Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Julkisesta hammashoidosta uhkaa tulla luksuspalvelu - hammaslääkärit joutuvat jo miettimään, mihin asiakkaalla on varaa

Vierailija
02.06.2024 |

"Kohtuullisen hyvätuloiset saattavat valita jatkossa yksityislääkärin, sillä hintaero ei ole enää merkittävä. Osalla rahat eivät riitä edes julkiseen hammashoitoon. (...) Suun terveys on yhteydessä moniin sairauksiin, muun muassa sydänsairauksiin. Hammasinfektiot lisäävät myös syöpäriskiä. (...) Tutkimus osoittaa, että alemmissa tuloluokissa suun terveys on muita heikompi. Pelottaa, mikä on nyt seuraus, kun kustannukset kasvavat."

https://yle.fi/a/74-20090033

Tämä siis, koska maksuja nostettu. Ihmisistä tulee entistä sairaampia ja työkyvyttömämpiä. Eli tulee pitemmän päälle kalliimmaksi koko yhteiskunnalle.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin juuri, että en ole 5 vuoteen käynyt hammaslääkärissä, mutta nyt ei olisi varaa maksaa sitä 60 e, jonka se viimeksi maksoi. Kuinkahan paljon hinnat ovat nyt sitten nousseet?

Vierailija
62/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tehdä juurihoitoja julkisella, itse en saanut. Kaksi hammasta jo poistettu. Vitkuttelivat paikanvaihdon kanssa(amalgamipaikka). Hammaspäivystystä olen käyttänyt, mutta sanomista on tullut. Pitäisi osata paikata apteekista haettavalla aineella. Väliaikaisia paikkoja ei vaihdeta. Huonoksi on hoito mennyt, ja se vähänkin tuntuu eläkeläisen rahoissa.

Juuri poistettiin hammas julkisella kahden ei tuloksellisen juurihoidon jälkeen, hintaa yhteensä kolmelle hoitokerralle noin 140eur,onko kallista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä niin yksinkertaista porukkaa taas kommentoimassa että huhhuh. Peskää hei hampaat kaks kertaa päivässä ni hampaat säilyy ikuisesti...

Vierailija
64/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti hyvin monella ihan oma syy. Vastuuta ei oteta mistään. Hampaita ei pestä, liikuntaa ei harrasteta, syödään epäterveellisesti jne. Mikä hel...... suomalaisia vaivaa?

Vierailija
65/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jumal...... suomalaisilla voi olla niin huonot hampaat? Olen syntynyt vuonna 71 ja meillä kävi hammashoitaja fluoraamassa koulussa hampaita ja oli säännölliset tarkastukset. Mulla ei ole ollut reikiä yli kahteenkymmeneen vuoteen. Hoidan itse todella huolellisesti hampaat joka päivä. Pesu 2 kertaa päivässä, hammaslanka joka ilta jne.

Mulla oli virheettömät hampaat lähes kolmekymppiseksi asti. Sitten kävin läpi vaikean masennuksen, jonka aikana en saanut hampaita kunnolla hoidettua. Siitä alkoi alamäki. Nyt on lähes jokainen ylähammas ja muutama alahammas paikattu, yksi (näkyvä) ylähammas poistettu, kun se juurihoidon jälkeen halkesi. Ikenet vetäytyneet paljastaen rumat, ruskeat hammaskaulat. Tämä hampaiden huono kunto masentaa jo itsessään, en ole vuosiin kehdannut hymyillä enkä nauraa, hyvä kun puhuakaan.

Vierailija
66/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jumal...... suomalaisilla voi olla niin huonot hampaat? Olen syntynyt vuonna 71 ja meillä kävi hammashoitaja fluoraamassa koulussa hampaita ja oli säännölliset tarkastukset. Mulla ei ole ollut reikiä yli kahteenkymmeneen vuoteen. Hoidan itse todella huolellisesti hampaat joka päivä. Pesu 2 kertaa päivässä, hammaslanka joka ilta jne.

Juu alapeukuttaakaa vaan. Täysin totta joka sana. 

Vierailija
67/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä yksityisen hammaslääkärin maksut ovat "vain vähän" kalliimpia? Siis sehän on vähintään tuplasti ellei triplasti kalliimpaa. 

Vierailija
68/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti hyvin monella ihan oma syy. Vastuuta ei oteta mistään. Hampaita ei pestä, liikuntaa ei harrasteta, syödään epäterveellisesti jne. Mikä hel...... suomalaisia vaivaa?

Tämän foorumin käyttäjien mielestä ihan kaikki on omaa syytä. Suomalaiset opetetaan pesemään hampaat ihan koulussa, jos vanhemmat ei saa sitä tehtyä ja tarkastukset on lapsena aina... Täytyy aika idiootti olla jos luulee ettei ihmiset pese hampaitaan.

Vierailija
69/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, täällä yksi yksinkertainen jolla omat hampaat, käyn julkisella, jos hammas lähtisi näkyvältä paikalta niin sitten yksityiselle, hampaattomana en kulje. 

Vierailija
70/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli virheettömät hampaat lähes kolmekymppiseksi asti. Sitten kävin läpi vaikean masennuksen, jonka aikana en saanut hampaita kunnolla hoidettua. Siitä alkoi alamäki. Nyt on lähes jokainen ylähammas ja muutama alahammas paikattu, yksi (näkyvä) ylähammas poistettu, kun se juurihoidon jälkeen halkesi. Ikenet vetäytyneet paljastaen rumat, ruskeat hammaskaulat. Tämä hampaiden huono kunto masentaa jo itsessään, en ole vuosiin kehdannut hymyillä enkä nauraa, hyvä kun puhuakaan.

Mutta juuri tuo kun et hoitanut hampaita on syy. Täällä kuvitellaan että yhteiskunnan pitäisi hoitaa hampaatkin jos itse ei ole tehnyt asian eteen mitään. 

Vierailija
71/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen puolen hammashoidossa hammas irtosi muistaakseni reilulla satasella. Eihän niitä tarvi kaikkia kerralla irroitella. Se korjaaminen se vasta kallista onkin, halvempaa kun kiskoo leekot irti.

Vierailija
72/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten keskustelu julkisen hammashuollon romahduksesta käännettiin nyt niin, että on oma vika jos hammas kaipaa paikkausta tai hoitoa koska "minun kokemus". Pyhä yksinkertaisuus voisi olla tämän palstan uusi nimi.

Vierailija
73/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä niin yksinkertaista porukkaa taas kommentoimassa että huhhuh. Peskää hei hampaat kaks kertaa päivässä ni hampaat säilyy ikuisesti...

hei hei, omat hampaat, hyvin oon hoitanut ja käynyt hampilääkärillä terveisin yksinkertainen :)))

Vierailija
74/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän foorumin käyttäjien mielestä ihan kaikki on omaa syytä. Suomalaiset opetetaan pesemään hampaat ihan koulussa, jos vanhemmat ei saa sitä tehtyä ja tarkastukset on lapsena aina... Täytyy aika idiootti olla jos luulee ettei ihmiset pese hampaitaan.

Kuule on tehty ihan tutkimuksia että suomalaiset on tosi laiskoja hampaiden pesussa.

Vierailija
75/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetushammashoitola oulussa, dentopolis  3.kerros.

https://www.suomi.fi/palvelut/puhelinasiointi/opetusklinikka-pohjois-po…

Vierailija
76/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule on tehty ihan tutkimuksia että suomalaiset on tosi laiskoja hampaiden pesussa.

Heh joo o. Kerrotko vielä että miten hampaiden narskutus, ylipurenta tai refluksitauti hoituu hampaita pesemällä niin että hampaat eivät vahingoitu? Ja kun kerran tutkimuksesta puhutaan, niin ihan oikeaa sellaista on tehty geenien vaikutuksesta hampaiden kuntoon ja ne tosiaan vaikuttaa. Eli syytetään nyt sitten vielä vanhempiakin.

Vierailija
77/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa ei suhtauduta virheisiin yhtä lepsusti kuin Suomessa, jossa niitä usein katsotaan läpi sormien. Tervemenoa, paranee se ammattitaitokin siellä, kun ei anneta tehdä virheitä ja joudut olemaan tarkempi.

Vierailija
78/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden pelkkä hyvä hoito ei riitä, jos ei saa syömis- ja juomistapojaan kuriin. Hampaat ovat entiset, jos on koko ajan hörppimässä muuta kuin vettä tai napostelemassa milloin mitäkin. 

Vierailija
79/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh joo o. Kerrotko vielä että miten hampaiden narskutus, ylipurenta tai refluksitauti hoituu hampaita pesemällä niin että hampaat eivät vahingoitu? Ja kun kerran tutkimuksesta puhutaan, niin ihan oikeaa sellaista on tehty

Nuo taudit täytyy myös hoitaa. Tiedän ihmisiä joita on närästänyt vuosikaudet mutta eivät ole hakeneet mitään apua.

Vierailija
80/105 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hei hei, omat hampaat, hyvin oon hoitanut ja käynyt hampilääkärillä terveisin yksinkertainen :)))

Juurikin näin, harjaus ja lankaus aamuin illoin. Harvoin on yksi pieni reikä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan