Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuosta 16-vuotias ja e-pilleriresepti ketjusta tuli mieleen.

Vierailija
28.01.2007 |

Onko teistä siis oikein ja hyväksyttävää että alaikäinen lapsi saa käydä salaa vanhemmilta hakemassa tuollaista? Onko muka hyvä että alaikäinen saa harrastaa seksiä? Kuinkahan monella neidillä on taustalla poikakaveri joka painostaa hakemaan pillerit jotta voi ilman pelkoa isäksi tulosta olla yhdynnässä? Toivon voivani luoda tyttöihini sellaisen suhteen, että he voivat avoimesti puhua kaikista asioista. Ja todella toivon ettei heillä ole alaikäisenä tarvetta ehkäisylle.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanomatta vanhemmille mitään. Lopulta seurauksena klamydia ja kärsin sen vuoksi lapsettomuudesta. Että sellastakin voi sit tapahtua.

Vierailija
2/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja he kieltäisivat. Luuletko että teini sitten ajattelisi " okei, en harrasta seksiä ennenkuin äiti antaa luvan" ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei koskaan tullut tietämään mitä ehkäisyä olen käyttänyt millonkin.

Oman äitini kanssa ehdottamasti mahdotonta keskustella tuollaisista.

Sen sijaan toivon voivani luoda omaan tyttäreeni sellaisen suhteen, että hänen kanssaan voin kaikista asioista keskustella.

Olisin minäkin mieluiten ollut avoin, mutta äitini olisi lähinnä huutanut kuin heleija ja kenties jopa antanut selkäsaunan moisista aikeista :(

Vierailija
4/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos esim. perheessä on tiukka uskonnollinen linja tms. eikä tytölle sallittaisi ehkäisypillereitä (ehkäisyksi, kuukautisten helpottamiseksi tai vaikka iho-ongelmiin), hän voi silti omatoimisesti hakea niitä turvallisesti lääkäriltä.

Jokainen vanhempi ei ole lapselleen paras, vaan valitettavan usein lasten on yritettävä selvitä omillaan.

Myös lapsilla on oikeus omaan vartaloonsa ja heillä on oikeus tehdä omia valintoja, myös sellaisia joista vanhemmat eivät pidä.

Teinille on takuulla kova paikka mennä yksin lääkäriin puhumaan omista asioistaan, ja varmasti hän toivoo että äiti olisi mukana auttamassa eikä kotona raamatun kanssa odottamassa ja tuomitsemassa.

Jos sinun lapsesi ei uskalla puhua sinulle, kannattaisi ehkä miettiä olisiko syy sittenkin ihan sinussa itsessäsi...

Vierailija
5/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastaan liian aikaisilta seksikokemuksilta? Ja hyvä äiti on se joka " kannustaa" lastaan näihin auttamalla hankkimaan ehkäisyä? Eli mitä sallivampi äiti olet seksin suhteen niin sen parempi olet??

Vierailija
6/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

lastaan liian aikaisilta seksikokemuksilta? Ja hyvä äiti on se joka " kannustaa" lastaan näihin auttamalla hankkimaan ehkäisyä? Eli mitä sallivampi äiti olet seksin suhteen niin sen parempi olet??

Näest vain mustaa ja valkoista, onnittelut kyvyttömyydestä ajatella mitään siltä väliltä.

Hohhoijakkaa...

Vastaappa vaikka vitosen kysymykseen, jos viitsit.

Vierailija
7/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse olin sallivasta perheestä ja seksiin ja muuhun suhtauduttiin ihan järkevästi. Tietty varoiteltiin liian aikaisesta, mutta ei vanhemmilla mitään seksiä eikä poikaystävää vastaan ollut. Menetin neitsyyteni vasta 19-vuotiaana ja olen ollut todella tyytyväinen seksielämääni ja kokenut hallitsevani sitä.

Kaverini oli hyvin uskonnollisesta perheestä, seksistä tai baarissa käynnistä ei voinut puhua. Tyttö oli kyllä hyvin kiltti, mutta toi rajoittaminen näytti hajoittavan pään, joten hän muutti pois kotoa 16-vuotiaana. Tuntui pahalta katsoa vierestä sitä sekoilua, kun sitten mentiin välillä liikaa toiseenkin äärilaitaan ja silloinkin kun oli ihan kiltisti (ilta baarissa ihan vesilinjalla), tuli siitäkin hirveä morkkis. Tyttö oli oikeasti aika hukassa itsensä kanssa. Tapasimme 25-vuotiaana, ja yhä silloin etsiskeli mitä oikein haluaa. Olisin valmis lyömään vetoa, että hänellä on paljon ikävämpiä kokemuksia seksistä ja miehistä (ja määrällisesti enemmän) kuin itselläni, kun ei osaa suhtautua terveesti omaan itseensä ja miehiin.

Vierailija
8/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät he varmaan olisi mitenkään kieltäneet, mutta en kuitenkaan kertonut!

nykyään tuolloinen seurustelukumppani on mieheni ja lasteni isä,

15v yhdessä...

toivon silti että oma tyttäreni voisi puhua näistä minulle,

mutta jos ei niin siitä vaan hankkimaan reseptiä ettei tule raskaaksi!

Vierailija
9/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti äidiltä salaa. Tiesin kyllä hänen mielipiteensä seksiin. Ja tiesin omani, olin jo silloin varma että silloinen poikaystäväni (joka ei todellakaan painstanut seksiin, hankin pillerit 3kk ennen kuin me edes ekan kerran mentiin sänkyyn...) on se oikea ja ainoa mulle. Halusin myös ehdottomasti välttää raskauden. Sukupuolitaudeista ei ollut pelkoa, kun olimme molemmat neitsyitä.

No, tuon saman äijän kanssa edelleen ollaan, nyt 10v. myöhemmin. Toimimme nuorina vastuullisesti, mutta en kuitenkaan kokenut että äiti oli se, jonka kanssa halusin ehkäisystä jutella. Ei meillä ollut niin avoin suhde kuitenkaan, vaikka hyvä äiti hän mulle oli aina.

Vierailija
10/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suojeleminen on sitä, kun puhun avoimesti tyttäreni kanssa kaikesta, myös seksistä ja siihen liittyvistä riskeistä (fyysisistä ja psyykkisistä). Opetan häntä arvostamaan itseään, ja omalla toiminnallani osoitan, että ainoastaan hän itse määrää omasta kehostaan, ei kukaan muu. Ei poikaystävä enkä myöskään minä.

Näin teen, koska uskon että tämä antaa hänelle ensinnäkin tietoa ja valmiuksia aloittaa seksielämä sitten kun hän on siihen todellakin valmis ja toisekseen koska tahdon kasvattaa hänelle terveen itsetunnon ja käsityksen siitä että hän voi itse valita koska sanoo Ei ja koska sanoo Kyllä.

T. 7

Vierailija
11/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...äitini on myös tyypiä, joka ei osaa tällaisista asioista keskustella. Huutaa vain kuin sisävesihinaaja. Ei tullut mieleenikään jutella hänelle. Menin lukion alettua mukavalle koululääkärille ja pyysin pillerit. Hänen kanssaan juttelin pitkään mm. poikaystävästäni. Se oli hyvä keskustelu ja tuntui älyttömän mukavalta, kun lääkäri puhui mulle kuin aikuiselle. Äitini ei ollut sellaiseen herännyt.

Koin olevani valmis ja halusin seksiä juuri tämän nimenomaisen nuoren miehen kanssa.

Minusta pillerit on 16-vuotiaalla ihan ok, jos on seurusteltu jo jonkin aikaa ja seurustelukumppanit ovat samalla tasolla. En ilahtuisi 16-vuotiaan tyttäreni 30-vuotiaasta rekkakuskipoikaystävästä, joka tekee paljon ajokeikkaa Viron kautta Puolaan...

Ymmärrän kuitenkin äitini hysteeriset tunnelmat, sillä esikoistyttöni on nyt 10-vuotias ja murrosikä on alkanut. Kyllä se kammottava naarastiikeri heti nostaa päätään minussakin, jos tuossa pihalla pyörähtää joku pojankoltiainen tytärtäni moikkaamassa. Aion kuitenkin olla sivistyneempi ja valistuneempi näissä asioissa oman tyttäreni kohdalla. Aion säilyttää hyvän keskusteluyhteyden läpi hänen murrosikänsä.

Vierailija
12/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat opettavat lapselleen omia elämänarvojaan ja luovat pohjan lapsen elämälle. Lapsi on itse kuitenkin se joka tältä pohjalta ponnistaa eteenpäin ja tekee omia päätöksiään. On sanomattakin selvää, että vaikka me vanhemmat haluaisimme että meidän joskus tekemämme virheet olisivat lapselta pois, näinhän se ei kuitenkaan ole. Lapsi tulee tekemään virheitä ja päätöksiä, joista emme tule pitämään, onhan hän oma ihmisensä.

Vanhempi ei voi estää lasta harrastamasta seksiä. Tässä voimme vain toivoa, että opettamamme arvot ovat menneet perille ja niistä on jotain apua lapsen näitä asioita pohtiessa. Kun nuori päättää harrastaa seksiä, on hyvä että hän voi puhua lääkärille asiasta ja hoitaa ehkäisypuolen kuntoon!

Vierailija
13/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun mielestä tossa iässä ollaan siihen kypsiä muutenkin.

Vierailija
14/14 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme olleet montaakaan kuukautta olleet yhdessä, kun äitini alkoi jutella pillereistä. EHkäisynä. Oltiinhan me jo seksiä harrastettu (kumin kanssa). Minusta tuntui sillon että olen seksiin valmis.

NÄin jälkikäteen ajateltuna ei siitä varmaan haittaakaan olisi ollut jos olisi pari vuotta odottanut ennen kuin ne puuhat aloitti. Vähän hukassa tuo oma seksuaalisuus... Mutta toisaalta siihen on saattanut vaikuttaa myös tiedostamaton bi-seksuaalisuus. Mutta hukassa ollaan ja ikää 26