Oletko tehnyt heinätöitä?
Seivästänyt heinää seipäälle? Itse yritin lapsena, mutta en osannut tehdä seivästä, vaan tuli huojuva heinäkasa:]
Kommentit (120)
Kyllä olen, tosin heinäseiväsaikaan olin niin pieni, etten siihen saanut osallistua, mutta ladossa olen tallonut heinää kasaan ja paaleja olen roudannut. Todella raskasta työtä ja vieläpä kesäkuumalla. Muistan eräänkin kerran kun isä sai auringonpistoksen. Muistan myös miten heinät pistelivät ja miten ihanaa oli mennä illalla uimaan kaiken päätteeksi.
Kaadetun heinän tuoksu on vieläkin yksi parhaista tuoksuista mitä tiedän.
Teininä olin joka kesä heinätöissä, kun kävin ravitallilla hoitamassa hevosia. Illalla kyllä koko kroppaa särki, kun oli koko päivän hangonnut paaleja korkealle kärryyn ja nostellut sieltä latoon. Enää ei selkä kestäisi.
Heinäpellolla mukana ollut n.20 vuotta, seivästänyt ja pystyttänyt seipäitä sekä luonut seipäiltä kärryyn ehkä 7 vuotiaasta alkaen joka kesä 22 vuotiaaksi. Ei ollut mitään paalauskoneita, irtoheininä latoihin. Heinää tehtiin n.350 seipäällistä/kesä.
Parhaita olivat varmaankin kahvihetket
🙂🍞🔱🌾
Vierailija kirjoitti:
🙂🍞🔱🌾
🙂
Vierailija kirjoitti:
"Päivänä kuuman heinäkuun
me istuttiin aivan lähekkäin
ja juotiin kahvit kahden aikaan
Ylitse suuren koivupuun
mä ilmassa kummallista näin
ja vannon: uskonut en taikaan
No, sieltä se saapui kuitenkin
ja heinältä tuoksui kaikki maa
ja kahvin jälkeen käytiin työhön
Seipäille heinää heittelin
ja rauhassa päätin odottaa,
tää päivä että joutuis yöhön
Niin päättyi työ ja alkoi yö
ja jostain kummasta hänkin
saapui samaan aikaan
Kun päättyi yö ja alkoi työ
niin jostain kummasta syystä
uskoin siihen taikaan..
Rakkaus alkaa juuri niin,
aika jos sattuu kohdalleen,
kun aistii tietynlaiset tuoksut
Ehkä se alkaa juuri niin,
vuodesta vuoteen uudelleen,
alkavat tietynlaiset juoksut"
(Hector - Heinäpellolla) 🌾🌾🔱🔱
Vierailija kirjoitti:
🙂🍞🔱🌾
Totta, heinä tuoksui, kahvi tuoksui ja pulla maistui.
Kun olin lapsi, satuttiin mummolaan heinäntekoaikaan. En itse tehnyt juuri mitään, mutta ensimmäisen kerran todettiin lievä heinänuha. Se ei estänyt hurjaa hyppimistä navetan ylisiltä kuivaan, edellisvuotisen heinän kasaan.
Olen ollut nuorena mukana sukulaisen maatilan heinätöissä. Nostelin paaleja traktorin kyytiin. Oli kivaa hommaa kaupunkilaisnuorelle ja isäntä maksoi vielä palkkaa nuorisolle. Olin mukana monena vuotena.
Joka kesä. Pitää hevosilla olla syötävää ja itse kun tekee tietää mitä laatua syövät.
Vierailija kirjoitti:
Hector - Heinäpellolla 🌾🌾🔱🔱🍞
En ole, mutta nyt jo edesmennyt äitini kertoi, kuinka hän pienenä tyttönä oli kuukauden verran joka kesä sukulaistensa maatilalla. Samanikäisen serkkunsa kanssa he veivät joka päivä korissa kahvia/ mehua piirakoineen/ pullineen heinäpellolla työskenteleville...Kahvi/ mehu+ syötävät maistuivatkin siinä rupattelun ohessa. Heinät oli kuitenkin saatava seipäille, joten me tytöt keräsimme taas kupit+ muut tavarat ja lähdimme tallustelemaan takaisinpäin
Olen. 9-vuotiaana pääsin pellolla traktorin rattiin, kun äidin mielestä olin turvallisempi kuski kuin vanha isoisäni. Ajoin sitten pellolta paaleja, kun en niitä jaksanut heitellä. Teininä pääsin kerran tekemään heinää seipäälle, kun oli karmea sadekeli kun piti tehdä heinää, eikä se voinut kuivua maassa. Olin silloin hyvässä kunnossa ja touhu oli kivaa. Aikuiset valittivat työn raskautta, tädin mies piti laittaa nappulapojaksi kun meinasi pökertyä.
Kyllä ja yleensä se tedään koko kesän helteisimpänä päivänä, että heinä saadaan mahdollisimman kuivana talteen
Minut laitettiin nuorena tekemään heinätöitä, kun olin jo tehnyt täyden työpäivän 35 asteen helteessä läheisellä taimitarhalla. Siis joka päivä kesä-heinäkuussa, ja mitään kyselemättä. Sitä vain odotettiin minulta. Taimitarhatöistä sai sentään jonkin korvauksen, mutta näistä niiden päälle tehdyistä heinätöistä oli palkkana kuppi kahvia ja pullankäntty. En pahemmin arvosta maalaisten "työmoraalia", joka muistuttaa kyllä enemmän jotain mielenviirausta kuin eettistä asennetta.
En ole tehnyt heinätöitä mutta olen lapsena ollut heinätöissä mukana. Hevosen kärryjen kyydissä oli hauskaa.
Mummolassa, missä tehtiin heinää, oli paalauskone jo kun olin pieni. 50 vuotta sitten. Perinteisiä heinäpeltokuvia olen nähnyt vain edellisestä sukupolvesta.
No siis olen joo. Tai oikeastaan se oli olkityö. Hommasin kuivia olkia ja yritin niistä askarrella himmelin. Mut ei ollut ihan yksinkertainen juttu.
Kyllä :( Enämpi v ittumaista hommaa kuin "romanttista".