Mikseivät suomalaiset työttömät hae töitä Saksasta, Tanskasta, Ranskasta tai Belgiasta missä avointen työpaikkojen määrã olisi suurin?
Euroopan Unionin on tarkoitus olla vapaakauppa-alue jonka jäsenmaan asukkaat voivat ja saavat tehdä töitä missätahansa toisessa EU-maassa. Esimerkiksi tällä hetkellä eniten avoimia työpaikkoja ja kysyntää työntekijöille olisi muun muassa Saksasta, Tanskasta, Ranskasta ja Belgiasta: https://yle.fi/a/74-20089529
Kommentit (97)
Je ne parle pas francais.
Ai haetaanko ammattipätevyysvaatimuksia edellyttämiin töihin tekijöitä.
Koska suomi on ainoita maita, joissa ei tarvitse osata paikallista kieltä saadakseen töitä. Siksi. Sillä kielitaitovaatimuksella varataan ne työt niille, joilla on aivokapasiteettia oppia sen maan kieli, jossa asuu ja tekee töitä. Kun poistetaan kielitaitovaatimus, siihen työhön voidaan ottaa mikä tahansa kädellinen, joka tekee töitä lumeeksi, jotta pomot voi moraaliposeerata kyllikseen. Esim. päivähoidossa Helsingissä on pitkä perinne päivähoidosta toisella kotimaisella, tai siis oli. Nykyajassa sinne otetaan hoitajiksi ketä tahansa, ilman mitään kielitaitoa tai pätevyyttä. Tarkoittaa käytännössä sitä, että ruotsin kielen sijasta lapset oppivat siellä ns. hoono soomi mongerrusta, ei äidinkieltään. Siitä on varmasti suuri apu myöhemmin elämässä, kun aloitetaan ruotsinkielinen peruskoulu, ja ollaan pihalla kuin lipputanko siitä mitä se opettaja säkättää, inte förstoo..ja siinä vaiheessa kun nämä taaperot on opetettu puhumaan ja kirjoittamaan oikealla kielellä, pitisi jo päättää mennäänkö ammattikouluun, lukioon ja millä kielellä mitä hä? Ts. ylisuvaitsevainen yhteiskunta heittää ureat omaan murokupiinsa täysin suvereenisti, salliessaan tällaisen typeryyden.
Työmarkkinatukea ei makseta (ulkomaille kuukauttakaan) jos hakee ulkomailta työtä.
Joten valtio pitäköön työttömät hyvänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, että ihan töitä pitäisi ulkomailta hakea. Eihän nämä Kelan tukiaisluuserit mitään jaksa, ei ainakaan töitä kun rahaa saa Kelalta ilmankin.
Miksi pitäisi hakea töitä ulkomailta jos sinne ei halua? Ja miksi et itse hae? Vaikka sinulla olisikin työ täällä niin ei se ole mikään este. MENET vain ulkomaille töihin niin paikkasi vapautuu ja ehkä työnantaja suostuu palkkaamaan työttömän tilallesi.
Minä olen jo "ulkomailla", ollut monia vuosia. Suomessa en ole ollut koskaan töissä, paitsi opiskeluaikana kesätöissä. Siihen aikaan kun opiskelin ei ollut tukia joten ei tartte rääkyä että olisin Suomelle jotain koulutuksesta velkaa. Oppikoulunkin maksoivat vanhempani. Minä todellakin MENIN ulkomaille töihin ja heti sain työpaikan, joka koulutti minua vielä huimasti eteenpäin. Enkä tule vanhanakaan Suomeen, olen ottanut toisen maan kansalaisuuden joten älä edes pelkää että tulen rasittamaan hehkuttamaanne terveydenhuoltoa siellä.
Olen asunut Ranskassa, enkä sinne uudelleen muuttaisi, vaikka kieltä jonkun verran osaankin. Paikalliset on sen verran ekstroverttiä porukkaa, että kaltaiseni introvertti erottuu epäedukseen joukosta kuin kipeä peukalo.
Toisiin pohjoismaihin muuttaisin kyllä ihan mielelläni. Ollaan miehen kanssa ihan aidosti mietitty Norjaan muuttamista. Meillä on molemmilla vielä toistaiseksi töitä Suomessa, mutta jos lama tästä pahenee, niin kuin arvelen käyvän, niin muutto olisi varteenotettava vaihtoehto. Miehen firmassa kun on siellä päin avoimia paikkoja ja minun työlläni nyt ei kauheasti ole väliä, koska en ole varsinainen uraohjus. Avoimempi ilmapiiri, paremmat tulevaisuudennäkymät maassa ja kauniit maisemat ainakin houkuttelisi.
Nälkään kuolettava köyhyys halutaan ensin normalisoida Euroopassa. Sitten kaikki "menee töihin" tai vaihtoehtoisesti kasvamaan timoteitä. Ihanan persua.
Myös näissä maissa on työttömiä omasta takaa, ja avoimien työpaikkojen määrä selittynee sillä että ovat runsaampia väkimäärältään kuin suomi. Eikö me voitais luoda ihan tänne suomeenkin niitä työpaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukea ei makseta (ulkomaille kuukauttakaan) jos hakee ulkomailta työtä.
Vaikkei maksakaan jos on osoite toisessa maassa saa siellä sen maan korvauksen. Ei suomeen kannata jäädä töitä odottamaan kun ei niitä selvästikään ole suomalaisille työttömille tarjolla.
Ois rahaa niin oisin jo lähtenyt täältä Pikku-Ryzzälästä.
Tiesitkö, että Suomen kouluissa harvemmin opiskellaan saksaa tai ranskaa, joita suuressa osassa Euroopan maita käytetään? Se on yksi syy, miksi noihin maihin ei niin vaan lähdetä. Eikä nykyisin enää edes Ruotsiin ja Norjaan niin kuin viime vuosisadalla, jos ei palkka ole huomattavasti parempi kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, että ihan töitä pitäisi ulkomailta hakea. Eihän nämä Kelan tukiaisluuserit mitään jaksa, ei ainakaan töitä kun rahaa saa Kelalta ilmankin.
Ulkomaille muuttaminen EU:n sisälläkään ei ole ihan niin yksinkertaista ja halpaa kuin kokoomusnuori Veeti 14v kuvittelee, varsinkaan perheelliselle.
Olen asunut useammassa maassa EUssa ja sen ulkopuolella. Ei sen nyt niin hankalaa ole.
Kerropa, missä maissa olet asunut ja oliko joka maassa työpaikka odottamassa saapumistasi?
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä on muuttunut? Kun olin viimeksi työtön, olisi saanut asua ulkomailla vaikka jatkuvasti, kunhan piti työnhaun voimassa. Eihän kukaan koskaan edes kysy, oleskeletko Pihtiputaalla vai Sydneyssä.
Kielitaito noilla kielillä huono tai olematon, mies pitäisi jättää ja talo myydä. Tai voisi sen kai vuokrallekin pistää, mutta tuntuu ylimitoitetulta muuttaa koko elämässä kaikki, että ehkä saisi työpaikan. Sitä ehkää on täälläkin tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieli pitää osata että saa kunnon töitä. Olen korkeakoulutettu, ja muutin ulkomaille paremman elämän perässä. Opiskelin ekan vuoden intensiivisesti kieltä samalla kun tein hanttihommia huonolla palkalla.
IT-hommat eivät yleensä vaadi muuta kuin englannin missään päin maailmaa.
Olen IT-alalla Keski-Euroopassa, ja suurin osa työkavereista on paikallisia. Kielen osaaminen on ihan must jos haluaa oikeasti integroitua. Muuten kaikki pitävät sinua tyyppinä joka ei jaksa edes opetella kieltä. Eli joo, voit puhua vain Englantia, mutta tulet aina olemaan ulkopuolinen.
Eikä Keski-Euroopan maissa varmaan viranomaisasioitakaan hoideta englanniksi, ei Ranskassa ainakaan!
Voiko joku oikeasti olla noin yksinkertainen kuin ap?
Vierailija kirjoitti:
Koska flaamin ja tanskan taito vähän ruosteessa.
Baskin kielikin kaipaa kohennusta.
Olen asunut useammassa maassa EUssa ja sen ulkopuolella. Ei sen nyt niin hankalaa ole.