Yle: Julkisesta hammashoidosta uhkaa tulla luksuspalvelu - hammaslääkärit joutuvat jo miettimään, mihin asiakkaalla on varaa
"Kohtuullisen hyvätuloiset saattavat valita jatkossa yksityislääkärin, sillä hintaero ei ole enää merkittävä. Osalla rahat eivät riitä edes julkiseen hammashoitoon. (...) Suun terveys on yhteydessä moniin sairauksiin, muun muassa sydänsairauksiin. Hammasinfektiot lisäävät myös syöpäriskiä. (...) Tutkimus osoittaa, että alemmissa tuloluokissa suun terveys on muita heikompi. Pelottaa, mikä on nyt seuraus, kun kustannukset kasvavat."
Tämä siis, koska maksuja nostettu. Ihmisistä tulee entistä sairaampia ja työkyvyttömämpiä. Eli tulee pitemmän päälle kalliimmaksi koko yhteiskunnalle.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, miehellä meni silta/implanttiremonttiin 30 000e, ensin 25ke, sitten 2v jälkeen korjattiin 1800e ja nyt 2v myöhemmin taas 3800e.
Ei mitään takuuta työstä eikä materiaalista.... 8v maksetaan vielä joten toivon etten itse tarvitse hoitoa muutamaan vuoteen.
Kunnalliseen pääsee tarkistuttamaan 4v välein mutta eivät tee mitään. Nyt pelkään että 1 paikka on irtoamassa! Hammaskiven poisto 2v välein vaikka minulla suositus 6kk välein.
Siis kultaa ja timantteja suuhun ? miten tollasia summia saa menemään ?
Sanoppa muuta. Miehen hampaat pilasi tunari hammis jo 80-90 luvuilla ja nyt siitä maksetaan. Implantti ei maksa kuin paritonnia kpl mutta + työ+ vanhan hampaan poisto+ puudutus ++++++++ ja 1 implantin hinta onkin jo 3500e. Sillat monta tonnia ja
Tämä on se syy miksi hammaslääkäritkin odottavat mahdollisimman pitkään ennen kun aloittavat edes juurihoitoa. Siitä alkaa nopeasti ketjureaktio kun paie hammasta puuttuu ja yks juurhoidetaan, liikaa painetta hampaalla ja ne rapisee kaikki yksitellen sieltä. Luonnolliset hampaat niin pitkään kun mahdollista.
aamuin illoin pesu, harvoin karkkia ja happohyökkäykseen juustoa, fylitol purkkaa, omat hampaat on, viimeksi ei yhtään reikää. Julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mitään, rahat on loppu kun elätettäviä on liikaa suhteessa elättäjiin.
Syy on ahneiden ihmisten, kuten lääkäreiden, jotka aina vaan korottavat palkkojaan kiristämällä, kun heitä on niin vähän kysyntään nähden, että jopa saavat tehdä tukuttain virheitä ennen kuin ammattitaito suostutaan työpaikalla kyseenalaistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä juurihoitoja tehdään, eikä niitä pidä poistaa yleensä.
Luuta ei tartte kaivella muualta, vaan käytetäänesim. https://novabonedental.com/products/dental-putty
Jos halvinta hoitoa etsii niin sitte kandien operoitaviksi, kestää kauan,muttei maksa paljoa. (ja on ehkä paras hoito,koska jokainen vaihe tarkistetaan)
Miten noiden kandien potilaaksi pääsee? Onko heillä joku oma hammasvastaanotto ja mitä kautta sinne varataan ajat?
Onneksi työpaikka maksaa hammasedun 700€ asti yksityisellä kuten varmaan lähes kaikilla jotka töissä käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, miehellä meni silta/implanttiremonttiin 30 000e, ensin 25ke, sitten 2v jälkeen korjattiin 1800e ja nyt 2v myöhemmin taas 3800e.
Ei mitään takuuta työstä eikä materiaalista.... 8v maksetaan vielä joten toivon etten itse tarvitse hoitoa muutamaan vuoteen.
Kunnalliseen pääsee tarkistuttamaan 4v välein mutta eivät tee mitään. Nyt pelkään että 1 paikka on irtoamassa! Hammaskiven poisto 2v välein vaikka minulla suositus 6kk välein.
Sanoppa muuta. Miehen hampaat pilasi tunari hammis jo 80-90 luvuilla ja nyt siitä maksetaan. Implantti ei maksa kuin paritonnia kpl mutta + työ+ vanhan hampaan poisto+ puudutus ++++++++ ja 1 im
Moni lääkäri on pirullinen ja tavoittelee suorastaan vahinkoa eli maksimoi riskin vahingon syntymisellä valinnoillaan.
Yksityiseltä saa ajan helposti. Maksan vuosittaisen tarkastuksen ja syyhygienistin käynnin, joskus paikkauksen. Vuodessa menee 400 - 600 e. En jaksa edes kysyä kunnalliselta puolelta Espoossa. Saisin vain eioota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on ahneiden ihmisten, kuten lääkäreiden, jotka aina vaan korottavat palkkojaan kiristämällä, kun heitä on niin vähän kysyntään nähden, että jopa saavat tehdä tukuttain virheitä ennen kuin ammattitaito suostutaan työpaikalla kyseenalaistamaan.
Syy on siinä että lääkäreitä koulutetaan liian vähän.
Ei tehdä juurihoitoja julkisella, itse en saanut. Kaksi hammasta jo poistettu. Vitkuttelivat paikanvaihdon kanssa(amalgamipaikka). Hammaspäivystystä olen käyttänyt, mutta sanomista on tullut. Pitäisi osata paikata apteekista haettavalla aineella. Väliaikaisia paikkoja ei vaihdeta. Huonoksi on hoito mennyt, ja se vähänkin tuntuu eläkeläisen rahoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi vaikuttaa yllättävän paljon hampaiden kuntoon ja koko suun terveyteen. Kannattaa lopettaa se tupruttelu, lopetukseen saa avuksi vieroituslääkkeen.
Kuten myös napostelut,välipalat, erilaisten juomien lipittäminen.
Nykyään kaikkialla ihmiset vähän väliä laittaa jotain suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä kunnallisella puolella implantteja laiteta jos sellaista kuvittelit. Helsingissä ei julkiselle puolelle edes pääse vaan annetaan maksusitoumus yksityisellle eli maksat valtaosan kuluista itse. Kannattaa hoitaa hampaansa kunnolla niin sitten ne pysyvät kunnossa koko elämän.
Hampaan paikkaus ei ole kovin kallista mutta hoitoa ei kannata viivytellä jos on reikä. Omalla kohdalla ajattelin lohkeaman jälkeen että ei ole kiire. Muutaman viikon päästä soitin ja kysyin aikaa mutta sanottiin että pitää varata kiireaika ja hyvä niin. Sain seuraavaksi aamuksi ajan ja onnekseni hammas saatiin pelastettua mutta juurihoitoa tarvittiin.
Viimeksi kun tarkastettiin, niin todettiin et reikiä nolla. Tarkistukset turhia kun ei kerrota hampaiden kunnosta mitään. Suu auki kun suurimman osan ajasta, ja sit aika loppuu. Kukaan ei kuuntele, ei ole aikaa sekä ei suomalaisia lääkäreitä. Tuon tarkistuksen jälkeen oon lyhyessä ajassa käynyt jo kolme kertaa lyhyessä ajassa hammaspäivystyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoppa muuta. Miehen hampaat pilasi tunari hammis jo 80-90 luvuilla ja nyt siitä maksetaan. Implantti ei maksa kuin paritonnia kpl mutta + työ+ vanhan hampaan poisto+ puudutus ++++++++ ja 1 implantin hinta onkin jo 3500e. Sillat monta tonnia ja
Ehkä jossain muualla parempi käydä hoitaan hampaat,ja pistään tekarit implanttikiinnityksellä , esim all-on 4.
Alta kymppitonnilla saa tuollaisen ,monessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Herrasjjestas! PESKÄÄ niitä hampaita, aamuin illoin kunnon harjaus!
KAKSIKYMMENTÄ ALAPEUKKUA!
ettekö siis pese hampaitanne, yäkk!
Miten jumal...... suomalaisilla voi olla niin huonot hampaat? Olen syntynyt vuonna 71 ja meillä kävi hammashoitaja fluoraamassa koulussa hampaita ja oli säännölliset tarkastukset. Mulla ei ole ollut reikiä yli kahteenkymmeneen vuoteen. Hoidan itse todella huolellisesti hampaat joka päivä. Pesu 2 kertaa päivässä, hammaslanka joka ilta jne.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Täällä on vuoden jono hammaslääkäriin. Jos soitat särky päivystykseen niin yritetään kysellä pärjäisitkö kuitenkin kotona. Hammaspolilta sanoivat että voin hyvin hoidattaa hampaani julkisella. Kysyin että onko se sen arvoista että odotan vuoden ja saan useamman verenmyrkytyksen. Ei vastausta. Nyt hoidatan yksityisellä.
Kannattaa. Menin kipeän hampaan kanssa särkypäivystykseen. Siinä ei ollut reikää. Ehdotettiin siellä siihen juurihoitoa, ja tehtiin kanssa. Käyntikertoja kertyi viisi (5) ja lasku oli useamman satasen + kuollut entinen terve hammas. Kävin sen jälkeen tarkastuksessa yksityisellä. Viereinen hammas (paikattu pari vuotta aiemmin), oli aavistuksen liian korkea (se paikka), ja purenta koko voimallaan kohdistui siihen yhteen, joka hermottuu sen tapetun kanssa. Kevyt hionta ja hammas (paikka) hieman matalammaksi, niin asia korjaantui kokonaan. Maksoi n.100e. Homma hoitui yhdellä käynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinä voin sanoa vain omasta puolestani että saan sen mitä on sovittu ammattiliiton ja työnantajan välillä. En voi korottaa palkkaani sanomalla esimiehelle että maksa lisää. En ole ottanut edes osaa lisätöihin joista nyt ollaan luopumassa. Onko palkan saaminen työstä sitten ahneutta jos kuitenkin veroprosentti on 45 eli suuri osa viedään ilman mitään vastiketta.
Jos potilas tai työkaverit eivät ole tyytyväisiä työhöni niin olen valmis lopettamaan lääkärin työt ihan milloin vain. Muutenkin olen miettinyt uran vaihdosta eli joko uutta alaa tai sitten voisin muuttaa vaikka Ruotsiin. Karolinskassa näyttää olevan oman alan paikkoja auki ja asunto pitäisi järjestyä joksikin aikaan työnantajan puolesta. Ruotsin kieltä pitänee alkaa harjoittelemaan.
Kävin suuhygienistillä, istuin tuolissa max 10min, vähäistä hammaskiveä poisti. Lasku oli yli 50 euroa. Julkisella. Ja en vähättele aikaa, vaan kokonaisuudessaan olin alle vartissa ulkona.
Miksi maksaa veroja kun niillä rahoilla ei mitään vastinetta saa? Virossa maksavat vähemmän ja saavat paljon enemmän vastetta, mm julkinen liikenne ilmainen ja saat valita itse minkä tahansa yksityisen klinikan, jossa hinta virolaiselle on todella alhainen.
Tupakointi vaikuttaa yllättävän paljon hampaiden kuntoon ja koko suun terveyteen. Kannattaa lopettaa se tupruttelu, lopetukseen saa avuksi vieroituslääkkeen.