Hyvä- ja keskituloiset, miksi säästätte?
Elinkeinoelämä ei tykkää ja on yllättynyt, että kansa uskalla kuluttaa innokkaammin.
Itse olen hieman kahden vaiheilla, kuinka paljon uskallan kuluttaa, vaikka tuloni ovat ihan ok. Mutta miten tulevasta koskaan tietää? Asun Vantaalla, ja täällä pääkaupunkiseudulla niin moni tuttava (on myös ikäisiäni, yli viisikymppisiä työttömäksi jääneitä) on joutunut ongelmiin ja joutumassa esim. jättämään rakkaaksi käyneen kotinsa. En ikinä halua siihen tilanteeseen ja minä säästän siksi. Haluan varmistaa näin yksin elävänä, että saan asua kodissani, kävi miten kävi.
Jotkut joutuvat säästämään myös siksi, että ystävät ovat köyhtyneet niin, että heillä ei ole varaa mihinkään, eikä yksin viitsi lähteä viihteelle tai reissunpäälle.
Kommentit (77)
Yhteiskunnan ja yksityisen kansalaisen etu ei aina kohtaa. Yhteiskunnan kannalta on hyvä, että ihmiset kuluttavat. Yksilön kannalta taase on parempi säästää. Toisaalta se, että säästää ja sijoittaa, hyödyttää sekä yksilöä, että yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan korkoihin menee 300 euroa kuussa enemmän kuin pari vuotta sitten ja tuo on täysin pois kulutuksesta.
asuntolainan koroista pääsee helposti eroon halutessaan, mikäli on ottanut järkevän kokoisen lainan. Minulla ei ole ollut vuosiin lainaa enempää kuin voisin maksaa halutessani pois viikossa.
Juurikin esim siksi,etten joutuisi luopumaan kodistani jos jään työttömäksi.Firmassa oli just isot yt:t,sain jäädä,mutta moni sai kenkää,oli hyvä muistutus että ns turvallisenä pitäämä työpaikka ei ole turvallinen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin kulutuksen minimiin, kun hallitus pääsi vauhtiin. Aiemmin kulutimme aika huolettomasti.
En usko, että lapsillani on tulevaisuudessa mahdollista opiskella ilman velkataakkaa ellei vanhemmat tue. En luota turvaverkkoihin myöskään silloin, jos meidän perheen aikuisista toinen sairastuisi tai jäisi työttömäksi edes lyhyeksi ajaksi.
Eihän tuo ole koskaan ennenkään ole ollut mahdollista, ellie vanhemmat ole maksaneet tai opiskelija käynyt töissä. Ei ollut omille vanhemmilleni, ei minulle, eikä lapsilleni.
Luetun ymmärtäminen. Nyt puhuttiin velkataakasta lapsille. Vaikka kävisi kesätöissä, opintoraha ja asumislisä yhdessä niiden kesätyötulojen kanssa ei riitä koko vuoden elämiseen. Riittää yhä huonommin, kun ne tuet on indeksijäädytetty eli niiden ostovoima laskee koko ajan.
Se lainamäärä alkaa olla jo riskialtis. Vanhempien pitää tukea yhä enemmän tai opiskelijan tehdä koko ajan enemmän töitä, mikä taas haittaa opintojen etenemistä monilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Säästämme tai valtaosan sijoitamme koska ei nykyisessä elämäntilanteessa pakko kuluttaa. Lainat on maksettu ja asumme kahdestaan. Tulevaisuudessa pelkän eläkkeen varaan ei kannata laskea liikoja ja kummankaan työt ei kiveen hakattuja. Kulutamme mutta harkitusti. Ostaminen pelkästään ostamisen ilosta on jäänyt ja hankinnat harkitusti ja vain tarpeeseen. Myös matkailu on vähentynyt koska nykyään viihdymme kotona yhä paremmin.
Meillä on vähentynyt eniten matkailu ja ulkona syöminen. Niistä on helpointa tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainan korkoihin menee 300 euroa kuussa enemmän kuin pari vuotta sitten ja tuo on täysin pois kulutuksesta.
asuntolainan koroista pääsee helposti eroon halutessaan, mikäli on ottanut järkevän kokoisen lainan. Minulla ei ole ollut vuosiin lainaa enempää kuin voisin maksaa halutessani pois viikossa.
Mikään ei vaurastusta niin kuin velkavivulla sijoittaminen. Sinä olet toiminut kerrassaan typerästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin kulutuksen minimiin, kun hallitus pääsi vauhtiin. Aiemmin kulutimme aika huolettomasti.
En usko, että lapsillani on tulevaisuudessa mahdollista opiskella ilman velkataakkaa ellei vanhemmat tue. En luota turvaverkkoihin myöskään silloin, jos meidän perheen aikuisista toinen sairastuisi tai jäisi työttömäksi edes lyhyeksi ajaksi.
Eihän tuo ole koskaan ennenkään ole ollut mahdollista, ellie vanhemmat ole maksaneet tai opiskelija käynyt töissä. Ei ollut omille vanhemmilleni, ei minulle, eikä lapsilleni.
Luetun ymmärtäminen. Nyt puhuttiin velkataakasta lapsille. Vaikka kävisi kesätöissä, opintoraha ja asumislisä yhdessä niiden kesätyötulojen kanssa ei riitä koko vuoden elämiseen. Riittää yhä huonommin, kun ne tuet on indeksijäädytetty eli niiden ostovoima laskee koko ajan.
S
Erehdytkö ketbusta?
En niinkään säästä vaan sijoitan. Tavoite on päästä tilanteeseen, jossa passiivisia tuloja on 3000e/kk niin ei tarvitse huolehtia työtilanteesta.
8 kysyy toisin päin: mihin mun pitäisi kuluttaa jos mulla nyt on kaikkea mitä tarvitsen ja HALUAN ja pystyn kattamaan isotkin yllättävät menot ja ex-tempore huvit, sekä ostella rusokirsikoita pihalle vaikka jänikset kuitenkin syö ne talvella? Mitä ostaisin lisää?
Työ ei ole koskaan varmaa, terveys ei ole koskaan varmaa, ero voi tulla minusta riippumatta... Mihin siis muualle rahani laittaisn kuin tulevaisuuteen?
Kuluttakaa kuluttakaa ostakaa kuluttakaa ostakaa kunnes maailma syttyy tuleen
Koska jos haluaa viimeiset vuotensa viettää kuivissa vaipoissa on oltava rahaa hyvähoitoiseen hoivapaikkaan
Vierailija kirjoitti:
Menee kaikki elämiseen, ei jää säästöön
Hyvä- tai keskktuloisella? Olisko yhtään varaa tarkastella menopuolta?
Vierailija kirjoitti:
En niinkään säästä vaan sijoitan. Tavoite on päästä tilanteeseen, jossa passiivisia tuloja on 3000e/kk niin ei tarvitse huolehtia työtilanteesta.
Keskimääräinen osaketuotto on ollut 8%. Bruttona pitäisi siis saada osinkoja 3720€/kk, jolloin salkun arvon pitäisi olla 558.000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen osaketuotto on ollut 8%. Bruttona pitäisi siis saada osinkoja 3720€/kk, jolloin salkun arvon pitäisi olla 558.000€.
Niin? Oliko tämä joku uutinen?
8
Koska en halua lähteä kodistani työttömyyden sattuessa.
Asumistuki poistettiin omistusasunnoista. Samalla leikattiin rajusti ansiosidonnaista.
Rakennusalalla ei ole työt mitenkään varmoja, joten pakko on säästää, voi mennä talo alta muuten.
No esim. siksi että matkan jälkeen mies ei taas hehkuta, että maksoi kaiken.
Sinänsä naurettavaa, koska hänen realistiset mahdollisuudet säästää paljon paremmat eli tavallaan meillä on hiljainen sopimus, että mä maksan enemmän kiinteitä ja juoksevia kuukausittaisia kuluja jotra itse sitten pystyy säästämään vaikka lomiin.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä naurettavaa, koska hänen realistiset mahdollisuudet säästää paljon paremmat eli tavallaan meillä on hiljainen sopimus, että mä maksan enemmän kiinteitä ja juoksevia kuukausittaisia kuluja jotra itse sitten pystyy säästämään vaikka lomiin.
Mieheltä hämärtynyt todellisuus ja on alkanut tulla tekstiä, tttä mun pitäisi myös maksaa matkoosta. No olen vihjannut, että jos vaikka vaihdetaan tulot, llaskut ja muiden kulujen maksaminen ja mä säästän lomiin. Hänen laskuillaan ja tuloillaan pystyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheltä hämärtynyt todellisuus ja on alkanut tulla tekstiä, tttä mun pitäisi myös maksaa matkoosta. No olen vihjannut, että jos vaikka vaihdetaan tulot, llaskut ja muiden kulujen maksaminen ja mä säästän lomiin. Hänen laskuillaan ja tuloillaan pystyisin.
Miksi et sitten ansaitse yhtä paljon kuin miehesi?
Säästämme tai valtaosan sijoitamme koska ei nykyisessä elämäntilanteessa pakko kuluttaa. Lainat on maksettu ja asumme kahdestaan. Tulevaisuudessa pelkän eläkkeen varaan ei kannata laskea liikoja ja kummankaan työt ei kiveen hakattuja. Kulutamme mutta harkitusti. Ostaminen pelkästään ostamisen ilosta on jäänyt ja hankinnat harkitusti ja vain tarpeeseen. Myös matkailu on vähentynyt koska nykyään viihdymme kotona yhä paremmin.