Hyvä- ja keskituloiset, miksi säästätte?
Elinkeinoelämä ei tykkää ja on yllättynyt, että kansa uskalla kuluttaa innokkaammin.
Itse olen hieman kahden vaiheilla, kuinka paljon uskallan kuluttaa, vaikka tuloni ovat ihan ok. Mutta miten tulevasta koskaan tietää? Asun Vantaalla, ja täällä pääkaupunkiseudulla niin moni tuttava (on myös ikäisiäni, yli viisikymppisiä työttömäksi jääneitä) on joutunut ongelmiin ja joutumassa esim. jättämään rakkaaksi käyneen kotinsa. En ikinä halua siihen tilanteeseen ja minä säästän siksi. Haluan varmistaa näin yksin elävänä, että saan asua kodissani, kävi miten kävi.
Jotkut joutuvat säästämään myös siksi, että ystävät ovat köyhtyneet niin, että heillä ei ole varaa mihinkään, eikä yksin viitsi lähteä viihteelle tai reissunpäälle.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee kaikki elämiseen, ei jää säästöön
Hyvä- tai keskktuloisella? Olisko yhtään varaa tarkastella menopuolta?
Niin, olen 4h perheen ainoa elättäjä ja maksan myös vanhan äitini kulut, verottaja vie liian suuren osan kun ei ole perheverotusta, autokin on 17 vuotta vanha.
Olen päättänyt jäädä töistä pois viimeistään 50 vuotiaana. Jäisin vaikka heti jos olisi taloudellisesti mahdollista.
Emme säästä juurikaan kaikki menee elämiseen vaikka yhteisten bruttotulojen perusteella olemme hyvätuloisia. Verot vie kuitenkin 43% päältä.
Asuminen maksaa, meillä on 2 talon kulut katettavana. Miehen hammasremontista on vielä 18 000e maksamatta joten sekin rasittaa asuntolainan päälle. Aikuiset lapset käyvät mielellään meillä syömässä sillointällöin joten ruokaan menee rahaa. Lääkkeisiin n 300e/kk, nyt lopetin omat kun ei niistä ole ollut hyötyä.
Kyllä se vaan hupenee, tällähetkellä säästetään lähinnä ässäbonukset rahastoon.
Säästän, koska 1) voin myöhemmin tehdä haluamiani juttuja, vaikka ei mun harrastukset olekaan kovin kalliita 2) taloyhtiö on jo siinä iässä, että korjauskuluihin on hyvä varautua enkä halua maksaa korkoja lainasta 3) raha rauhoittaa, se on kiva kun on saldoa 4) perinnöksi ainoalle lapselle (tai ainakin hän saa maksettua perintöverot asunnosta).
Säästän, koska en luota tähän hallituksen enkä tulevaisuuteen. Työttömyys lisääntyy, ansiosidonnaista ei käytännössä enää ole.
Itse olen alkanut säästämään näiden hallituksen sosiaaliturvaan ja työelämään tekeminen heikennysten vuoksi.
Ja olen huomannut, että suhteeni rahaan ja kuluttamiseen on muuttunut. Ennen esim. saatoin poiketa kahvilaan tuosta vain, nyt kävin vähän pakosta, kun töiden jälkeen ennen toista menoa piti nopeasti syödä jotain niin harmitti se 10 euron tuhlaus monta tuntia.
Mutta onhan meille sanottu, ihan VM ja ex presidentti, että emme ansaitse nykyistä elintasoa?. Olisikin kiva tietää millaiseen elintasoon on oikeutettu.
Säästän siksi että yllättävätkään tapahtumat, esim. pidempi sairasloma tms. ei kaada heti taloutta.
Kulutan kyllä myös ihan reippaasti mutta laitan aina ensin palkasta säästöön tietyn summan.
Ihan elämää varten. Ei keskiverto keskituloisen rahoista riitä maksaa esim uutta pesukonetta tai matkaa, jos ei ole säästöjä.
Pahan päivän varalle. Meistä ei kukaan tiedä milloin sairastuu tai saa potkut. Vähintään 20 000 puskuri pitää olla. Ja sitten tietysti erikseen sijoituksissa isommat rahat eläkepäiviä varten ja lapselle, että saa pesämunan aikuisuuteen.
N42
Vierailija kirjoitti:
Olen päättänyt jäädä töistä pois viimeistään 50 vuotiaana. Jäisin vaikka heti jos olisi taloudellisesti mahdollista.
Yksin minun työkaveri jäi 50-vuotiaana vuorotteluvapaalle ja sen jälkeen opintovapaalle. Kertoi, että suunnitteli alun perin vuorotteluvapaan jälkeen kokonaan pois töistä jäämistä, ja se olisi ollut säästöjen varassa mahdollistakin. Oli kuitenkin vuorotteluvapaan aikana tullut siihen tulokseen, että haluaa vielä opiskella uuden tutkinnon ja palata töihin, vaikka ei enää samoihin hommiin. Tulevaisuudessa kun nuo vapaat loppuu, pitää varmaan vaan säästää enemmän.
Kulutan sen mikä kuluu normaaliin elämiseen. Loput menee säästöön. En lähde vaihtamaan toimivaa telkkaria tai puhelinta uudempaan. Autolla saa tulla ainakin 100k täyteen. Sen jälkeen vaihtoon.
Säästän ihan vain omiin tarpeisiini kuten matkoihin, kodinkoneisiin, joululahjoihin, hautajaisiini, auton kuluihin, yllättäviin menoihin, jne.
En mihinkään erityiseen säästä, mutta rahaa jää säästöön kun ei ole tarvetta ostaa mitään. Ostan tavaraa tarpeeseen, ruokauppaan menee se mikä menee, lomilla matkusteluun. Asunto on oma, sen vastikkeeseen menee rahaa. Julkisen liikenteen lippuun menee talvella, kesällä pyöräilen. Ajokorttia ei ole, enkä tarvitse. En tiedä mihin muuhun pitäisi rahaa käyttää. Säästöön siis jää.
Tämä nykyajan talous järjestelmän pystyssä pystyminen tai sitten kaatuminen perustuu vaan älyttömään turhan kulutukseen .Ei ihme että joillakin EK yms. on hätä ympäri maailmaa.Ennen joskus kuusikymmentä vuotta sitten ei kulutettu rahaa, jos sitä vaan oli , niin mihinkään turhaan vaan investointina tulevaisuuteen.Se oli tervettä taloutta ja sen maapallo kesti .
Mä aloitin säästämisen Marinin kaudella, kun huomasin talouden alamäen olevan edessä, etenkin Kiurun soten puskemisessa ilman rahoitusta. Säästän joka kuikausi kaiken mikä mahdollista etutilille voidakseni turvata elämiseni, jos nykyinen hallitus kaadetaan ja demarivetoinen velkahallitus pääsee taas tuhlaamaan ja korottamaan veroja.