Miksi en laihdu vaikka en koskaan syö herkkuja?
En ole joulun jälkeen syönyt yhtään kertaa karkkia, suklaata, pullaa, keksiä, sipsejä, popcorneja, jätskiä, kakkua enkä mitään muutakaan vastaavaa makeaa tai herkkuja. Enkä ole juonut joulun jälkeen kertaakaan limpparia, mehua, en mitään alkoholia, en edes alkoholitonta olutta. Ylipainoa on 20 kg. En ymmärrä miksi en laihdu yhtään, vaikka olen ollut nyt tasan 6 kk täysin ilman mitään herkkuja. Juomana vain vesi. Leivänkin jätin varmuuden vuoksi pois, etten vahingossa herkuttelisi leivällä. Ylikiloja on kuitenkin sen verran että luulisi edes jonkun lähtevän tällä tavalla. Neuvoja?
N46
Kommentit (221)
Laske peruskulutuksesi, punnitse ruokasi, kirjaa kalorisi, pätkäpaasto. Noilla putoaa paino hitaasti mutta aivan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Laske peruskulutuksesi, punnitse ruokasi, kirjaa kalorisi, pätkäpaasto. Noilla putoaa paino hitaasti mutta aivan varmasti.
Mitä ruokien punnitseminen hyödyttää? Kilo kurkkua ei ole sama kuin kilo pastaa. Silti söit kilon.
Yleisimpiä sudenkuoppia mitä itelle tulee mieleen, on esim. napostelu aterioiden välillä. Se voi olla ihan tiedostamatonta. eli pöydällä on pähkinäkippo ja otat siitä huomaamattasi kun katselet telkkaria tai kun siivoat. Tähän voi auttaa ruokapäiväkirja johon kirjoitat tunnollisesti joka suupalan. Sitten voit kokeilla xylitoli-purkkaa. Se tavallaan eliminoi napostelun tarpeen.
Posiitiivista on että teet ruokavalioon järkeviä muutoksia etkä sorru mihinkään mielipuolisiin kitu-dietteihin, jotka voi aiheuttaa ahmimishäiriön.
Itse skippaisin tuosta tuon illallisen. Kannattaa hyödyntää yö-aika pätkäpaastoiluun. Jos pelkäät ettet saa unta ilman iltapalaa, niin voit kokeilla sekoittaa kalorittomaan mehuun psylliumia, sitä saa kauppojen gluteeniton/leivontahyllystä. Se on kaloriton kuitulisä jota tehdään psyllium- kasvista. Se "laajenee" vatsassa ja antaa "täysinäisen olon". Se ei riko paastoa. Se parantaa myös suolistobakteerikantaa.
Voi myös olla, että syöt edelleen liikaa aterioilla. Kokeile nostaa kasvisten määrää entisestään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska syöt liikaa. Siksi et laihdu. Mielikuvasi siitä miten paljon ihminen voi syödä ollakseen normaalipainoinen on vääristynyt.
Syön kolme ateriaa päivässä. Aamupala, lounas ja illallinen. Yritän joka aterialla syödä kasviksia, marjoja, vihanneksia. Pastankin olen jättänyt pois, etten sillä mässäilisi. Ap
No ihan selvästi on edelleen ongelmaa annoskoossa ja ruokailussa ylipäätään, jos olet 20 kiloa ylipainoinen ja et ole puolen vuoden aikana onnistunut karistamaan kiloakaan. Sellaista ihmistä ei ole olemassakaan joka ei laihtuisi pitkäaikaisella kalorivajeella.
Minkälaisia annoksia sitten pitäisi syödä? Lounaani on vaikka keitto, päivällinen kalaa/kanaa ja salaatti. Ap
Tuollahan jo neuvottiin: laita nyt aluksi kaikki ateriat puoliksi ja katso mitä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
: ei ole mitään rocket sciencia.
MIKSI et laittanut "rakettitiedettä"
Anglismit on ahterista, vesittää hyvänkin tarinan!
Ai anteeksi kovasti😳 Täällä on ahterikeskustelut Tänään Erikseen, suosittelen että jatkat siellä. Aurinkoista päivän jatkoa sullekin 😀
Vierailija kirjoitti:
Yleisimpiä sudenkuoppia mitä itelle tulee mieleen, on esim. napostelu aterioiden välillä. Se voi olla ihan tiedostamatonta. eli pöydällä on pähkinäkippo ja otat siitä huomaamattasi kun katselet telkkaria tai kun siivoat. Tähän voi auttaa ruokapäiväkirja johon kirjoitat tunnollisesti joka suupalan. Sitten voit kokeilla xylitoli-purkkaa. Se tavallaan eliminoi napostelun tarpeen.
Posiitiivista on että teet ruokavalioon järkeviä muutoksia etkä sorru mihinkään mielipuolisiin kitu-dietteihin, jotka voi aiheuttaa ahmimishäiriön.
Itse skippaisin tuosta tuon illallisen. Kannattaa hyödyntää yö-aika pätkäpaastoiluun. Jos pelkäät ettet saa unta ilman iltapalaa, niin voit kokeilla sekoittaa kalorittomaan mehuun psylliumia, sitä saa kauppojen gluteeniton/leivontahyllystä. Se on kaloriton kuitulisä jota tehdään psyllium- kasvista. Se "laajenee" vatsassa ja antaa "täysinäisen olon". Se ei riko paastoa. Se parantaa myös suolistobakteerikantaa
En napostele ollenkaan. Ennen kyllä, mutta joulun jälkeen en kertaakaan. Myöskään mitään pähkinäkulhoja en pidä esillä koskaan.
Eli skippaisit illallisen ja jäljelle jää siis pelkkä aamupala ja lounas. Siihen en taida pystyä. Iskee liian kova nälkä lounaan ja nukkumaanmenon (klo 24) välissä. Ap
Voiko siis suoliston tasapaino selittää ongelman? Miten se korjataan? Maitohappobakteereilla? Käyn ostamassa, jos auttaisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ruokien punnitseminen hyödyttää? Kilo kurkkua ei ole sama kuin kilo pastaa. Silti söit kilon.
Kalorien ylöskirjaamisen vuoksi, pelkällä annoskoon arvelemisella tulee huijattua helposti alaspäin. Kurkkua voi syödäkin kilon mutta jos vedät kilon pastaa ja uskottelet itsellesi syöneesi vain 500 g, niin turha ihmetellä miksei laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorien ylöskirjaamisen vuoksi, pelkällä annoskoon arvelemisella tulee huijattua helposti alaspäin. Kurkkua voi syödäkin kilon mutta jos vedät kilon pastaa ja uskottelet itsellesi syöneesi vain 500 g, niin turha ihmetellä miksei laihdu.
Minä en kyllä ainakaan uskottele itselleni mistään grammoista mitään. Pastaa en edes syö. Ja jos ostan vaikka 500g lohta niin tiedän siinä olevan 500 g lohta enkä uskottele sen olevan 200 g lohta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
"säästöliekki"... jos syö todella vähän, niin paino kyllä lähtee. Mitään läskinä pitävää "säästäliekkiä" joka estää laihtumisen, jos syö liian vähän ei ole olemassakaan.
Kuuleppa, sivistä itseäsi ja LUE:
".....Ilmiötä kutsutaan säästöliekiksi.
Kun energiansaanti laskee liikaa, keho alkaa kirjaimellisesti säästää. Se mukautuu laskeneeseen energiansaantiin hidastamalla aineenvaihduntaa.
Kun elimistö ei kuluta energiaa entiseen malliin, painokaan ei enää putoa.
Kun keho säästää, energiatason laskun tuntee nahoissaan väsymyksenä. Samalla hiipuu into liikkua ja puuhailla. Jos liikuntaa jaksaakin vielä harrastaa, siinä kehittyminen voi pysähtyä.
Keho pärjää niukkoina aikoina vähemmällä energialla kuin laskennallisesti voisi arvioida. Se on eloonjäämisen kannalta tärkeä biologinen mekanismi meissä kaikissa, selittää ravitsemusterapeutti Anette Palssa."
Se on elimistön tapa pitää kii saadusta ravinnosta, silkkaa fysiologiaa!
täällä lisää, lääkärilehti: https://www.duodecimlehti.fi/duo16417 "Energia-aineenvaihdunnan ylisopeutuminen eli väheneminen laskennallista määrää pienemmäksi (säästöliekki) ei yleensä ole maltillisen laihtumisen yhteydessä suuri ongelma, mutta saattaa hiukan vaikeuttaa pysyvää laihtumista "
Sinuna olisin siis ihan hiljaa etten paljastaisi tietämättömyyttäni!
Itse uskon säästöliekkiin ja sen olemassaoloon, mutta olen kyllä varma että minulla ei ole nyt sitä! Ap
Vierailija kirjoitti:
Outoa, itse olen laihtunut normaalipainon sisällä jo 3kg ja mulla on kaks päivää, jolloin syön myös herkkuja. Liikun paljon ja syön säännöllisesti, mutta kevyesti
Niin, onhan se todella outoa ja hämmästyttävää, että ihmisiä on erilaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, itse olen laihtunut normaalipainon sisällä jo 3kg ja mulla on kaks päivää, jolloin syön myös herkkuja. Liikun paljon ja syön säännöllisesti, mutta kevyesti
Niin, onhan se todella outoa ja hämmästyttävää, että ihmisiä on erilaisia!
Aina pitää veettuilla😳terv Eri
Voitko laittaa yksityiskohtaiset esimerkit vaikka kahden päivän aterioista?
Vierailija kirjoitti:
. Säästöliekki ei varmaan ole koska ei alussakaan pudonnut paino yhtään. Ap
Se ei tarkoita laihtumista! Säästöliekistä johtuen ET laihdu koska elimistö pitää kii siitä ruuasta mitä olet saanut!
Lue säästöliekistä, se on helppo asia oppia!
Ite olin, ja sain neuvon, SYÖ. Lisäsin ruokaa, proteiinia ja nyt putoaa...
Uni kuntoon. Jos käyt 24 nukkumaan niin et saa riittävästi unta jos töissä käyt. Siitä pitää aloittaa, se on kaikkein tärkein tukipilari painonhallinnassa.
Ja vaaka käyttöön. Keittiövaaka. Punnitse aterioita parin viikon ajan niin opit oikeat annoskoot.
Nälässä on ihan turha kärvistellä hetkeäkään, kun on olemassa kasviksia, joita voi syödä surutta määrättömästi lihomatta: kaali porkkana, kurkku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska syöt liikaa. Siksi et laihdu. Mielikuvasi siitä miten paljon ihminen voi syödä ollakseen normaalipainoinen on vääristynyt.
Syön kolme ateriaa päivässä. Aamupala, lounas ja illallinen. Yritän joka aterialla syödä kasviksia, marjoja, vihanneksia. Pastankin olen jättänyt pois, etten sillä mässäilisi. Ap
No ihan selvästi on edelleen ongelmaa annoskoossa ja ruokailussa ylipäätään, jos olet 20 kiloa ylipainoinen ja et ole puolen vuoden aikana onnistunut karistamaan kiloakaan. Sellaista ihmistä ei ole olemassakaan joka ei laihtuisi pitkäaikaisella kalorivajeella.
Minkälaisia annoksia sitten pitäisi syödä? Lounaani on vaikka keitto, päivällinen kalaa/kanaa ja salaatti. Ap
Syöt liian vähän. Sun kulutus on kuitenkin suurta, jos 20 kg ylipainoa.
Siemenöljyt eli esim. rypsiöljy, auringonkukkaöljy. Noita on joka paikassa ja suomalaiset lihoo. Kokeile olla ilman, auttaako?
Mitkä siemenöljyt? Ap