Mikseivät suomalaiset työttömät hae töitä Saksasta, Tanskasta, Ranskasta tai Belgiasta missä avointen työpaikkojen määrã olisi suurin?
Euroopan Unionin on tarkoitus olla vapaakauppa-alue jonka jäsenmaan asukkaat voivat ja saavat tehdä töitä missätahansa toisessa EU-maassa. Esimerkiksi tällä hetkellä eniten avoimia työpaikkoja ja kysyntää työntekijöille olisi muun muassa Saksasta, Tanskasta, Ranskasta ja Belgiasta: https://yle.fi/a/74-20089529
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieli pitää osata että saa kunnon töitä. Olen korkeakoulutettu, ja muutin ulkomaille paremman elämän perässä. Opiskelin ekan vuoden intensiivisesti kieltä samalla kun tein hanttihommia huonolla palkalla.
IT-hommat eivät yleensä vaadi muuta kuin englannin missään päin maailmaa.
Olen IT-alalla Keski-Euroopassa, ja suurin osa työkavereista on paikallisia. Kielen osaaminen on ihan must jos haluaa oikeasti integroitua. Muuten kaikki pitävät sinua tyyppinä joka ei jaksa edes opetella kieltä. Eli joo, voit puhua vain Englantia, mutta tulet aina olemaan ulkopuolinen.
Olen eri ja en ole halunnut integroitua, joten englannilla mennään. Pidän tästä maasta, mutta en niinkään ihmisistä.
Sinustakaan ei pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa pitää osta kieli. Se on vaikea kieli oppia hyvin.
Ranskalaisten mielestä ulkomaalainen ei koskaan opi kieltä kunnolla. Jos sieltä sattuu töitä saamaan, kannattaa varautua ihan kunnon syrjintään.
Se on mam un osa täällä meilläkin.
Perhesuhteet osittain "sitoo" tänne. Puutteellinen kielitaito vaikeuttaa osassa noita maita työn saantia. Enkä ole varma olisiko oma koulutus kuinka kelvollinen muissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieli pitää osata että saa kunnon töitä. Olen korkeakoulutettu, ja muutin ulkomaille paremman elämän perässä. Opiskelin ekan vuoden intensiivisesti kieltä samalla kun tein hanttihommia huonolla palkalla.
Olen IT-alalla Keski-Euroopassa, ja suurin osa työkavereista on paikallisia. Kielen osaaminen on ihan must jos haluaa oikeasti integroitua. Muuten kaikki pitävät sinua tyyppinä joka ei jaksa edes opetella kieltä. Eli joo, voit puhua vain Englantia, mutta tulet aina olemaan ulkopuolinen.
Tietysti tulet aina olemaan ulkomaalaisena ulkopuolinen, vaikka vääntäisit itsesi millaiseen solmuun.
Kielen opettelu auttaa aina. Nyt minulla on paljon enemmän paikallisia ystäviä ja harrastuksia. Ehkä olen ulkopuolinen mutta paljon vähemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
En muuta siksi kun noissa maissa pääsee heti maistamaan moni külttyyrisyyden ihanuutta.
Makaat siis mieluummin arjalaisena Kela-pummina ja m a m u j e n elättinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osassa paikoista varmasti näin eikä sen paikallisen kielen osaamisesta toki ole haittaa mutta on myös paikkoja, joissa työkieli on englanti, työ kansainvälistä ja yli puolet porukasta on muita kuin paikallisia. Silloin paikallisen kielen oppiminen on lähinnä omaksi iloksi, muun elämän kannalta ja mahdollisesti jos aikoo jäädä maahan pysyvästi. Omasta kokemuksesta tiedän.
Hesarissa oli juuri eilen artikkeli aiheesta. Nuoret lähtevät Ruotsiin töihin, kun siellä on parempi ilmapiiri ja saa paremman työpaikan kun mitä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mulla on perhe täällä ja miehellä hyväpalkkainen työ. Olen työttömyyskortistossa saadakseni vähän taskurahoja, pärjättäisi kyllä ilman sitäkin pikkusummaa.
Olet siis kermaperse.
En ole kermaperse. Olen trolli jonka ansaan juuri lankesit.
Kermaperseinen trolli ei ole mikään uusi juttu täällä. Keksi parempi hahmo.
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli juuri eilen artikkeli aiheesta. Nuoret lähtevät Ruotsiin töihin, kun siellä on parempi ilmapiiri ja saa paremman työpaikan kun mitä Suomessa.
Totta kai. Vaikka perstrolleille aihe on vaikea, Ruotsissa nyt vain ovat asiat huomattavasti paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä elämää työpaikan ulkopuolellakin!
jotkut eivät osaa ajatella muuta kuin työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa pitää osta kieli. Se on vaikea kieli oppia hyvin.
Ranskalaisten mielestä ulkomaalainen ei koskaan opi kieltä kunnolla. Jos sieltä sattuu töitä saamaan, kannattaa varautua ihan kunnon syrjintään.
Se on mam un osa täällä meilläkin.
Ja hyvä niin.
Miksi työttömät eivät opettele munkkilatinaa tai maya- kieltä? Miksi työttömät eivät hae astronauteiksi? Miksi työttömät eivät vain mene töihin, kun töihin vain mennään? Miksi miksi miksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät eivät opettele munkkilatinaa tai maya- kieltä? Miksi työttömät eivät hae astronauteiksi? Miksi työttömät eivät vain mene töihin, kun töihin vain mennään? Miksi miksi miksi?
Kansalaisopistossa oli munkkilatinaa, mutta kun meinasin hakea opiskelemaan niin Kela kielsi ja alkoi uhkailla tukien katkomisella. En ole koskaan ymmärtänyt että mikä Kelalla on kansalaisopiston kursseja vastaan.
muutin Baltiaan yliopiston jälkeen. Olin matkustellut kaikissa osissa Eurooppaa mutta täällä oli se maa, johon aina halusin palata ja jota rakastin eniten. Opin kielen (motivaatio oli korkealla myös). Ofc, on sanottava että palkat eivät ole samat kuin Suomessa mutta olen kyllä pystynyt kokemuksella nostamaan palkkatasoani. Jos joutuisin työttömäksi, uuden työn löytää heti, kunhan valitsee, eikä tarvitse jotain ihme temppu hakemuksia väsätä jollaisia Suomessa pitää.
Mä vaan tykkään elää täällä, ruoka huippua, maisemat, rakennukset, kulttuuritapahtumat, tyylit.. mulle kelpaa täällä myös yksityinen sairaanhoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jotkut eivät osaa ajatella muuta kuin työtä.
Olen tekemisissä muiden ulkomaalaisten kanssa, joita täällä on tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Koska flaamin ja tanskan taito vähän ruosteessa.
Kyllä siellä joustetaan niin että paikalliset opettelevat suomea. Tapahtuuhan näin suomessakin.
Omakaan mökki ei ole paljonkaan arvoinen, jos se on ostohetkestä asti tulessa. Jos täällä murehditaan yhteiskunnan tulevaisuutta ja turvallisuutta, niin se pelko on ainakin Saksassa ja Ranskassa helposti potenssiin verrattuna Suomen tulevaisuuteen.