Oletko tehnyt heinätöitä?
Seivästänyt heinää seipäälle? Itse yritin lapsena, mutta en osannut tehdä seivästä, vaan tuli huojuva heinäkasa:]
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä jotain.. ' heinä + työ ' = jotain synonyymejä?
-
Olen ymmärtänyt että suomalainen (normaali) lypsylehmä navetta, n.300päätä, käy jollain siellä olevalla robotti-automaatilla syömässä ja lypsyssä?
Onko se 'heinä' jotain avaruus tiedettä sitten?
Niin totta. Ja uutisissa näin äsken kun pellon omistajat sanoo: täällä ei tarvi enää tulla mitään tekemään seuraaviin 40 vuoteen.
(Kun ovat muuttamassa kaikki pellot joksikin.. sähkö-farmeiksi??) - Uutisissa oli äsken kyllä.
outo sana, to 'kotitila'?
mikä paikka se sellainen on.
No se mikä on kotitila siellä on pellot maat ja mannut,voi se olla myös kotipaikka.Eikö muuta kysyttävää?
Kun mulla oli kani tein heinätöitä
sina keräsin heinää kesällä kuivumaan ja pussiin kuivat
Olen. Aloitin 5-vuotiaana, ja tehtäväni oli laittaa alin kalikka heinäseipääseen ja heittää 2 ylintä maahan, josta heinäntekijät ne noukkivat ja laittoivat paikoilleen. Kun täytin 10-vuotta siirryin kalikkatytöstä heinäntekijäsi eli laittamaan heinää seipäälle. Rankinta oli kun pölyä ja heinää varsi koko ajan päälle ja meni vaatteiden alle ja se kutisi. Heinä oli itsessään kevyttä ja helppo nostella seipäälle. Työpäivät olivat yli 12 -tuntisia ja kukaan ei silloin puuttunut lapsityöhön Suomessa.
Ysärillä lapsena heiteltiin heinäpaaleja rekkaan jopa 12 tuntia päivässä. Ne olivat mukavia päiviä ainakin näin jälkeenpäin ajatellen. Silloin tuntui raskaalta, ainakin välillä.
Lapsena kesällä mummolassa tehtiin talon töitä. Lasten vastuulla oli vasikoiden syöttö, kasvamaan kitkentä, katiskoiden kokeminen ja kalojen perkaus, ja heinäaikaan heinätyöt. Pellolla haravoitiin, ja ladon ylisillä poljettiin sitten heinät. Muistan että ehkä 12-vuotiaana sain käyttää heinähankoa. Syksyllä potunnosto. Tämä oli 80-luvulla.
Nykyään varmaan katoavaa kansanperinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli mieleen että olen lapsena nukkunut kesällä heinäladossa. Kuivan heinän haju on ihana muisto.
Minä olen nukkunut olkipatjoilla monta vuotta. Ne olivat aika muhkuraisia kylläkin mutta tuoksuivat hyvälle. Joka vuosi oljet patjoihin vaihdettiin.
Minulla on ollut ilo ja kunnia osallistua maatalon töihin eri aukulaispaikoissa. Ihania hetkiä ja ihania muistoja <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sananlasku "helppoa kuin heinänteko" on suuri valhe!
Heinänteko ei ole helppoa ollenkaan. Ihan järjettömän rankkaa hommaa. Pelkästään jo yhden heinäseipään edestä niittäminen ja kerääminen on iso työ.
Minä olisin ihan hyödytön noissa hommissa. En kestä lämpöä enkä aurinkoa. Kovaa fyysistä työtä olen kyllä tehnyt, mutta aurinko on minulle kuin kryptoniitti Teräsmiehelle.
Minä en voi ymmärtää miten joskus sata vuotta sitten on pystytty maatilan työt tekemään. Tuntuu tämmöisestä veltosta kaupunkilaisesta ihan järjettömän rankalta työnteolta. Jotain valtavan isoa peltoa alkaa käsin viikatteella niittämään.
Puhumattakaan kyntämisestä hevosella, puiden kaatamisesta talvella ja kuljettamisesta metsästä pois hevospelillä, käsin lypsämisestä ym ym.. On totisesti ollut kovaa työtä elon saaminen tässä pohjoisessa maassa ennen koneiden tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ja olen myös heitellyt paaleja latoon. Ja hyppinyt ladon orrelta kasaan irtonaista heinää.
Ihan tenavana hypittiin heinäladossa, jotta heinät saatiin pienempään tilaan. Olihan siinä lapsille puuhaa, kun aikuiset keräsivät heiniä pelloilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt heinätöitä mutta en koskaan laittanut seipäille heinää. Edes vanhempani eivät ole heinätöitä tehdessä heinää seibästäneet ja ovat jo yli 70 vuotiaita.
Minä olen ja monena kesänä olenkin. Pappalla oli maatila ja siellä heinää seipäälle niin pian kuin siihen kykeni, kesät vietin siellä ja nyt olen minäkin yli 70.
Kiitos tiedosta!
Joo edelleen meilläkin löytyy seipäitä, mutta ei niitä ole sen jälkeen käytetty kun on tulleet traktorit tilalle. Oma isoisäni ja hänen isänsä olivat toki siinä suhteessa edistyksellisiä. Isoisoisä oli saanut opin siihen Amerikan vuosiltaan.
Kyllähän heinät monta hehtaaria traktorilla ja niittokoneella silloinkin niitettiin, vain ojien reunoilta viikatteella. Seipäät vietiin myös traktorilla pellolle ja pystytettin sinne.
Olen. Aloitin 5-vuotiaana, ja tehtäväni oli laittaa alin kalikka heinäseipääseen ja heittää 2 ylintä maahan, josta heinäntekijät ne noukkivat ja laittoivat paikoilleen. Kun täytin 10-vuotta siirryin kalikkatytöstä heinäntekijäsi eli laittamaan heinää seipäälle. Rankinta oli kun pölyä ja heinää varsi koko ajan päälle ja meni vaatteiden alle ja se kutisi. Heinä oli itsessään kevyttä ja helppo nostella seipäälle. Työpäivät olivat yli 12 -tuntisia ja kukaan ei silloin puuttunut lapsityöhön Suomessa.
Sulla on vähän samaa historiaa kuin mullakin,olin aluksi seipään tapin asentaja ja siitä se lähti.Siinä oli kaikenlaista hommaa vuosien mittaan.
En ole tehnyt mutta 1990 -luvulla näin nuorena tyttönä auton ikkunasta kun muutama tavallinen mies teki heinätöitä tien vieressä vanhanajan tapaan itäisessä Suomessa. Heillä oli oikein suomenhevonen kärryineen ja nostivat ilman paitoja heinää kärryyn heinähangoilla. Oli todella seksikäs näky. Jos niin työskenneltäisiin edelleen ympäri Suomea, meillä olisi väkiluku kasvussa kotimaisin voimin.
Suomalainen mies on seksikkäimmillään kesällä ilman paitaa, hieman hikisenä, lihakset työskentelystä pullistellen ja suomenhevonen vieressä häntää heiluttemassa. Sinne jos saisi neitokainen viedä lounaan pärekorissa ja kesämekkoon pukeutuneena tai vaikka ohjastaa hevosta, niin johan löytyisi uusia pariskuntia. Incelit jonottaisi heinätöiden tekemiseen.
En kun olin kaupunkilaislapsi, ainut mummolakin oli kaupungissa. Toinen vanhemmista ja isovanhemmat kyllä olivat maalta lähtöisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt lapsena ja teininä. Olen myös lypsänyt lehmiä käsin. Vietin kesiä sukulaisten luona maalla. Olen helsinkiläinen. Se oli ihan kivaa silloin.
Joskus olen nähnyt telkkarissä käsin lypsämistä. Ihan armottoman pieni maitoosuihku tulee kertanykäisyllä. Yhdeltä lehmältä saadaan kerralla kuitenkin aika paljon maitoa. Jo yhtä lehmää sairi nykiä ikuisuuden. Niitä kun pitäisi navetallinen lypsää, voisi itku päästä.
Pitää osata lypsää niin kyllä sitä maitoa tulee ihan suihkuamalla. Jos ei osaa niin ei kannata mennä nykimäänkään tai sitten opetella. Kesällä tätini kanssa kaksin lypsimme aamuin illoin 15 lehmää. Tykkäsin niistä lehmistä tavattomasti, kaikilla oli nimikin.
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt mutta 1990 -luvulla näin nuorena tyttönä auton ikkunasta kun muutama tavallinen mies teki heinätöitä tien vieressä vanhanajan tapaan itäisessä Suomessa. Heillä oli oikein suomenhevonen kärryineen ja nostivat ilman paitoja heinää kärryyn heinähangoilla. Oli todella seksikäs näky. Jos niin työskenneltäisiin edelleen ympäri Suomea, meillä olisi väkiluku kasvussa kotimaisin voimin.
Suomalainen mies on seksikkäimmillään kesällä ilman paitaa, hieman hikisenä, lihakset työskentelystä pullistellen ja suomenhevonen vieressä häntää heiluttemassa. Sinne jos saisi neitokainen viedä lounaan pärekorissa ja kesämekkoon pukeutuneena tai vaikka ohjastaa hevosta, niin johan löytyisi uusia pariskuntia. Incelit jonottaisi heinätöiden tekemiseen.
Hyvä viesti mutta incelit eivät jonota mihinkään muualle kuin Kelan luukulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt heinätöitä mutta en koskaan laittanut seipäille heinää. Edes vanhempani eivät ole heinätöitä tehdessä heinää seibästäneet ja ovat jo yli 70 vuotiaita.
Minä olen ja monena kesänä olenkin. Pappalla oli maatila ja siellä heinää seipäälle niin pian kuin siihen kykeni, kesät vietin siellä ja nyt olen minäkin yli 70.
Kiitos tiedosta!
Joo edelleen meilläkin löytyy seipäitä, mutta ei niitä ole sen jälkeen käytetty kun on tulleet traktorit tilalle. Oma isoisäni ja hänen isänsä olivat toki siinä suhteessa edistyksellisiä. Isoisoisä oli saanut opin siihen Amerikan vuosiltaan.
Kyllähän heinät monta hehtaaria traktorilla ja niittokoneella silloinkin niitettiin, vain ojien reunoilta viikatteella. Sei
Niin? Sehän on ihan joaisen oma valinta seivästikö vai ei. Meillä ei seivästetty kun niitä voitiin pöyhiä traktorilla pellolla ja ne kuivui irtonaisina muutamassa päivässä. Ei siinä mitää seipäitä tarvittu välissä.
Farmi ohjelmaa kun katsoo niin kuka ne lehmät lypsää,eihän nämä kilpailijat ota utareista kun kahvimaidot pieneen pelti mukiin.
Joskus olen nähnyt telkkarissä käsin lypsämistä. Ihan armottoman pieni maitoosuihku tulee kertanykäisyllä. Yhdeltä lehmältä saadaan kerralla kuitenkin aika paljon maitoa. Jo yhtä lehmää sairi nykiä ikuisuuden. Niitä kun pitäisi navetallinen lypsää, voisi itku päästä.