Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tehnyt heinätöitä?

Vierailija
01.06.2024 |

Seivästänyt heinää seipäälle? Itse yritin lapsena, mutta en osannut tehdä seivästä, vaan tuli huojuva heinäkasa:]

Kommentit (120)

Vierailija
1/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli mieleen että olen lapsena nukkunut kesällä heinäladossa. Kuivan heinän haju on ihana muisto.

Vierailija
2/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja mielestäni se oli helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt heinätöitä mutta en koskaan laittanut seipäille heinää. Edes vanhempani eivät ole heinätöitä tehdessä heinää seibästäneet ja ovat jo yli 70 vuotiaita.

Vierailija
4/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mutta olen kyllä joskus sauhutellut heinää. Lasketaanko se?

Vierailija
5/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja olen myös heitellyt paaleja latoon. Ja hyppinyt ladon orrelta kasaan irtonaista heinää. 

Vierailija
6/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kesä ja muutama vuosi sitten tuli laitettua pari hehtaaria seipäällekin 

Vierailija
7/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, mutta ei seivästyksestä oikein mitään tullut. Vuosikymmeniin täällä ei enää ole seivästetty vaan yritetty saada pellolla kuivaksi vaihtelevalla menestyksellä.

Lasketaanko viikatteella niittäminen? Sitä kyllä tehdään vielä joka kesä pihapiirissä ja vähän muuallakin.

Vierailija
8/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Oli yllättäen mukavaa puuhaa.

Vierailija
9/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sananlasku "helppoa kuin heinänteko" on suuri valhe!

Heinänteko ei ole helppoa ollenkaan. Ihan järjettömän rankkaa hommaa. Pelkästään jo yhden heinäseipään edestä niittäminen ja kerääminen on iso työ.

Vierailija
10/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt heinätöitä mutta en koskaan laittanut seipäille heinää. Edes vanhempani eivät ole heinätöitä tehdessä heinää seibästäneet ja ovat jo yli 70 vuotiaita.

Minä olen ja monena kesänä olenkin. Pappalla oli maatila ja siellä heinää seipäälle niin pian kuin siihen kykeni, kesät vietin siellä ja nyt olen minäkin yli 70. 

Vierailija
11/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt nuorempana, autettiin sukulaisia heinän teossa ja korjuussa, kyllä vitutti lähteä paarmojen syötäväksi pellolle.

Vierailija
12/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt lapsena ja teininä. Olen myös lypsänyt lehmiä käsin. Vietin kesiä sukulaisten luona maalla. Olen helsinkiläinen. Se oli ihan kivaa silloin. 

Vierailija
13/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heinänteko ei ole helppoa ollenkaan. Ihan järjettömän rankkaa hommaa. Pelkästään jo yhden heinäseipään edestä niittäminen ja kerääminen on iso työ.

Minä olisin ihan hyödytön noissa hommissa. En kestä lämpöä enkä aurinkoa. Kovaa fyysistä työtä olen kyllä tehnyt, mutta aurinko on minulle kuin kryptoniitti Teräsmiehelle.

Vierailija
14/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ja mielestäni se oli helppoa.

Tuskin kuitenkaan yhtä helppoa kuin heinänteko. Eiku...

Vierailija
15/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut heinätöissä 90-luvulla. Ei edes silloin enää kukaan mitään heinäseipäitä käyttänyt.

Käsivoimin piti ne heinäpaalit heittää traktorin kärryyn ja pinota varastoon. Kyllä siinä kun niitä kesähelteellä koko päivän nostelee ja heittelee tietää illalla töitä tehneensä.

Vierailija
16/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin ihan hyödytön noissa hommissa. En kestä lämpöä enkä aurinkoa. Kovaa fyysistä työtä olen kyllä tehnyt, mutta aurinko on minulle kuin kryptoniitti Teräsmiehelle.

Minä en voi ymmärtää miten joskus sata vuotta sitten on pystytty maatilan työt tekemään. Tuntuu tämmöisestä veltosta kaupunkilaisesta ihan järjettömän rankalta työnteolta. Jotain valtavan isoa peltoa alkaa käsin viikatteella niittämään.

Vierailija
17/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsena kotilalla häärittiin mukana ja myöhemmin vankilassa,80-luvulla.Tuossa teille viikate,hehtaari peltoa pitäisi tänään niittää joo helppoa kuin heinänteko,luulen että mieli muuttuu kun edes aarin verran pistätte heinää lakoon,saattaa kunto loppua.

Vierailija
18/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä jotain.. ' heinä + työ ' = jotain synonyymejä? 

-

Olen ymmärtänyt että suomalainen (normaali) lypsylehmä navetta, n.300päätä, käy jollain siellä olevalla robotti-automaatilla syömässä ja lypsyssä?

Onko se 'heinä' jotain avaruus tiedettä sitten?

Vierailija
19/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsena kotilalla häärittiin mukana ja myöhemmin vankilassa,80-luvulla.Tuossa teille viikate,hehtaari peltoa pitäisi tänään niittää joo helppoa kuin heinänteko,luulen että mieli muuttuu kun edes aarin verran pistätte heinää lakoon,saattaa kunto loppua.

outo sana, to 'kotitila'? 

mikä paikka se sellainen on.

Vierailija
20/120 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ja monena kesänä olenkin. Pappalla oli maatila ja siellä heinää seipäälle niin pian kuin siihen kykeni, kesät vietin siellä ja nyt olen minäkin yli 70. 

Kiitos tiedosta!

Joo edelleen meilläkin löytyy seipäitä, mutta ei niitä ole sen jälkeen käytetty kun on tulleet traktorit tilalle. Oma isoisäni ja hänen isänsä olivat toki siinä suhteessa edistyksellisiä. Isoisoisä oli saanut opin siihen Amerikan vuosiltaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi