikille?

Jääräpäinen taloyhtiö = sen asukkaat. Ja sähköautojen latauspaikkojen asennut ei ole ilmaista, vaan maksaa noin 1000 e per paikka, ehkä jopa ylikin kun tämä tieto on omasta taloyhtiöistä muutama vuosi sitten. 

Vierailija
344/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on yksi aloittaja joka luulee että ajelee sähkö autollaan ikuisesti joutumatta huoltamaan sitä koskaan.

Vierailija
345/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain? Ei mene pakkosähköistämisellä hyvin. EU:ssa 300 miljoonaa autoa pitäisi korvata sähköisillä 10 vuoden kuluttua ja vasta 6-7 miljoonaa sähköautoa myyty.

Nekin rikkaille, kokeilunhaluisille ja snobeille, jotka eivät oikeasti tarvitse yhtään autoa. 

Ei mene hyvin rikkaiden EU-meppien Heinäluoman ja kumppaneiden kalliiseen sähköautoon pakottaminen. 

Heinäluoma (sdp) kirjoittikin vuonna 2024 vaalikoneessa EU:n sähköautopakosta: "ei me (huonoja) päätöksiä voida joka toinen vuosi muutella"

Äänestäkää lisää tälläisiä!

Vierailija
346/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heinäluoma (sdp) kirjoittikin vuonna 2024 vaalikoneessa EU:n sähköautopakosta: "ei me (huonoja) päätöksiä voida joka toinen vuosi muutella"

Äänestäkää lisää tälläisiä!

Siinä meillä köyhän työkansan edustaja. 

Vierailija
347/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas on yksi aloittaja joka luulee että ajelee sähkö autollaan ikuisesti joutumatta huoltamaan sitä koskaan.

Ja huom! "ilmaisella" sähköautolla. Eiu puhunut hankinta ja elinkaarikustannuksista mitään, koska on niin helvetin tyhmä, että luulee vain lataussähkö on ainoa kustannus.

Vierailija
348/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jääräpäinen taloyhtiö = sen asukkaat. Ja sähköautojen latauspaikkojen asennut ei ole ilmaista, vaan maksaa noin 1000 e per paikka, ehkä jopa ylikin kun tämä tieto on omasta taloyhtiöistä muutama vuosi sitten. "

No riippuu ihan siitä millainen lataus sinne laitetaan. Meillä toteutettiin omassa taloyhtiössä hyvin kevyt remontti jossa vain lämmitystolppien päät vaihdettiin uusiin. Niillä pystytään hoitamaan sähkönkulutuksen laskutus joka paikalla ja asukkaat voivat kännykällä kauko-ohjata niitä. Latausteho on vain se 10A maksimissaan mutta sillä saa kyllä täyteen suurimman osan ihmisistä päivän ajot yön aikana. Hyvin on kelvannut kaikille ja kustannus oli luokkaa 400e/paikka.

Vierailija
349/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Tesla ja 45000 kilometrin ajoilla on mennyt 37 euroa sähköön. On se edullista.

Paljonko amerikkalaisen Hillbilly-auton arvo on laskenut tuona aikana?

Ihan samalla hinnalla näitä myydään. 20 tuhannen euron molemmin puolin on pyyntihinnat. Nyt ovat olleet ennemminkin nousussa, kun Musk-viha on laantunut.

Vierailija
350/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku osatais sähköauton jonka arvo laskee silmissä. Kulut ei ole kulutuksessa vaan lainakuluissa.

Vierailija
351/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja sähköautojen latauspaikkojen asennut ei ole ilmaista, vaan maksaa noin 1000 e per paikka"

Tuo on nykypäivänä käytännössä investointi joka maksaa itsensä takaisin asunnon arvonnousuna tai ainakin helpompana myytävyytenä. Esim. itse en enää ostaisi asuntoa taloyhtiöstä joka ei ole järjestänyt mahdollisuutta lataukseen. Ja näitä on jo paljon muutakin.

Sen jälkeen kun meillä asennettiin latausmahdollisuus, 12 asunnon rivitaloyhtiöön on tullut kolme sähköautoa ja kolme lataushybridiä kahdessa vuodessa. Aika hankala kuvitella että nuo asukkaat enää muuttaisivat taloyhtiöön jossa vanhat jäärät vastustavat latausta.

Vierailija
352/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi joku osatais sähköauton jonka arvo laskee silmissä."

No jos uuden hinnanlasku hirvittää niin ostaa sitten sen muutaman vuoden vanhan käytetyn jonka hinta on jo hurjasti laskenut. Ei se enää sen jälkeen laske ollenkaan samaa tahtia.

Vierailija
353/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi joku osatais sähköauton jonka arvo laskee silmissä."

No jos uuden hinnanlasku hirvittää niin otaa sitten sen muutaman vuoden vanhan käytetyn jonka hinta on jo hurjasti laskenut. Ei se enää sen jälkeen laske ollenkaan samaa tahtia.

Sehän vasta riski onkin. Joku akkupaska käytetty. Kun akku hajoaa maksat 10 000...80 000€ uudesta akusta ja korjauksesta. Muuten autosi on arvoton. 

Milloin ihmiset ymmärtävät, että sähköauto on suuri kusetus, jolla saadaan kaikki ihmisten rahat ikuisesti pois kuleksimasta???!!!

Vierailija
354/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton osto oli elämäni paras päätös. Autoiluun menee nyt rahaa ehkä 50e/kk. Lataan autoni kotona ja töihin ajan joka päivä sähköautolla. 

Polttisauto vei sen 200e/kk rahaa ja sähköauto noin 50e/kk. 

Mieti uudestaan siinä vaiheessa kun vaihdat tai myyt autoa.

Käyttökulut on pienet joo mutta miten se arvo säilyy, se on eri juttu.

Naapurilla oli komia Tesla, joka vaihtui erittäin nopeasti kun hoksasi mitä siitä enää vaihdossa saa. Ei mitään. Jälleenmyyntiarvo on olematon. Eli kaiken menetät, joten lesoile vaan halvoilla kustannuksilla.

Ainahan ne naapurissa. Tällä kertaa oli tyhmä naapuri, kun meni vaihtamaan. Fiksu olisi ajanut itse. Naapurisi on varmaan persussuomalaisia.

Vierailija
355/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppas ap minkälaisen sähköauton ostan jotta saan kuluja pienemmäksi. Ostin 10 vuotta sitten Volkkarin golfin 200 000km ajetun 3900€ ja nyt siinä on mittarissa 380 000km on toiminut todella hyvin. Nyt alkaa olla lopussa. Oon sitä tankannut noin 150€ kuussa ja liikennevakuutus reilu satasen vuosi. Itse ainakin olen laskenut että sähköauton arvon alennus on niin paljon että ei kannata edes haaveilla sellaisesta resusta.

Vierailija
356/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku osatais sähköauton jonka arvo laskee silmissä. Kulut ei ole kulutuksessa vaan lainakuluissa.

Sellainen auto on juuri paras ostaa, joka on halpa ja uuden veroinen. Niin minä olen ostanut polttomoottoriautotkin. Vähän ajettu neljävuotias, nii saa puoleen hintaan uuteen nähden dieselinkin.

Vierailija
357/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut auto hinnaltaan 10-15 000 euroa. Mistä nyt rahat 60 000 autoon. Tai vaikka rahat löytyisi niin miksi laittaisin autoon noin paljon. Arvo tippuu heti ja kuluja menee silti varmasti latauksiin, renkaisiin, huoltoihin ja yms.

Vierailija
358/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroppas ap minkälaisen sähköauton ostan jotta saan kuluja pienemmäksi. Ostin 10 vuotta sitten Volkkarin golfin 200 000km ajetun 3900€ ja nyt siinä on mittarissa 380 000km on toiminut todella hyvin. Nyt alkaa olla lopussa. Oon sitä tankannut noin 150€ kuussa ja liikennevakuutus reilu satasen vuosi. Itse ainakin olen laskenut että sähköauton arvon alennus on niin paljon että ei kannata edes haaveilla sellaisesta resusta.

Eikö noin vähät ajot mene julkisillakin? Polkupyörällä kesäkelissä. Vaikka sinulla onkin Golf, jota ei tarvihe huoltaa. Nissan Leafilla pääsisi halvemmalla, jos on sähköt pirtissä.

Vierailija
359/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina ollut auto hinnaltaan 10-15 000 euroa. Mistä nyt rahat 60 000 autoon. Tai vaikka rahat löytyisi niin miksi laittaisin autoon noin paljon. Arvo tippuu heti ja kuluja menee silti varmasti latauksiin, renkaisiin, huoltoihin ja yms.

Olisiko työt mitään? Niistä saa rahaa. Saa sähköautojakin tuohon 15 tonniin. Teslankin illmaisilla latauksilla, jos on käteistä ostaa. Voit ajella Nordkappista Marokkoon eikä maksa sähköt centtiäkään.

Vierailija
360/428 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselen tässä just 40 tonnin sähköautoja. Vanhasta polttiksestani saisin sen 15 vaihdossa. Ostohinta 5 vuotta sitten 32 tonnia, siitä kuukausikuluksi 280 euroa. Bensaan menee tällä hetkellä noin 200 kuussa. Lisäksi huoltoihin on mennyt keskimäärin 50 kuussa. Vakuutukset on satasen kuussa. Uudet renkaatkin ostin, toki pyyhkijöitä sun muita, mutta jätetään ne nyt pois laskuista. Keskimäärin polttiksen kulut siis noin 630 euroa. 

Kai siitä sähkäristäkin jotain saa hyvitystä sitten kun sen vaihtaa seuraavaan. En usko että sähkäri tulee mulle kalliimmaksi kuin polttis on nyt tullut. Mulla on omat paneelit joilla mä lataan autoa puolet vuodesta joka tapauksessa.