Miksi en laihdu vaikka en koskaan syö herkkuja?
En ole joulun jälkeen syönyt yhtään kertaa karkkia, suklaata, pullaa, keksiä, sipsejä, popcorneja, jätskiä, kakkua enkä mitään muutakaan vastaavaa makeaa tai herkkuja. Enkä ole juonut joulun jälkeen kertaakaan limpparia, mehua, en mitään alkoholia, en edes alkoholitonta olutta. Ylipainoa on 20 kg. En ymmärrä miksi en laihdu yhtään, vaikka olen ollut nyt tasan 6 kk täysin ilman mitään herkkuja. Juomana vain vesi. Leivänkin jätin varmuuden vuoksi pois, etten vahingossa herkuttelisi leivällä. Ylikiloja on kuitenkin sen verran että luulisi edes jonkun lähtevän tällä tavalla. Neuvoja?
N46
Kommentit (221)
Selittäkää nyt tyhmälle mikä pointti tuossa ruoan punnitsemisessa on. Jos on tehnyt itse vaikka lasagnen tai tonnikalapastan tai lohikeittoa, niin mitä iloa on punnita se ja saada tietoonsa, että annos painoi tietyn verran?
Vierailija kirjoitti:
Outoa, itse olen laihtunut normaalipainon sisällä jo 3kg ja mulla on kaks päivää, jolloin syön myös herkkuja. Liikun paljon ja syön säännöllisesti, mutta kevyesti
Normaalipainoisena minäkin laihdoin kilon kuussa, kun vähän katsoin, mitä söin. Ylipainoisena sama ei ole enää toiminut, vaikka olen syönyt täsmälleen samoja asioita ja samanlaisia annoskokoja. (Lihoin, kun sain lapsia.) Ylipainoisen keho siis toimii jostakin syystä eri tavalla kuin normaalipainoisen.
Kevyttuotteet, makeutusaineet pois. Ne tuhoavat aineenvaihdunnan täysin. Syö viisi ateriaa päivässä. Ennemmin niin kuin kolme. Pidä pähkäpaadtoa välillä. Liiku edes vähän joka päivä. Hiki treeniä ei tarvitse. Hyörätyliikuntaa. Portaat, kävellen kauppareissut. Ostat vähän kerrallaan reppuun. Kokeile 10 kg ylipainoa reppuun, rinkkaan ja kävele sen kanssa. Tunnet mitä on ylipainon vaikutus esim. polviin.
Rasvaa ja sokeria ei tarvitse vältellä. Määrällä on vaikutus. Keho, pää, aivot tarvitsee rasvaa.
Moni liian lihava salailee ja valehtelee syömisen määrän.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää nyt tyhmälle mikä pointti tuossa ruoan punnitsemisessa on. Jos on tehnyt itse vaikka lasagnen tai tonnikalapastan tai lohikeittoa, niin mitä iloa on punnita se ja saada tietoonsa, että annos painoi tietyn verran?
Painonhallinnan kannalta kaiken A ja O on ruokavalio. Paras tapa kehittää omaa ruokavaliotaan on ensin ymmärtää mitä nykyisin syö. Kuinka paljon energiaa? Kuinka paljon rasvaa, proteiinia ja hiilihydraatteja?
Etenkin tämänlaisessa tilanteessa jossa menetelmä "yritin syödä vähemmän ja mitään ei tapahtunut" on jo nähty ja kokeiltu. Sitä on turha yrittää enempää. Pitää ottaa uusia keinoja käyttöön.
Suosittelen viittä ateriaa päivään. Kun keho saa ravintoa usein, sen ei tarvitse yrittää saada joka kaloria talteen. Osalla ihmisistä laihtuminen alkaa, kun saman ruoan jakaa useammalle aterialle. Osalla tuokaan ei toimi, mutta sitä kannattaa kokeilla seuraavaksi.
Toinen, mikä kannattaa tehdä, on kilpirauhasarvojen tarkistaminen. Jos ne ovat pielessä, ei kroppa suostu päästämään irti kerätystä energiasta, eikä silloin laihdu.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painonhallinnan kannalta kaiken A ja O on ruokavalio. Paras tapa kehittää omaa ruokavaliotaan on ensin ymmärtää mitä nykyisin syö. Kuinka paljon energiaa? Kuinka paljon rasvaa, proteiinia ja hiilihydraatteja?
Etenkin tämänlaisessa tilanteessa jossa menetelmä "yritin syödä vähemmän ja mitään ei tapahtunut" on jo nähty ja kokeiltu. Sitä on turha yrittää enempää. Pitää ottaa uusia keinoja käyttöön.
En edelleenkään ymmärrä mitä hyötyä on punnita annos itse tehtyä lasagnea tai lohikeittoa tai kanasalaattia. Ei energian määrä määrä punnitsemalla selviä. Ei myöskään makrot. Ja on eri asia syödä 500 g lasagnea kuin 500 g kanasalaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska syöt liikaa. Siksi et laihdu. Mielikuvasi siitä miten paljon ihminen voi syödä ollakseen normaalipainoinen on vääristynyt.
Syön kolme ateriaa päivässä. Aamupala, lounas ja illallinen. Yritän joka aterialla syödä kasviksia, marjoja, vihanneksia. Pastankin olen jättänyt pois, etten sillä mässäilisi. Ap
No kokeilepa vaikka puolittaa noista aterioista jokainen. Äläkä korvaa vajetta millään. Jos ei muutaman viikon sisällä tapahdu mitään niin puolita taas.
Kasvisten ja proteiinin määrää ei kannata puolittaa. Proteiinivaje surkastuttaa lihakset, eikä lihaksista kannata "laihduttaa". Kasvikset taas pitävät suolen toiminnan hyvänä, niitäkään ei kannata vähentää. Toki hedelmät kannattaa vaihtaa vihanneksiin.
Jos menisi kuntosalille samalla asenteella:
- Menen salille aina kun siltä tuntuu.
- En katso mitään painojen kilomääriä ikinä.
- Teen sattumanvaraisesti milloin mitäkin liikkeitä.
- En pidä minkäänlaista päiväkirjaa treeneistäni.
Niin olisi täysin ymmärrettävää, ettei näin toimimalla saavuttaisi minkäänlaista kehitystä. Jostain kumman syystä kuitenkin kuvitellaan, että laihduttaminen toimisi täysin eri tavalla. Kunhan vaan syö vähän enemmän salaattia ja jättää jälkiruoat väliin. Sitten ihmetellään kun se ei johda haluttuu lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, itse olen laihtunut normaalipainon sisällä jo 3kg ja mulla on kaks päivää, jolloin syön myös herkkuja. Liikun paljon ja syön säännöllisesti, mutta kevyesti
Normaalipainoisena minäkin laihdoin kilon kuussa, kun vähän katsoin, mitä söin. Ylipainoisena sama ei ole enää toiminut, vaikka olen syönyt täsmälleen samoja asioita ja samanlaisia annoskokoja. (Lihoin, kun sain lapsia.) Ylipainoisen keho siis toimii jostakin syystä eri tavalla kuin normaalipainoisen.
Ikä vaikuttaa myös. Aineenvaihdunta hidastuu ja energiantarve vähenee. Joten ruoan energiamäärää on pakko vähentää jos haluaa edea pysyä samanpainoisena. Painon pudottamiseksi pitää energiansaantia pudottaa jo roimasti alaspäin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske peruskulutuksesi, punnitse ruokasi, kirjaa kalorisi, pätkäpaasto. Noilla putoaa paino hitaasti mutta aivan varmasti.
Mitä ruokien punnitseminen hyödyttää? Kilo kurkkua ei ole sama kuin kilo pastaa. Silti söit kilon.
Tavoite onkin laskea, paljonko mitäkin makroravintoainetta saa. Energiamäärän lisäksi pitää laskea erityisesti proteiinin määrä, samaten rasvan määrä on hyvä tarkistaa. Ei sitä tarvitse tehdä kuin lyhyen aikaa, sen jälkeen osaa arvioida silmämääräisesti, paljonko mitäkin saa.
Proteiinia pitää saada riittävästi, muuten keho ottaa tarvitsemansa omista lihaksistaan. Toisin sanoen lihakset surkastuvat. Jos taas saa liikaa proteiinia, ylimääräinen muuttuu varastorasvaksi.
Rasva on myös välttämätön ihmiselle.
Minusta aloittajan tapa pudottaa painoa on ihan hyvä. Kaikki herkut ja sokeri pois, myös pasta ja leipä pois. Ja alkoholi pois. Kyseessä on hyvä ja terveellinen elämänmuutos, jota pystyy jatkamaan vuosia ja jonka PITÄISI pudottaa painoa. Kukaan ei jaksa kuukausitolkulla punnita annoksia tai laskea kaloreita. Siinä menee ihan liikaa aikaa, energiaa ja huomiota syömisten järjestelyyn, ei vain ole kestävä tapa arjessa. Ap ei kuitenkaan laihdu kosla ei nuku riittävästi ja on liikaa stressiä. Annosten jatkuva punnitseminen luultavasti vain pahentaisi stressiä.
"En edelleenkään ymmärrä mitä hyötyä on punnita annos itse tehtyä lasagnea tai lohikeittoa tai kanasalaattia. Ei energian määrä määrä punnitsemalla selviä. Ei myöskään makrot. Ja on eri asia syödä 500 g lasagnea kuin 500 g kanasalaattia."
Älä viitsi saivarella. Tiedät ihan hyvin mitä tarkoitetaan ruoan punnitsemisella. Kaikki mitä suusta menee sisälle pitää punnita sillä tavalla, että saa paperille tarkasti ylös mitä se sisältää. Vähintään energiasisältö, mielellään myös makrot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske peruskulutuksesi, punnitse ruokasi, kirjaa kalorisi, pätkäpaasto. Noilla putoaa paino hitaasti mutta aivan varmasti.
Mitä ruokien punnitseminen hyödyttää? Kilo kurkkua ei ole sama kuin kilo pastaa. Silti söit kilon.
Tavoite onkin laskea, paljonko mitäkin makroravintoainetta saa. Energiamäärän lisäksi pitää laskea erityisesti proteiinin määrä, samaten rasvan määrä on hyvä tarkistaa. Ei sitä tarvitse tehdä kuin lyhyen aikaa, sen jälkeen osaa arvioida silmämääräisesti, paljonko mitäkin saa.
Proteiinia pitää saada riittävästi, muuten keho ottaa tarvitsemansa omista lihaksistaan. Toisin sanoen lihakset surkastuvat. Jos taas saa liikaa proteiinia, ylimääräinen muuttuu varastorasvaksi.
Rasva on myös välttämätön ihmiselle.
Itse tehdystä lohikeitosta ja lasagnesta on aika vaikea laskea ne makrot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä vaikuttaa myös. Aineenvaihdunta hidastuu ja energiantarve vähenee. Joten ruoan energiamäärää on pakko vähentää jos haluaa edea pysyä samanpainoisena. Painon pudottamiseksi pitää energiansaantia pudottaa jo roimasti alaspäin!
Mulla muutos tapatui todella nopeasti. Ainoa muutos oli, että ennen olin normaalipainoinen ja jälkeen olin ylipainoinen. Ikää oli sen verran vähän, ettei vielä ollut tietoakaan edes esivaihdevuosista. Ne alkoivat vasta monia vuosia myöhemmin.
"Itse tehdystä lohikeitosta ja lasagnesta on aika vaikea laskea ne makrot."
Ei ole. Se pitää vain vaivautua tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että mulla energiantarve ei tunnu muuttuneen. Pysyn ihan samanpainoisena, vaikka söisin mitä. Paha vain, kun olen ylipainoinen ja haluaisin saada viskeraalirasvaa pois.
Muutos edelliseen on se, että aiemmin söin juuri sen verran kuin halusin. Nyt en pysty lopettamaan syömistä, jos en ole saanut tarpeeksi energiaa. Syntyy nääntymisen tunne, joka lähtee vain syömällä lisää. Se tulee myös karpatessa, joten se ei johdu verensokerin laskusta, joka on ihan erilainen tunne.
En osaa auttaa tässä mysteerissä, mutta tämän haluan sanoa: Yritä ottaa tämä nyt niin, että teet parhaasi siinä tilanteessa mikä sinulla nyt on - unet vähissä ja liikaa stressiä. Vaikea tuossa on mitään painoa saada tippumaan. Mutta olet tehnyt hyvin, kun syöt sentään terveellisesti ja säännöllisesti! Jos saat helpotusta stressiin ja univaikeuksiin, niin ehkä painokin alkaa laskea.
Jos paino ei lähde laskuun, niin sekin on jo hyvä, jos on saanut painonnousun pysähtymään ja saa pidettyä sen tasaisena.
Itselle tuli stressin takia 15kg reilussa puolessa vuodessa ja senkin jälkeen vielä muutama kilo lisää. Nyt painonnousu on pysähtynyt, kun olen päässyt siihen painoon, mikä on minun aiempi maksimipaino. Ehdin jo pelätä, että tästä mennään vauhdilla ohi. Syömisissänikin on moittimista, mutta en minä koskaan aiemmin elämässäni ole tätä vauhtia lihonut. Oli vaan iso muutos elämässä ja siitä seurannut kauhea stressi.
Tsemppiä sinulle ap, keskity omaan hyvinvointiin äläkä anna vaa'an tuomita itseäsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva on myös välttämätön ihmi
Itse tehdystä lohikeitosta ja lasagnesta on aika vaikea laskea ne makrot.
Itse tehdessä tietää, mitä kaikkea koko ruokaan on mennyt ja voi punnita ainekset. Sitten punnitsee yhden annoksen tai vaihtoehtoisesti katsoo, montako annosta yhdestä ruoasta syö, ja jakaa nuo koko ruoan makroravintoaineiden määrät per ateria.
Vie tosiaan hirveästi aikaa, joten sitä kannattaa tehdä vain lyhyen aikaa, jotta saa suuntaviivat saaduille ravintoaineille.
Jos ei muuta keksi niin ottaa omat eväät mukaan. Ne voi kotona punnita valmiiksi.
Seuraavaksi varmaasti sanot, että se työpaikkaruokalassa syöminen on syystä X täysin välttämätöntä. Kyllä tekosyitä aina keksii.