Miksi en laihdu vaikka en koskaan syö herkkuja?
En ole joulun jälkeen syönyt yhtään kertaa karkkia, suklaata, pullaa, keksiä, sipsejä, popcorneja, jätskiä, kakkua enkä mitään muutakaan vastaavaa makeaa tai herkkuja. Enkä ole juonut joulun jälkeen kertaakaan limpparia, mehua, en mitään alkoholia, en edes alkoholitonta olutta. Ylipainoa on 20 kg. En ymmärrä miksi en laihdu yhtään, vaikka olen ollut nyt tasan 6 kk täysin ilman mitään herkkuja. Juomana vain vesi. Leivänkin jätin varmuuden vuoksi pois, etten vahingossa herkuttelisi leivällä. Ylikiloja on kuitenkin sen verran että luulisi edes jonkun lähtevän tällä tavalla. Neuvoja?
N46
Kommentit (221)
Itellä sama juttu. Vaikka söisin kuinka terveellisesti. Johtuu lääkkeen käytöstä joka määrättiin. Erikoisin perustein ja vähin näytöin.
Ehkä syötkin liian vähän? Käynti asiantuntevalla lääkärillä/ ravitsemusterapeutilla voisi olla hyvä juttu.
Energian kulutuksen voi päätellä painosta ja rasvaprosentista aika pitkälle.
Kannattaa lukea Jason Fungin kirja Obesity Code
Miksi te aina valehtelette? "En koskaan syö epäterveellisesti, en koskaan syö melkein mitään, silti lihoin 50 kg kuukaudessa!"
Aivan varmasti, itsepetos on todella kaloripitoista sitten varmaan.
Itsellä kymmenen vuotta vähemmän ikää ja toki ylipainoa nyt vain 2kg, mutta elämäntilanne muuten sama. Karmea stressi ja stressistä aiheutunut unettomuus. Ensin uni kuntoon. Melatoniini 3mg tai 5mg on nyt jatkuvassa käytössä ja auttaa. Tähän on myös lääkärin siunaus, joka määräsi myös bentsoja saatesanoilla näitä ei sitten voi jatkuvasti syödä, mutta melatoniini on vaaraton eikä aiheuta riippuvuutta. Olenkin onnekseni melatoniinilla pärjännyt. Kuitenkin laihdutus on tällä kombolla lähes mahdotonta ja kauhulla odotan vaihdevuosi-ikään liittyvää painon jämähdystä jonka uskon täysin olevan totta.
Vierailija kirjoitti:
Noora Räty laihtunut 7 kiloa 12 päivässä, kun oli osallisena Erikoisjoukoissa. Eli fyysistä rääkkiä ollut paljon. Juttu on Iltalehdessä.
niin, ja lopulta kaikki kilot tulevat takaisin. Koska niin aina käy rajuissa painonpudotuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, itse olen laihtunut normaalipainon sisällä jo 3kg ja mulla on kaks päivää, jolloin syön myös herkkuja. Liikun paljon ja syön säännöllisesti, mutta kevyesti
Normaalipainoisena minäkin laihdoin kilon kuussa, kun vähän katsoin, mitä söin. Ylipainoisena sama ei ole enää toiminut, vaikka olen syönyt täsmälleen samoja asioita ja samanlaisia annoskokoja. (Lihoin, kun sain lapsia.) Ylipainoisen keho siis toimii jostakin syystä eri tavalla kuin normaalipainoisen.
Et todennäköisesti jaksa enää liikkua yhtä paljon? Yleinen aktiivisuustaso laskenut?
Ikä vaikuttaa. Vaikka jotkut väittävät toisin.
Vierailija kirjoitti:
Energian kulutuksen voi päätellä painosta ja rasvaprosentista aika pitkälle.
Yleisin virhe on kuvitella vaakalukeman kertovan rasvaprosentin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te aina valehtelette? "En koskaan syö epäterveellisesti, en koskaan syö melkein mitään, silti lihoin 50 kg kuukaudessa!"
Aivan varmasti, itsepetos on todella kaloripitoista sitten varmaan.
Mä olen lihonut parin kuukauden sisään varmaan 5-7 kiloa ja voin rehellisesti myöntää, että olen syönyt määrällisesti liikaa. Lopetin jopa karkin syönnin kuukausia sitten, mutta ei se mitään auta, kun lappaan suuhuni ruokaa santsiannoksin, ja siihen päälle vähän napostelua. On vähän stressaava elämäntilanne, niin en ole jaksanut ylläpitää järkevää ruokarytmiä tai miettiä syömistä sen kummemmin. Aina kun vähän hiukoo, niin eikun jääkaapille nappaamaan jotain ja ääntä kohti.
Vierailija kirjoitti:
Rasvaa ja sokeria ei tarvitse vältellä. Määrällä on vaikutus. Keho, pää, aivot tarvitsee rasvaa.
Moni liian lihava salailee ja valehtelee syömisen määrän.
Sokeria kannattaa kyllä vältellä. Se on monin tavoin yhtä myrkkyä keholle.
Vierailija kirjoitti:
Ikä vaikuttaa. Vaikka jotkut väittävät toisin.
Ei vaikuta,oikea syy on treenaamattoman lihaskato.Pelkällä kalorilaskennalla menee metsään koska kulutus ei ole se kuviteltu.
Tämä ei nyt ap:ta auta, koska näyttää syöneen paljon vähemmän ja terveellisemmin kuin minä. Mutta itsellä tosiaan pätkäpaasto on auttanut. Olen laihtunut vajaassa 2kk:dessa 5kg ja lähtöpaino oli normaalipaino. Olen syönyt karkkia, jäätelöä, pizzaa ym tänä aikana entiseen malliin (siis vähintään parina päivänä viikossa herkutellut ja joskus kahvilla kakkua tms). Lisäksi syön lounaan, välipalan ja päivällisen. En ole laskenut kaloreita ja olen syönyt entiseen malliin, paitsi aamupalan ja iltapalan olen arkisin jättänyt väliin. Viikonloppuna olen usein keittänyt maitoon puuron aamupalaksi. Harrastan liikuntaa n.5 kertaa viikossa, mutta sen määrä ei ole muuttunut. Kulutan paljon, koska en alunperinkään ollut ylipainoinen painoindeksin mukaan. Olen 45-vuotias.
Mulla sama, sokerin,suolan,rasvan ja hiilihydraattien poisjättäminen ei vaikuttanut painoon mitenkään eikä pätkäpaasto annoskokoja pienensin puoleen ja siirryin salaattipitoiseen ruokaan kanaa,tonnikalaa, ei vaikutusta liikkumista lisäsin 5-6km kävelylenkkeihin, ei vaikutusta painoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, sokerin,suolan,rasvan ja hiilihydraattien poisjättäminen ei vaikuttanut painoon mitenkään eikä pätkäpaasto annoskokoja pienensin puoleen ja siirryin salaattipitoiseen ruokaan kanaa,tonnikalaa, ei vaikutusta liikkumista lisäsin 5-6km kävelylenkkeihin, ei vaikutusta painoon.
Lisäksi aloitin punttitreenin käsipainoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noora Räty laihtunut 7 kiloa 12 päivässä, kun oli osallisena Erikoisjoukoissa. Eli fyysistä rääkkiä ollut paljon. Juttu on Iltalehdessä.
niin, ja lopulta kaikki kilot tulevat takaisin. Koska niin aina käy rajuissa painonpudotuksissa.
Riippuu ihan siitä mitä suuhunsa laittaa. Ei ne kilot ikinä tyhjästä tule. Jokainen kehon rasvagramma on lähtöisin siitä mitä on suuhunsa laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan jaksoit noudattaa aina jokaista muutosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi aloitin punttitreenin käsipainoilla
No mutta silloin olet saanut rasvan tilalle lihasta. Siitä se johtuu ettei paino putoa. Senttejä on todennäköisesti lähtenyt.
Painava kasvain? Pitäs kyllä pudota painon jo tuolla tavalla.