Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheenäidin kesä oli niin rankka, että hän päätti viedä lapsen päiväkotiin lomallaan

Vierailija
03.06.2024 |

Onpa itsekäs ihminen. Viedä nyt lapsi päiväkotiin siksi aikaa, että itse saa juoda rauhassa aamukahvin!

Kommentit (614)

Vierailija
481/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti on niin huomionkipeä, että oli ihan pakko änkeä itsestä oikein uutiseen. Säälittävä nainen.

Yle jörjesti aiheesta kyselyn. Tämä äiti muiden muassa vastasi kyselyyn. Ei sen kummempaa.

Minäkin vastasin, ei haastateltu Yleen, koska vietän ihan tavallisen kesäloman kolmen lapsen kanssa. Ensin olen minä kotona lasten kanssa kesäkuun, sitten isä heinäkuun. Elokuussa mummo hoitaa viikon. Viikonloput ja illat ollan yhdessä perheen kanssa. Ei kai nyt Yleä tämmöinen perheen kesäloma kiinnosta.

Vierailija
482/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten nykyajan lapsikeskeisyys kääntyy itseään vastaan, siitä on tehty niin haastavaa, ettei äiti jaksa omaa 2-, ehkä nyt jo 3-vuotiastaan. Jos lapsen hyvä edellä mentäisiin, niin pikkusisarus viettäisi kivan kesän isosisaruksen ja äidin kanssa kotona, eikä suuressa ryhmässä ammattikasvattajien kanssa. Ja kyllä uhmaikä kuuluu kyllä ihan normaaliin kehitykseen, siitä selvitään sillä, että jaksetaan pitää rajoista kiinni.

Millähän perusteella lapsien ei ole hyvä olla varhaiskasvatuksessa? Nykyään ei ole leikkikavereita pihoilla kuten ennen oli vaan ne ovat siellä päiväkodissa. Ja ei lasten kanssa ennenkään leikitty, vaan laitettiin ovesta ulos pihalle kun ei jaksettu kuunnella mekastusta.

Ai millä perusteella? Lue vaikka alan työntekijöiden näkemykset varhaiskasvatuksen kriisi -ketjust

Nykyisen köyhyyden ja kurjuuden aikana monilla on juuri se huono koti, kun ei parempaan ole rahaa. Jos halutaan lopettaa lasten päivähoitoon vieminen, niin täytyy sitten myöskin höllentää vanhemmille asetettuja vaatimuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti on niin huomionkipeä, että oli ihan pakko änkeä itsestä oikein uutiseen. Säälittävä nainen.

Yle jörjesti aiheesta kyselyn. Tämä äiti muiden muassa vastasi kyselyyn. Ei sen kummempaa.

Minäkin vastasin, ei haastateltu Yleen, koska vietän ihan tavallisen kesäloman kolmen lapsen kanssa. Ensin olen minä kotona lasten kanssa kesäkuun, sitten isä heinäkuun. Elokuussa mummo hoitaa viikon. Viikonloput ja illat ollan yhdessä perheen kanssa. Ei kai nyt Yleä tämmöinen perheen kesäloma kiinnosta.

Tuo äiti siis hoitaa lapsensa huomattavasti paremmin kuin sinä.

Vierailija
484/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten nykyajan lapsikeskeisyys kääntyy itseään vastaan, siitä on tehty niin haastavaa, ettei äiti jaksa omaa 2-, ehkä nyt jo 3-vuotiastaan. Jos lapsen hyvä edellä mentäisiin, niin pikkusisarus viettäisi kivan kesän isosisaruksen ja äidin kanssa kotona, eikä suuressa ryhmässä ammattikasvattajien kanssa. Ja kyllä uhmaikä kuuluu kyllä ihan normaaliin kehitykseen, siitä selvitään sillä, että jaksetaan pitää rajoista kiinni.

Siellä päiväkotiryhmässä on myös KAVERIT. Se on se tärkein juttu. Ja toki se että kavereillakin on omat vanhemmat. Sen takia päivähoidon täytyy toteutua edes jollain mittarilla hyvin. 

Ne kaverit on myös lomilla aika kun voi. Moni perhe yrittää kesällä pitää lapsia mahdollisimman pitkään kotona. Viimeistään juhannuksena häipyy ne kaverit. Lisäksi henkilökunnalla pyörii lomat, ja lapsia stressaa vaihtuva henkilökunta.

Kotihoito on ihan oikeasti kesällä paras ratkaisu. Kolmevuotias ehtii olla siinä lapsiryhmässä ihan yllin kyllin muulloin. Jos et usko, kysy päiväkodin henkilökunnan näkemystä. He eivät itse veisi lomillaan omia lapsia päiväkotiin.

Vierailija
485/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukiverkosto toimii ja eletään hyvinvoinnissa. Mitä kertomista tuossa on? 

Vierailija
486/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän perusteella lapsien ei ole hyvä olla varhaiskasvatuksessa? Nykyään ei ole leikkikavereita pihoilla kuten ennen oli vaan ne ovat siellä päiväkodissa. Ja ei lasten kanssa ennenkään leikitty, vaan laitettiin ovesta ulos pihalle kun ei jaksettu kuunnella mekastusta.

Ai millä perusteella? Lue vaikka alan työntekijöiden näkemykset varhaiskasvatuksen kriisi -ketjusta.

Liian vähän henkilökuntaa, ei sijaisia lainkaan tai huonosti perehdytettyjä sijaisia, uupumusta, tauteja, kihomatoja, ahtaita tiloja, melua, itkua, kiusaamista, ei resursseja erityistarpeisille lapsille, ei syliä ei yksilöllistä huomiota. 

Pitää olla tosi huono koti ettei pystyisi antamaan enemmän. Mikä tahansa tylsä arki kotona voittaa mennen tullen päiväkodit. Kauniit puheet ja tavoitteet jää kauniiksi puheiksi varhaiskasvatuksessa. Siksipä alan ihmiset ei todellakaan suosittele viemään lasta hoitoon, jos on itse lomalla.

Mihin ihmeen rangaistuslaitokseen sinä kuskaat lapsiasi? Vastuullinen vanhempi valitsee myös laadukkaan päiväkodin.

Vierailija
487/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tälleen kolmen lapsen äitinä allekirjoitan tuon, että eipä ne loma-ajat aina mitään juhlaa ole olleet itse vielä olin vanhempien lasten kanssa kotona niin, että olivat just uhmaikäisinä koko kesän kotona ja voi jessus sitä menoa. Kolmannen laitoin kesän alussa hoitoon, kun oli 1,5v ja lähdin itse töihin. Tämä tosin pakon sanelemana, kun rahaa ei ollut. Nykyään lapset 15v, 12v ja 8v ja on se hippasen helpottanut.

Missä lasten isä?

Sikäli, että se sinulle millään tavalla kuuluu, niin päätti lähteä menemään kun nuorin oli 1,5v. 

Vierailija
488/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopettajan koti (plus työssäkäyvä mies) ei nykyaikana ole se köyhin koti, älkää viitsikö.

Vierailija
489/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän ennen ne äidit, joilla oli kymmenkunta lasta ehtivät juoda aamukahvin?

Lapset olivat keskenään. Ei äidit heidän kanssaan olleet. Koskaan.

t. 60-luvun lapsi

Tämä. Lapset olivat keskenään eivätkä koko ajan vaatimassa aikuisen huomiota. 

Vierailija
490/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä perheen hyvinvoinnin kannalta on vanhempien jaksaminen ja hyvinvointi. Mielestäni ihan ok viedä vapaapäivänäkin lapsi hoitoon, jos vanhemmalla on esim. uupumusoireilua. Kylläpä taas täydellisiä ihmisiä jaksaa kiukuttaa muunlaiset elämät.

Samaa mieltä. Minulla ei edes ole lapsia, mutta olen niin uupunut työelämästä, etten jaksa oikein edes itselleni huolehtia aina syötävää siivoamisesta puhumattakaan. Nykyaika on ihan erilaista kuin se, mistä vuosikymmenien takaisen pikkulapsiarjen supersankariäidit täällä rehentelevät. Kun on aloittanut työelämässä viime vuosituhannen puolella, olojen huonontumisen on todennut jo moneen kertaan ja kyllä se on monelle uupumisen aiheuttaja eikä pikkulapsiarki itsessään. Perheitä ja ihmisiä yleensäkin pitäisi jatkuvan syyllistämisen sijaan tukea.

Ja ihan nyt tälläkin hetkellä ihmisillä on erilaisia töitä, toisilla kuormittavampaa ja toisilla ei niinkään. Ihan samalla alallakin eri työpaikoissa voi olla erilaista, jopa samassa työpaikassa eri osastoilla (tää on oman työpaikan tilanne, minulla on helppo ja ihan mukava duuni ja toiset näennäisesti samaa työtä tekevät on ihan uupumuksen partaalla, kun heidän vastuullaan oleva yksikkö on niin paljon hankalampi). 

Vierailija
491/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä päiväkotiryhmässä on myös KAVERIT. Se on se tärkein juttu. Ja toki se että kavereillakin on omat vanhemmat. Sen takia päivähoidon täytyy toteutua edes jollain mittarilla hyvin. 

Ne kaverit on myös lomilla aika kun voi. Moni perhe yrittää kesällä pitää lapsia mahdollisimman pitkään kotona. Viimeistään juhannuksena häipyy ne kaverit. Lisäksi henkil

Ei niitä kavereita montaa tarvita ja on ihan kivakin tutustua uusiin ystäviin. Jokainen jolla on silmät päässä Näkee kyllä että päiväkodeissa on kesäisinkin lapsia. Samoin kaikki henkilökuntaa myöten ovat paremmalla tuulella kuin kaamoksen ja pakkasten ja loskakelien keskellä. Kotikuvioista Ei kaikilla löydy yhden ainutta ystävää. Tai vaikka pihalla pari ystävää olisikin niin aikuiset eivät voi lasta sinne päästää jos heidän itsensä pitää kotona siivota tai kokata tai pyykätä, tai lastensuojelu hyökkää kuvaan. 

Vierailija
492/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siis perheen yhteistä lomaa? Kannattaisikohan mielummin viedä ne lapset kuukaudeksi päiväkotiin ja lomailla perheenä.

Vierailija
493/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Itse halusin antaa lapsille aina mahdollisimman pitkän loman hoidosta. Eihän se kolmen pienen kanssa löhöilyä ollut ja välillä meni hermot, mutta ihanaahan se oli, kun oli aikaa olla kunnolla niiden lasten kanssa. Arki kun tahtoi olla tukka putkella juoksemista.

Vierailija
494/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän ennen ne äidit, joilla oli kymmenkunta lasta ehtivät juoda aamukahvin?

t. 60-luvun lapsi

Ei sitä saanut, vaikka miten olisi vaatinut. Nykyään taas yhteiskunnalta tulee varsinkin äideille 24/7 läsnäolon pakko. Tääälläkin riehutaan joka päivä siitä, kun äiti on laiminlyönyt lapsensa kun on katsonut kännykästä bussiaikataulua, eikä olekaan laulanut rattaissa nukkuvalle lapselle.

Vierailija
495/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi mistään hinnasta vienyt lapsia hoitoon silloin kun nämä olivat ihanan pieniä. Se lapsi on 3-vuotias vain yhden kerran ja yhtenä kesänä. Seuraava kesä 4-vuotiaan kanssa on jo taas ihan erilainen. Koululaisena sitten joinakin kesinä kävivät yhdellä alle viikon leirillä halutessaan.

Mutta minä tahdoin olla lasteni kanssa, se oli parasta aikaa elämässäni, vaikka välillä olikin raskasta. Mutta aina ajattelin, että nämä ajat on pian ohi, eivätkä tule koskaan takaisin.

Mutta uskon, että menneinä aikoina, jos silloinkin olisi ollut subjektiivinen päivähoito-oikeus niin into piukeana samallavtavoin entisajan mammatkin olisivat kuskanneet pilttejään hoitoon.

On yksilöstä kiinni, millainen äiti jaksaa ja viitsii olla ja mielenkiinto omaa äitiyttä kohtaan vaihtelee suuresti. 

Kuvassa taisi olla mukana mies jolla ainakin kohtuulliset tulot?&

Oletit väärin. Olin kolmivuorotyöläinen ja mieheni välillä pitkiä aikoja työttömänä. 

Vierailija
496/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Itse halusin antaa lapsille aina mahdollisimman pitkän loman hoidosta. Eihän se kolmen pienen kanssa löhöilyä ollut ja välillä meni hermot, mutta ihanaahan se oli, kun oli aikaa olla kunnolla niiden lasten kanssa. Arki kun tahtoi olla tukka putkella juoksemista.

Ehkä olit kuitenkin hiukan onnekkaampi kuin muut ja oli varakkuutta ja verkostoja. Nämä kritiikit tulee yleensä ihmisiltä, jotka eivät ole siinä kaikkein heikoimmassa asemassa. 

Vierailija
497/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. 60-luvun lapsi

Ei sitä saanut, vaikka miten olisi vaatinut. Nykyään taas yhteiskunnalta tulee varsinkin äideille 24/7 läsnäolon pakko. Tääälläkin riehutaan joka päivä siitä, kun äiti on laiminlyönyt lapsensa kun on katsonut kännykästä bussiaikataulua, eikä olekaan laulanut rattaissa nukkuvalle lapselle.

Jep, uskalla enää julkisilla paikoilla puhelimesta kelloakaan katsoa, kun joki besserwisser on heti kirjoittamassa johonkin palstalle siitä, miten paska äiti olen. Mun äiti oli 7:30-19:30 arkisin töissä ja viikonloppuisin teki kotitöitä, ei sanaakaan, että olisi leikkinyt tai oikeastaan huomioinut muuten, kun häätämällä ulos leikkimään tms. 

Vierailija
498/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kaverit on myös lomilla aika kun voi. Moni perhe yrittää kesällä pitää lapsia mahdollisimman pitkään kotona. Viimeistä

Huomaa, ettet ole itse ollut päiväkodissa kesällä. Lapsille se on tavallista kuormittavampaa, kun lapset ja aikuiset vaihtuvat ympärillä ja ryhmiä yhdistellään. Mitä pienempi lapsi, sitä kuormittavampaa se on.

Kannattaa oikeasti kuunnella niitä, joilla kokemusta aiheesta on. Voin vakuuttaa, että päiväkodissa työskentelevät ei suosittele lapsille hoitoa lomien aikaan. Vaikka miten jankkaisit.

Vierailija
499/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi mistään hinnasta vienyt lapsia hoitoon silloin kun nämä olivat ihanan pieniä. Se lapsi on 3-vuotias vain yhden kerran ja yhtenä kesänä. Seuraava kesä 4-vuotiaan kanssa on jo taas ihan erilainen. Koululaisena sitten joinakin kesinä kävivät yhdellä alle viikon leirillä halutessaan.

Mutta minä tahdoin olla lasteni kanssa, se oli parasta aikaa elämässäni, vaikka välillä olikin raskasta. Mutta aina ajattelin, että nämä ajat on pian ohi, eivätkä tule koskaan takaisin.

Mutta uskon, että menneinä aikoina, jos silloinkin olisi ollut subjektiivinen päivähoito-oikeus niin into piukeana samallavtavoin entisajan mammatkin olisivat kuskanneet pilttejään hoitoon.

On yksilöstä kiinni, millainen äiti jaksaa ja viitsii olla ja mielenkiinto omaa äitiyttä kohtaan vaihtelee suuresti. 

Kuvassa taisi

No kuitenkin oli mies, jonka ehkä saatoit pistää pihalle lasten kanssa, tai jonka ainakin saatoit jättää kotiin lasten kanssa samalla kun kävit itse kaupassa. Ehkä teillä oli myös auto arkea helpottamassa? 

Vierailija
500/614 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko lapsi lomailee viisi viikkoa ja on nyt hoidossa lyhyttä päivää. Ei hän missään hoidossa lomien ajan ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi