Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä- ja keskituloiset, miksi säästätte?

Vierailija
01.06.2024 |

Elinkeinoelämä ei tykkää ja on yllättynyt, että kansa uskalla kuluttaa innokkaammin.

Itse olen hieman kahden vaiheilla, kuinka paljon uskallan kuluttaa, vaikka tuloni ovat ihan ok. Mutta miten tulevasta koskaan tietää? Asun Vantaalla, ja täällä pääkaupunkiseudulla niin moni tuttava (on myös ikäisiäni, yli viisikymppisiä työttömäksi jääneitä) on joutunut ongelmiin ja joutumassa esim. jättämään rakkaaksi käyneen kotinsa. En ikinä halua siihen tilanteeseen ja minä säästän siksi. Haluan varmistaa näin yksin elävänä, että saan asua kodissani, kävi miten kävi.

Jotkut joutuvat säästämään myös siksi, että ystävät ovat köyhtyneet niin, että heillä ei ole varaa mihinkään, eikä yksin viitsi lähteä viihteelle tai reissunpäälle.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin ostamaan vain tarpeeseen, ehkä jopa vain pakottavaan tarpeeseen. Siitä huolimatta keskituloisena pk-seudulla joutuu tekemään valintoja. Kaikkea haluamaansa ei voi saada. Pyrin myös säästämään ja sillä turvaamaan tulevaisuuden. Minulla ei henkilökohtaisesti, johtuen omista kokemuksista, ole suurtakaan luottoa, että yhteiskunta tulisi apuun jos sitä tarvitsisin. 

Vierailija
42/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla todella, todella taitamaton talousasioissa jos tämä yhtälö selviää hallitukselle vasta nyt.

Ei tarvitse olla kovin oppinut että jo intuitiivisesti tajuaa että kun turvaverkkoja otetaan pois ja työpaikat harvenee, kulutus lopahtaa.

Taloustieteen a-oppimäärällä tietäisi sen, että kun kulutus lopahtaa, yritykset vähenee ja työttömyys lisääntyy, valtion menot kasvavat ja verotulot vähenevät => valtion velka lisääntyy.

Ja jos tässä kohtaa työnnetään pää perseeseen ja uhkaillaan lisää, kierre syvenee.

Tästä ei tämän hallituksen voimin enää toivutaan vaan EKP:n velkapaketti on edessä.

Vientimarkkinat on perinteisesti pelastanut Suomen. Joskus vientialoilts tullut kysyntäpiikki siirtyy vähitellen kotimaan markkinoille ja aiheuttaa ennenpitkää markkinoiden ylikuumenemisen ja kulutusjuhlan ja todellisen työvoimapulan.  SILLOIN nämä toimet ovat paikallaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuntolaina pitkällä laina-ajalla ja talo, johon pakko tehdä isot peruskorjaukset paljon ennen laina-ajan loppua. Työt suhdanneherkällä alalla. Työttömyystuki heikkenee ja yhteiskunnan tukiverkko muutenkin entistä reikäisempi, jos tulisi ongelmia.

Hullujahan olisimme, jos emme yrittäisi yhtään säästää. (Tosin tällä hetkellä ei pahemmin  jää säästöön, koska asuminen + sen tukiverkon paikkaaminen  maksaa maltaita, kun lapsi ei saa tarvitsemaansa kuntoutusta julkiselta. Mutta eipä jää siis yrittäjille rahaa kannettavaksi.) 

Mutta tätähän yrittäjät ovat halunneet: Ihmiset itse kantamaan vastuuta itsestään. Kumma kun se ei nyt kelpaakaan, kun se raha menee siihen vastuun kantamiseen, ei yrittäjien firmojen pystyssä pitämiseen.

Vierailija
44/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En niinkään säästä vaan sijoitan. Tavoite on päästä tilanteeseen, jossa passiivisia tuloja on 3000e/kk niin ei tarvitse huolehtia työtilanteesta. 

Keskimääräinen osaketuotto on ollut 8%. Bruttona pitäisi siis saada osinkoja 3720€/kk, jolloin salkun arvon pitäisi olla 558.000€. 

Kyllä. Osaan minä itse laskea prosenttilaskuja. 

Ihan hyvää vauhtia olen tuohon menossa.

Vierailija
45/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne Riikan leikkuulautavitsit ja saksikuvat enää nauratakaan ketään?

Vierailija
46/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän vanhuuden turvaksi. Minulla ei ole miestä eikä lapsia. Haluan varmistaa itselleni hyvän vanhuuden hyvässä hoidossa.

Olen myös sellaisessa työssä, joka käy terveyden päälle. Voi olla etten pysty tekemään töitä täysillä eläkeikään asti, niin säästöilläni voin jäädä varhemmin eläkkeelle.

Vierailija
47/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työläisellä menee hyvin, niin myös yrittäjällä menee hyvin.

Pienyrittäjä ja työläinen on täysin samassa veneessä.

Vierailija
48/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin kaksinaismoralistista, kun neuvotaan, että ei saisi kuluttaa turhaan, pitää noudattaa kestävän kehityksen periaatteita. Sitten vingutaan, että taloudessa pitää olla kasvua ja kasvua ei tule, jos ei kuluteta. Ihan kiero maailma.

Vierailija
49/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkiremontti on tulossa ehkä viiden vuoden päästä. En halua ottaa lainaa.

Vierailija
50/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän ja sijoitan monesta syystä. Haluan jäädä eläkkeelle reilusti ennen kuin ikä alkaa seiskalla. Olen sinkku, ei minulla ole turvaverkkoja. Säästän terveydenhoitomenoihin ja jotta on puskuria arjessa.

Olen viisikymppinen ja työelämä on vuodessa muuttunut kovin epävarmaksi. Varmasti olisi halvempaa ja nuorempaa tulijaa työpaikalleni. Niitähän voi käyttää sen aikaa kuin jaksavat ja korvata sitten taas uudella. Jos työnantaja päättää halpuuttaa, kohtaloni on todennäköisesti elellä työmarkkinatuella. Paitsi että siitäkin suunnitellaan kai määräaikaista.

Vierailija
51/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin ostin uuden lattianpesimen, ja tilasia kahdet kengät, kun ei kaupoissa ole mun kokoa.

Lisäksi ostin kotimaisia mansikoita kaupasta ja melonia makeaksi herkuksi.

Vierailija
52/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen helsinkiläinen enkä keksi ainuttakaan syytä, miksi joutuisin luopumaan velattomasta asunnostani, jonka vastike on vähän yli 270 e/kk.

Voisiko ap hieman perustella, mikä tähän johtaisi:

Vierailija
53/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viisikymppinen helsinkiläinen enkä keksi ainuttakaan syytä, miksi joutuisin luopumaan velattomasta asunnostani, jonka vastike on vähän yli 270 e/kk.

Suhteellisen uusi talo eikä putkiremonttia tai muitakaan isompia remontteja ole tulossa sun elinaikanasi?

Vierailija
54/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi voi että! Voisiko olla niin, että vaikka sinä olet upea, täydellinen ihminen ja elänyt juuri oikein ja viisaasti ja elät velattomassa asunnossasi huolia vailla, niin moni muu meistä on vain ihminen. Ja olemme huonoja, epätäydellisiä, tehneet tyhmiä valintoja, jääneet väärään aikaan työttömäksi, sairastuneet, eronneet, valinneet jo alunperin väärän elämän ja väärät vanhemmat ja olemme muutenkin tyhmiä. Siksi joudumme esim. maksamaan vuokria, jotka ylittävät reippaasti kaikki Kelan enimmäisrajat. Ja olemme eläneet näissä kodeissa ehkä kymmeniä vuosia. Lähiöissä, joita rakastamme. Ja nyt saamme koston tyhmyydestämme ja joudumme etsimään halvan kopin jostakin missä... Antaa olla. Tuskin täydellisyydessäsi ymmärrät koskaan muuta kuin omaa erinomaisuuttasi. 

Vierailija
55/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhteellisen uusi talo eikä putkiremonttia tai muitakaan isompia remontteja ole tulossa sun elinaikanasi?

Nuo voi hoitaa taloyhtiölainalla, ei ole pakko maksaa pois samantien. Isoja remontteja ei ole odotettavissa seuraavan 20 vuoden aikana, tuossa vastikkeessa on mukana kaikenlaista pientä katonmaalauksesta pihakannen uusimiseen, koko ajan on erilaista kunnostusta, jolla varmistetaan, että yllätyksiä ei tule.

Tuttu asuu vuonna 1994 rakennetussa kerrostalossa, joka aiotaan purkaa, koska se on tullut elinaikansa loppupäähän. Kertoo jotain nykyisestä rahankäytöstä.

Vierailija
56/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö huomannut, että tuo kommentoija on täydellinen ja pätevä ja viisas. Hänellä on tietenkin satojentuhansien eurojen säästöt ja osakesalkut. Hän on ihmeellinen. Kumartakaamme ja palvokaamme tuota entistä kokoomusnuorta.

Vierailija
57/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainan korkoihin menee 300 euroa kuussa enemmän kuin pari vuotta sitten ja tuo on täysin pois kulutuksesta.

asuntolainan koroista pääsee helposti eroon halutessaan, mikäli on ottanut järkevän kokoisen lainan. Minulla ei ole ollut vuosiin lainaa  enempää kuin voisin maksaa halutessani pois viikossa.

Mikään ei vaurastusta niin kuin velkavivulla sijoittaminen. Sinä olet toiminut kerrassaan typerästi.

Kuka sanoi ettei minulla ole velkaa? sanoin että velkaa on VÄHEMMÄN kuin rahoitusomaisuutta. Näin tuleekin olla. oman kodin asuntolaina EI OLE sijoittamista.

Vierailija
58/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En niinkään säästä vaan sijoitan. Tavoite on päästä tilanteeseen, jossa passiivisia tuloja on 3000e/kk niin ei tarvitse huolehtia työtilanteesta. 

Keskimääräinen osaketuotto on ollut 8%. Bruttona pitäisi siis saada osinkoja 3720€/kk, jolloin salkun arvon pitäisi olla 558.000€. 

Väärin. TUossa 8% tuotossa on myös ARVON NOUSU mukana. Keskimääräinen osinkotuotto bruttona on noin puolet tuosta, eli salkun arvon pitäisi olla noin tuplat.

Vierailija
59/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutanhan minä, vaan en turhiin juttuihin ja koska valtio säästää niin minäkin säästän. Kulutukseni on aika minimissä ollut jo vuosia, silti menee raha välttämttömyyksiin rutkasti enemmän joka vuosi kun joka ikinen taho haluaa vain enemmän rahaa. Sähköt, vedet, asuminen, ruoka on jo liian kallista.

Vierailija
60/77 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah! Onpa kiva kun ei toivoakaan säästämisestä. Joka sentti menee ruokaan. Haluaisin yhteiskunnan jossa jokaisella olisi yhtä paljon rahaa. Jokaisella olisi joku työ ja rahaa yhtä paljon. Siivooja on yhtä tärkeä kuin kirurgi. Kauankohan menisi kun alettaisiin uudelleen arvottamaan maailmaa rahalla? Kukaan ei varmaan tekisi enää mitään. Tai valitsisi helpoimman homman. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän