Mitä h-vettiä. Kala on aivan järkyttävän kallista.
Jopa lohi maksaa paljon. Mitä on tapahtunut kalan hinnalle, kuka vetää välistä?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositeltu viikkoannos on 2 x 150 grammaa raakapaino vaihdellen eri kalalajeja. Niissä on niin paljon ympäristömyrkkyjä. Ei tuo nyt omaisuutta maksa.
Koskeeko tämä vain Itämeren kalaa? Mites Atlantin tai Alaskan alueen kala? Ei taida olla niin paljoa myrkkyjä.
Kyllä niitä suosituksia kannattaa noudattaa. Ja syödä kalaa vaihdellen, välillä järvi- ja välillä merikalaa.
Paljon kalaa syöneillä, esim, kalastajilla on havaittu hirmuisia myrkkymääriä elimistössä. Rasva-arvot ovat tietysti hyvät, mutta saadut myrkyt vaikuttavan sitten elimiin ja aivoihinkin.
Varsinkin raskaana ollessaan kannattaa jättä ainakin kasvatetun lohen syönti kokonaan pois Ei ole enää puhtaita merialueita missään. Mikrovuoviakin löydetään kaloista.
Tuossa linkki, jossa kalat on rankattu vastuullisuuden peruseteella, siis ei puhtauden tai terveellisyyden vaan kalojen uhanalaisuuden perusteella.
https://wwf.fi/ruoka/kalaopas/
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli Prismassa paljon tuotteita asiakasomistajahintaan, kalatiskillä savulohi 19.90€/kg.
Ne Prisman savulohitarjoukset on aina kalalle, jossa viimeinen käyttöpäivä seuraava päivä. Ihan sama kaikissa S- ryhmän kaupoissa. Graavilohella sama juttu. Sitä kyllä ostankin yleensä, koska se suolakalana säilyy hyvin. Huippugraavilohi käyttämässäni K- kaupassa 50e kilo. Mutta on taivaallisen hyvää.
Kala on aina ollut kallista. Ennen sentään edes tonnikala oli halpaa, mutta ei sekään ole enää vuosiin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö aloittaja vasta huomaa kalan kalleuden. Ollut jo useita vuosia huippuhinnoissa, milloin milläkin syyllä. Itse asiassa tällä hetkellä hinnat on jonkun verran menneet alaspäin. Kalatiskien tarjonta on keskimäärin kehnoa, harvinaista on löytää oikeasti hyvää kalatiskiä edes Helsingissä.
Onko enää hallia, missä olisi kalaa?
Vierailija kirjoitti:
Mistä saisi oikeaa villinä pyydettyä tuoretta kalaa? Pitääkö alkaa itse kalsastaa
Mato-ongella onkiminen kuuluu jokaisen oikeuksiin. Halvimmat onget saa kympillä.
Todellakin keinotekoisen makuista ruokaa saa kaupasta ja vielä 2-3 kertaisella hinnalla,hedelmät on mätiä, pakkauskoot pieniä, yms. Työkaveri osti esim lohikeitto 300 g ja oli pelkkää lientä, yksi pieni lohenpalanen, hintaa toki sen 4 e rasia. Kuluttajat ei tunnu välittävän, äänestyksellä ei voi vaikuttaa, omavaraisuus tuhottu sekä pienviljelijät pistetty ahtaalle. Ihmettelen mitä on tapahtunut mm perunoille...?eivät maistu miltään ja kuori maistuu ihan myrkyltä (söin vahingossa kuoriperunan jonka jälkeen vatsa ripulilla 2 vuorokautta) mitään hyvää,laadukasta tuotetta ei saa enää mistään. Todella moni ruokatuote keinotekoista. Olispa varaa muuttaa maalle ja viljellä itse ruokansa,perustaa vihannestarha yms. Ei tarvitsis sylkäistä jokaista ruokaa suustaan:(
Aivan järkyttävää miten maailma muuttunut ja vielä pahemmaksi menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saisi oikeaa villinä pyydettyä tuoretta kalaa? Pitääkö alkaa itse kalsastaa
Mato-ongella onkiminen kuuluu jokaisen oikeuksiin. Halvimmat onget saa kympillä.
Ja saalis on jotain salakoita ja hyvällä tuurilla jokunen särki tai affu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli Prismassa paljon tuotteita asiakasomistajahintaan, kalatiskillä savulohi 19.90€/kg.
Ne Prisman savulohitarjoukset on aina kalalle, jossa viimeinen käyttöpäivä seuraava päivä. Ihan sama kaikissa S- ryhmän kaupoissa. Graavilohella sama juttu. Sitä kyllä ostankin yleensä, koska se suolakalana säilyy hyvin. Huippugraavilohi käyttämässäni K- kaupassa 50e kilo. Mutta on taivaallisen hyvää.
Graavil- ja kylmäsavulohissa listeriariski alkaa kohoamaan jo päivää, paria ennen vkp:tä. Se pitäisi siis syödä heti, eikä säilyttää tulevaisuuteen, ei edes huomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voiko norjalaiselta kalamieheltä tilata AITOA lohta?
Se Norjan lohen matka suomalaisiin pöytiin on järkyttävä. Jossain lehdessä oli yksityiskohtainen kuvaus siitä reissusta. En enää muista tarkalleen, mutta käytännössä kala kiertää lähes koko maapallon. Meikäläinen oli kuvitellut, että lohi tulee suoraan Norjan vesiltä meille. No ei tod.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuokin kyllä tosi kallista. Ja onkohan se lohi mistä tullut?
Ihan oli kotimaista kirjolohta. Mutta oma moka, koska kirjoitin savulohi, en savustettu kirjolohi.
-7-
In 2030 yuuu vill iiit zi bugz , oun nothing und biii häpi. Riigards KLAUS
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää, haukea tulee yli tarpeen
Tein kalapihviä ja oli hyvää.
Jos sitä tulee yli tarpeen, niin minkä ihmeen takia sitä ei ole myynnissä. Meille tarjotaan lohta, lohta, lohta. Tulee jo korvistakin. Virolaista kuhaa on usein tarjolla ja nyt miljoonan euron ahvenfileitä. Kalan tarjonta Suomessa on järkyttävän huonolla tasolla.
Meillä on verkot järvessä, ukko on kalastanut koko ikänsä kotitarpeiksi ja minä olen ollu mukana, ei se kala kalastamalla itse hyppää noin vain lautaselle, ostat merkit, bensat, katsot joskus tosi sotkuiset verkot, kala voi pyörittää ne tosi myttyyn kun pakoon yrittää, itikat riesana rannassa, aikaa menee joskus monta tuntia, mutta kyllä sen kestää kun tietää että saa tuoreen kalan, sitten ne on siivottava ja laitettava se sapusta. Ja uskokaa pois, kyllä kalaankin voi tympääntyä. Muikut otetta melkein yksitellen ja siinä se aika kuluu lokkien härrätessä ympärillä.
En ymmärrä tuota kalleusrutinaa, ostaa tai ei .
Kysellään mistä saisi halvalla eikä ymmärretä että se työkin maksaa, kuka pyytää kalaa ilman palkkaa, samat ihmiset eivät viitsi mennä töihin kun on niin huono palkka että tukia saa enemmän kotona makaamalla.
Raha tätä yhteiskuntaa pyörittää.
Vierailija kirjoitti:
Kalansaaliit itämerestä on romahtaneet niin olemattomiin että lähinnä ihmetyttää että sitä ylipäätään riittää myyntiin, olipa hinta mikä tahansa.
Mikähän se Itämeren saastumistilanne oikeasti on. Onko sieltä saatava kala syömiskelpoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verkot vesille ja siikaa tulee,maksaa vaivan ja paljon muuta,mutta sitten on siikaa,myöskin ahvenia omiksi tarpeiksi ja tarvittaessa vaikka myyntiin.
Uimalla vai? Ja minne?
Osta vene ja välineet, tietysti ensin pitää mennä töihin ja tienata ne
Vierailija kirjoitti:
Pitää. Kuka haluaa kalastajaksi nykyaikana? Luuletko, että sillä tienaa hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on verkot järvessä, ukko on kalastanut koko ikänsä kotitarpeiksi ja minä olen ollu mukana, ei se kala kalastamalla itse hyppää noin vain lautaselle, ostat merkit, bensat, katsot joskus tosi sotkuiset verkot, kala voi pyörittää ne tosi myttyyn kun pakoon yrittää, itikat riesana rannassa, aikaa menee joskus monta tuntia, mutta kyllä sen kestää kun tietää että saa tuoreen kalan, sitten ne on siivottava ja laitettava se sapusta. Ja uskokaa pois, kyllä kalaankin voi tympääntyä. Muikut otetta melkein yksitellen ja siinä se aika kuluu lokkien härrätessä ympärillä.
Tämä, meillä sama erotuksena vaan että vesialue on sellainen ettei mitään lupia tarvitse kun se on yksityisten mailla oleva tekojärvi.
Matkaa tulee 20 km, mutta haukea tulee runsaasti.
Puoli päivää siinä menee peratessa ja pakastaessa ja ruoaksi laitettaessa
Edullista ja hyvää muttei kovin laiskan ihmisen hommaa 😏
T. Tuo haukipihvien tekijä.
Uimalla vai? Ja minne?