Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en laihdu vaikka en koskaan syö herkkuja?

Vierailija
02.06.2024 |

En ole joulun jälkeen syönyt yhtään kertaa karkkia, suklaata, pullaa, keksiä, sipsejä, popcorneja, jätskiä, kakkua enkä mitään muutakaan vastaavaa makeaa tai herkkuja. Enkä ole juonut joulun jälkeen kertaakaan limpparia, mehua, en mitään alkoholia, en edes alkoholitonta olutta. Ylipainoa on 20 kg. En ymmärrä miksi en laihdu yhtään, vaikka olen ollut nyt tasan 6 kk täysin ilman mitään herkkuja. Juomana vain vesi. Leivänkin jätin varmuuden vuoksi pois, etten vahingossa herkuttelisi leivällä. Ylikiloja on kuitenkin sen verran että luulisi edes jonkun lähtevän tällä tavalla. Neuvoja? 

N46

Kommentit (221)

Vierailija
201/221 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Energian kulutuksen voi päätellä painosta ja rasvaprosentista aika pitkälle.

Yleisin virhe on kuvitella vaakalukeman kertovan rasvaprosentin.

Jos on tämmöinen tyypillinen 46 vuotias nainen jolla on 20 kiloa ylipainoa niin lähtökohtaisesti voi olettaa, että ei siellä rasvakerroksen alla mainittavasti lihasmassaa ole. Yhdeksessä tapauksessa kymmenestä ei ole väärässä.

Vierailija
202/221 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama, sokerin,suolan,rasvan ja hiilihydraattien poisjättäminen ei vaikuttanut painoon mitenkään eikä pätkäpaasto annoskokoja pienensin puoleen ja siirryin salaattipitoiseen ruokaan kanaa,tonnikalaa, ei vaikutusta liikkumista lisäsin 5-6km kävelylenkkeihin, ei vaikutusta painoon.

Lisäksi aloitin punttitreenin käsipainoilla

No mutta silloin olet saanut rasvan tilalle lihasta. Siitä se johtuu ettei paino putoa. Senttejä on todennäköisesti lähtenyt. 

Punttitreeni tuskin on lihasmassaa mainittavasti kasvattanut, mutta lihankuntoharjoittelun jälkee lihaksissa on enemmän nestettä. Jos kylmiltään aloittaa kuntoilun niin kehon paino voi kasvaa monella kilolla ihan pelkästään tämän ansiosta. Eli vaikka rasvaa palaa pois niin vaaka näyttää päinvastaista.

Oikein pitkään jos jatkaa kuntoilua voi lihasmassaakin tulla lisää. Ja lihas on paljon painavampaa kuin rasva! Harmillisesti vain yli nelikymppisen naisen on lähes mahdoton kasvattaa lihasmassaa tekemättä sen eteen ihan järjettömästi töitä. Käsipainoja satunnaisesti heiluttemalla se ei tapahdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/221 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama, sokerin,suolan,rasvan ja hiilihydraattien poisjättäminen ei vaikuttanut painoon mitenkään eikä pätkäpaasto annoskokoja pienensin puoleen ja siirryin salaattipitoiseen ruokaan kanaa,tonnikalaa, ei vaikutusta liikkumista lisäsin 5-6km kävelylenkkeihin, ei vaikutusta painoon.

Lisäksi aloitin punttitreenin käsipainoilla

No mutta silloin olet saanut rasvan tilalle lihasta. Siitä se johtuu ettei paino putoa. Senttejä on todennäköisesti lähtenyt. 

Punttitreeni tuskin on lihasmassaa mainittavasti kasvattanut, mutta lihankuntoharjoittelun jälkee lihaksissa on enemmän nestettä. Jos kylmiltään aloittaa kuntoilun niin kehon paino voi kasvaa monella kilolla ihan pelkästään tämän ansiosta. Eli vaikka rasvaa palaa pois niin vaak

Ja silti se olisi erittäin tärkeää, mitä enemmän ikää tulee. 

Vierailija
204/221 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä rasvoja kannattaa pitää ruokavaliossa.  Mulla ei aamuisin ole koskaan nälkä joten aamupala jää nauttimatta.  Jossain vaiheessa nautin kuitulisän esim. 3 teelusikallista psylliumia veteen sekoitettuna, ennen kuitulisää olen hörpännyt teelusikallisen Terra creta kreikkalaista luomu oliiviöljyä.  Samoin minä olen jättänyt sokerin ja suolan kokonaan pois ruokia kokatessa.  Mustapippuri rouhe tai suoraan myllystä ja monet muut ihanat mausteet/yrtit ovat tulleet tilalle.  Voin ostan suolaamattomana ja on todella hyvää maultaan.  Valmistuotteissa on runsaasti piilosokeria sekä suolaa.  Tarkkana saa olla, että huomaa jättää ylisuolatut leivät kauppaan.  Viestistäsi saan mielikuvan, että ruokavaliosi olisi lähes ketodiettiä, kun olet jättänyt hiilihydraatit pois, ilmeisesti huonot hiilarit kun salaateissakin on jonkin verran hiilareita, mutta niitä voi ketoilussakin ruokaansa sisällyttää.  Kun otat laadukkaan rasvan ruokailuissa käyttöön niin sen vaikutus lisää sun omaa rasvan polttoa ja siten painon pudotusta.  Sisäelinten ympärille kertyy myös rasvaa ja on jo itselle hyvinvointia lisäävä terveysteko kun saa ne haitalliset kertymät sulatettua.  

Vierailija
205/221 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se herkkujen syönti ole se pointti vaan saatujen kalorien suhde kulutettuihin kaloreihin.  Jos annoskoot ovat liian suuret niin kalorimäärätkin ovat liian suuret ellei samalla lisää kulutusta.

Vierailija
206/221 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusaineenvaihdunnan lisää pontta lihasvoimaharjoittelulla. Vaatii kyllä töitä, mutta pidemmässä juoksussa äärimmäisen tärkeää. 

Vierailija
207/221 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on kielimuurin takana, mutta jos se ei haittaa niin siellä on paljon matskua monestakin aiheeseen liittyvästä asiasta.

https://www.drberg.com/

Vierailija
208/221 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tämmöinen tyypillinen 46 vuotias nainen jolla on 20 kiloa ylipainoa niin lähtökohtaisesti voi olettaa, että ei siellä rasvakerroksen alla mainittavasti lihasmassaa ole. Yhdeksessä tapauksessa kymmenestä ei ole väärässä.

Iso osa niistä "normaalipainoisista" ei kuitenkaan ole normaalissa rasvaprosentissa.

Vierailija
209/221 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa niistä "normaalipainoisista" ei kuitenkaan ole normaalissa rasvaprosentissa.

Niinpä, olin itsekin tällainen "laiha läski". Treeniä treeniä. 

Vierailija
210/221 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤨 En tiedä muistanko väärin, mutta mielestäni olen lukenut joskus hitaan / jumittuneen aineenvaihdunnan ravistelua/ herättelevän konstin.  Pitäisi vaihdella ei ehkä joka viikko mutta, nauttia erisuuruisia annoksia.  Voisi syödä runsaammin vaikka hieman överinä esim 1-kertaa viikolla ja palata muina päivinä siihen omaan tuttuun rutiiniin.  Ko. konstin pitäisi horjuttaa nukkuvaa aineenvaihduntaa ja yllättäen painoa saattaa pudota omaksikin yllätykseksi.  Korjatkaa mikäli olen väärässä, ei tämä kuitenkaan minun keksimä tai oivalta juttu ole, mutta olen konstia joskus kokeillut ja oletin painon nousseen kun yllättäen olikin -900g pudonnut.  Onkohan ap vielä mukana, olisi mukava mikäli olet.

Vierailija
211/221 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt nyt sen 6 kk samoin kuin nyt eli täällä kertomani esimerkkipäivä. En urheile. Liikun kävelylenkkejä päivittäin. Ap

Olisiko kroppasi mennyt säästöliekille? Eli pyrkii käyttämään mahdollisimman säästeliäästi energiaa, kun on kohdannut nälänhädän. 

Juurihan täällä sanottiin että säästöliekkiä ei ole olemassakaan.

Säästöliekki on olemassa ja sitä on tieteellisesti tutkitti. Todellisuudessa sen vaikutus on melko pieni. Suuruusluokkaa 200 kcal / vuorokausi.

Säästöliekki ei ole mikään sellainen laihtumisen estävä ilmiö. Sen olemassaolon voi kompensoida jättämällä pikkuisen ruokaa lautaselta pois.

En tiedä onko virallinen lääketieteellinen nimi, mutta yleisimmin käsitetään olotilaa säästöliekkinä.  Säästöliekki saattaa hankaloittaa painonhallintaa vielä laihdutuskuurin jälkeenkin.  Yhdysvaltalaisilla Suurin pudottajakilpailijoilla tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että kilpailijoiden energiankulutus oli alentunutta vielä kuusi vuotta kisan jälkeen.  Säästöliekiksi kutsuttu ilmiö syntyy, kun ihminen syö pitkiä aikoja liian vähän.  Tällöin elimistö alkaa sopeuttaa kulutusta vastaamaan vähäistä energiansaantia.  Meganismi on historian saatossa auttanut ihmisiä selviämään nälänhädästä.  

Vierailija
212/221 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko käynyt ottamassa kilpirauhasverikokeet? Entäpä miten on sokerit? Onko otettu sokerikokeita, sokerinrasitusta? 

Vierailija
213/221 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taidettiin "häätää" kateellisten jankkaajien (tai ehkä vain jankkaajan) toimesta) omalta aloite-ketjustaan.   Sinä joka olet saanut vaikka tästä ketjusta kipinän, harkitset  elämäntapaasi muutosta kuten ap joka olikin tehnyt loistavaa työtä jo puoli vuotta, älkää luovuttako, sitähän nämä nettikiusaajat juurikin toivovat, sehän on heille orkun paikka mikäli annat periksi.  Älä alistu hyväksikäytetyksi kohteeksi, jatka valitsemallasi tiellä.  Tulet varmasti saamaan ihan asiallisiakin kommentteja kun pysyt mukana rohkeana / itsevarmuutta uhkuvana, tästä lähtee ne kilot jotka haluan pois. Tseppiä kaikille.

Vierailija
214/221 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian maukkaita ruokia tulee välttää. 

Syö vain nälkään. 

Vierailija
215/221 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap aloituksestasi.  Olin ollut pitkällä sometauolla, mutta kävin vilkaisemassa palstaa yhden tietyn lehtijutun johdosta.  Mutta siitä ei löytynyt aloitusta.  Päädyin avaamaan aloitteesi ja koska olen melko auttavainen luonne, ajattelin josko voisin antaa omakohtaisesti jonkun sua auttavan vinkin.  Vaikea on itse tietää oliko jollakin viestilläni mitään vaikutusta joka auttoi tai edisti sun kamppailua pysähtyneen painonpudotuksen tiellä.  Sain joitakin yläpeukkuja sekä luonnollisesti myös alapeukkuja, joka on yleisesti palstalla tapana.  Jostain syystä en usko, että alapeukuttaja olit sinä, joka selvästi olet fiksu ja muita huomioiva.  Havainto johtuvat siitä, miten kärsivällisesti jaksoit vastata viestistä toiseen samasta asiasta joka ei mennyt millään vastaviestettelijän käsityskyvyn sisälle.  Ap tulet onnistumaan, ihanaa jatkoa ja kesää sinulle. 🤗    

Joskus olisikin parempi, ettei lähde kiusaajan matkaan, se saattaa olla loputon suo johon kiusaaja toivookin aloittajan uppoavan. Palstan ylläpito mahdollistaa asiattomien viestien ilmoittamisen ja poistaa niitä harkintansa mukaan.  Hyödyntäkää tätä mahdollisuutta, mikäli huomaatte joutuvanne aloiteketjussanne mm. kiusaajan kohteeksi.   

Vierailija
216/221 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajista ei tietenkään kannata olla millänsäkään.  Kaikki ohjeet ja vinkin ei luonnollisesti natsaa jokaiselle, eikä ole tarkoitettukaan, vaan lähtökohtana on ap.  Ei helmiä heitetä sioille, vaan juurikin sille tärkeimmälle kohteelle.  Sika toimii sitten siellä jokaisen omassa rakentamassa karsinassaan määräämällään paikalla kuitenkin aika pienin valtuuksin.  Anteeksi oikeat pikku-porsaat, mielikuvallani en tarkoita teitä, vaan ihmis-sikoja.  Kesä on oivallinen aika laihduttaa, jokainen  -kilo tuntuu kehossa viilentävältä, voi tulla jopa vilunväristyksiäkin.  Ylikilot hiostuttaa ja kuumalla on tukala olo. Nukkuu huonosti ja herää hikisenä.  Kumman sinä valitset tänä kesänä.  Kaikkea hyvää teille.  Mulla on nyt -4kg 300g kahdeksan päivän tulos.  Joo olen tyytyväinen ja yllättynyt.  Ylimääräiset nesteet on poistuneet kehostani.  

Vierailija
217/221 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako tätä ketjua jatkaa mikäli ap on luovuttanut? Mitä mieltä olette, olisko kiva jutskata vielä näissä jo esille tulleissa merkeissä 💜  Olisi kiva olla mukana jos porukkaa kiinnostaa jatkaa.  Ylipaino ei haihdu mihinkään vaan vaati sitoutumista ja mehän jaksetaan sitoutua, vai mita. ?

Vierailija
218/221 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää nyt tyhmälle mikä pointti tuossa ruoan punnitsemisessa on. Jos on tehnyt itse vaikka lasagnen tai tonnikalapastan tai lohikeittoa, niin mitä iloa on punnita se ja saada tietoonsa, että annos painoi tietyn verran?

voi laskea vuorokaudessa saamansa kalorit tarkemmin kuin suurpiirteisellä arvioinnilla. lisäksi voi laskea muut  ravintoaineet. Itsellä tapana tehdä muutaman kerran vuodessa viikon mittainen ravitsemusseuranta. Pistän ylös grammalleen kaiken minkä suuhuni laitan ja siitä sitten katson mitä ravintoainetta tulee liian vähän, mitä liikaa. Minulla alhainen kalium-taso, joten siksikin on tärkeää.  Finelissa on järjettömän hyvä ruokapäiväkirja, suosittelen. Sinne voi sitten ne työpaikkalounaankin syömiset laittaa (niitä ei tietenkään voi alkaa punnita työpaikkaruokalassa, mutta fineliin voi laittaa syömisiään myös tyyliin: 2 keskikokoista perunaa, 1 dl porkkanaraastetta. Ei tuo yhtä tarkka tietenkään ole kuin grammalleen laskettu, mutta sekin antaa jo suuntaa. Mutta jos haluaa mahdollisimman tarkasti saada tietoonsa ravintoaineetkin, niin kannattaa ainakin silloin tälllöin grammalleen laskea) Fineli antaa myös kaaviot, että missä suhteessa on tullut proteiineja, rasvoja, hiilareita ja sellaisia.

Painoaan pudottaville olisi myös hyödyksi, sillä tarkka grammamääräinen mittaaminen kyllä oikeasti paljastaa missä on vika, jos mielestään syö vähemmän kuin kuluttaa, mutta silti lihoo. Ravitsemusterapeutitkin saavat paremman kuvan asiaan, jos näkevät miten oikeasti syödään versus: "syön lautasmallin mukaan, kyllä osaan arvioida sen itse,  en tarvitse mitään vaakoja"

Vierailija
219/221 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa välillä ostaa kaupan valmisaterioita, niin saa tietoa siitä paljonko esim 300g on. Itse yllätyis miten pieni annos tuo kaupan eines on. Aiemmin olin tottunut syömään runsaammin mahan täyteen ja vielä leipää päälle. 

Vierailija
220/221 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kimmokkeen aloitteesta ja oma valintani oli, että heivasin höttöhiilarit / tilalle otin laadukkaat  rasvat.  Hyvältä tuntuu jo nyt kun pudotusta -5,4 kg. 

Onko kukaan muu jatkanut painonpudotusta, tai muuten kiinnittänyt huomiota omaan hyvinvointiinsa jota alkanut toteuttaa jollain itselle ja voinnilleen parhaaksi valitulla tavalla?  Te jotka muuten olette vielä mukana, esim. seuraamalla ap:n aloittamaa keskustelua, niin sopiiko, että ala-peukku on: En kaipaa muutosta joten en ole hyvinvointia hakevien joukossa, ja ylä-peukku on: Olen mukana ja haluan itselleni parempaa oloa jatkossakin.