Puolison sukulaisen hautajaiset
Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt.
Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.
Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?
Kommentit (335)
Mä olen ainakin ollut mukana puolison sukulaisten hautajaisissa tukemassa häntä. Ja loukkaantuisin, jos hän ei osallistuisi minun läheisen hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Menisit puolisosi kanssa niihin hautajaisiin tukeaksesi häntä ja myötäelääksesi hänen surussaan. Itse menisin kyllä.
Siis ei puolisonikaan ole mitenkään läheinen tämän kuolleen isosetänsä kanssa eikä vaikuta surevan vainajaa. Lähinnä kuulosti tuskastuneelta, kun ilmoitti että viikonloppuna on hautajaiset. Sanoi perään, että "taas pitää katsoa niitä mulkkuja sukulaisia". Varmasti menee sinne hautajaisiin, koska kyseessä on hänen oman kuolleen isänsä setä, mutta lähinnä "edustamassa".
AP
En ole mennyt mihinkään miehen sukulaisen juhliin koskaan. Hänen sukulaisiaanhan ne ovat, eivät minun.
Miehen mummon hautajaisiin menin, serkun en. Minusta tässä vaikuttaa se, kuinka läheinen henkilö on ollut puolisolle, sureeko hän oikeasti vai meneekö hautajaisiin vain tapaamaan muita sukulaisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin mennään. Aina.
Ei tarvitse mennä jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisit puolisosi kanssa niihin hautajaisiin tukeaksesi häntä ja myötäelääksesi hänen surussaan. Itse menisin kyllä.
Siis ei puolisonikaan ole mitenkään läheinen tämän kuolleen isosetänsä kanssa eikä vaikuta surevan vainajaa. Lähinnä kuulosti tuskastuneelta, kun ilmoitti että viikonloppuna on hautajaiset. Sanoi perään, että "taas pitää katsoa niitä mulkkuja sukulaisia". Varmasti menee sinne hautajaisiin, koska kyseessä on hänen oman kuolleen isänsä setä, mutta lähinnä "edustamassa".
AP
Just, miehesi kuullostaa oikein kypsältä aikuiselta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainakin ollut mukana puolison sukulaisten hautajaisissa tukemassa häntä. Ja loukkaantuisin, jos hän ei osallistuisi minun läheisen hautajaisiin.
Aikuista karvapersseukkoa tukemassa...
AP ei ole ikinä edes nähnyt, miks pitäs!
Vai meinaaks että mies kaatuu arkulle vaikeroimaan ja itkemään!
Ei ole mitään velvollisuutta. En itsekään ollut äitini hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin mennään. Aina.
Miksi? Itsestäni tuntuisi todella kummalliselta, jos omiin hautajaisiini tulisi sellaisia ihmisiä, joita en ole ikinä nähnyt. En minä siitä pahastuisi, jos minut haudattaisiin ihan vain muutaman ihmisen läsnäollessa, tai vaikka pelkkä suntio tai muu henkilö yksinään kävisi sirottelemassa tuhkat johonkin. Tässä on varmasti joku sukupolvien välinen kuilu, mutta en todella ymmärrä tätä että miksi hautajaisiin on jotenkin "pakko" osallistua.
Nyt en taida ymmärtää, miksi sinun miehesikään menee hautajaisiin? Voitte molemmat jäädä pois, mutta osallistua myötäelämiseen adressin tai pienen kukan muodossa - kukan siinä tapauksessa, että joku teille läheinen osallistuu hautajaisiin ja voi kukan laskea.
Jos on kaukaisempi sukulainen niin sinne mennään yleensä tukemaan omaisia. Ei se vainaja tiedä oletko paikalla vai et. JOskus voi katsoa omaa napaansa pidemmälle asioita
Me ollaan sovittu, että pääsääntöisesti kumpikin hoitaa oman etäisemmän sukunsa. Meillä kummallakin on laaja suku, ja olisi aivan järjetöntä lähteä aina yhdessä jonkun isosedän tai kumminkaiman hautajaisiin, jos toinen ei edes tavannut tätä.
Tämä sopii meille, ja samalla periaatteella hoidellaan syntymäpäivät ja rippijuhlat jne vähäpätöisemmät kekkerit, jos kyseessä ei ole joku aivan lähisukulainen.
Ei ole velvollisuutta, mutta mielestäni tuossa ei pidä ajatella oletko sinä tavannut ko. ihmistä. Itse menen puolison kanssa hautajaisiin puolisoni takia, en itseni takia. Ihan sama mikä minun suhteeni vainajaan on ollut.
Normaali ihminen keskustelisi tästä asiasta puolisonsa kanssa eikä kyselisi tuntemattomilta vauvapalstalla. Puolisollesi sillä on merkitystä, oletko sinä paikalla vai et, ei meille.
Ap ja nykyinen puolisosa todella itsekkäitä ihmisiä.
Ei hautajaisista tarvitse varsinaisesti pitää tai hyötyä, osaan elämään mahtuvista asioista tehdään kunnioituksesta toisia kohtaan tai sitten esim. perinteen tai yhteisöllisyyden vuoksi.
Hämmentää aina tällaiset aloitukset, joissa kysytään asiaa, joka on tasan ja vain puolisoiden välinen. Ei se ulkopuolisille kuulu millään tasolla, menetkö sinä paikalle. Ja puolisoilla on yleensä tapana keskenään sopia miten toimitaan.
Eikö sinne mennä tukemaan puolisoa.
Jos mieskään ei ollut läheinen vainajalle eikä erityisesti sure, eikä ilmeisesti välittäisi osallistua, niin miksi ihmeessä hän on menossa???