THL: Näin moni suomalainen on lihava - "Ongelmat ovat räjähtämässä käsiin"
Lähes puolet suomalaisista ovat keskivartalolihavia. Tutkimuksen johtaja vaatii yhteiskunnallisia toimia lihavuuden torjumiseksi.
Naisista 30 ja miehistä 27 prosenttia täyttää lihavuuden määritelmän, eli heidän painoindeksinsä on vähintään 30 kg/m. Tämä tarkoittaa, että noin 1,2 miljoonan suomalaisen painoindeksi ylittää lihavuusrajan. Vyötärölihavuutta sen sijaan esiintyy lähes puolella aikuisista.
Suomalaisten lihavuus on THL:n mukaan kansanterveydellinen ongelma.
Lihavuus yleistyy ja sen aiheuttamat ongelmat ovat räjähtämässä käsiin. Lihavuus aiheuttaa vuosittain miljardin lisäkustannukset terveydenhuollolle. Viimeistään nyt tarvitaan yhteiskunnan laaja-alaisia toimia väestön lihomisen pysäyttämiseksi, sanoo tutkimuksen johtaja (...).
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/dd22d803-8418-404b-ab40-08da7…
Kommentit (133)
Nykypäivänä on tarjolla joka puolella ja aivan jatkuvasti ROSKARUOKAA ja muka-HERKKUJA.
Ihmiset eivät jostain syystä kykene olla syömättä näitä. Siis varmasti aivokemiallinen asia: himo syödä on niin suuri.
ehkä 10% ihmisistä esimerkiksi työpaikalla ei ota pullaa, jos joku on tuonut. Kaikki muut ottavat, vaikka se on epäterveellistä ja lihottaa.
Sairas maailma.
Vika on suomalaisessa ruokakulttuurissa ja aivan ensimmäinen peliliike olisi kieltää joulu sillä suomalaisessa perinteessä jouluun kuuluu ylensyönti niin että napa paukkuu ja yltäkylläinen ruokapöytä lihottavia laatikoita ja suolattua porsasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä ja monelle on todella arka aihe, jolle ei haluta tehdä mitään ja loukkaannutaan, jo siitä puhutaan. Kommentoidaan, että itsehän läskini kannan, vaikka todellisuudessa yhteiskunta maksaa niistä aika kalliisti. Lapsetkin monet aika tankkeja verrattuna omaan nuoruuteeni.
Väestötasolla voi toki sanoa, että yhteiskunta maksaa lihavuudesta paljon, mutta ei yksilötasolla. Siksi yksilöiden syyllistäminen onkin lähinnä matalaotsaisten tollojen tapa keskustella.
Miten niin ? Eikö ole melko tolloa puolustaa lihavuutta? Suomessa menee 260 miljoonaa vuodessa lihavuuden hoitoon, eikö sitä rahaa tarvittaisi muuhun ?
Kuten moni muukin, olen riippuvainen nopeista hiilihydraateista. Erityisen pahoja ovat sokeri ja jauhot. Kun aloin vieroittamaan itseäni hiilihydraateista, ruokavaliota piti muuttaa alkuun niin radikaaliksi, että siinä oli vain puhdasta ja mahdollisimman vähän prosessoitua eläinperäistä ja kasvikunnasta vain vihreitä maan päällä kasvavia kasveja sekä oliiviöljyä. Vieroitusoireet olivat aivan järkyttäviä, pahempia kuin silloin kun lopetin tupakoinnin ja alkoholin juomisen.
Olin niin pahassa kunnossa hiilarielämän loppupuolella, että verensokeri heitteli, jatkuvasti piti saada nopeaa hiilaria, painoin yli 100kg, verenpaine oli hurjissa lukemissa ja kropassani kaikkialla roihusi hiiva. Ja siihen sain avuksi kehoituksen syödä ravintosuositusten mukaan ja lisätä liikuntaa. Sehän ei onnistunut sitten millään. Repsahtelin aina viisi kiloa nestettä "laihduttaneena". Lääkkeitä tyrkytettiin.
Vuosikymmen myöhemmin olen edelleen hiilaririippuvainen. Jos saan liian ison annoksen, karkaa kaikki kontrolli, ihan kuin alkoholistilla jos saa viinaa.
Nykyään siedän vihreiden kasvisten lisäksi myös muunvärisiä maan päällisiä kasveja, marjoja, vähän hedelmää, juureksia, pähkinöitä, siemeniä. Viljat ja sokerisokeri on edelleen pannassa kokonaan.
Jos olisin noudattanut virallisia suosituksia, olisin edelleen pahassa kierteessä, ehkä kuollut jo. Nyt olen terve normaalipainoinen ja lääkkeetön. Ja hiivaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko THL sitten palkita jotenkin, jos ei ole lihava? Mikä järki on olla normaalipainoinen?
Säästäähän hoikka ruokakustannuksissa jo valtavasti. Onko toimeentulotuki sitten liian hyvä, jos on varaa syödä liikaa? Työssäkäynti käy mahdottomaksi, jos on liian lihava. Lihavan on vaikea tai lähes mahdotonta työllistyä uuteen työpaikkaan. Erityisesti ruumiilliseen työhön ei pysty lihavana.
Ei välttämättä. Terveellinen ruoka maksaa monesti huomattavasti enemmän kuin epäterveellinen. Jos syö runsaasti erilaisia salaatteja, vihreitä kasviksia ylipäätään, (kunnon) lihaa - ei mitään nugetteja tai valmismarinadeja, terveellistä kalaa, kuten tuoretta lohta jne, eli taaskaan ei mitään paneroituja kalapuikkoja, niin todennäköisesti ruokakulut on melko suuret, vaikkei söisi määräänsä enempää.
Tämähän se yhteiskunnallinen ongelma on. Terveellinen ruokavalio tulee kalliiksi, niin moni päätyy vetämään ties mitä höttöhiilaria ja mättöä.
Tätä se nyt tuo avohoito mielenterveyspuolella teettää. Täysin seonnut poika, joka vihaa naisia ja haluaa määrätä heitä, rangaista heitä, koska haluaa heitä, saamatta heitä on kiusaaja. On ollut sitä jo koulussa ja kiehuu mehuissaan, koska ei saa naisia mielestään millään.
Eilen tämä angstinen downpoika larppasi jotain kannabishörhöä. Postaa ja spämmää.
Postaa ja spämmää eikä huomaa olevansa itse kiinni aiheissaan.
Ylläpito voisi bannata kavetin kokonaan, pilaa ilmapiirin tahallaan.
No olisiko joku kätevä ratkaisu antaa?
Olin itse nuorena laiha, sitten normaalipainoinen, ja nyt viisikymppisenä olen lievästi ylipainoinen. Sitä myötä kun paino on noussut, olen syönyt yhä terveellisemmin ja terveellisemmin. Jättänyt lihottavat mässyt pois, pienentänyt annoskokoa, täyttänyt puolet lautasesta kasviksilla. Käyn pitkillä kävelyillä joka päivä, nukun riittävästi, lihaskunto on hyvä. Vältän pitkäaikaista stressiä minkä vain pystyn. Seuraan tiiviisti tieteellistä tietoa siitä, miten painonhallinta pitkällä aikavälillä voisi onnistua.
Mitään en voisi enää tehdä paremmin, ja elän tosi mallikkaasti etenkin hoikkiin nuoruusvuosiin verrattuna. Silti paino on mikä on.
Peruslähtökohta kuitenkin on, että minun iässäni ollaan painavampia kuin nuorempana. Se on ihmislajin lajityypillinen ominaisuus. Kun väestö ikääntyy, niin keskimääräinen paino nousee tämänkin takia.
Mitä tehdä jos on hidastunut metabolia?
Ilmeisesti se voi johtua kilpirauhasesta tai jostain lääkityksestä, mutta itselläni ilmeisesti nuorena sairastetusta anoreksiasta. Eli keho ei kykene käyttämään ruoasta saatua energiaa vaan varastoi sitä. Paino pysyy vuodesta toiseen samana tai yrittää nousta ylipainon puolelle.
Ihmiset olisivat terveempiä ja voisivat paremmin jos anoreksia poistetaan tautiluokktuksesta ja lopetettaisiin tämä nykyinen laihuuden taboitrelun demonisointi joka on kohta kestänyt jo 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
No olisiko joku kätevä ratkaisu antaa?
Olin itse nuorena laiha, sitten normaalipainoinen, ja nyt viisikymppisenä olen lievästi ylipainoinen. Sitä myötä kun paino on noussut, olen syönyt yhä terveellisemmin ja terveellisemmin. Jättänyt lihottavat mässyt pois, pienentänyt annoskokoa, täyttänyt puolet lautasesta kasviksilla. Käyn pitkillä kävelyillä joka päivä, nukun riittävästi, lihaskunto on hyvä. Vältän pitkäaikaista stressiä minkä vain pystyn. Seuraan tiiviisti tieteellistä tietoa siitä, miten painonhallinta pitkällä aikavälillä voisi onnistua.
Mitään en voisi enää tehdä paremmin, ja elän tosi mallikkaasti etenkin hoikkiin nuoruusvuosiin verrattuna. Silti paino on mikä on.
Peruslähtökohta kuitenkin on, että minun iässäni ollaan painavampia kuin nuorempana. Se on ihmislajin lajityypillinen ominaisuus. Kun väestö ikääntyy, niin keskimääräinen paino nousee tämänkin takia.
Kokeile pätkäpaastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä on tarjolla joka puolella ja aivan jatkuvasti ROSKARUOKAA ja muka-HERKKUJA.
Ihmiset eivät jostain syystä kykene olla syömättä näitä. Siis varmasti aivokemiallinen asia: himo syödä on niin suuri.
ehkä 10% ihmisistä esimerkiksi työpaikalla ei ota pullaa, jos joku on tuonut. Kaikki muut ottavat, vaikka se on epäterveellistä ja lihottaa.
Sairas maailma.
Itse toivoisin että palattaisiin takaisin 90-luvulle jolloin ihannointiin laihuutta ja ihmiset halusivat olla mahdollisimman laihoja.
Kyllä kyllä, minäkin sairastin bulimiaa koko ysärin ajan. Nyt olen lihavampi, terveempi ja onnellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoot lihavia kunhan muistavat pysyä kotona.
Miksi?
Varmaan koska ympäristö ja ilmapiiri muuttuu joidenkin mielestä epämiellyttäväksi ja epäviihtuisäski kun aladobi astuu esiin?
Kyllä siihen riittää ihan kaltaisesi toksisen henkilön esiin astuminen. Heti tulee muille epämiellyttävä olo.
Itsestä sen muutoksen on lähdettävä. Ja itselle tärkeistä syistä. Muuten se ei toimi. Ei siinä THL tai muut tahot paljoa auta
Mulla on BMI40, mutta kykenen yhä liikkumaan suht normaalisti. Mutta tiedostan että iän myötä mm. tasapaino heikkenee ja jokainen sairastuminen vaatii keholta enemmän . Siksi liikun päivittäin, satoi tai paistoi. Ja siksi en syö kaikkea mitä mieli tekisi, vaikka väliin herkuttelenkin. Parannan omaa elämänlaatua askel askeleelta, mutta se on ollut vuosikymmenien työ ja se jatkuu yhä
Olen ollut jonossa julkisen puolen lihavuusryhmään nyt 5kk, ensimmäistäkään yhteydenottoa sieltä ei ole kuulunut sen jälkeen kun lääkäri kirjasi mut jonoon. Jonoon pääseminen edellytti kahden vuoden keskusteluprosessia lääkärin kanssa, koko ajan olen itse ollut se aktiivinen osapuoli. Eli ei ole helppo saada apua.
Mun puolisolla BMI on 28 ja hän ei juurikaan liiku. Nyt hän on saavuttanut tilanteen, että ei lähde rannalle tai piknikille, koska ei pääse maasta ylös. Ei myöskään kävele pitkiä matkoja, koska se sattuu niveliin... Tämä kertoo, että meissä ylipainoisissakin on monenkuntoista. Toisilla jo pieni ylipaino aiheuttaa isoja ongelmia, toisilla taas saa olla reilustikin liikaa ja silti elämä rullaa suhteellisen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sairas maailma.
Missä ilmaista ruokaa tarjolla ?
Syödä pitää, mutta vain silloin kun on nälkä. Turhanpäiväinen herkuttelu pitäisi pystyä minimoimaan. Kaikki pikaroskaruoka ja juoma on saatanasta, koska on koukuttavaa. Eräänlaista huumetta. Rasvaa, sokeria ja tyhjiä hiilihydraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totista totta.
Kyllä! Naiset on jäätäviä läskejä nykyään, se on kyllä totta. Valitettavasti : (
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on suomalaisessa ruokakulttuurissa ja aivan ensimmäinen peliliike olisi kieltää joulu sillä suomalaisessa perinteessä jouluun kuuluu ylensyönti niin että napa paukkuu ja yltäkylläinen ruokapöytä lihottavia laatikoita ja suolattua porsasta.
Älä unohda laatikkotolkulla suklaakonvehteja, joista tapellaan verissäpäin kun alennusmyynti alkaa.
Tunnetaan nimellä FatFuck Mayhem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas maailma.
Itse toivoisin että palattaisiin takaisin 90-luvulle jolloin ihannointiin laihuutta ja ihmiset halusivat olla mahdollisimman laihoja.
Kyllä kyllä, minäkin sairastin bulimiaa koko ysärin ajan. Nyt olen lihavampi, terveempi ja onnellisempi.
Vielä kun syöt niitä zeebug-ötököitä ja luovut kaikesta omaisuudesta, niin olet mallikansalainen kunhan vain laihdut :D Sosiaalikrediitit kilahtaa tappiin välittömästi.
Kyllä lihava saa olla, kunhan ei sairastu siitä.
Olet täysi idiootti.