Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Julkisesta hammashoidosta uhkaa tulla luksuspalvelu - hammaslääkärit joutuvat jo miettimään, mihin asiakkaalla on varaa

Vierailija
02.06.2024 |

"Kohtuullisen hyvätuloiset saattavat valita jatkossa yksityislääkärin, sillä hintaero ei ole enää merkittävä. Osalla rahat eivät riitä edes julkiseen hammashoitoon. (...) Suun terveys on yhteydessä moniin sairauksiin, muun muassa sydänsairauksiin. Hammasinfektiot lisäävät myös syöpäriskiä. (...) Tutkimus osoittaa, että alemmissa tuloluokissa suun terveys on muita heikompi. Pelottaa, mikä on nyt seuraus, kun kustannukset kasvavat."

https://yle.fi/a/74-20090033

Tämä siis, koska maksuja nostettu. Ihmisistä tulee entistä sairaampia ja työkyvyttömämpiä. Eli tulee pitemmän päälle kalliimmaksi koko yhteiskunnalle.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi mitään, rahat on loppu kun elätettäviä on liikaa suhteessa elättäjiin.

Ikävä kyllä se on just näin! Ja liian moni ei sitä tunnu millään tajuavan! 

Vierailija
82/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä niin yksinkertaista porukkaa taas kommentoimassa että huhhuh. Peskää hei hampaat kaks kertaa päivässä ni hampaat säilyy ikuisesti...

No, onhan täällä todettu ja jotkut hyvät hammaslääkärit itsekin ovat todenneet, että hoitoon pääsyn viivästyessä ongelmista tulee pahempia, ja karies voi olla vaikka hoitaisi hampaitaan ohjeiden mukaan. Eikä pelkästään karies aiheuta hammashoidon tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä niin yksinkertaista porukkaa taas kommentoimassa että huhhuh. Peskää hei hampaat kaks kertaa päivässä ni hampaat säilyy ikuisesti...

Niin taidat olla. Itse pesen hampaat kaksi kertaa päivässä, kerran päivässä käytän hammaslankainta, väliharjaa sekä kaavinta, syön aterian jälkeen purkkaa, sokerisia herkkuja menee max kerran kuukaudessa ja alkoholia tätäkin harvemmin, vain kerran päivässä juon muuta kuin vettä, yöllä käytössä minulle tehdyt purentakiskot. Silti joudun käymään hammaslääkärillä pari kertaa vuodessa. Hampaani lohkeilevat helposti ja ne palat menevät ientaskuihin, hammaskiveä kertyy helposti, suun kuivuus vaivaa jne...

Vierailija
84/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiden palkat alas! Lääkäreitä ja hammaslääkäreitä pitäisi kouluttaa paaaljon enemmän niin pääsevät hekin kilpailemaan työpaikoista samoin kuin me muutkin kuolevaiset. Lääkäriliitto on pitänyt politiiikkoja lobbaamalla huolen siitä, että aloituspaikkoja on vähän, jotta palkat pysyvät todella korkeina. Eivät he ansaitse kovia palkkoja sen enempää kuin muutkaan, ihan normaalia työtä se on.

Harmi vaan, että Suomi on korruptoitunut maa ja tästäkin sen näkee.

Vierailija
85/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei säily, sorry.

Vierailija
86/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan muistutuksena että siitä ei kauhean kauaa ole kun julkinen hammashoito tuli myös aikuisille. Ja jo silloin hammaslääkärit varoittivat että resurssit eivät tule riittämään, ja että erityisesti lasten hammashoito tulee kärsimään.

Eli jälleen kerran julkisia palveluita tuotiin lisää tarjolle, ja nyt kun rahat eivät noiden maksamiseen riitä niin ollaan ongelmissa. Sosialismia pähkinänkuoressa.

Vierailija
87/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, miehellä meni silta/implanttiremonttiin 30 000e, ensin 25ke, sitten 2v jälkeen korjattiin 1800e ja nyt 2v myöhemmin taas 3800e. 

Ei mitään takuuta työstä eikä materiaalista.... 8v maksetaan vielä joten toivon etten itse tarvitse hoitoa muutamaan vuoteen.

Kunnalliseen pääsee tarkistuttamaan 4v välein mutta eivät tee mitään. Nyt pelkään että 1 paikka on irtoamassa!  Hammaskiven poisto 2v välein vaikka minulla suositus 6kk välein. 

Ei siellä kunnallisella puolella implantteja laiteta jos sellaista kuvittelit. Helsingissä ei julkiselle puolelle edes pääse vaan annetaan maksusitoumus yksityisellle eli maksat valtaosan kuluista itse. Kannattaa hoitaa hampaansa kunnolla niin sitten ne pysyvät kunnossa koko elämän.

Hampaan paikkaus ei ole kovin kallista mutta hoitoa ei kannata viivytellä jos on reikä. Omalla kohdalla ajattelin lohkeaman j

Enpä niin väittänytkään, siksi miehellä on nyt pikkuauton verran euroja suussaan! 

Hampaita hoidetaan oikein hyvin ja monin eri tavoin 2x päivässä, siitä ei ole kyse😡 Itsellä lapsena syöty tetrasykliini esim teki sen että kiille lähti raapimalla irti - tokihan se heikentää hampaiden kuntoa!!

Soitin omasta lohkeamasta *toisessa hampaassa) tammikuussa ja pyysin kiireaikaa - sain sen heinäkuun loppuun. Onneksi ei kipuile! Että tälleinrn huippu hoido. taso Suomessa!

Vierailija
88/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, miehellä meni silta/implanttiremonttiin 30 000e, ensin 25ke, sitten 2v jälkeen korjattiin 1800e ja nyt 2v myöhemmin taas 3800e. 

Ei mitään takuuta työstä eikä materiaalista.... 8v maksetaan vielä joten toivon etten itse tarvitse hoitoa muutamaan vuoteen.

Kunnalliseen pääsee tarkistuttamaan 4v välein mutta eivät tee mitään. Nyt pelkään että 1 paikka on irtoamassa!  Hammaskiven poisto 2v välein vaikka minulla suositus 6kk välein. 

Siis kultaa ja timantteja suuhun ?  miten tollasia summia saa menemään ?  

Sanoppa muuta. Miehen hampaat pilasi tunari hammis jo 80-90 luvuilla ja nyt siitä maksetaan. Implantti ei maksa kuin paritonnia kpl mutta + työ+ vanhan hampaan poisto+ puudutus ++++++++ ja 1 im

No nyt ei ollut aikaa eikä mahdollisuutta sellaiseen

Vierailija
89/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä kunnallisella puolella implantteja laiteta jos sellaista kuvittelit. Helsingissä ei julkiselle puolelle edes pääse vaan annetaan maksusitoumus yksityisellle eli maksat valtaosan kuluista itse. Kannattaa hoitaa hampaansa kunnolla niin sitten ne pysyvät kunnossa koko elämän.

Hampaan paikkaus ei ole kovin kallista mutta hoitoa ei kannata viivytellä jos on reikä. Omalla kohdalla ajattelin lohkeaman j

Itse sain Helsingin ajanvarauksesta KOHO-palveluseteli eli kokonaishoidon palvelusetelin. En ollut käynyt vuosiin hammaslääkärissä ja tämä oli ainakin tosi kätevä palveluseteli. Sain siis valita joko tuon palveluseteli tai sitten olisin voinut jäädä odottamaan normaalia Helsingin julkisen hammashoidon tarkastusaikaa. Valitsin palvelusetelin, kun sanottiin, että normaalin tarkastusajan saa ehkä jo johonkin puolen vuoden päähän.

Palveluseteli tuli tekstiviestillä seuraavana päivänä ja ajan olisi saanut heti jo seuraavalle päivälle varattua hammastarkastukseen. Valittavana oli muutama yksityinen klinikka ja minulle tuli tarkastuksen jälkeen vielä 5 eri käyntikertaa, muutama kerta hammaskiven puhdistuksessa ja sitten pari hoitokertaa. Kaikki meni julkisen hinnoilla eli nuo 6 krt yhteensä 400 euroa, katsoin parin yksityisen hinnastoista, että heidän hinnoilla olisi ollut noin 1000-1100 euroa.

Vierailija
90/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa irtokarkit ksylitolipastilleihin! 

Vierailija
91/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti hyvin monella ihan oma syy. Vastuuta ei oteta mistään. Hampaita ei pestä, liikuntaa ei harrasteta, syödään epäterveellisesti jne. Mikä hel...... suomalaisia vaivaa?

Tämän foorumin käyttäjien mielestä ihan kaikki on omaa syytä. Suomalaiset opetetaan pesemään hampaat ihan koulussa, jos vanhemmat ei saa sitä tehtyä ja tarkastukset on lapsena aina... Täytyy aika idiootti olla jos luulee ettei ihmiset pese hampaitaan.

Kuule on tehty ihan tutkimuksia että suomalaiset on tosi laiskoja hampaiden pesussa.

Heh joo o. Kerrotko vielä että miten hampaiden narskutus, ylipurenta tai refluksitauti hoituu hampaita pesemällä niin että hampaat eivät vahingoitu? Ja kun kerran tutkimuk

"Ne pitää hoitaa". Sössönsöö. Kerro nyt miten hoidetaan vaikka narskuttelu kun se tapahtuu nukkuessa niin että ihminen ei itse tiedosta sitä tekevänsä. Ei auta purentakisko kaikkia ja sekin maksaa, samoin botuliini.

Nämä "se pitää hoitaa"-ihmiset eivät ikinä ole itse kärsineet mistään vaikeasti hoidettavasta vaivasta ja rahaakin riittää, ja sitten ne yksinkertaisina luulevat, että kaikki muutkin ovat samassa tilanteessa. Sama juttu kun täällä oli kerran keskustelua ihosairauksista niin nämä hölmöt haukkuivat niistä kärsivät ja komensivat "laittamaan ihon kuntoon" kun on niin kamalaa katsella huonoihoisia ihmisiä. Ikinä kuulleetkaan vaikka rosaceasta, josta ei edes tiedetä mistä se tarkalleen ottaen johtuu eikä siihen ole mitään parannusta, vain oireita voidaan vähentää, mutta niidenkin hoitojen teho vaihtelee suuresti eri ihmisillä ja maksavat paljon myös. Mutta laittakaa iho kuntoon vaan, joo!

Vierailija
92/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti hyvin monella ihan oma syy. Vastuuta ei oteta mistään. Hampaita ei pestä, liikuntaa ei harrasteta, syödään epäterveellisesti jne. Mikä hel...... suomalaisia vaivaa?

Tämän foorumin käyttäjien mielestä ihan kaikki on omaa syytä. Suomalaiset opetetaan pesemään hampaat ihan koulussa, jos vanhemmat ei saa sitä tehtyä ja tarkastukset on lapsena aina... Täytyy aika idiootti olla jos luulee ettei ihmiset pese hampaitaan.

Potilastyötä teen ja voin sanoa että löytyy suomalaisia joilla on hampaat niin huonossa kunnosa että heikoimmilta menee taju kun katsoo suuhun. Toisaalta on ihan iäkkäitä joilla on hyvässä kunnossa kaikki hampaat. Nuorilla on pääsääntöisesti hampaat kunnossa.

Hampaiden kunto tuntuu menevät sosio-ekonomisen aseman mukaan eli köyhillä ja syrjäytyneillä tai narkomaaneilla on huonokuntoiset hampaat kun taas kouluttautuneilla tai rikkailla hampaat ovat kunnossa. 

Se on varmaan niin että jos ihminen osaa ottaa vastuuta omasta elämästään niin hampaat hoituvat siinä sivussa. 

Vierailija
93/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkakaa hyvät ihmiset hoitamaan hampaitanne niin ette tarvitse hammaslääkäriä. Eikä maksa mitään. 

Vierailija
94/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää käykö niillä karkkilaareilla, eihän siellä ole kuin sokeria ja lisäaineita.

Vierailija
95/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäkää karkkirahat niin on varaa mennä hammaslääkäriin.

Kaikki kallistuu, jos rahat  ei riitä, pienentäkää lasten viikkorahoja, osallistuvat talkoisiin. Pitäkää karkkipäiväkirjaa !

Vierailija
96/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko mies syönyt namia kun noin kallis remontti suuhun tehty? Onko leukaluut rakennettu uudestaan?

Vierailija
97/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkakaa hyvät ihmiset hoitamaan hampaitanne niin ette tarvitse hammaslääkäriä. Eikä maksa mitään. 

No kerro nyt minullekin miten hoidan hampaita niin että bruksaaminen loppuu?

Vierailija
98/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreiden palkat alas! Lääkäreitä ja hammaslääkäreitä pitäisi kouluttaa paaaljon enemmän niin pääsevät hekin kilpailemaan työpaikoista samoin kuin me muutkin kuolevaiset. Lääkäriliitto on pitänyt politiiikkoja lobbaamalla huolen siitä, että aloituspaikkoja on vähän, jotta palkat pysyvät todella korkeina. Eivät he ansaitse kovia palkkoja sen enempää kuin muutkaan, ihan normaalia työtä se on.

Harmi vaan, että Suomi on korruptoitunut maa ja tästäkin sen näkee.

Lääkäreiksi koulutetaan nyt noin 1000 per vuosi jos mukaan otetaan ulkomailla kouluttautuvat. Ikäluokasta 1,5 prosenttia valmistuu lääkäriksi eli aika paljon.

Lääkäripula on tosiasia mutta syistä voidaan olla montaa mieltä. Moni lääkäri tekee lyhennettyä viikkoa kun nuoret eivät halua uupua työtaakan alle ja toisaalta palkka riittää elämiseen muutenkin.  

Palkanlaskuun julkisella sektorilla en usko koska on olemassa työehtosopimukset ja lakko-oikeus on edelleen olemassa vaikka poliittisia lakkoja rajoitettiin. Suomessa palkkoja ei koskaan ole laskettu tietääkseni vaikka jotain muuta leikkauksia on tehty. Vuokralääkäreiden palkka toki voi laskea jos kilpailu kovenee. 

Kokeneena lääkärinä olen itse valmis auttamaan terveydenhuollon säästöissä pitämällä sapattivapaata tai irtisanoutumalla jos näin halutaan. Voin vaikka vaihtaa alaa tai muuttaa ulkomailla töihin.

Vierailija
99/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, oma vika oli syntyä vanhemmille, jotka eivät itsekkään pesseet hampaita ja elää niin, että hampaat pestiin kerran vuodessa omatoimisesti :)

Jälkiä on nyt korjattu jo 20 vuotta ja varmaan 15 000 euron edestä.... Eikä loppua näy, kun vanhat muovipaikat murenevat ajan saatossa ja ne pitää uusia (normaalia, hammaslääkärin kertoma). Taitaa olla kuudennet etuhampaat menossa, niistä on yli puolet pelkkää paikka-ainetta ja niiden saumaukset pitää uusia 2-3 vuoden välein.

Että joo-o, ihan vaan olen laiskanpulskana tuhonnut hampaani.

Vierailija
100/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat pestään aamulla ja illalla. Suuvettä päälle. Ruokailujen jälkeen xylitol-purukumi 👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi