Yle: Julkisesta hammashoidosta uhkaa tulla luksuspalvelu - hammaslääkärit joutuvat jo miettimään, mihin asiakkaalla on varaa
"Kohtuullisen hyvätuloiset saattavat valita jatkossa yksityislääkärin, sillä hintaero ei ole enää merkittävä. Osalla rahat eivät riitä edes julkiseen hammashoitoon. (...) Suun terveys on yhteydessä moniin sairauksiin, muun muassa sydänsairauksiin. Hammasinfektiot lisäävät myös syöpäriskiä. (...) Tutkimus osoittaa, että alemmissa tuloluokissa suun terveys on muita heikompi. Pelottaa, mikä on nyt seuraus, kun kustannukset kasvavat."
Tämä siis, koska maksuja nostettu. Ihmisistä tulee entistä sairaampia ja työkyvyttömämpiä. Eli tulee pitemmän päälle kalliimmaksi koko yhteiskunnalle.
Kommentit (105)
No siis, kyllähän se hintaero julkisen ja yksityisen välillä on oikeasti ihan merkittävän suuri. Kumpaakin olen käyttänyt ja yksityinen oli todellakin sikakallis.
Tuntuu olevan alueellista vaihtelua ja aikamoisia satuja joukossa. Nopeimmillaan olen päässyt hammaslääkäriin vartissa julkiselle puolelle mutta tietenkin se oli akuuttiaika. Muutoin joutuu kyllä jonottamaan ehkä 2-3 kuukautta mutta sen kestää kyllä jos ei ole akuuttia tarvetta. Julkisen hinnat ovat olleet välillä 30-60€/käynti eli aika edullista. Yksityisestä en tiedä muuta kuin mitä olen netistä katsellut niin tuplaten kalliimpia.
Peskää hampaat kaksi kertaa päivässä langaten hammasvälit , ei maksa kuin vaivan .
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla aidosti vaikeuksia, sosiaalitoimisto maksaa. Ne joilla ei, jättää vaikka sidukat ja kaljat yhdeltä kuulta ostamatta. Harvemmin kuitenkaan useaan kertaan vuodessa joutuu hampaita poistamaan. Eiköhän kyse ole loppujen lopuksi pihiydestä, erityisesti ikäihmisten kohdalla.
Ei maksa meille takuueläkeläisille, jotka emme juuri montaa kymppiä enemmän kuukaudessa saa kuin toimeentulotuen saajat. Alkoholia tai tupakkaa en käytä, edes kahvia en juo, en matkustele edes lähialueilla tai käy ravintoloissa tai kahviloissa, kaikki rahat menee silti ruokaan, vuokraan, lääkkeisiin, hygieniatuotteisiin ja terveydenhuollon maksuihin. Terveydenhuollon asiakasmaksut vie kohtuuttoman suuren osan pienestä eläkkeestä. Toimeentulotukea saa, jos yhdelle kuukaudelle tulee isommat menot, mutta kun nämä asiakasmaksut tulee yleensä maksettaviksi eri kuukausina. Nyt kun sähkökin laskutetaan joka kuukausi, niin siihenkään ei saa enää toimeentulotukea kuten silloin kun maksettavaksi tuli isompi kertasumma.
Ei ole. Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä nyt 6 vuotta, enkä ole sen jälkeen saanut senttiäkään toimeentulotukea. Eläkkeeni on pienin mahdollinen. Ja mulla on pahasti lohjenneita hampaita jo useampi mutta hammaslääkäriin en pääse. Niitä on joskus korjattu mutta aina ne lohkeaa vaan entistä pahemmin.
Hammaslääkärit nauraa päin naamaa kun sanon että haluan tekohampaat. Mulla hampaat suoraan sanottuna murenee suuhun, niin huonossa kunnossa ne on. Oikein tunnen että jotain pahaa on hammasjuurissa tapahtumassa.
Sitähän ne päättäjät haluaa ja siihen ne pyrkii, että huonompi ja heikompi osa kansasta kuolee. Niin että sydäninfarktia, syöpää tms odotellessa. Niin ja olen 57 vuotias.