Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus ja sairasloma

Vierailija
20.10.2023 |

Eikö todellakaan saa sairaslomaa vaikkei pysty nukkumaan edes unilääkkeillä? Laitettiin vaan lähete mt-puolelle. 

Ja tätä unettomuutta jatkunut jo useamman kuukauden eikä paria päivää.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääke?

Sulla on oikeus saada kunnon lääkkeet, jotka auttaa.

Vierailija
2/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan tenox, en nyt muista nimeä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä vaiheessa kun unettomuus vaikuttaa työntekoon yms. saat passituksen kotiin/lääkärille. Mut jos vielä toimit normaalisti, ei hätää. 

Vierailija
4/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25 työvuoden aikana kaksi kertaa käynyt lääkärissä sellaisen unettomuusjakson aikana jolloin en oikeasti ole ollut enää työkykyinen. Molemmilla kerroilla mut on laitettu muutaman viikon saikulle välittömästi. Mulla on sellainen kokemus että sitä saikkua tyrkytetään muutenkin joka vaivaan, silloinkin kun olen ollut täysin työkykyinen. Esim. kun sydämen rytmihäiriöitä tutkittiin. Tai käsien puutumisia. Niistä saikuista olen kieltäytynyt. 

Vierailija
5/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudapuute, kilpirauhanen, vaihdevuodet, onko tutkittu? Ruokavalio kuntoon, ei kofeiinia, liikuntaa päivällä, ei kännykkää illalla vaan rauhoittumista. Hämärä nukahtamispaikka ajoissa, hikiliikuntaa tarpeeksi. Tsemppiä, mullakin uniongelmia ja yritän löytää keinoja ilman melatoniinia ja unilääkkeitä.

Vierailija
6/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenko vuorokauden putki? Pitäisi löytyä jotain apua, kun siihen kuitenkin kuolee ennen pitkää. 

Vierailija
7/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Vierailija
8/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa sairaslomaa jos on työkykyinen. Mene nyt sinne mt puolelle niin paranet. 🤭

Vierailija
9/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jotain on kyllä pahasti pielessä paisti mielenterveydessä, myös elintavoissa, jos ei saa nukuttua. Ei lääkkeet ole apu kaikkeen. Liiku enemmän, syö kunnolla, katso vähemmän roskaohjelmia - sillä pääsee normaali ihminen jo alkuun. Kaikilla on unettomia öitä, ei siksi töistä pois jäädä. Naurettavaa nykysuomalaista avuttomuutta taas.

No ihan ensiksi niin mulla ei ole telkkaria niin ei tule katottua roskaohjelmia. Ja mistä voit tietää kuinka paljon liikun ja mitä syön? Teen per**le fyysistä työtä ja pitkää päivää mutta kun uni ei vaan tule niin se ei tule. Eikä tässä ole kyse parista unettomasta yöstä vaan useammasta kuukaudesta jo 

Vierailija
10/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ihan ensiksi niin mulla ei ole telkkaria niin ei tule katottua roskaohjelmia. Ja mistä voit tietää kuinka paljon liikun ja mitä syön? Teen per**le fyysistä työtä ja pitkää päivää mutta kun uni ei vaan tule niin se ei tule. Eikä tässä ole kyse parista unettomasta yöstä vaan useammasta kuukaudesta jo "

Jos olet tietokoneella/puhelimella niin se on vielä pahempi kuin telkkarin katsominen.

Onko sulla tutkittu kaksisuuntaista mielialahäiriötä? Siinähän mennään useita kuukausia nukkumatta ja ollaan ärtyneitä, mikä kuulostaa sinulta.

Vierailija
11/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sain. Olin 2 kk sairaslomalla ja olisin saanut jatkoakin, mutta halusin palata töihin. Onneksi pääsin unettomuudesta pikku hiljaa eroon, on kyllä kurja vaiva. 

Vierailija
12/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jotain on kyllä pahasti pielessä paisti mielenterveydessä, myös elintavoissa, jos ei saa nukuttua. Ei lääkkeet ole apu kaikkeen. Liiku enemmän, syö kunnolla, katso vähemmän roskaohjelmia - sillä pääsee normaali ihminen jo alkuun. Kaikilla on unettomia öitä, ei siksi töistä pois jäädä. Naurettavaa nykysuomalaista avuttomuutta taas.

No ihan ensiksi niin mulla ei ole telkkaria niin ei tule katottua roskaohjelmia. Ja mistä voit tietää kuinka paljon liikun ja mitä syön? Teen per**le fyysistä työtä ja pitkää päivää mutta kun uni ei vaan tule niin se ei tule. Eikä tässä ole kyse parista unettomasta yöstä vaan useammasta kuukaudesta jo 

Minkä ikäinen olet? Onko melatoniinia kokeiltu? Onko stressiä? Pitkä päivä fyysistä työtä voi ajaa elimistön sellaisille ylikierroksille, että unta ei  vaan tule. Myös liian kova treeni voi tehdä saman. Millaisia rentoutumiskeinoja olet kokeillut?

Vierailija
13/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä minä sain. Olin 2 kk sairaslomalla ja olisin saanut jatkoakin, mutta halusin palata töihin. Onneksi pääsin unettomuudesta pikku hiljaa eroon, on kyllä kurja vaiva. 

Mulle lääkäri vain sano että mt-puolelle yhteys kun unettomuus on jatkunut pitkään, toivotti hyvää viikonloppua ja käski nauttia hyvistä asioista. 

Vierailija
14/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla unettomuus on selkeästi juontanut lapsuuteen, alkoholisti-isään ja muutenkin tunnekylmään, turvattomaan kotiin. Eli ap varmaan tietää, voisiko hänen unettomuutensa olla traumaperäistä ylivireyttä, jolloin nuo unettomuusjaksot ovat toistuvia ja tuskallisia. Toki siellä saattaa olla hormonitkin vaikuttamassa, siis kk-kierto on yksi unettomuuden syy.

Itselläni on pahimpiin kohtiin aiheuttanut ns norsujarru mirtatsapiini, minut tuo lähes aina tainnuttaa vaikka sitten seuraava päivä on tahmea. 

Tenox on myös tehokas mutta siinä on huolena toleranssin kasvu, kuuluu ns pameihin (bentsot)  eikä sitä taideta niin enää suosiakaan.

Nykyään tuntuu että olen päässyt kuin ihmeen kautta piinallisesta ylivireysunettomuudesta, (tuohon liittyy mm sydämen tykyttely, ahdistus)  ikä vaikuttaa mutta ennen kaikkea terapiassa työstetyt asiat ja muukin elämän tasaantuminen. Rutiineille perustuva arki on hyvä. Olen nukkunut myös surutta iltapäivällä töiden jälkeen silloin kun unettomuus on estänyt yöunet. Pääasia että saa nukuttua jonkin verran.

Vierailija
15/20 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mulle lääkäri vain sano että mt-puolelle yhteys kun unettomuus on jatkunut pitkään, toivotti hyvää viikonloppua ja käski nauttia hyvistä asioista. 

Vaihda lääkäriä...

Vierailija
16/20 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pahasti uneton, on aivan turha neuvoa näitä ohjeita mitä uneton on aivan varmasti kokeillut ja tietää kaikki maholliset keinot. Itse tiedän mistä puhun, unettomuus jo kroonista ja olen menettänyt työkykyni sen vuoksi. Mitkään lääkkeet ei enää auta. On todellakin vaikea sairaus, ei tarvitse vähätellä!

Vierailija
17/20 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikea sairaus. Olen joutunut sairaalaan sen tähden ja ollut monta kertaa lähellä itsemurhaa kun on tullut olo etten kestä enää tätä. Lääkäri ihmetteli etten ole psykoosissa kun katsoi unipatjatuloksia. En enää muistanut mitään enkä lukemaan tekstejä tai katsomaan telkkaria. Aivot eivät enää pystyneet ottaa asioita vastaan. Fyysisestikin oli oli aivan hirveä. Vapisutti jne. Nyt sentään en vielä ole siinä pisteessä, mutta kovaa kyytiä menossa. Itse koen että kohdallani masennus on tuloksena unettomuudesta. Jos ei ihmettä tule, myös minä menettämässä työkykyni asian takia. Masennuksen hoito ei auta mitään. Lääkkeistä on vaan vaikea päästä irti mutta ei mitään apua. Tosi moni masennuslääke muuten piristää ja väsyttävistä menee teho nopeasti.

Vierailija
18/20 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote: "No ihan ensiksi niin mulla ei ole telkkaria niin ei tule katottua roskaohjelmia. Ja mistä voit tietää kuinka paljon liikun ja mitä syön? Teen per**le fyysistä työtä ja pitkää päivää mutta kun uni ei vaan tule niin se ei tule. Eikä tässä ole kyse parista unettomasta yöstä vaan useammasta kuukaudesta jo " Jos olet tietokoneella/puhelimella niin se on vielä pahempi kuin telkkarin katsominen. Onko sulla tutkittu kaksisuuntaista mielialahäiriötä? Siinähän mennään useita kuukausia nukkumatta ja ollaan ärtyneitä, mikä kuulostaa sinulta.

Kaksisuuntaisessa energiaa piisaa vaikkei nukkuisikaan. "Taviksilla" unettomuus vähentää työ- ja toimintakykyä.

Vierailija
19/20 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vaihda lääkäriä...

Jos pystyy niin suosittelen. Kaikkia ei kuitenkaan voi käskyttää esim. siksi, ettei ole ajokykyinen tai ei ole julkisia, millä kulkea sinne toiselle lääkärille.

Vierailija
20/20 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On vaikea sairaus. Olen joutunut sairaalaan sen tähden ja ollut monta kertaa lähellä itsemurhaa kun on tullut olo etten kestä enää tätä. Lääkäri ihmetteli etten ole psykoosissa kun katsoi unipatjatuloksia. En enää muistanut mitään enkä lukemaan tekstejä tai katsomaan telkkaria. Aivot eivät enää pystyneet ottaa asioita vastaan. Fyysisestikin oli oli aivan hirveä. Vapisutti jne. Nyt sentään en vielä ole siinä pisteessä, mutta kovaa kyytiä menossa. Itse koen että kohdallani masennus on tuloksena unettomuudesta. Jos ei ihmettä tule, myös minä menettämässä työkykyni asian takia. Masennuksen hoito ei auta mitään. Lääkkeistä on vaan vaikea päästä irti mutta ei mitään apua. Tosi moni masennuslääke muuten piristää ja väsyttävistä menee teho nopeasti.

Tuttua. Kyky tehdä asioita vain katoaa. Olet "hereillä", muttet oikein kuitenkaan.

Palelu/vapina on yksi oire, josta monesti olen miettinyt, osataanko se yhdistää unen puutteeseen. Vai luuleeko joku sitä vierkkariksi aineesta x. Unettomat kun ovat järkyttävässä piinassa sen kanssa, kuka heitä uskoo ja kuka ei usko, Kun ei itsekään aina voi olla varma jos paha kausi.

Mutta helpompina kausina, kun ajatus rullaa kuitenkin, henkilökuntaa on lähes mahdoton saada uskomaan, että nyt pitäisi vaihtaa lääkettä ennen kuin pahenee. Kun sitten taas kun ollaan päivystyksessä, ollaan että ei me täällä tehdä sulle mitään lääkettä aleta vaihtaa, varaa kiireetön aika. Teit niin tai näin, aina teet väärin ja saat kustannukset omille niskoillesi. Joudut poissa töistä ehkä eli menetät tuloja. Jopa työpaikan. Ihmissuhteita, toimintakykyä, kykyä hoitaa omia asioitasi kun tehtävien asioiden pino vain kasvaa ja kasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän