Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tehnyt heinätöitä?

Vierailija
01.06.2024 |

Seivästänyt heinää seipäälle? Itse yritin lapsena, mutta en osannut tehdä seivästä, vaan tuli huojuva heinäkasa:]

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt heinätöitä mutta en koskaan laittanut seipäille heinää. Edes vanhempani eivät ole heinätöitä tehdessä heinää seibästäneet ja ovat jo yli 70 vuotiaita.

Minä olen ja monena kesänä olenkin. Pappalla oli maatila ja siellä heinää seipäälle niin pian kuin siihen kykeni, kesät vietin siellä ja nyt olen minäkin yli 70. 

Kiitos tiedosta!

Joo edelleen meilläkin löytyy seipäitä, mutta ei niitä ole sen jälkeen käytetty kun on tulleet traktorit tilalle. Oma isoisäni ja hänen isänsä olivat toki siinä suhteessa edistyksellisiä. Isoisoisä oli saanut opin siihen Amerikan vuosiltaan.

Kyllähän heinät monta hehtaaria traktorilla ja niittokoneella silloinkin niitettiin, vain ojien reunoilta viikatteella. Sei

Peltoa niin vähän että ojan reunoiltakin oli pakko tehdä heinä? Edelleen kiitos tiedosta, mutta entä sitten.

Vierailija
42/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Farmi ohjelmaa kun katsoo niin kuka ne lehmät lypsää,eihän nämä kilpailijat ota utareista kun kahvimaidot pieneen pelti mukiin.

Tuotantoyhtiö tuskin niitä lehmiä edes omistaa, joten hoito vastuu ja myös se lypsäminen jää omistajan tehtäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ja olen myös heitellyt paaleja latoon. Ja hyppinyt ladon orrelta kasaan irtonaista heinää. 

Ihan tenavana hypittiin heinäladossa, jotta heinät saatiin pienempään tilaan. Olihan siinä lapsille puuhaa, kun aikuiset keräsivät heiniä pelloilta.

Muistan hyvin. Heinät pisteli sääriin ja jalkoihin siellä hyppiessä ja illalla saunassa sitten kirvelivät koivet. 

Vierailija
44/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farmi ohjelmaa kun katsoo niin kuka ne lehmät lypsää,eihän nämä kilpailijat ota utareista kun kahvimaidot pieneen pelti mukiin.

Tuotantoyhtiö tuskin niitä lehmiä edes omistaa, joten hoito vastuu ja myös se lypsäminen jää omistajan tehtäväksi.

Ei siinä ohjelmassa ollut muita kuin Miina Äkkijyrkkä (en pidä yök!), joka osasi lehmiä käsitellä.

Vierailija
45/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ne heinät piti polkea,niitä myös suolattiin.

Vierailija
46/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten kun oli sateista piti heinät laittaa seipäille kun ei märkänä voi paalata. Joka kesä heinätöissä viimeset 30 v.

Vierailija
47/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten kun oli sateista piti heinät laittaa seipäille kun ei märkänä voi paalata. Joka kesä heinätöissä viimeset 30 v.

Nykyyään ei tehdä välttämättä kuivaa heinää ollenkaan esim. lyspykarjatiloilla. Heinää tekee lähinnä ne joilla on hevosia ja harvoin niitä hevosia kovin montaa on joten määrätkin on sen verran pieniä että tuota seivästämistä voi pitää harrastuksenakin.

Vierailija
48/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla viisivuotiaana ensimmäisen kerran heinätöissä. Kyseessä oli suomenhevosen vetämä kärry. Valtava heinäkasa kärryissä ja minut istutettiin kasan päälle ja lyötiin suitset pieniin kätösiin ja niin lähdettiin. En minä siinä iässä osannut tehdä mitään, mutta niin vaan hevonen vanhasta muistista lompsi ladolle ja parkkeerasi ladon eteen.

Vierailija
49/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmi ohjelmassa lehmä potkii hyönteisiä. Pitäisi yhden olla "ripsumassa" lepänoksalla utareita. Yhdessä osassa taisivat viritellä jotain lehmisavua ettei hyönteisiä. Olen ihan kaupunkilainen itse.

Vierailija
50/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sananlasku "helppoa kuin heinänteko" on suuri valhe!

Heinänteko ei ole helppoa ollenkaan. Ihan järjettömän rankkaa hommaa. Pelkästään jo yhden heinäseipään edestä niittäminen ja kerääminen on iso työ.

Minä olisin ihan hyödytön noissa hommissa. En kestä lämpöä enkä aurinkoa. Kovaa fyysistä työtä olen kyllä tehnyt, mutta aurinko on minulle kuin kryptoniitti Teräsmiehelle.

Minä en voi ymmärtää miten joskus sata vuotta sitten on pystytty maatilan työt tekemään. Tuntuu tämmöisestä veltosta kaupunkilaisesta ihan järjettömän rankalta työnteolta. Jotain valtavan isoa peltoa alkaa käsin viikatteella niittämään.

Oli työvoimaakin. Tavisten pellot eivät olleet isoja, ja ison tilan pellolla oli niittäjät rivissä. Kun on taitavat tekijät ja terät kunnossa, kyllä siinä syntyy jälkeäkin. Maalle lähdettiin jeesaamaan sukua heinätöissä monin paikoin vielä pitkään sitten kun leikkuupuimurit jo hoitivat viljapuolen. Hevosniittokone on ihan hauska vehje sekin. Maatalous on ainakin muualla ollut aika koneistettua jo pitkään ennen traktoreita. Milloin mahdettiin puimakone keksiä? Höyryllä sitä käytettiin.

Vierailija
51/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sananlasku "helppoa kuin heinänteko" on suuri valhe!

Heinänteko ei ole helppoa ollenkaan. Ihan järjettömän rankkaa hommaa. Pelkästään jo yhden heinäseipään edestä niittäminen ja kerääminen on iso työ.

Pikkupojasta alkaen olin etupäässä heinäseipäiden pystytyksessä.  Keskimäärin 300 seivästä tuli kesässä pystytettyä.  Välillä suoniityllä viikatteella niittämässä.  Kyläseppä opetti viikatteen taonnan, eikä taito ole vieläkään ruostunut.  Muutama vuosi sitten muutaman taoin, oli näytös luontoinen kylätapahtumassa 

Vierailija
52/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuorena tyttönä tehnyt ja saanut siinä oppia myöhempäänkin elämään, kuinka urakkaa tehdään ja hommat etenee. Kunto kasvoi ja mieltä lämmitti, kun koko ikänsä ruumiillista työtä tehneet isä ja äiti viimein tunnustivat minut aikuisen veroiseksi hankoajaksi. Ei päässyt ylipainoa kertymään noina kesinä eikä tarvinnut maata rannalla ruskettumassa. Ne oli hienoja hetkiä ne, nyt isä on jo poissa ja äidinkin kädet saa viimein olla jouten.

Vierailija
53/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen ollut heinäpellolla hankoamassa heiniä seipäille. Pienempänä taas vietiin aina tapit paikalleen, kuljetettiin päiväkahvit ja haravoitiin pientareet ja irtoheinää. Myös viljaa laitettiin paikoittain seipäille pienemmillä pelloilla 1960-luvulla, joten tuttua on. Ihan viime vuosina ei ole tullut tilaisuutta tähän.

Vierailija
54/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Olen myös suolannut heiniä latoon. Olen myös tehnyt kuhilaita ja haasion,

Vierailija
55/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns. tehnyt heinää ja ajanut sitä traktoriakin lapsena sukulaisten tilalla. Kaupunkilaislapsi, mutta kesät landella. Hauskoja kesämuistoja.

Vierailija
56/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko haasia ollut mitenkin yleinen? Kai seipäillä on kuivattu siksi, että kesäsade iskee äkkiä ja kastelee päällimmäiset. Haasian ymmärrän etelämpänä, missä aurinko kuivattaa ohuen heinän niin nopsaan, että siinäkin tulee valmista.

Vierailija
57/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut heinätöissä 90-luvulla. Ei edes silloin enää kukaan mitään heinäseipäitä käyttänyt.

Käsivoimin piti ne heinäpaalit heittää traktorin kärryyn ja pinota varastoon. Kyllä siinä kun niitä kesähelteellä koko päivän nostelee ja heittelee tietää illalla töitä tehneensä.

Eiköhän sitä tänäkin kesänä seivästetä appiukon hevosten heinät. Ihan hauskaa hommaa. Kotitilalla ollaan paalattu jo varmaan 40 vuotta. Nykyisiä pyöröpaaleja ei tartte enää käsin koskea.

Vierailija
58/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin jotain kymmenen vanhana seipäitä pellolle ukin mersulla. Vähänkö olin innoissani.

Vierailija
59/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt heinätöitä mutta en koskaan laittanut seipäille heinää. Edes vanhempani eivät ole heinätöitä tehdessä heinää seibästäneet ja ovat jo yli 70 vuotiaita.

Oikeasti? Mun äiti on 65v ja heillä Varsinais-Suomessa heinä kuivattiin seipäälle 1960-luvulla ja lapset oli mukana työssä. Vasta 1970-luvun loppupuolella hankittiin paalain.

Vierailija
60/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyyään ei tehdä välttämättä kuivaa heinää ollenkaan esim. lyspykarjatiloilla. Heinää tekee lähinnä ne joilla on hevosia ja harvoin niitä hevosia kovin montaa on joten määrätkin on sen verran pieniä että tuota seivästämistä voi pitää harrastuksenakin.

Kuivaheinä on kysyttyä tavaraa esim. kaninpitäjillä, heinästä saa aika hyvän katteen lemmikkikaupan kautta. Eikä hevostiloilla yleensä ole heinää, se kun vaatisi omat koneensa, helpompi ostaa siltä, joka viljelee heinää myyntiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän