Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä h-vettiä. Kala on aivan järkyttävän kallista.

Vierailija
01.06.2024 |

Jopa lohi maksaa paljon. Mitä on tapahtunut kalan hinnalle, kuka vetää välistä?

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan voi itse kalastaa. 

Niin voi mutta pitääkö? Voisiko jostain saada tuoretta ei viljeltyä kalaa ilman että tarvitsee itse pyydystää?

No mitäpä luulet.

Vierailija
42/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositeltu viikkoannos on 2 x 150  grammaa raakapaino vaihdellen eri kalalajeja. Niissä on niin paljon  ympäristömyrkkyjä. Ei tuo nyt omaisuutta maksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnostanut vuosi-pari sitten kuunnella,kun teitä 'salaliittoteoreetikot' yrittivät varoittaa. Mitä turhaa itkua nyt sitten? Hankkimaan kalastusluvat ja välineet-jopa mato-ongella saa laadukkaampaa ruokaa kuin kaupan antibioottitiskiltä. Ihan itse voi vielä kalanhankintatapansa valita. Siis vielä toistaiseksi.

Vierailija
44/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahna oli tänään kalatiskissä 1,95e kilo. Ja on vielä yksi parhaan makuisista kaloista. 

Olipa halpaa. Lahna on tosi hyvää savustettuna. Se on sopivan rasvainen savustukseen. Voittaa markettilohen. 

ihmiset ei ymmärrä kuinka hyvä lahna on koska se näyttää isolta särjeltä. Ja särki on monelle roskakalaa. 

Vierailija
45/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkia ja pilkkiä saa ilman lupia. Matoja saa maasta kaivamalla. Ei taida onkilaite maksaa euroa - jonkun karahkan siihen vavaksi. Sen verran teräasetta mukaan, että saa veret laskettua. 

On tuoretta. 

jos haluaa kalansa juuri tiettyyn aikaan, fileroituna ja laitettuna, niin pitäähän ihmisille palkka maksaa tehdystä työstä. Samalla tavalla sinäkin palkan haluat, eikö? 

Vierailija
46/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole kala kallista, kun asuu järven rannalla. 

Vierailija
47/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saisi oikeaa villinä pyydettyä tuoretta kalaa? Pitääkö alkaa itse kalsastaa

Pitää, haukea tulee yli tarpeen

Tein kalapihviä ja oli hyvää.

Hauki oli tänään katiskassa, ja on melkoisen ilmaista kalaa. Mutta kyllä kaupan kala on tosiaan kallista,ja kun se ei ole edes tuoretta vaikka mitä sanoisivat. Pari kolme päivää aiemmin pyydettyä parhaimmillaan. 

Vierailija
48/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saisi oikeaa villinä pyydettyä tuoretta kalaa? Pitääkö alkaa itse kalsastaa

Kalapihvinä hauki on hyvää. Muuten vierastan sitä vähän koska ne pirun ruodot on niin vaikeita irrottaa. Hauessa on se pirullinen ruoto joka ei tahdo irrota niin millään ellei hajota kala palasiksi. 

Vierailija
49/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastekalakin on nykyään tosi kallista. Siis villi tai luomu. Ennen sai suht edullisesti. 

Totta, mutta toisaalta eihän sitä tarvitse syödä hirveän isoa määrää kerralla. Jostain luin, että kalan annoskoko olisi oikeaoppisesti vain jotain 80-90g per henkilö per ateria. Aika moni syö enemmän kerralla. Kylkeen lisäksi kananmunaa, kikherneitä tms. muutakin edullisempaa proteiinia ja kas, isosta kalasta riittää jo tosi moneen annokseen. Näin itse säästän ja fileoin pakkaseen valmiiksi.

Tunge ne kikherneet hanuriisi, ulkomailta tuotua pahanmakuista moskaa. Kotimaisia, halpoja proteiininlähteitäkin löytyy.

Vierailija
50/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi mutta pitääkö? Voisiko jostain saada tuoretta ei viljeltyä kalaa ilman että tarvitsee itse pyydystää?

Kalatiskiltä saat ahventa, kuhaa ja siikaa. Kaksi päivää menee kuljetukseen ja perkaukseen. Sen tuoreempaa et saa jos et käy kalastajilta hakemassa kun saapuu satamaan.

Suoraan kalastajalta siika n. 6-10 euroa kilo.

Vierailija
51/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositeltu viikkoannos on 2 x 150  grammaa raakapaino vaihdellen eri kalalajeja. Niissä on niin paljon  ympäristömyrkkyjä. Ei tuo nyt omaisuutta maksa.

Koskeeko tämä vain Itämeren kalaa? Mites Atlantin tai Alaskan alueen kala? Ei taida olla niin paljoa myrkkyjä. 

Vierailija
52/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merestä/järvestä/joesta

Vierailija
53/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnostanut vuosi-pari sitten kuunnella,kun teitä 'salaliittoteoreetikot' yrittivät varoittaa. Mitä turhaa itkua nyt sitten? Hankkimaan kalastusluvat ja välineet-jopa mato-ongella saa laadukkaampaa ruokaa kuin kaupan antibioottitiskiltä. Ihan itse voi vielä kalanhankintatapansa valita. Siis vielä toistaiseksi.

Mistä ne yritti varoittaa?

Vierailija
54/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahna oli tänään kalatiskissä 1,95e kilo. Ja on vielä yksi parhaan makuisista kaloista. 

Mistä sait tuohon hintaan?

Vierailija
55/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä on kutuaika, eli sitä nousee nyt runsaasti. Loppukesällä tilanne on jo vallan toinen. Savustettuna tuo on parasta, ja on savukalojen,aatelia.

Vierailija
56/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä hain vieheluvat joelle, pelkät luvat 160euroa yhteensä, matkakulut erikseen tuohon vähemmälle joelle olisi tullut vielä 30 euroa jakokunnan lupa päälle mutta siitä ei ilman venettä saa mitään kalaa.

Ei tullut kalankilo hinta halvaksi, saipahan kuites ulkoilla ja nauttia luonnosta.

Tenollako kävit? Lupa maksaa viehekalastukseen keskimäärin reilut 20 vuosi riippuen alùeesta.

Vierailija
57/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalatiskiltä saat ahventa, kuhaa ja siikaa. Kaksi päivää menee kuljetukseen ja perkaukseen. Sen tuoreempaa et saa jos et käy kalastajilta hakemassa kun saapuu satamaan.

Ja millä hinnalla?

Sellaisella hinnalla, mihin meillä ei ole vara.

Vierailija
58/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdellen kalaa eri lätäköistä, niin ei kerry myrkyt liikaa.

Tonnikalasta jankkaaminen on väsynyttä. Mitä sitten, jos se purkkikala ei ole just sitä uhanalaista lajia? Syötävää kumminkin.

Vierailija
59/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin oli korona, jonka aikana hinnat raketoivat. Sitten on koronan jälkeinen aika, jolloin inflaatio on laukannut ja hinnat raketoineet.

Aikaisemmin ostin lohta harva se päivä, mutta nyt pitää katsoa tarkkaan milloin raaskii ostaa.

Vierailija
60/157 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalapihvinä hauki on hyvää. Muuten vierastan sitä vähän koska ne pirun ruodot on niin vaikeita irrottaa. Hauessa on se pirullinen ruoto joka ei tahdo irrota niin millään ellei hajota kala palasiksi. 

Se pitää irrottaa filetillä se liha siitä ruodosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä