Mitä tarkoittaa populisti? Media hokee oikeistopopulisteista mutta mitäköhän se mahtaa tarkoittaa?
Kommentit (201)
Sebu, Mauri, Soini. Kaikkien populistien isä ja äiti on itse Mestari. Ei vuosikymmenten aikana mitään näkökulmaa/mielipidettä/ratkaisuehdotusta mihinkään - pelkkää kritisointia, nälvimistä ja ivaa. Tasan 1 mielipide: ei m#limeja tai ruskeita ihmisiä Eurooppaan.
Sanna Marin oli täysi POPULISTI, miksi tästä ei puhuta. Onko niin, että kun on ollut vasemmalla, ei voi olla populisti. Nythän Marin ei ole vasemmistoa nähnytkään. Elää kuin joku miljardööri, köyhät kyykkyyn, ihailkaa minua köyhät ja tyhmät. Fanittakaa. Puhun, mutta en tarkoita sitä mitä puhun. Tarkoitan vain siinä tapauksessa kun ITSE HYÖDYN.
Vierailija kirjoitti:
Populisteja on sekä vasemmalla että oikealla yhtä paljon. Suomen valtamediat on pääosin vasemmistopainotteisia koska toimittajat on korkeakoulutettuja ja korkeakouluissa ihmisiä "aivopestään" vasemmistoarvoihin.
Suomessa ei ole yhtäkään vasemmistolaista valtamediaa. Valtamedia on oikeistoliberaali kautta linjan.
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin oli täysi POPULISTI, miksi tästä ei puhuta. Onko niin, että kun on ollut vasemmalla, ei voi olla populisti. Nythän Marin ei ole vasemmistoa nähnytkään. Elää kuin joku miljardööri, köyhät kyykkyyn, ihailkaa minua köyhät ja tyhmät. Fanittakaa. Puhun, mutta en tarkoita sitä mitä puhun. Tarkoitan vain siinä tapauksessa kun ITSE HYÖDYN.
Tässä oiva esimerkki oikeiston kaksinaismoralismista. Jos puolustaa heikommassa asemassa olevia tai kannattaa vasemmistolaista politiikkaa, ei oikeiston mielestä saisi itse olla hyvätuloinen tai varakas. Olen ihmetellyt, että mikä tässä oikeiston mielestä on väärin, mutta en ole saanut vastausta.
No, niinhän se on, että oikeisto haluaa keskittää varallisuuden itselleen.
Senatus populusque Romanus - senaatti ja Rooman kansa
Populisti hokee suosittuja väittämiä, joiden tietää itsekin olevan toteuttamiskelvottomia tai jopa itsetuhoisia.
Jollet ole populisti, olet elitisti.
Vierailija kirjoitti:
Jollet ole populisti, olet elitisti.
Höpsismissä on vain kaksi vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan sitä mitä kannattajat haluavat kuulla, vaikka se ei oikeasti olisi mahdollista. Tai on loaganeita, jotka kuulostaa hyvältä, mutta oikeasti ei tarkoita mitään. Ja väitetään, että ai vastaan me ymmärretään tämä asia. Vaikka oikeasti kaikki ymmärtää ongelman ja yrittää etsiä ratkaisuja. Populisteilla ratkaisu on yksikenrtainen. Linnut pois Suomesta. Käytännössä se ei ole mahdollista ja vaikuttaa ekosysteemiin. Muut yrittää keksiä oikeita ratkaisuja.
Èli helppoja ratkaisuja vaikeisiin ongelmiin? Sitten pitää kysyä, miksi oikeistoon niin sujuvasti liitetään tällainen tahallinen herjatermi uutisia myöten. Eikös sellainen ole poliittista vaikuttamista ja maa ja media ole silloin johonkin päin vinossa?
On tietenkin ja siksi juuri vihreät ja naiset luottaa legacy mediaan. Muut huomaa sen mädännäisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oiva esimerkki oikeiston kaksinaismoralismista. Jos puolustaa heikommassa asemassa olevia tai kannattaa vasemmistolaista politiikkaa, ei oikeiston mielestä saisi itse olla hyvätuloinen tai varakas. Olen ihmetellyt, että mikä tässä oikeiston mielestä on väärin, mutta en ole saanut vastausta.
No, niinhän se on, että oikeisto haluaa keskittää varallisuuden itselleen.
Turha kääntää Marinin matkusteluintoakaan miksikään muuksi kuin kaksinaismoralismiksi. Tai koko ilmastoliikettä joita 70 000 kerralla lentää ilmastokokouksiin.
populisti on yhteiskunnan selkärangatonpaskahousu, joka pyrkii kansansuosioon, keinolla millä hyvänsä. eli käytännössä joka ikinen poliitikko on populisti. ei puoluetaustalla ole silloin merkitystä. haukkumasanaksi sen lanseerasi "valtamediat" ja vasemmisto. median valta perustuu myös siihen, että ihmiset uskoo kaiken, mitä media sanoo. ja viimevuosina media on valehdellut enemmän kuin kukaan. valheeksi tulkitsen myös osatotuudet ja kertomatta jättämiset. siksipä meillä ei ole seurattu uutisia enää vuosiin.
Persulahkolaiset ovat Suomen populisteja, halveksittavia.
"Eli tämän mukaan on populisti jos vastustaa eliittiä. "
Ei suoraan vaan populismilla on ihan tietty tapa käsitellä kansan ja eliitin suhdetta. Siinä "kansa" (johon kuuluu aina tarpeen mukaan tietyt ihmiset) on järkevä ja tietää aina miten asiat "oikeasti ovat" ja sen vastapainona on kamala "eliitti" joka ajaa vain omaa etuaan ja huijaa kansaa.
Jos nyt eri puolia verrataan niin vasemmiston tarjoukset kansalle tuppaa olemaan "rikkaiden" verot ylös, lisää tukiaisia kaikille, ei leikkauksia, velkaa voi ottaa valtion nimiin loputtomiin (eikä sitä tarvitse ikinä maksaa takaisin), jne.
Eli aivan tyylipuhtaita katteettomia lupauksia joista osa on täysin mahdoton toteuttaa ja osa muuten vaan järjettömiä, eli suomeksi sanottuna populismia. Ja silti mediamme levittää vasemmiston populismiväitteet sellaisenaan ja kritisoi vain oikeistoa populismista.
" Joka ei kannata vihervasemmistoa, on automaattisesti populisti. Mielestäni aivan tuulesta temmattu, aiheeton nimitys. Minusta parempi ja oikeaan osuvampi olisi "realisti". "
Tuo käyttämäsi sana "realisti" on juuri tyypillinen populismille. Populismissahan on aina se oikeamilinen ja realistinen kansa joka tietää miten asiat oikeasti ovat ja mitä pitäisi tehdä.
Todellisuudessahan meillä ei ole mitään yhtä kansaa joka olisi samaa mieltä vaan kansassa on mielipiteitä ja näkemyksiä laidasta laitaan. Populisti kuitenkin haluaa nähdä yhden kansan joka on nimenomaan samaa mieltä kuin populisti.
Populistin tunnistaa esim. siitä, että hän ehdottelee seuraavia:
- neljän päivän työviikko
- kansalaispalkka
- rikkaat maksakoot vielä enemmän veroja
- kaikille kaikkea - hoidetaan ottamalla lisää velkaa
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt eri puolia verrataan niin vasemmiston tarjoukset kansalle tuppaa olemaan "rikkaiden" verot ylös, lisää tukiaisia kaikille, ei leikkauksia, velkaa voi ottaa valtion nimiin loputtomiin (eikä sitä tarvitse ikinä maksaa takaisin), jne.
Eli aivan tyylipuhtaita katteettomia lupauksia joista osa on täysin mahdoton toteuttaa ja osa muuten vaan järjettömiä, eli suomeksi sanottuna populismia. Ja silti mediamme levittää vasemmiston populismiväitteet sellaisenaan ja kritisoi vain oikeistoa populismista.
Populismia ei ole tehdä ehdotuksia jotka mielyttävät omaa äänestäjäkuntaa. Sitähän tekevät kaikki puolueet. Populismia on väittää edustavansa ainoana juuri jotain aitoa oikeaa "kansaa".
Vierailija kirjoitti:
Populisti tarkoittaa suomeksi valehtelijaa. On korkea kynnys esim. väittää jotakuta puoluetta valehtelijoiksi, koska jotain moraalinjämiä vielä on länsimaissa olemassa ja valehtelua vielä moni pitää huonona asiana.
Populistit valehtelevat äänestäjille esim siitä mikä on todellisuus, mitä on mahdollista poliittisesti tehdä, ja siitä mitä vastustajien kannattamisesta voi seurata. Voidaan esim. ottaa vaikka maahanmuuttto keppihevoseksi, jolla pelotellaan maalaisia, jotka eivät tunne ulkomaalaisia. Sitten heille uskotellaan, että kyseessä on hirveä ongelma, jota muut puolueet eivät ota vakavasti. Vedotaan alimpiin tunteisiin ja pelkoihin. Valehdellaan esim., että meille ei käy köyhiltä leikkaaminen, mutta ensimmäiseksi leikataan köyhiltä kun valtaan päästään.
Euroopassa populistit valehtelevat pystyvänsä karkottamaan kaikki ulkomaalaiset, no eivät pysty. Silti pöljä kansa äänestää.
"Populistit valehtelevat äänestäjille esim siitä mikä on todellisuus, mitä on mahdollista poliittisesti tehdä, ja siitä mitä vastustajien kannattamisesta voi seurata. "
Niinpä. Sen jälkeen kun persut tuli kartalle paljastui kaikkien muiden puolueiden populistisuus ja kun Trump valittiin presidentiksi varmistui myös median poliitisuus+populistisuus.
Suomessa on surkea poliittinen kenttä. Käytännössä pitäisi valita populistien ja marginaali radikaalien väliltä. #Rajat kiinni, Vihreä siirtymä, vappusatanen,
Sen mukaan mitä minä olen lukemastani uutisoinnista ymmärtänyt, populisti-sanaa käytetään nimenomaan perussuomalaisista, haukkumasanana. Joka ei kannata vihervasemmistoa, on automaattisesti populisti. Mielestäni aivan tuulesta temmattu, aiheeton nimitys. Minusta parempi ja oikeaan osuvampi olisi "realisti". - Ja jos oikein arvaan, mitä tarkoitetaan "perusteettomilla peloilla", niin minun mielestäni ne eivät ole perusteettomia, tilastojen ja kokemuksen valossa.