Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

THL: Näin moni suomalainen on lihava - "Ongelmat ovat räjähtämässä käsiin"

Vierailija
02.06.2024 |

Lähes puolet suomalaisista ovat keskivartalolihavia. Tutkimuksen johtaja vaatii yhteiskunnallisia toimia lihavuuden torjumiseksi.

Naisista 30 ja miehistä 27 prosenttia täyttää lihavuuden määritelmän, eli heidän painoindeksinsä on vähintään 30 kg/m. Tämä tarkoittaa, että noin 1,2 miljoonan suomalaisen painoindeksi ylittää lihavuusrajan. Vyötärölihavuutta sen sijaan esiintyy lähes puolella aikuisista.

Suomalaisten lihavuus on THL:n mukaan kansanterveydellinen ongelma.

Lihavuus yleistyy ja sen aiheuttamat ongelmat ovat räjähtämässä käsiin. Lihavuus aiheuttaa vuosittain miljardin lisäkustannukset terveydenhuollolle. Viimeistään nyt tarvitaan yhteiskunnan laaja-alaisia toimia väestön lihomisen pysäyttämiseksi, sanoo tutkimuksen johtaja (...).

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/dd22d803-8418-404b-ab40-08da7…

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi annatte lihoa itsenne kymmeniä kiloja? Eikö normaali ihminen herää jo kun tulee pari ylimääräistä kiloa?

Ei nyt pari kiloa, mutta ennen tuota bmi 30 -rajaa.

Se ryhmä, joka luisuu lievästä ylipainosta varsinaiseen lihavuuteen, on ratkaiseva. 

Miksi se tapahtuu tai miten sen voisi estää? Lievän ylipainon terveysriski on olematon, se on vain herätys itselle.

Vierailija
122/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisiko joku kätevä ratkaisu antaa? 

Olin itse nuorena laiha, sitten normaalipainoinen, ja nyt viisikymppisenä olen lievästi ylipainoinen. Sitä myötä kun paino on noussut, olen syönyt yhä terveellisemmin ja terveellisemmin. Jättänyt lihottavat mässyt pois, pienentänyt annoskokoa, täyttänyt puolet lautasesta kasviksilla. Käyn pitkillä kävelyillä joka päivä, nukun riittävästi, lihaskunto on hyvä. Vältän pitkäaikaista stressiä minkä vain pystyn. Seuraan tiiviisti tieteellistä tietoa siitä, miten painonhallinta pitkällä aikavälillä voisi onnistua. 

Mitään en voisi enää tehdä paremmin, ja elän tosi mallikkaasti etenkin hoikkiin nuoruusvuosiin verrattuna. Silti paino on mikä on. 

Peruslähtökohta kuitenkin on, että minun iässäni ollaan painavampia kuin nuorempana. Se on ihmislajin lajityypillinen ominaisuus. Kun väestö ikääntyy, niin keskimääräinen paino nousee tämänkin takia. 

Ei se ole mikään luonnonlaki tai "peruslähtökohta" että vanhemmiten paino nousee. Länsimaisilla ihmisillä näin käy ruokavalion takia mutta terveellisesti syövät japanilaiset ovat ihan saman painoisia läpi elämän, samoin monet perinteistä metsästäjä-keräilijä -elämäntapaa noudattavat heimot.

Jos et ole vielä kokeillut jättää pois nopeita hiilareita ja prosessoitua ruokaa niin suosittelen kokeilemaan! THL:n suositukset eivät ainakaan minulla toimi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ole parasta opetelle syömään järkevästi niin kuin ennen tehtiin. Ei joka asiaa pidä lääkkeillä yrittää ratkoa.

Sinun mielestäsi on siis parempi jatkaa lihavana kuin lääkitä ongelma?

Laihdutuslääkettä saatuani (en lihavuuteen vaan ihan muuhun asiaan), suoliston toiminta muuttui välittömästi, nälkäsignaalit muuttuivat välittömästi, koko elimistö muuttui välittömästi, ruokahalu ja mieliteot muuttuivat. Ei sitä muutosta saa aikaan ruoalla eikä siinä epätasapainotilassa muutenkaan ole syömisten hallinta samanlaista kuin "normaalitilassa". Laihduin 10 kg laihduttamatta (kuten sanoin, en saanut lääkettä laihtuakseni enkä tehnyt mitään tietoisia ruokavalio/elämäntapamuutoksia).

Eri vastaaja tässä. Minulla muuttui nämä samat asiat kun siirryin ruokavalioon jossa jokaisen aterian energiasta 80% tulee rasvasta, 5% hiilihydraateista ja loput proteiinista - sillä lisäyksellä että tummanvihreiden kasvisten sisältämää hiilihydraattia ei lasketa ollenkaan (koska se ei imeydy elimistöön vaan päätyy suolistobakteerien ravinnoksi).

Olen ollut tiukasti sokerikoukussa koko elämäni. Sokerinhimo loppui tällä ruokavaliolla muutamassa viikossa eikä ole sen koommin tullut takaisin. Aiemmin minulla oli myös aina nälkä. Nykyään syön vain kerran päivässä mutta nälkä tulee vain silloin kun olen ollut urheilemassa juuri ennen ruokailua. Urheilemaan en ole koskaan aiemmin pystynyt, nyt onnistuu sekin ihan normaalisti. ADHD-oireet helpottivat niin paljon että pärjään nyt pienemmällä lääkeannoksella. Veriarvot ja verenpaine ovat loistavat vaikka minulla on sukurasite sydän- ja verisuonitauteihin ja ADHD-lääke nostaa verenpainetta. Paino putosi 10 kiloa ja on pysynyt sen jälkeen normaalina. Tämä tapahtui jo ennen kuin aloin lisätä liikuntaa elämääni. Nyt kun liikun aktiivisesti niin paino on ennemminkin nousu- kuin laskusuunnassa mutta vyötärön ympärys kuitenkin samalla kapenee, joten oletan tämän olevan terveellistä nousua.

En väheksy mainitsemasi lääkityksen hyötyjä, mutta kyllä vain nämä mainitsemasi muutokset on mahdollista saada aikaan myös ruokavaliolla! Ongelma on siinä että THL ohjeistaa suomalaisia syömään väärin. Itsekin tunsin huonommuutta siitä että en millään pystynyt syömään suositeltuja ateriamääriä ja -koostumuksia. Ajattelin että minussa on varmaan jotain vikaa. Nyt tiedän että suositusten mukainen ruokavalio ja yritys noudattaa sitä oli kohdallani se sairastuttava tekijä. Kun siitä luovuin, kaikki suurimmat terveysongelmani jäivät historiaan.

Joo. Olen / olin itse siis ihan diagnostisesti sairas. Sairauden yksi oire painonnousu. Lääke auttaa sairauteen ja siinä sivussa myös painonhallintaan. En lainkaan usko olevani ainut tällaisesta kärsivä. Sairauden vuoksi painonhallinta tiukalla ruokavaliolla ei ole mahdollinen vaihtoehto. Saamani lääke muuten auttaa myös monia ADHD-ihmisiä. 

Mistä saat tuon 80 % rasvaa? Oma runsasrasvainen ruokavalioni aikanaan romuttui siihen, etten löytänyt itselleni sopivia rasvalähteitä. 

Vierailija
124/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja monelle on todella arka aihe, jolle ei haluta tehdä mitään ja loukkaannutaan, jo siitä puhutaan. Kommentoidaan, että itsehän läskini kannan, vaikka todellisuudessa yhteiskunta maksaa niistä aika kalliisti. Lapsetkin monet aika tankkeja verrattuna omaan nuoruuteeni.

Väestötasolla voi toki sanoa, että yhteiskunta maksaa lihavuudesta paljon, mutta ei yksilötasolla. Siksi yksilöiden syyllistäminen onkin lähinnä matalaotsaisten tollojen tapa keskustella. 

Tämä! Kertoo asenteesta lihavia kohtaan. Lihavia saa edelleen haukkua ja arvostella kuka vaan ja missä vaan ja miten vaan, ja se pitää vain lihavien kestää.Tämä ketju hyvä esimerkki.

Vierailija
125/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutuslääkkeet ja tuki kaikkien saataville. Tuki niille ongelmille, jotka ovat ajaneet lihavuuteen. Ei vaan ole taloudellisia resursseja valtiolla tällaiselle, valitettavasti. 

Oletko tosissasi? Laihdutuslääkkeet? Ihmiset liikkumaan!

Olen samaa mieltä. Laihdutuslääkkeitä ei missään tapauksessa kollektiiviseen käyttöön ("kaikkien saataville"). Jokainen voi lääkeinfo.fi-sivulta tarkistaa haittavaikutukset ja niiden yleisyyden. Meidän erikoissairaanhoito olisi varsin nopeasti kriisin partaalla. En itse ymmärrä sitä, että mukavuussyistä otetaan riski terveyden nopeastakin menettämisestä elintapojen kuntoon laittamisen sijaan.

Esim. Ozempic aiheuttaa akuutteja haimatulehduksia (voi kroonistua), joka on hengenvaarallinen tila, sappikivi-ongelman (voi johtaa haiman tulehduskierteeseen), gastriitin (vatsatulehdus), tai "vain" oksentelua ja pahoinvointia (rasittaa munuaisia, koska kuivuminen), joka heikentää hampaiden ja ruokatorven terveyttä (syöpä, refluksitauti), mutta myös yleistä hyvinvointia.

Empiiristä kirkuvan kivuliasta kokemusta on. Ei laihdutuslääkkeistä, vaan hoitamatta jätetyn sappikivitaudin ja vatsan alueen tulehduksen johtamaan haimatulehdukseen, joka kroonistui.

Vierailija
126/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatekoot ovat myös suurentuneet. Nykyisin koko XS on paidoissa entisajan koko 40 ja housuissa XS:ääni voi pitää 36-38 kokoinen.

Täsmälleen päinvastoin. Kun tuotantoa alettiin ulkoistamaan Aasiaan, niin koko kautta linjan pieneni. Ja on pienempiä yhä. Vain kirjaimia on lisätty. Ennen oli XL, niin nykyään on XL, XXL, 3XL. Viimeinen vastaa aiemmin ollutta suurinta kokoa.

Vastaavasti oli pitkän aikaa niin, että hiemankaan leveäharteisemmat, mutta hoikat ihmiset, joutui ostamaan monta kokoa isompia vaatteita kuin muuten olisi joutunut ostamaan, koska hartialinja oli kapeaa Aasialaista mitoitusta.

Mitoituksen ongelmia nykyään on sekin, että sopivissa kokoluokissa hihat tai lahkeet on "orankimallia", ja järjestään merkittävän ylipitkiä. Tämä ainakin keskikokoisissa vaatteissa. Se on erikoista, koska ei aasialaiset erityisen pitkäjäsenisiä ole. Niin, että esim. he

Höpsistä höö.

Valmistuttaja kertoo tehtaalle sen, missä mitoissa mikäkin koko tehdään - olipa se tehdas missä päin maailmaa tahansa. Ei tehdas sitä itsenäisesti päätä. Länsimaisten vaatemerkkien mitoituksia on tietoisesti suurennettu verrattuna siihen mitä ne olivat esim. 1970-luvulla ja syynä siihen on yksinkertaisesti tuotteen markkinoitavuus. Englanniksi ilmiötä kutsutaan nimellä "vanity sizing". Eli laitetaan aiempaa suurempaan vaatteeseen merkintä S, jotta asiakas kaupassa ilahtuu kun hän mahtuu tuohon kokoon. Näin vaatteita saadaan myytyä enemmän, vs. tilanne jossa saman vaatteen kokomerkintä olisi XL ja asiakkaalle tulisi itseinhon tunteita vaatetta sovittaessaan.

t. Vaatesuunnittelija

Vierailija
127/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön ei saa käydä kuntosalilla. Ei ihmekään jos ihmiset ovat lihavia.

En ole koskaan käynyt kuntosalilla enkä ole myöskään ollut ylipainoinen saati lihava. Ikää on nyt päälle 60.

Vierailija
128/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella lihavuus ei ole suurin ongelmista ja siinä syy.

Vierailija
129/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Olen / olin itse siis ihan diagnostisesti sairas. Sairauden yksi oire painonnousu. Lääke auttaa sairauteen ja siinä sivussa myös painonhallintaan. En lainkaan usko olevani ainut tällaisesta kärsivä. Sairauden vuoksi painonhallinta tiukalla ruokavaliolla ei ole mahdollinen vaihtoehto. Saamani lääke muuten auttaa myös monia ADHD-ihmisiä. 

Mistä saat tuon 80 % rasvaa? Oma runsasrasvainen ruokavalioni aikanaan romuttui siihen, etten löytänyt itselleni sopivia rasvalähteitä. 

Ok. Ymmärsin sinun väittävän, että terveysongelmista ei pysty kukaan pääsemään eroon ruokavaliota muuttamalla, mutta tarkoititkin siis että on joitakin ihmisiä jotka tarvitsevat siihen myös lääkityksen. Uskon sen totta kai. Kun kansasta huomattava osa alkaa olla vaarallisen ylipainoisia niin vikaa on jossain muuallakin.

Saan riittävästi rasvaa kun syön päivittäin seuraavia:

- maustamaton turkkilainen jogurtti (10% rasvaa), päälle tuoreita marjoja ja pieni kourallinen pekaanipähkinöitä (pähkinöissä on paljon rasvaa)

- erilaisia juustoja (feta, halloumi, mozzarella, brie ja joskus kovempia juustoja), näissä usein rasvaa 20-40%

- levitteenä sokeroimaton maapähkinävoi (melkein 50% rasvaa) tai tahini (melkein 60% rasvaa) - nämä ovat mielestäni pelkkää rasvalevitettä parempia koska ovat täyttäviä ja sisältävät paljon muitakin tärkeitä ravintoaineita

- kananmunat ja muut paistettavat paistan runsaan oliiviöljyn kanssa

Lisäksi silloin tällöin seuraavia:

- rasvainen kala, esim. lohi

- avocado

Syön nykyään määrällisesti vähemmän kuin ennen mutta en silti ole nälkäinen. Rasvasta kun saa tarvittavan energian pienemmästäkin volyymista. Veikkaan että yksi lihavuutta aiheuttava tekijä on sekin, että ihmiset on opetettu syömään rasvattomia kevyttuotteita. Niitä kun pitää sitten syödä isompi määrä jotta energiantarve täyttyy. Tämä venyttää vatsalaukun kokoa ja sitten se täytyy ääritapauksessa kirurgisesti pienentää että ihminen oppisi syömään vähemmän. :/

Vierailija
130/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se THL:n pääjohtaja näyttäisi mallia ja laihduttaisi sen ison mahansa. 

Vierailija
131/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön ei saa käydä kuntosalilla. Ei ihmekään jos ihmiset ovat lihavia.

Oletko kuullut kehonpainotreeneistä? Tai lähtee vaikka aluksi joka päivä kävelylle?

Vierailija
132/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Ymmärsin sinun väittävän, että terveysongelmista ei pysty kukaan pääsemään eroon ruokavaliota muuttamalla, mutta tarkoititkin siis että on joitakin ihmisiä jotka tarvitsevat siihen myös lääkityksen. Uskon sen totta kai. Kun kansasta huomattava osa alkaa olla vaarallisen ylipainoisia niin vikaa on jossain muuallakin.

Saan riittävästi rasvaa ku

Syön nykyään määrällisesti vähemmän kuin ennen mutta en silti ole nälkäinen. Rasvasta kun saa tarvittavan energian pienemmästäkin volyymista. Veikkaan että yksi lihavuutta aiheuttava tekijä on sekin, että ihmiset on opetettu syömään rasvattomia kevyttuotteita. Niitä kun pitää sitten syödä isompi määrä jotta energiantarve täyttyy. Tämä venyttää vatsalaukun kokoa ja sitten se täytyy ääritapauksessa kirurgisesti pienentää että ihminen oppisi syömään vähemmän. :/

Olen maidoton ja munaton, siksi vaikea löytää ruokaa tiettyyn dieettiin.

Vierailija
133/133 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thl, lääke- ja elintarviketeollisuus saavat niin paljon rahaa, että asiaan ei puututa.