Oletko tehnyt heinätöitä?
Seivästänyt heinää seipäälle? Itse yritin lapsena, mutta en osannut tehdä seivästä, vaan tuli huojuva heinäkasa:]
Kommentit (120)
"Päivänä kuuman heinäkuun
me istuttiin aivan lähekkäin
ja juotiin kahvit kahden aikaan
Ylitse suuren koivupuun
mä ilmassa kummallista näin
ja vannon: uskonut en taikaan
No, sieltä se saapui kuitenkin
ja heinältä tuoksui kaikki maa
ja kahvin jälkeen käytiin työhön
Seipäille heinää heittelin
ja rauhassa päätin odottaa,
tää päivä että joutuis yöhön
Niin päättyi työ ja alkoi yö
ja jostain kummasta hänkin
saapui samaan aikaan
Kun päättyi yö ja alkoi työ
niin jostain kummasta syystä
uskoin siihen taikaan..
Rakkaus alkaa juuri niin,
aika jos sattuu kohdalleen,
kun aistii tietynlaiset tuoksut
Ehkä se alkaa juuri niin,
vuodesta vuoteen uudelleen,
alkavat tietynlaiset juoksut"
(Hector - Heinäpellolla) 🌾🌾🔱🔱
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli mieleen että olen lapsena nukkunut kesällä heinäladossa. Kuivan heinän haju on ihana muisto.
Vierailija kirjoitti:
Olen ja mielestäni se oli helppoa.
No, sitten et tosissaan ole niitä tehnyt. Ei ole leikintekoa kun päivänkin heittelet 10-12 kg heinäpaaleja traktorin lavalle ja varastossa aina ylemmäs 5 m korkeuteen parinkin viikon ajan
"Myös Minnalla on hyviä muistoja maalaiselämästä ja lehmistä. Monesti oltiin heinäpellolla. Ilma oli todella kuuma. Sain laittaa seipäisiin tappeja. Homma alkoi jossakin vaiheessa tuntua tylsältä ja sain luvan nostaa heinähangolla seipäälle heiniä. Joskus heinien seasta putkahti sammakko, joskus kaninpoikanen. Sain myös viedä kahvia pellolle koska työtätekeviä sukulaisia oli joskus jopa kymmenen. Veli ajoi traktoria vaikka oli ehkä 10-vuotias. Eväitä sain olla myös välillä valmistamassa äidin kanssa. Leikimme usein piiloa seipäiden takana ja kuvittelimme niiden olevan peikkoja. Toinen asia mistä tykkäsin oli ötökät ja laitumelle ajetut lehmät. Olin itse kuljettamassa lehmät usein laitumelle. Rakastan lehmiä sen takia vielä tänäkin päivänä. Vaikka matkaa tietä pitkin lehmien laitumelle oli kaksi kilometriä saatiin ne aina kunnialla navetasta sinne siirrettyä. Lehmät pomppivat iloisina kun pääsivät ulos. Ikinä en niitä pelännyt vaikka isoja olivatkin. Muistan myös vasikat, etenkin pikkupyrrit.
https://aikamatkalla.fi/paivakodit/kesaretkella/
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli mieleen että olen lapsena nukkunut kesällä heinäladossa. Kuivan heinän haju on ihana muisto.
<3
Vierailija kirjoitti:
Hector - Heinäpellolla 🌾🌾🔱🔱🍞
🎶🎵🎶
Tehdäänkö vielä jossain heinätöitä käsin ja laitetaan heinät seipäille? 🌾🌾🔱🔱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa kuin heinänteko
Oliko niin helppoa oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan muistoissani lapsuuden heinäpelloille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa kuin heinänteko
Oliko niin helppoa oikeasti?
Ei. Se oli pirun raskasta hommaa. Oli kuuma, aurinko porotti ja paarmat pörräsi. Tosin ei se paalien nosteleminen ollut yhtään sen helpompaa. Olivat painavia ja piti saada nostettua korkealle kärryyn.
Kyllä. Olen syntynyt v. 1959. Vanhempani olivat maanviljelijöitä. Me lapset työskentelimme kesäisin maatilan töissä. Heinänteko alkoi heinäkuun alussa ja sitä kesti noin kuukauden. Seivästystä, heinäkuorman tekoa, latoon hankoamista, heinien polkemista. Se oli kovaa työtä, mutta muistelen lämmöllä.
Olen ollut heinänteossa lapsena. En tiedä, oliko meistä muksuista pellolla paljon hyötyä, mutta mukana oltiin. Ja päästiin heinäkuorman kyytiin, kun heinää ajettiin heinälatoon.
Mutta onhan se kovaa työtä. Sopivien ilmojen aikaan aikuiset huhkivat aamusta iltaa. Miehillä paloi yläkroppa auringossa, ei siihen aikaan aurinkosuojavoiteita oikein edes ollut (70-luvulla).
Heinäladossa oli myös todella hauska lapsena leikkiä serkkujen kanssa. Kivoja aikoja, ainakin lapsille!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olen syntynyt v. 1959. Vanhempani olivat maanviljelijöitä. Me lapset työskentelimme kesäisin maatilan töissä. Heinänteko alkoi heinäkuun alussa ja sitä kesti noin kuukauden. Seivästystä, heinäkuorman tekoa, latoon hankoamista, heinien polkemista. Se oli kovaa työtä, mutta muistelen lämmöllä.
👍👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sitten et tosissaan ole niitä tehnyt. Ei ole leikintekoa kun päivänkin heittelet 10-12 kg heinäpaaleja traktorin lavalle ja varastossa aina ylemmäs 5 m korkeuteen parinkin viikon ajan
Heinätöissä on erilaisia töitä. Kun tehtävään kuuluu laittaa välystapit seipääseen niin riittää kun on tarkkana ja oikeaan aikaan oikealla seipäällä. Ei ollut vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Sananlasku "helppoa kuin heinänteko" on suuri valhe!
Heinänteko ei ole helppoa ollenkaan. Ihan järjettömän rankkaa hommaa. Pelkästään jo yhden heinäseipään edestä niittäminen ja kerääminen on iso työ.
Sehän on vain kuin yksi kullinluikaus sanoit tuttava kun kysyttiin häneltä että hitsaisiko auton katsastusta varten eikä siis hitsannut no me sitten veljen kanssa hitsattiin sitä autoa saman tuttavan pajalla 1 päivää 😁
Olen ollut heinäpellolla lukemattomia tunteja, raatanut selkä palaneena ja keuhkot pölyä täynnä. Se oli silloin ainoa tapa saada karjalle rehua talveksi. Ei ollut traktoreita eikä niittokoneita, naapuriin tuli kyllä jossain vaiheessa hevosvetoinen niittokone ja koko kylä kävi sitä ihmettelemässä. Käyttämättä se kuitenkin jäi kun olisi saanut laiskan miehen maineen. Nykyajan maanviljely on mennyt aivan pelleilyksi kun talon kokoisella traktorilla yksi mies tekee saman työn mihin ennen tarvittiin koko tilan väki. Ei se ole mitään työntekoa vaan suoraan sanottuna pelleilyä kalliilla koneilla. Pitäisi palata takaisin siihen aikaan kun tilan työt tehtiin käsin. Eikun isännät ja emännät viitakkeen kanssa pellolle töihin kuten ennen vanhaan!
Vierailija kirjoitti:
Sananlasku "helppoa kuin heinänteko" on suuri valhe!
Heinänteko ei ole helppoa ollenkaan. Ihan järjettömän rankkaa hommaa. Pelkästään jo yhden heinäseipään edestä niittäminen ja kerääminen on iso työ.
On se helppoa siinä mielessä että sen kun tekee. On se tietysti kovaa työtä, mutta kyllä siihen normijamppa kykenee.
Hector - Heinäpellolla 🌾🌾🔱🔱🍞